Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ispiratie? of toch een gek die het gedaan heeft? Update

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Ispiratie? of toch een gek die het gedaan heeft? Update

Bericht door Harry62 »

Hallo Weetjewellers,

Ruim een jaar geleden kochten wij onze T4 die al omgebouwd was als camper. Een rode 2.4 AAB uit 1994. Wij wilden graag een camper (we hadden altijd een caravan) en het camper tarief van € 36,- sprak mij wel aan. We blijven tenslotte Hollanders toch. Zo slaan we twee vliegen in één klap.

Na één week was ik al helemaal hotel de botel van de T4. Wat rijdt dat geweldig! En wat is dat handig zo’n grote kofferbak. Alles kan mee van koelkast tot tapijt en noem maar op. Het eerste wat ik wel gedaan heb is het interieur van het camper gedeelte eruit halen omdat het niet aan onze eisen voldeed. Er zat een Reimo blok in dat heeft een gelukkige nieuwe eigenaar. Ik heb daarna zelf een heel nieuw blok er in gezet naar onze eigen smaak en indeling.
Al gauw moesten er natuurlijk een paar licht metalen velgen onder en wat luxe zoals elektrisch bediende ramen, centrale vergrendeling, park distance control en cruise controle. En dan denk je dat alles zo’n beetje naar wens is. Niets is minder waar. Ik mag/moet , vanuit mijn werk, wel eens in een andere T4 rijden en dan merk je dat er aan je eigen bus iets ontbreekt. Power!!!

En dan breekt er een tijdperk aan van twijfel: andere bus of een andere motor en de T5 kwam ook nog in de gedachtegang langs. Totdat je van de één op de andere dag tegen een aanbieding aanloopt waar je eigenlijk niet meer omheen kunt. Een ACV motor met bijbehorende versnellingsbak, motormanagement en bedrading. Tevens het volledige onderstel, voor en achter, met remmen en ABS sensoren. En om het smeuïg te maken ook nog een complete airco bak en comfortdashboard. MFA tellerklok met bediening. En de ABS pomp er ook maar bij.

Dus de donderdag en vrijdag van week 27 maar vrij genomen om mijn project te starten. Had er een week voor uit getrokken dus dacht dat moet wel lukken. Nu is demonteren van een AAB motor een fluitje van een cent. ’s Morgens om 8:00 uur begonnen en om 13:00 stonden motor en bak naast de auto. Wel zonde dacht ik, was een prima motortje. Zucht… Half uur verder en de complete voortrein lag naast zijn vertrouwde metgezel, in plaats van eronder waar ze toch samen 15 jaar trouwe dienst hebben geleverd.

Dan verder in de auto. Een comfort dashboard moest er in dus de oude eruit. Dan wordt het al kaal in de auto. Omdat je een ACV motor gaat monteren ben je bijna verplicht om de hele pedalerie om te zetten. De ACV kent geen gaskabel zoals de AAB. Dus het elektronisch gaspedaal moet er in en omdat ik ook de remmen en alles van een ACV heb dan ook maar de rempomp en rembekrachtiger over zetten. Hier zitten dan ook gelijk de schakelaars op om de cruise controle te deactiveren. En ongemerkt ben je alweer aan het afbouwen. Eens even met René (die van Berrie) gemaild of er nog moeilijkheden waren bij het monteren van een airco unit. En die waren er niet echt behoudens het schuine kantje in het brandscherm. (schutbord tussen motor en zitcompartiment) Ikzelf heb daar een winkelhaak in geslepen en een gat in gemaakt waar de pijpjes van de airco doorheen konden. Als de aircobak dan gemonteerd wordt kan deze zelf de ruimte ‘nemen’ om zich goed te nestelen. En dat blijkt dus maar een paar mm. te zijn.

