Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Schokken in hoge toeren en dikke witte rookpluim
Schokken in hoge toeren en dikke witte rookpluim
Hallo weetjewellers,
Ben nieuw op het forum. Zit met een probleempje...
Mijn T4 (2.4 aab '96) is zonet binnen geweest in de VW-garage voor distributiewissel. Hij was eigenlijk al iets over tijd (190duizend), maar enfin. Distributieriem, riem mazoutpomp, krukasbout zijn vervangen. Ik heb ook gevraagd om de waterpomp mee te vervangen (ik had op het forum vernomen dat dit aan te raden was). De multiriem voor de servopomp zag er nog redelijk goed uit, geen scheurtjes. Ik heb gezegd dat ze die zelf maar moesten beoordelen.
Normaal gezien zou hij na 1 dag klaar zijn. Maar 's avonds bleek dat niet zo te zijn. De brandstofpomp moest nog afgesteld worden. Wat bleek? De monteur had de poulies gemarkeerd en de nieuwe riemen in dezelfde positie gemonteerd. Na een testrit vond hij dat de wagen slecht accelereerde. Conclusie: timing pomp stond verkeerd, opnieuw afstellen.
Dat mijn slee geen racebak was wist ik ook wel. Maar ik dacht dat dat normaal was voor een atmosferische diesel. Maar goed, nu zou hij wel beter bollen. Dacht ik. Niets is minder waar. In de eerste drie versnellingen trekt hij nog nauwelijks op. Dat gaat gepaard met horten en stoten en een gigantische witachtige rookpluim achter mij. Ik dacht eerst dat er misschien lucht op het brandstofcircuit zat ofzo. Maar na een testrit van ca. 1/2 uur nog steeds hetzelfde. Motor was op temperatuur. Stilgelegd en opnieuw starten geen probleem. Klinkt redelijk normaal op ralenti. Maar als je ernaast staat en je duwt de gaspedaal in hoor je precies een soort geplof in de uitlaat...en zet je de hele straat onder de smoor!
Het eerste waar ik aan denk met mijn zeer beperkte technische bagage: timing staat verkeerd.
Het tweede waar ik aan denk. Ik heb hier al veel gelezen over de katalysator en hoe die op pensioen te sturen. Ik denk dat er op mijn bus al één hangt. En als dat zo is dan is die nu vast en zeker al helemaal opgekatalyseerd. Kan dat er iets mee te maken hebben??
Uw deskundige opinie graag voor ik ga reclameren. Kwestie van daar niet te staan met mijn mond vol tanden...
Alvast bedankt,
Lindert
Ben nieuw op het forum. Zit met een probleempje...
Mijn T4 (2.4 aab '96) is zonet binnen geweest in de VW-garage voor distributiewissel. Hij was eigenlijk al iets over tijd (190duizend), maar enfin. Distributieriem, riem mazoutpomp, krukasbout zijn vervangen. Ik heb ook gevraagd om de waterpomp mee te vervangen (ik had op het forum vernomen dat dit aan te raden was). De multiriem voor de servopomp zag er nog redelijk goed uit, geen scheurtjes. Ik heb gezegd dat ze die zelf maar moesten beoordelen.
Normaal gezien zou hij na 1 dag klaar zijn. Maar 's avonds bleek dat niet zo te zijn. De brandstofpomp moest nog afgesteld worden. Wat bleek? De monteur had de poulies gemarkeerd en de nieuwe riemen in dezelfde positie gemonteerd. Na een testrit vond hij dat de wagen slecht accelereerde. Conclusie: timing pomp stond verkeerd, opnieuw afstellen.
