Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

vragen over de T4
ritma
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mei 2009, 13:05

geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

Bericht door ritma »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, tenminste wat betreft reageren. Ik zit hier wel veel op te kijken. Ik heb sinds mei een VW t4, 2.4d camper, een zgn. Karmann Karuso. Afgelopen zomer paar weken mee op vakantie geweest. Fantastisch, we konden er met ons vieren in slapen (niet de hele tijd, maar toch) en ik heb nu een paar vragen over de motor.

Op zich kon ik er prima mee rijden. Heuvel op moest ik wel terugschakelen, maar op vakantie is het niet zo'n probleem. Wat me wel opviel, was dat als ik onder de versnellingen optrok, dat er een geraas van de motor? af kwam. Als ik verder in de toeren kwam, was het afgelopen. Wie kan mij vertellen wat dat kan zijn?

Verder las ik dat een intercooler ook een mogelijkheid is om iets meer vermogen te krijgen. Ik heb veel op het forum gekeken en ook veel dingen gevonden, maar ik kan niet vinden wat de evt. negatieve gevolgen voor de motor zijn. Kan iemand mij advies geven? Ik zag een websitevermelding waar stond waar zo'n intercooler te koop was. Er was er eentje te koop, 600 euro. Is het moeilijk om deze zelf in te bouwen? Is er misschien een handleiding?

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven en ik snap wel, als ik het forum lees, dat een 2.4d niet echt interessant is voor de meesten, maar wij hebben er wel veel plezier van.

Groeten,

Mark
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

Bericht door Harry 341 »

Welkom....een intercooler op een 2.4 heeft weinig zin.Zit geen turbo op!!En dat geraas is een kwaal van de bak...heb ik al 10 jaar en geen probleem.Toen ik de bus kocht is de bak los geweest,niks te vinden en gewoon garantie....
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

Bericht door F. de Boer »

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven en ik snap wel, als ik het forum lees, dat een 2.4d niet echt interessant is voor de meesten, maar wij hebben er wel veel plezier van.

Groeten,

Mark[/quote]


Het maakt toch niks uit wat voor motor of bouwjaar het is ! het gaat om VW Transporter :toppie
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

Bericht door rick_k »

Naja, het ligt er helemaal aan wat je wilt. Bij mij hangt er nogal vaak een aanhanger achter en dan rijd een TDI zuiniger en vlotter.

We hebben jaren met een 2.4 met aanhanger gereden, maar dat slijt dan wel snel en is echt niet snel.

Nu moet ik een andere auto gaan zoeken want de aanhangers gaan nu richting de 3,5 ton...

mvg Rick
ritma
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mei 2009, 13:05

Re: geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

Bericht door ritma »

Welkom....een intercooler op een 2.4 heeft weinig zin.Zit geen turbo op!!En dat geraas is een kwaal van de bak...heb ik al 10 jaar en geen probleem.Toen ik de bus kocht is de bak los geweest,niks te vinden en gewoon garantie....


Mooi om te lezen dat dat geraas geen probleem is. Het werd ook niet erger gedurende de 4000 km tijdens de vakantie, maar je weet maar nooit.
Dan laat ik die intercooler maar zitten. Bedankt voor de info.

Mark
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

Bericht door Multivan Generation »

Hoe kouder de inlaat lucht, des te beter de verbranding zal zijn.
Het zal niet zo veel helpen, als bij een turbo,
maar afkoeling door rijwind brengt zeker wel wat..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

Bericht door stijnh »

Multivan Generation schreef:Hoe kouder de inlaat lucht, des te beter de verbranding zal zijn.
Het zal niet zo veel helpen, als bij een turbo,
maar afkoeling door rijwind brengt zeker wel wat..
????? :nuts

hoe ga je nu lucht met buitentemperatuur kouder maken met een intercooler die je koelt met buitenlucht?

alleen meer weerstand in je inlaattraject krijg je daarvan, en je bankrekening daalt ervan


dan krijg je dit
Afbeelding
en hiermee maak je je erg belachelijk :knipoog
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

Bericht door Multivan Generation »

Goed Stijn,
denk er nog maar eens over na..

Waar haalt de 2.4 diesel zijn inlaat lucht vandaan?
Wat voor filter heeft een 2.4 diesel?

Ik schrijf dit niet als onzin hoor.
Veel mensen denken uit een turbo gedachte.

Vraag het anders eens aan Stoef!
Die had het er op---> 2.4 met interkoeler, zonder turbo..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

Bericht door Roger B. (11)61 »

In de praktijk levert het niets of nauwelijks iets op (zoniet verlies).

maar je kunt wel zeggen dat je een intercooler op je T4 hebt..... :bifun :bonk

het marginale beetje dat de lucht in de leidingen van het inlaat traject ( dat eventueel vóór de IC zit) opwarmt.....dat krijg je ook niet meer gekoeld met een luchtgekoelde IC.

nodeloos geld uitgeven dus, ik weet niet waar de 2,4 zijn lucht vandaan haalt, maar dat naar buiten verplaatsen levert minimaal net zoveel op als een IC

heel veel mensen ervaren de aanpassingen die ze uitvoeren als merkbaar verschil, als je dan gaat meten is het niets, of marginaal.

