Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
102 pk of 150 pk ??
102 pk of 150 pk ??
hallo,
ik ben me aan het orienteren inzake een california t4 camper ( T4 LIJKT MIJ DEGELIJKER DAN EEN T5). zou er één moeten worden uit 2001-2003.
ik betaal liever een normale prijs voor een goeie dan een scherpe prijs voor een matige. wat ik me afvraag is wat de mogelijke nadelen zijn van de 150 pk t.o.v. de 102 pk ( behalve een iets hoger verbruik). Ik ben van plan de auto lang te houden en er in vakanties ook een caravan mee te trekken van ongeveer 1400 kg. De voordelen van de 48 extra pk's zijn me wel duidelijk. iets sneller, wat makkelijker optrekken enz. maar aangezien ik alle tijd heb zullen eventuele nadelen waarschijnlijk zwaarder wegen. Het zou natuurlijk mooi zijn als er geen nadelen bestaan.
p.s. is er een adres waar een uit Duitsland geimporteerde auto qua kilometerstand gecontroleerd kan worden ? bijvoorbeeld aan de hand van een chassisnummer of iets dergelijks.
ik heb uit het forum al wel de indruk gekregen dat een automaat behoorlijk reparatie/storings gevoelig is vergeleken met een handbak. is mijn indruk juist ?
ik ben me aan het orienteren inzake een california t4 camper ( T4 LIJKT MIJ DEGELIJKER DAN EEN T5). zou er één moeten worden uit 2001-2003.
ik betaal liever een normale prijs voor een goeie dan een scherpe prijs voor een matige. wat ik me afvraag is wat de mogelijke nadelen zijn van de 150 pk t.o.v. de 102 pk ( behalve een iets hoger verbruik). Ik ben van plan de auto lang te houden en er in vakanties ook een caravan mee te trekken van ongeveer 1400 kg. De voordelen van de 48 extra pk's zijn me wel duidelijk. iets sneller, wat makkelijker optrekken enz. maar aangezien ik alle tijd heb zullen eventuele nadelen waarschijnlijk zwaarder wegen. Het zou natuurlijk mooi zijn als er geen nadelen bestaan.
p.s. is er een adres waar een uit Duitsland geimporteerde auto qua kilometerstand gecontroleerd kan worden ? bijvoorbeeld aan de hand van een chassisnummer of iets dergelijks.
ik heb uit het forum al wel de indruk gekregen dat een automaat behoorlijk reparatie/storings gevoelig is vergeleken met een handbak. is mijn indruk juist ?
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: 102 pk of 150 pk ??
Hoi,
Verbruik tov een 102 is niet per defintie meer of minder, ik heb zelf het idee dat het best wel mee valt qua verbruik
Heb zelf nooit een 102pk gereden, dus kan hier niet over oordelen.
Tevens heb ik een 150pk te koop, dit is een omgebouwd multivan 2 naar camper.
Ik heb een MV2 die voorzien is van een hefdak, keukenblok en evengoed 6 zitplaatsen.
KM stand 155.000km, distributie snaar gewisseld bij 140.000km en net nieuwe apk.
Climate control (dual zone) slechtweer pakket enzzzzz.

Voor vragen of verdere informatie mag je mailen.
rene.smids&gmail.com (&=@)
Anders ff kijken naar het filmpje, dan weet je waar het over gaat.
René
Verbruik tov een 102 is niet per defintie meer of minder, ik heb zelf het idee dat het best wel mee valt qua verbruik
Heb zelf nooit een 102pk gereden, dus kan hier niet over oordelen.
Tevens heb ik een 150pk te koop, dit is een omgebouwd multivan 2 naar camper.
Ik heb een MV2 die voorzien is van een hefdak, keukenblok en evengoed 6 zitplaatsen.
KM stand 155.000km, distributie snaar gewisseld bij 140.000km en net nieuwe apk.
Climate control (dual zone) slechtweer pakket enzzzzz.