Dat mijn slee geen racebak was wist ik ook wel. Maar ik dacht dat dat normaal was voor een atmosferische diesel. Maar goed, nu zou hij wel beter bollen. Dacht ik. Niets is minder waar. In de eerste drie versnellingen trekt hij nog nauwelijks op. Dat gaat gepaard met horten en stoten en een gigantische witachtige rookpluim achter mij. Ik dacht eerst dat er misschien lucht op het brandstofcircuit zat ofzo. Maar na een testrit van ca. 1/2 uur nog steeds hetzelfde. Motor was op temperatuur. Stilgelegd en opnieuw starten geen probleem. Klinkt redelijk normaal op ralenti. Maar als je ernaast staat en je duwt de gaspedaal in hoor je precies een soort geplof in de uitlaat...en zet je de hele straat onder de smoor!
Het eerste waar ik aan denk met mijn zeer beperkte technische bagage: timing staat verkeerd.
Het tweede waar ik aan denk. Ik heb hier al veel gelezen over de katalysator en hoe die op pensioen te sturen. Ik denk dat er op mijn bus al één hangt. En als dat zo is dan is die nu vast en zeker al helemaal opgekatalyseerd. Kan dat er iets mee te maken hebben??
Uw deskundige opinie graag voor ik ga reclameren. Kwestie van daar niet te staan met mijn mond vol tanden...
Alvast bedankt,
Lindert
'Koop een boot en werk je dood. Koop een T4 en je belandt hier.'
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Schokken in hoge toeren en dikke witte rookpluim
Heel eenvoudig : terug naar die "specialist" bij die garage , en hem zeggen dat hij die timing moet afstellen , want hij bakt er zo te lezen niks van.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Schokken in hoge toeren en dikke witte rookpluim
Witte rook en slecht trekken wijst erop dat de pomp te laat staat.Bij distributie vervanging altijd nokkenastandwiel loshalen,nokkenas blokkeren en brandstofpomp afstellen met meetklokje.Er word meestal van uitgegaan dat elke riem gelijk is maar in de praktijk blijkt dit nog weleens te verschillen.Verder sluit ik me bij Pascal aan,de "monteur"is hierin verantwoordelijk.
Paulus
Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Re: Schokken in hoge toeren en dikke witte rookpluim
Ok, bedankt jongens,
Nu weet ik wat te zeggen straks. Ik laat nog weten hoe het afloopt.
Lindert, de kloteklant in wording...
Nu weet ik wat te zeggen straks. Ik laat nog weten hoe het afloopt.
Lindert, de kloteklant in wording...
'Koop een boot en werk je dood. Koop een T4 en je belandt hier.'
- Multivan Generation
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Schokken in hoge toeren en dikke witte rookpluim
en? Hoe was het?
En hoe rijdt de bus nu?
En hoe rijdt de bus nu?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Schokken in hoge toeren en dikke witte rookpluim
Kan maandagmorgen pas binnen.... gdvd...
L
L
'Koop een boot en werk je dood. Koop een T4 en je belandt hier.'
Re: Schokken in hoge toeren en dikke witte rookpluim
Heb mijn baby net terug uit de garage. Timing stond inderdaad verkeerd. Rijdt weer prima nu. Rook is weg. Motor bromt lekker regelmatig op de achtergrond. En Aretha zachtjes op de voorgrond...
Nu maar hopen dat er snel weer iets stuk gaat. Dan kan ik hier terug komen zoeken...
Veel sleutel- en toerplezier aan ieder.
Lindert
Nu maar hopen dat er snel weer iets stuk gaat. Dan kan ik hier terug komen zoeken...
Veel sleutel- en toerplezier aan ieder.
Lindert
'Koop een boot en werk je dood. Koop een T4 en je belandt hier.'
- Multivan Generation
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Schokken in hoge toeren en dikke witte rookpluim
Je kunt ook terugkomen, om jouw kennis te delen met anderen,lindert schreef:Nu maar hopen dat er snel weer iets stuk gaat. Dan kan ik hier terug komen zoeken...
Veel sleutel- en toerplezier aan ieder.
Lindert
niet alleen terugkomen als je een probleem hebt
Mooi dat het opgelost is
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Schokken in hoge toeren en dikke witte rookpluim
Veel fijne kilometers toegewenst
Paulus
Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb