Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelvloeistof peil daalt

vragen over de T4
hilde45
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2009, 20:12

koelvloeistof peil daalt

Bericht door hilde45 »

Hallo
Na een aantal keren nar de garage te zijn geweest en de nodige rekeningen toch maar even hier proberen of iemand nog een tip heeft.
Onze vwt4 california 2.5 TDI uit 1999 verliest kleine beetjes koelvloeistof.
Afgelopen week is door de garage het hele syteem onder druk gezet en is er een slang vervangen.
Toen we dit weekeind een paar honderd kilometer op de autoweg hadden gereden was het peil toch weer gezakt van tussen min en max naar min.
Geen witte rook, geen krachtsverlies en de koelvloeistof is gewoon helder.
direct na het aanzetten van de standkachel en het verwijderen van de dop van het expansievat ging het niveau toch weer de helft omhoog.
En bleef na uitzetten van de kachel gewoon hoger staan.
Kan het een kwestie van lucht in het systeem zijn? Of geeft dat geen daling. De standkachel maakte aanvankelijk ook het geluid van lucht in een CV element thuis.
Wat kan dit zijn?
Groeten Hilde
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koelvloeistof peil daalt

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik ga er van uit dat je standverwarming een WATER verwarming is en geen luchtverwarmer (die laatste is namelijk NIET met het koelsysteem verbonden)

Als je de dop er af draait, zeker bij warme motor, komt het niveau altijd wat omhoog.

Lucht in het systeem kan langzaam ontsnappen naar het hoogste punt (je reservoir) dan daalt het niveau dus. Alleen is dit niet iets wat oneindig door kan gaan, ooit is de lucht eruit....

Wat ook heel veel voor komt is lekkage bij de warmtewisselaar in de kachelunit (achter je dashboard), zeker als het erg weinig is merk je dat vaak niet echt duidelijk. Als je de auto warm en met op warm ingestelde verwarming parkeert en na een half uurtje ofzo instapt en ruikt, ruik je dan een wat zoetige maggie-achtige lucht?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
hilde45
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2009, 20:12

Re: koelvloeistof peil daalt

Bericht door hilde45 »

Nee geen maggielucht!
Toen de slang vernieuwd is zal het systeem wel leeg geweest zijn, denk ik of niet?
Misschien kan dat ervoor zorgen dat er nog lucht in zit en dat het er over een paar dagen toch uit is? (stille hoop)
Er zit ook nog een ontluchting boutje boven aan het systeem is het mischien goed om die ook eens iets open te draaien met draaiende motor?
Waar zit die kachelunit waar jij het over hebt en hoe kan ik dat bekijken/ testen?
Die standkachel is inderdaad op water en zit er pas een half jaar in.
Dank trouwens voor je flitsende reactie
Groeten Hilde
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koelvloeistof peil daalt

Bericht door Roger B. (11)61 »

de kachelunit zit achter je dashboard in het midden en is niet zo 1,2,3 te bereiken

in principe is het systeem zelf ontluchtend maar er zit inderdaad een schroefje bij het schutbord in de slang naar je kachel-warmtewisselaar
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
hilde45
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2009, 20:12

Re: koelvloeistof peil daalt

Bericht door hilde45 »

Helaas ben ik niet echt handig met auto's in ieder geval niet de nieuwere.
Maar via dit forum leren we weer een heleboel.
Heb jij een idee wat een garage niet heeft kunnen zien tijdens het op druk zetten van het koelwatersysteem?
Het was duur genoeg.
Hilde
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: koelvloeistof peil daalt

Bericht door keestdi »

maar als het niveau blijft staan tussen min en max is dat toch goed ,word gevuld met koude motor,koelvloeistof zet uit tankje word te vol gooit er wat uit en blijft op juiste niveau staan ,toch
:driveT4
hilde45
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2009, 20:12

Re: koelvloeistof peil daalt

Bericht door hilde45 »

Dat is waar.
Maar we vullen tussen min en max en dan zakt het peil langzaam tot onder min.
Dat is toch niet zo als het hoort?
Groeten Hilde
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33867
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koelvloeistof peil daalt

Bericht door Multivan Generation »

Er kan ook lekkage plaatsvinden bij de extra kachel die zich aan de rechterkant bij de schuifdeur bevind.
Mocht je die hebben uiteraard :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: koelvloeistof peil daalt

Bericht door SCOTT »

als ie nu op min constant blijft staan, is het toch goed, toch?

kwestie van nog even in de gaten te houden ....
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: koelvloeistof peil daalt

Bericht door GerJol 716 »

Ik heb destijds na de vervanging van de waterpomp, ook na een tijdje nog een keer het koelvloeistof aan moeten vullen.
En daarna het in de gaten houden, en niks meer hoeven aanvullen.
Er zal altijd nog op bepaalde plaatsen nog wat lucht in het systeem zitten, en komt er later uit, en daardoor zakt het peil wat.

Lijkt mij dat een keer bijvullen na reparatie, normaal is, en als dat vaker moet, heb je te maken met lekkage.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
hilde45
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2009, 20:12

Re: koelvloeistof peil daalt

Bericht door hilde45 »

Dat klopt
Ik dacht eerst ook dat het wat lucht was na reparatie.
Ben gisteren naar de garage geweest en de waterpomp was nat. Dus ws is het dat. Maar het gekke is dat de waterpomp een half jaar geleden vervangen is.
Is wel snel of nooit goed geweest. Bestaat er ook zoiets als fabrieksgarantie op dat soort onderdelen?
Laten we hopen dat dit echt voorlopig het laatste is!
Groetjes Hilde :driveT5
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koelvloeistof peil daalt

Bericht door Roger B. (11)61 »

SNEL LATEN VERVANGEN DIE POMP!!!

de mijne (geen VW-part maar automaterialenzaak-part) is na 40.000 km kapotgelopen (en lekte gezien de speling die er op zit verbazingwekkend weinig (< 0,5 liter bijgevuld 10.000km geleden en nu nog tussen min en max)) en heeft zo mijn hele motor het hoekje om geholpen doordat de distributie aan gort gedraaid is...........

zie het topic Motor gemold
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: koelvloeistof peil daalt

Bericht door GerJol 716 »

Je kan ook wel horen als de waterpomp meer speling krijgt, en dan duurt het niet lang meer, eer dat de boel eraf loopt.
:werkaanT4

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
The Indian*701*
Berichten: 254
Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:40

Re: koelvloeistof peil daalt

Bericht door The Indian*701* »

iK heb toendertijd het tankje verandert.
Ik moest iedere keer bijvullen en ook de inhoud steeg naar bocven naar beneden.....

Bij het tankje waren deze problemen voorbij.

suc6.
hilde45
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2009, 20:12

Re: koelvloeistof peil daalt

Bericht door hilde45 »

De waterpomp is vervangen. Hij lekte toch, maar was pas 6 maanden oud. En dan na 5000 km al defect dat is toch erg snel lijkt mij.
Nu maar hopen dat alles goed blijft gaan.
Trouwens hoe hoor je speling in de waterpomp?
Groeten Hilde
Plaats reactie