Voor vragen of verdere informatie mag je mailen.
rene.smids&gmail.com (&=@)
Anders ff kijken naar het filmpje, dan weet je waar het over gaat.
René
Re: 102 pk of 150 pk ??
Denk niet dat een 150 pk
1/3 sterker is dan een 102 pk versie
het gaat om het koppel!!! pk's dat zegt helemaal niks.
en die is 250 nm bij de 102 pk of 295 nm bij de 150 pk
dus die 150 pk versie is 1/6 sterker ofwel ongeveer 17% meer vermogen.
1/3 sterker is dan een 102 pk versie
het gaat om het koppel!!! pk's dat zegt helemaal niks.
en die is 250 nm bij de 102 pk of 295 nm bij de 150 pk
dus die 150 pk versie is 1/6 sterker ofwel ongeveer 17% meer vermogen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: 102 pk of 150 pk ??
Nou, pk's zijn ook belangrijk maar niet voor trekken. In grote lijnen is het pk's zijn snelheid en koppel is trekkracht.frank884 schreef:Denk niet dat een 150 pk
1/3 sterker is dan een 102 pk versie
het gaat om het koppel!!! pk's dat zegt helemaal niks.
en die is 250 nm bij de 102 pk of 295 nm bij de 150 pk
dus die 150 pk versie is 1/6 sterker ofwel ongeveer 17% meer vermogen.
Ikzelf heb nog nooit met een 150 pk T4 gereden dus ik heb geen idee wat dat doet. Ik stoor me in mijn T4 erg aan het feit dat ie zo onwijs traag is onder de 2000 toeren, zodat ik met de aanhanger blijf schakelen met dat ding. Onze Trafic is sterker op lage toeren (135 pk).
mvg Rick
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: 102 pk of 150 pk ??
met een diode is hij echt wel vlotter onderin hoor maarja eigenlijk wil je dat ding (diode) uitschakelen op het moment dat de turbo in komt.. Heb een schakelaar gekocht om tijdens de vakanties in de bergen de diode te kunnen gebruiken en als het niet nodig is de LMM te gebruiken. Nu nog een keer tijd om de boel aan te sluiten.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: 102 pk of 150 pk ??
een 150 pk is toch ook euro 3 en de 102 pk euro 2 norm
Re: 102 pk of 150 pk ??
De 150 pk versie is kostbaarder in onderhoud.
Voor de rest ja ik vindt mijn 102pk gechipt naar 125Pk ook traag onder de 2000tpm.
En hoe vaak rij je met een caravan van 1400 kg
In mijn geval naar Ameland en over 2 weken weer terug. dus 400 km p.j
aju Propje
Voor de rest ja ik vindt mijn 102pk gechipt naar 125Pk ook traag onder de 2000tpm.
En hoe vaak rij je met een caravan van 1400 kg
In mijn geval naar Ameland en over 2 weken weer terug. dus 400 km p.j
aju Propje
Re: 102 pk of 150 pk ??
102 pk gechipt,katvervanger en EGR afgeblindt trekt en rijdt bij normale snelheden beter.
Bij veel autobahn kilometers zonder aanhanger geef ik de voorkeur voor de 150pk versie.
Buiten het rijden met een aanhanger maakt het verbruik niet zo veel uit.
Paulus
Bij veel autobahn kilometers zonder aanhanger geef ik de voorkeur voor de 150pk versie.
Buiten het rijden met een aanhanger maakt het verbruik niet zo veel uit.

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 102 pk of 150 pk ??
het lijkt me dat een 150 pk meer onderhoudsgevoeliger is doordat er wat meer electronica in verwerkt zit met bijhorende sensoren en de variabele turbogeometrie.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: 102 pk of 150 pk ??
een 102 pk is niet euro 2 maar euro 3dennisvt4 schreef:een 150 pk is toch ook euro 3 en de 102 pk euro 2 norm
ik ben dagelijks in duitsland en kijk naar wat achter het stuur zit in de file (vooral de Dames)
maar ook naar de stickers op de voorraam
en dan zie ik op de achterklep ook of het een grijze, rode I is van de TDI
wat erop staat.
mischien de oudere 102 pk versie's dat die wel euro 2 zijn
maar met de KAT is het een euro 3.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: 102 pk of 150 pk ??