De volgende morgen maar eens de ACV in de takels en er voor hangen. Probleem 1: mijn ophangsteun aan de passagierskant zit lager. Ik heb gekozen om het ophangrubber van de AAB motor te gebruiken. Deze is korter en heeft altijd goede dienst bewezen. Je kunt hier ook kiezen om de steun te verhogen of om een nieuwe steun op te lassen maar dan moet dat heel precies gebeuren omdat anders de motor er scheef in komt te hangen. Probleem 2: ophangrubber van de bestuurderskant past net niet in de ophangsteun. Het is maar een maar mm. En heb dus ouderwets met een vijl de gaten wat aangepast. In het origineel zijn deze gaten ook groter.

Het probleem met het inhangen van de motor met bak is dat het geheel niet optimaal ‘hangt’ om er zo in te hangen. Dus met de krik erbij als hulp een uurtje martelen, in mijn eentje, en voila er zit een ACV in de bus. Daarna kwam voor mij een lastige klus. De complete voorwiel ophangingen moest er onder. Dit gaat ook met de krik, maar ook hier geldt je moet de juiste balans vindt om hem er makkelijk onder te drukken. Nu was ik vergeten om de torsie staven, ja die achter de tank zitten, los te draaien. En met de montage moest ik deze dus alsnog losdraaien omdat de gaten van de torsiestang net wat verder gedraaid zitten dan de ophanging. Geloof mij dat het een stuk makkelijker draait als het geheel in elkaar zit en er nog spanning op staat.
Maar goed het was 12:00 uur en ik had de motor met bak erin en het onderstel eronder. Nu begint het uitzoekwerk. Er zitten een paar draadjes meer aan een ACV als de AAB. Nu was ik in de gelukkige omstandigheid dat alle draden met aansluiting nog aan de motor zaten, dus de complete kabelboom kon zo naar binnen richting de zekeringkast. 80% is plug en play en de rest is uitzoeken. Er waren nog een aantal kabelbomen te monteren waaronder die voor de verlichting, airco en ventilatoren. Het grootste gedeelte was achter de rug en maar goed ook want het begon te stortregenen.

De volgende dag langzaam de voorkant maar afbouwen en accu er in. Je krijgt nu ook een verdeelkast voor de plus erbij. Op zich handig want er gaan nog al wat draden naar de plus. Dit is ook plug en play want ze passen eigenlijk maar op één manier als je goed kijkt. Motormanagement met stekkers aansluiten en monteren.Onder tussen de ABS pomp er in gemonteerd en de leidingen aangesloten. De ‘nieuwe’ rempomp heeft maar 2 aansluitingen en de oude had er 4 (voor elk wiel één) Gelukje hier bij is dat de ABS pomp met leidingen kwam zodoende was het alleen even uitzoeken welke leiding van de ABS pomp aan welke leiding van elk wiel komt/gaat. Ik heb de leidingen die van de wielen komen allen een beetje , met een buigtang, verbogen en aangesloten op de ABS pomp met wartels. Beide kanten zat het ‘mannetje’ en met een dubbele wartel kun je ze eenvoudig aan elkaar koppelen. De elektronica voor de ABS komt later wel, deze heb ik nog niet.

Nu eerst maar even het dashboard afmaken. Omdat ik kon kiezen heb ik voor het dubbeldins dashmount gekozen. Dit is de stang waar eigenlijk het hele dashboard op leunt en aan vast zit. En de complete kabelboom hiervoor gemonteerd. Het is even zoeken maar we zijn er uit gekomen. Andere stuurstang ook maar even gemonteerd en gelijk de hele zekeringkast met alle stekkers aangesloten.