(denk aan de EGR klep, men zegt dat de motor met afgedichtte EGR veeel beter trekt, nou ECHT niet, een juist werkende EGR klep gaat alleen maar open in het deellast gebied van de motor, dus niet als je veel power vraagt van je motor, en hoe voel je dat ie beter trekt als je DAN juist veel vraagt van de motor en die klep zus sowieso al dicht was... (schoongemaakt inlaatspruitstuk is een iets ander verhaal, heb het louter over het egr plaatje))
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

Bericht door Multivan Generation »

Roger B. schreef: ik weet niet waar de 2,4 zijn lucht vandaan haalt, maar dat naar buiten verplaatsen levert minimaal net zoveel op als een IC
Een 2.4 diesel heeft normaal gesproken geen sleuven naar buiten en zuigt zijn lucht aan,
zowat bij het warme motorblok,
dus die aangezogen lucht is misschien wel 70 graden celsius.
Als je dat met een interkoeler zeg 20 graden celsius kunt verlagen, dan is dat natuurlijk winst..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

Bericht door stijnh »

Multivan Generation schreef:Goed Stijn,
denk er nog maar eens over na..

Waar haalt de 2.4 diesel zijn inlaat lucht vandaan?
Wat voor filter heeft een 2.4 diesel?

Ik schrijf dit niet als onzin hoor.
Veel mensen denken uit een turbo gedachte.

Vraag het anders eens aan Stoef!
Die had het er op---> 2.4 met interkoeler, zonder turbo..


Ik weet niet waar de luchtfilter zit bij een 2.4, waarschijnlijk haalt hij zijn lucht uit de motorruimte uit jouw reactie verstaan, maar dan pas je toch gewoon je luchtinlaat/luchtfilter aan zodat hij direct koude lucht zuigt ipv er nog eens in ic tussen te proppen.

iedereen doet maar wat hij wil hoor, ik heb er geen probleem mee. Ik zeg alleen maar hoe ik erover denk (en nog heel wat anderen)
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

Bericht door rick_k »

Multivan Generation schreef:
Roger B. schreef: ik weet niet waar de 2,4 zijn lucht vandaan haalt, maar dat naar buiten verplaatsen levert minimaal net zoveel op als een IC
Een 2.4 diesel heeft normaal gesproken geen sleuven naar buiten en zuigt zijn lucht aan,
zowat bij het warme motorblok,
dus die aangezogen lucht is misschien wel 70 graden celsius.
Als je dat met een interkoeler zeg 20 graden celsius kunt verlagen, dan is dat natuurlijk winst..
Een T4 van na 1996 zuigt altijd de lucht aan via die sleuven. Een T4 van voor 1996 heeft een aanzuigslang onder de rechterkoplamp. Dus allebei lucht van buiten zeg maar.
Een intercooler zonder turbo heef een effect van nagenoeg 0. Zelfs een turbo motor wordt er iets trager van, maar krijgt wel ff meer kracht. Een atmosferische wordt dus alleen trager omdat het een restrictie is.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:
Roger B. schreef: ik weet niet waar de 2,4 zijn lucht vandaan haalt, maar dat naar buiten verplaatsen levert minimaal net zoveel op als een IC
Een 2.4 diesel heeft normaal gesproken geen sleuven naar buiten en zuigt zijn lucht aan,
zowat bij het warme motorblok,
dus die aangezogen lucht is misschien wel 70 graden celsius.
Als je dat met een interkoeler zeg 20 graden celsius kunt verlagen, dan is dat natuurlijk winst..
zoals ik al zei, verleg die inlaat naar een plek waar ie buitenlucht kan aanzuigen en je intercooler levert alleen maar hogere kosten om zo'n ding aan te schaffen en geen winst, eerder verlies.

overigens kan ik me niet voorstellen dat de lucht vanaf het motorblok aangezogen wordt, meestal zit de aanzuig opening vlak achter het front zodat ie toch gewoon buitenlucht aanzuigen zal
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Sjaak277
Berichten: 86
Lid geworden op: 17 jul 2008, 13:21
Locatie: Molenschot

Re: geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

Bericht door Sjaak277 »

Al eens aan een K&N luchtfilter gedacht? Heb er al jaren 1 op zitten, minder weerstand om de lucht aan te voeren.
De motor gaat zogezegd beter "ademen"

Sjaak 277 2.4 AAB '95
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

Bericht door koekie520 »

Oude diesels draaien met luchtoverschot, een intercooler doet nix als je niet aan de pomp regelt. Het vermogen van een dieselmotor is evenredig met de hoeveelheid brandstof je erin kan pompen.
Bij een benzine is de zuurstof-brandstofverhouding altijd gelijk, bij diesels niet.
Plaats reactie