Qua elektronica zit er niets meer in als een 102pk uitvoering. Nieuwere type 102pk heeft dezelfde sensoren
Geometrie van de Turbo is goed gangbaar te houden door af en toe een flink te blazen. dan houdt je hem soepel. (let wel op
)
René
Geometrie van de Turbo is goed gangbaar te houden door af en toe een flink te blazen. dan houdt je hem soepel. (let wel op

René
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 20 aug 2008, 16:35
Re: 102 pk of 150 pk ??
Heb ervaring met beide 102 en 150 pk, voordeel is dat de 150 pk onderin veel soepeler is en je dus eerder kan overschakelen, daardoor is het verbuik nagenoeg hetzelfde. Onderhoud is ook nagenoeg hetzelfde, alleen het wisselen van een distributieriem is wat duurder bij een garage ivm meer tijd.
Waar merk je nu dat extra vermogen ? elke keer als je erin rijd, hier in nl lekker soepel onderin en op de snelweg heerlijk vlot door trekken, in de bergen doordat je met dezelfde snelheid naar boven rijd zonder terug te zakken, wat een 102 pk net wel moet.
Ben zelf net nog een week weg geweest met mijn 150 pk en bij luik richting Vervier gewoon op cruise controle zo alle steile hellingen op.
Kortom het rijd gewoon net wat lekkerder, daarbij zeggende dat een 102 pk ook al lekker rijd maar 150 pk is net dat toefje slagroom op je appelgebakje...
en ja de mijne is te koop, heeft net een nieuwe distributieriem gehad (incl waterpomp spanrollen etc etc)
zie hier: http://link.marktplaats.nl/276129445" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar merk je nu dat extra vermogen ? elke keer als je erin rijd, hier in nl lekker soepel onderin en op de snelweg heerlijk vlot door trekken, in de bergen doordat je met dezelfde snelheid naar boven rijd zonder terug te zakken, wat een 102 pk net wel moet.
Ben zelf net nog een week weg geweest met mijn 150 pk en bij luik richting Vervier gewoon op cruise controle zo alle steile hellingen op.
Kortom het rijd gewoon net wat lekkerder, daarbij zeggende dat een 102 pk ook al lekker rijd maar 150 pk is net dat toefje slagroom op je appelgebakje...
en ja de mijne is te koop, heeft net een nieuwe distributieriem gehad (incl waterpomp spanrollen etc etc)
zie hier: http://link.marktplaats.nl/276129445" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 20 aug 2008, 16:35
Re: 102 pk of 150 pk ??
over de automaat kan ik kort zijn, niet doen zijn gewoon niet zo goed.
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: 102 pk of 150 pk ??
ik denk dat de 150 pk door zijn vtg lader onderin sterker is
ook zijn de verhoudingen in de bak weer anders
met een goeie chiptuning op maat al ook een 102 of een 88 pk een goed resultaat behalen en zeker als de kat weg of leeggeslagen is de turbo kan dan sneller spoelen en de inspuiting zal mee gaan dit is goed merkbaar
ook zijn de verhoudingen in de bak weer anders
met een goeie chiptuning op maat al ook een 102 of een 88 pk een goed resultaat behalen en zeker als de kat weg of leeggeslagen is de turbo kan dan sneller spoelen en de inspuiting zal mee gaan dit is goed merkbaar
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: 102 pk of 150 pk ??
Qua toerental scheelt de 102 pk tov de 150pk ca 500rpm, das wel erg lekker met rijden op de snelweg.
René
René