En dan begint het te kriebelen, zal ik hem starten of nog even wachten. Wat denk je… starten natuurlijk. Oliepeil gecontroleerd, versnellingsbak gecontroleerd. Was ook nodig want er moest een andere schakelstang in. Ik heb de achteruit nu naast de 4e versnelling. En dan de accu aansluiten. Starten, starten, starten en niet aanslaan. Nu is bij deze motor met computer de startonderbreker uitgeschakeld dus dat kon het niet zijn. Even nadenken en alle draden nog eens controleren en dan zie ik ineens een dikke bruine draad met oog uit de stekker van het motormanagement komen en denk die moet nog ergens aan. En ja hij past feilloos op de min van de accu. Starten….. wow wat een geluid. Snel verder met de uitlaat monteren. Ik wilde eerst mijn oude verlassen en aansluiten maar heb toch gekozen voor een roetkat met eerste demper van een sloper te monteren. De einddemper van mijn oude was al van een 2.5 maar toch iets dunner in de aansluiting. Deze heb ik wel vermaakt om hem gasdicht te maken. Tzt komt hier nog wel een ander onder.
Bij deze ACV motor zat ook nog een zuheizer. De kabelboom hiervoor heb ik echter niet. Deze komt origineel boven de versnellingsbak ik had deze er niet tussen hoeven te zetten maar dacht dat kan nog wel eens van pas komen. Je weet maar nooit. Dus toch maar monteren.

Eerst de verlichting maar even. Doordat ik een nieuwere kabelboom erin heb (wijsneus) waren een paar stekkers niet goed. Deze maar even aangepast. Van de oude kabelboom geknipt en op de nieuwere gemonteerd met krimpkousen. Nu kon ik verder met de koelwaterslangen. Ik heb zoveel mogelijk de oude gebruikt en daar waar een sensor of aftakking zat deze met de bijgeleverde slangen aangepast. De oude lopen nu eenmaal wat korter langs de radiateur dan de bijgeleverde want deze waren van een wijsneus. En de aansluitingen passen allemaal mooi.

Dan kom je op het punt om de warmte wisselaar en droger van de airco te monteren. Die ik had was van een wijsneus. En dat past niet lekker. Een originele voor de korte neus heeft ook weer ander aansluitingen dus dan zou ik alles moeten veranderen. Dan maar pasmaken. Zo strak mogelijk tegen de koelwaterradiateur en met de originele boutgaatjes op die radiateur met plaatjes de warmte wisselaar met droger vastzetten. Zit eigenlijk best wel goed. Nu past de bovenbalk niet meer over de radiateur en deze moet er toch op. Na lang kijken, meten en voelen gekozen om een stuk uit de balk te slijpen. Het valt eigenlijk best mee, het is maar een stukje van 3 bij 2 cm en dan past alles mooi. Ikzelf dacht dat het meer zou moeten maar gelukkig valt het mee. Ik heb wel de luchtgeleider, die rondom de radiateur zit, geheel weggelaten.

Op de zondag maar even alle vloeistoffen (behalve de airco) afgevuld en ontlucht. Ik heb nog een probleem bij de luchtfilterbak. De nieuwe haalt de lucht uit de openingssleuven aan de zijkant de oude haalde de lucht onder en naast de rechterkoplamp/knipperlicht weg. Ik heb hier maar wat plastic en isolatie weggehaald om toch maar genoeg lucht voor de inlaat te krijgen. De bak zit eigenlijk wel vast in de hoek dus ik heb hem verder niet vastgezet op een ty ripje na om hem maar van de zijkant weg te trekken zodat hij meer lucht kan happen.

Het dashboard kon er in dat is ook een hele verbetering. Op de plaats waar de rechter airbag zat heb ik nu een dashboardkastje en daaronder een vak waar je spullen in kunt leggen. Tellerklok aangesloten en alleen een schakelaar voor de achterruitverwarming. Tijd voor een proefrit. Even een blokje rond in de buurt en het eerste gevoel is goed. Dan terug en dan alles nog een keer natrekken met het juiste aanhaalmoment. Dan een proefrit iets verder van huis en even wat meer gas geven. Dan merk je pas wat voor motor er in ligt. Wow. Het ging langs een restaurant waar het nogal druk was en de uitlaat werd al warm. Er zat waarschijnlijk nog olie, in de turbo of uitlaat, en die liet een flinke rookwolk achter die iets bleef hangen. Had het zelf eerst niet in de gaten maar ik keerde de auto en ging terug was blij dat ze niet zagen dat het van mijn bus kwam. Eenmaal bij huis was de rokerij over, zeer tot opluchting van mij zelf. Eenmaal bij huis zag ik dat ik ook nog MFA had en dat helemaal niet geprobeerd heb. Nog maar een proefrit en ja dat werkte ook. Alleen de temperatuur van buiten deed het niet. Logisch want die was niet aangesloten. Komt ook nog.

