Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

een 1.9 omwisselen voor een 2.4

vragen over de T4
Plaats reactie
LeoS
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2009, 07:26

een 1.9 omwisselen voor een 2.4

Bericht door LeoS »

Hallo,

Ik heb eeb T4 van 1992 met een 1.9 blok. Mijn vraag is kun je deze redelijk eenvoudig vervangen voor een 2.4 blok uit een T4 van 1993?
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: een 1.9 omwisselen voor een 2.4

Bericht door Harry 341 »

Denk dat het vrij simpel is....is alleen heel erg verboden om een 4 cil. door een 5 cil. te vervangen.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
jordydereus

Re: een 1.9 omwisselen voor een 2.4

Bericht door jordydereus »

LeoS schreef:Hallo,

Ik heb eeb T4 van 1992 met een 1.9 blok. Mijn vraag is kun je deze redelijk eenvoudig vervangen voor een 2.4 blok uit een T4 van 1993?
ja ook welkom.... :groteogen
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: een 1.9 omwisselen voor een 2.4

Bericht door frank884 »

LeoS schreef:Hallo,

Ik heb eeb T4 van 1992 met een 1.9 blok. Mijn vraag is kun je deze redelijk eenvoudig vervangen voor een 2.4 blok uit een T4 van 1993?
Waarom zou je daar zo hoop werk gaan doen om weer zo'n heel oude moter erin te stoppen
er zijn 1.9 TD 's tot 2003 geproduceerd
daar is ook best aan te komen. aan eentje van zeg tussen 2000 en 2003.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
multivan_rob
Berichten: 227
Lid geworden op: 22 feb 2009, 22:45
Locatie: Amersfoort

Re: een 1.9 omwisselen voor een 2.4

Bericht door multivan_rob »

of dat heel simpel is, dat ligt maar aan wat jij kunt, als je niet verder komt dat olie bijvullen en een reservewiel wisselen, is het een hele klus.
het ligt ook aan de apparatuur en werkruimte die je tot je beschikking hebt
T5 1,9 Tdi en wel zwart
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: een 1.9 omwisselen voor een 2.4

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Veel reacties op dit forum worden steeds meer, dit forum onwaardiger. We willen elkaar helpen, dacht ik.

"Welkom op dit forum"!!!!!
"Als je niks anders kunt dan alleen olie bijvullen...."

Helaas weet ik niks over het vervangen van de motoren. Ik rijd zelf al 10 jaar in een T4 uit 1992 met een 2.4 AAB dieseltje en dat tot volle tevredenheid. Km-stand 313000, probleemloze kilometers. (op tijd oliewissel, filters vervangen en houd de koelvloeistof goed in de gaten) Als jij een 2.4-motortje aan kunt komen met niet te veel kilometers en dat zou in te bouwen zijn, ga je er zeker op vooruit.

Als je geen 102 pk of nog liever 150pk onder je kont hebt, lijk je wel zielig te zijn en mag je volgens sommigen niet meer tevreden zijn.
Als het kan: gewoon doen.

Groet,
Herman744
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: een 1.9 omwisselen voor een 2.4

Bericht door dijk »

Ben het helemaal met je eens Herman,
het forum is toch in de eerste plaats bedoeld om elkaar te helpen en als iemand dit forum bij toeval ontdekt via wélke zoekmachine dan ook en een vraag wil stellen zonder eerst een profiel te moeten afgeven moet dat toch ook kunnen?
Zo zo zijn velen van ons per slot van rekening op Weetjewel terecht gekomen.. Dan hoef je toch niet meteen iemand helemaal af te branden, anders word het als snode lieden dingen te koop gaan zetten zonder zich verder om ons forum te bekommeren.


Verder heb ik 7 jaar lang met héél véél plezier met mijn 2,4 AAB motor rond gereden, lekker eenvoudig en overzichtelijk en met veel sleutelvreugde maar ik heb ook een beetje de indruk dat er af en toe een beetje meesmuilend over word gedaan ,
zo van je hoort er pas echt bij als je een souped up TDI rijdt.