De volgende avond de airco proberen af te vullen. Nog gauw even de grote weerstanden onder de radiateur gemonteerd. Het afvullen ging goed totdat het moment daar is dat de airco dus ook aan moet om de druk van het systeem te krijgen vooral van het vulapparaat. (Anders kun je de slangen er niet afhalen). De koelvinnen sloegen niet aan en de enige oplossing, op dat moment, was om het systeem weer leeg te halen. Was al laat, wederom, en de volgende avond maar weer kijken. Na lang zoeken bleek dat bij de montage van het dashboard de stekker van de aircobak één stekkertje van een combistekker naar buiten was gedrukt. Deze weer vastgezet en de weer proberen af te vullen. En deze keer met succes. Ik heb airco!!!.

De hele week maar even proefrijden en kijken of alles naar behoren werkt. Omdat ik ook het complete stuurhuis heb over gezet bemerkte ik dat hij een stuk lichter stuurde iets wat mijn vrouw meteen opviel toen ze een keer(mocht) reed. En eigenlijk geen problemen meer tegengekomen. Aan het eind van de week dan maar de bumper en onderbak monteren en eerst maar even een paar dagen op vakantie. Naar Brugge, gelijk een goede test op de snelweg. Wat een genot. (en de vakantie was ook leuk)

Al met al een goede investering voor mij. Het geld wat ik nu uitgegeven heb had ik ook kwijt geweest als ik een T4 van 2 of 3 jaar jonger had gekocht en dan was het nog geen camper met groot hefdak enz. Een ieder moet voor zichzelf maar uitmaken of het nuttig, noodzakelijk dan wel nodig is, ik heb er geen spijt van dit gedaan te hebben.

Wat ik nog moet doen:
Buitentemperatuursensor aansluiten. ( wie heeft er nog één)
Achterwiel ophanging links en rechts monteren (schijfremmen)
ABS aansluiten (kabelboom en stekkers)
Achterdemper vervangen (sportuitlaat of een RVS uitlaat)
Geleidekap onder de motorkap voor de intercooler monteren.
Zuheizer werkend maken.

Voor U geschreven door Harold en ik hoop dat jullie er veel leesplezier aan hebben.
En misschien wel inspiratie aan opdoen(Harry62 op het T4 forum)
Laatst gewijzigd door Harry62 op 08 aug 2009, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Ispiratie? of toch een gek die het gedaan heeft?

Bericht door koos 890 »

Netjes Harry . Jij heb je eigen weer niet verveelt . Je ben nu HARD aan vakantie toe volgens mij . :yes :yes :yes :yes :yes
Na al dat :werkaanT4 :werkaanT4 :werkaanT4
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Ispiratie? of toch een gek die het gedaan heeft?

Bericht door Harry 341 »

Een hele diepe buiging!!Ben stinkend jaloers op je!
grtz.Harry :knipoog :toppie
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Ispiratie? of toch een gek die het gedaan heeft?

Bericht door koos 890 »

Harry 341 schreef:Een hele diepe buiging!!Ben stinkend jaloers op je!
grtz.Harry :knipoog :toppie
Dat dacht ik al te ruiken in Beverwijk. :zwaai :zwaai :zwaai :zwaai
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Ispiratie? of toch een gek die het gedaan heeft?

Bericht door m.c van den berg »

Knap hoor, :yes :yes
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ispiratie? of toch een gek die het gedaan heeft?

Bericht door Multivan Generation »

MOOI :zwaai

Ik heb nog zo'n sensor liggen..
Stuur me even een mailtje bij interesse... :knipoog

Geniet van je "nieuwe" feel van je bus.
Kom je nog langs van het weekend??? :knipoog


Ps ik heb het nog eens nagelezen en het gevoel bekruipt me, dat het helemaal niets voorsteld, zo'n operatie.
Of is dat de manier van schrijven? :knipoog
Het is namelijk niet iets wat je even doet.... in je eentje
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Ispiratie? of toch een gek die het gedaan heeft?

Bericht door Harry62 »

Ben al met vakantie geweest. Ik heb dit verhaaltje dus in mijn vakantie geschreven en gisteravond geëdit.

Bedankt voor de reacties, zie in ieder geval dat ze positief zijn, misschien volgen er nog meer die het gaan doen :driveT4
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Ispiratie? of toch een gek die het gedaan heeft?

Bericht door Harry62 »

Multivan Generation schreef:MOOI :zwaai

Ps ik heb het nog eens nagelezen en het gevoel bekruipt me, dat het helemaal niets voorsteld, zo'n operatie.
Of is dat de manier van schrijven? :knipoog
Het is namelijk niet iets wat je even doet.... in je eentje
Nou het is me 100% meegevallen. Ik heb alles alleen gedaan en denk dat als ik 3 volle dagen (met avond)
vrij had gehad ik het gered had. Op de airco vullen na dan.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Ispiratie? of toch een gek die het gedaan heeft?

Bericht door chv »

Beste Harry,
Kwou dat ik zoiets kon. Indrukwekkend.
Maar eh... zijn wij niet iets vergeten????

Inderdaad!
FOTOOOOOOOOS! ;-)

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Ispiratie? of toch een gek die het gedaan heeft?

Bericht door Egbert&Manon »

Petje af !

Goed gedaan man.

Hetzelfde is ook mijn mijn bus gedaan, voor dat ik hem kocht.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Ispiratie? of toch een gek die het gedaan heeft?

Bericht door Harry62 »

chv schreef:Beste Harry,
Kwou dat ik zoiets kon. Indrukwekkend.
Maar eh... zijn wij niet iets vergeten????

Inderdaad!
FOTOOOOOOOOS! ;-)

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Ik begrijp dat jullie graag foto's zien. Alleen met die zwarte klauwen van mij en dan mijn gsm of
fototoestel pakken om foto's te maken zag ik niet zo zitten. Mijn vrouw heeft volgens mij stiekem
nog wat plaatjes geschoten. Zal eens kijken of het wat is voor deze topic.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Ispiratie? of toch een gek die het gedaan heeft?

Bericht door chv »

Tuuuurlijk. Actiefoto's spreken vaak nog meer tot de verbeelding.
Enne geen censuur heh ("nee niet die, hier zat mijn haar zo slecht")
We willen ALLES zien ;-)
(anders had je d'r maar niet over moeten beginnen)

Met vriendelijke groet,
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

Re: Ispiratie? of toch een gek die het gedaan heeft?

Bericht door Gaas »

Dag Handige Harry,

M'n complimenten voor zowel de ombouw als voor het verhaal. Mooi beschreven!! :klappen

Succes met de afwerking, maar dat zal wel goed komen. :yes

Tjooooowww :T44EVER
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Ispiratie? of toch een gek die het gedaan heeft?

Bericht door Harry62 »

Hier een paar foto's van een bijna lege T4
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding[/url
Die engerd op de foto ben ik. En ja mijn haar zat inderdaad niet goed :yes
[url=http://imagefra.me/]Afbeelding

Afbeelding[/img]

Hier zie je het brandscherm waar ik de winkelhaak in heb geslepen om de aircobak te laten passen
Afbeelding
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Ispiratie? of toch een gek die het gedaan heeft?

Bericht door chv »

Mooi werk!

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Plaats reactie