Ik heb er inmiddels wel een andere motor in liggen, ik zie het maar zo als een doorgeëvolueerde auto maar heb minder en minder het gevoel dat er een forum is waar ik lekker bij hoor omdat je er schijnbaar pas bijhoort als je van de club bent, misschien is het forum nieuwe stijl ook wat minder gezellig.
Ik mis het oude forum waar ik zeker iedere dag wel een keertje op zat, dat gevoel is er nie meer..... :kijkt
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

Re: een 1.9 omwisselen voor een 2.4

Bericht door vwcad »

tuurlijk kan je een 4 cil. vervangen door een 5 cil. Als je het legaal wilt doen zul je daarna wel langs de rdw moeten om eea te laten keuren en op papier te laten aanpassen.

Persoonlijk zou ik al die moeite liever niet doen maar op zoek gaan naar een goed tdi blok (4 cilinder) of een andere bus (5 cilinder tdi) maar dat is mijn mening met alle respect voor een ander z'n mening.

:toppie
Gebruikersavatar
multivan_rob
Berichten: 227
Lid geworden op: 22 feb 2009, 22:45
Locatie: Amersfoort

Re: een 1.9 omwisselen voor een 2.4

Bericht door multivan_rob »

Sorry, ik wil echt niemand belachelijk maken of afbranden, dat is, en was niet de bedoeling.
Wat ik wel wilde aangeven, is dat even voorstellen plezierig zou zijn, of een iets ruimere omschrijving meer inzicht zou geven.

LeoS, je bent hartelijk welkom :toppie op dit forum. Laat je niet gekwetst zijn door mij. Succes met klussen :werkaanT4
T5 1,9 Tdi en wel zwart
LeoS
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2009, 07:26

Re: een 1.9 omwisselen voor een 2.4

Bericht door LeoS »

Bedankt voor alle info. Nu maar eens goed nadenken en afwegen wat ik ga doen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: een 1.9 omwisselen voor een 2.4

Bericht door Pascal-141 »

LeoS schreef:Bedankt voor alle info. Nu maar eens goed nadenken en afwegen wat ik ga doen.

Indien je je motorwil vervangen (wegens te weinig vermogen in je 1.9d , of bvb wegens motorschade of wat dan ook) door een krachtiger exemplaar , dan kun je je 1.9d vervangen door de 1.9TD , deze bied veel meer mogelijkheden en is een krachtiger (te maken) dan de 1.9d . Voordeel is dat je niet veel werk hebt om de motor om te wisselen , aangezien bijna alles hetzelfde blijft (geen motorsteunen enz vervangen) en het blijft (RDW gezien) een 4 cyl .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: een 1.9 omwisselen voor een 2.4

Bericht door frank884 »

Pascal-141 schreef:
LeoS schreef:Bedankt voor alle info. Nu maar eens goed nadenken en afwegen wat ik ga doen.

Indien je je motorwil vervangen (wegens te weinig vermogen in je 1.9d , of bvb wegens motorschade of wat dan ook) door een krachtiger exemplaar , dan kun je je 1.9d vervangen door de 1.9TD , deze bied veel meer mogelijkheden en is een krachtiger (te maken) dan de 1.9d . Voordeel is dat je niet veel werk hebt om de motor om te wisselen , aangezien bijna alles hetzelfde blijft (geen motorsteunen enz vervangen) en het blijft (RDW gezien) een 4 cyl .
En de 2.4 D is maar tot 1998 (AAB)
en van de 1.9 TD ( 08-1992 - 06-2003) zijn nog veel jongere exemplaren tot 2003,
en zijn er ook veel meer van
het vermogen wat die 2.4D meer heeft tov de 1.9TD is maar zeer gering
164 nm koppel 2.4D AAB tov 140 voor de ABL dus dat maakt niet zo veel uit.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Motorkennbuchstabe
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie