Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tijdrovend werk vervangen bovenste fusekogels

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Tijdrovend werk vervangen bovenste fusekogels

Bericht door kroonhome »

Hallo beste WJW-lers,

Vorige week is mijn T4 CC voor een grote beurt, APK en vervangen distributieriem e.d. naar de plaatselijke garage geweest. Dit is allemaal naar wens verlopen behalve dan dat dit wel een dure grap was. Tevens werd de opmerking geplaatst dat de bovenste fusekogels de volgende keer aan vervanging toe zijn, speling is nu nog net < 1 mm. Volgens mijn garage betekent het vervangen van deze fusekogels veel werk (8 uur arbeid!), het subframe moet los om er bij te komen en na afloop moet de zaak weer uitgelijnd worden. :ie
Mijn vraag is is dit inderdaad zoveel werk, zijn er geen slimmere methoden om deze fusekogels eenvoudig te vervangen?
Jullie reacties zijn welkom, overigens rijd de T4 CC weer prima, alleen klinkt deze iets anders :groteogen

Groetjes,
Arjan
:ikrij
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 660
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Tijdrovend werk vervangen bovenste fusekogels

Bericht door jos_br »

Ik hoop dat ie beter klinkt?? Staat de brandstofpomp wel op tijd?

Een beetje garage heeft een speciale pers om de fusee's ter plekke eruit en erin te kunnen persen. Uitlijnen moet altijd aangezien de afstelling van de wielvlucht met deze kogel gedaan word.

jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Tijdrovend werk vervangen bovenste fusekogels

Bericht door Roger B. (11)61 »

op ebay verkopen ze die persjes voor 100-190 euro (afhankelijk van verkoper en type persje) en dan hoeft je subframe er echt niet onder uit en bespaar je minimaal de helft dan de tijd... misschien een tip voor je garage?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: Tijdrovend werk vervangen bovenste fusekogels

Bericht door Paulus »

Heb zelf een pers gemaakt en demonteer en monteer gewoon aan de auto,of zoals Roger zei via ebay een setje bestellen dit scheelt een hoop geld en is goed zelf te doen. :toppie

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Tijdrovend werk vervangen bovenste fusekogels

Bericht door Pim 328 »

Nou heb ze op het werk vaak genoeg gedaan en als je ongeveer 3 kwartier per kant aanhoud dan is het al veel.

Pers er op zetten en dan even warm stoken en dan vliegen ze meestal al eruit.

Mits je alles goed aftekend hoef je de auto niet opnieuw uit te lijnen.

Ik heb pas een keer gehad dat ik een echt hardnekkig vastzittende kogel heb gehad daar ben ik toen 1,5 uur mee bezig geweest.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Tijdrovend werk vervangen bovenste fusekogels

Bericht door m.c van den berg »

Hallo Arjan, ik heb nog een orginale pers . hebben die in Duitsland gekocht iets voor 90€. wil je wel komen helpen. :wjw :toppie
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Tijdrovend werk vervangen bovenste fusekogels

Bericht door koekie520 »

Ik ga de mijne deze zomer ook eens vervangen. Hoe ziet deze pers eruit? Ik zou er mij tegen dan ook 1 willen aanschaffen, of ik moest ze misschien kunnen tegen dan voor een kleine vergoeding. Er werd hier op het forum altijd beweerd dat je er beter niet aan begint zelfs als ervaren sleutelaar. Ik ben er zeker van dat het me met een goed persje wel zou lukken.
Bij de mijne ga ik wel de stofhoezen van de homokineten ineens meedoen, die zien er na 5 jaar ook weer niet zo best uit.
Greetz
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Tijdrovend werk vervangen bovenste fusekogels

Bericht door Coen220 »

Drie jaar geleden heeft mijn T4 de apk bij de vw dealer gehad, en met dezelfde melding hij moest voor de volgende apk vernieuwd worden.
Ik heb hem de laatste keer bij de plaatselijke garage gebracht met de mededeling, speciale aandacht voor de bovenste fussee kogel.
De monteur andwoorde dat de kogel van huis uit al bijna een millimeter speling had, en dat het wel mee zou vallen.
Na de keuring geen kogel vernieuwd ,met de mededeling is goed valt binnen de toleranties.
Ze steken een band ijzer tussen de kogel in en met veel geweld moet de monteur dan ook nog bepalen of de speling onder de tolleranties valt (opties)
En Ja als je het op een moeilijke manier wildt doen, dan moet je het supframe demonteren, en als garage heb je toch op zijn minst een fatsoenlijke trekker.
Ik zou gewoon de volgende keer naar een ander gaan.

groetjes
Coen 220
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Tijdrovend werk vervangen bovenste fusekogels

Bericht door Pim 328 »

Af fabriek zit er geen speling op de kogel.

Mocht zij denken van wel dan moeten ze mij maar eens in de documentie laten zien dat dat ergens staat.

Bij een LT heeft de kogel wel een fabrieksspeling van 0,3 mm (bij sprinter 0,5 mm, zelfde kogel ???)
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Tijdrovend werk vervangen bovenste fusekogels

Bericht door Harm »

Hier een beschrijving uit de duitse T4-Wiki van een zelf te maken pers om de fuseekogels eruit en de nieuwe erin te persen. Verder een beschrijving van de vervanging.

http://213.239.212.66/wiki/Spezialwerkz ... kzeugliste" onclick="window.open(this.href);return false;

http://213.239.212.66/wiki/Traggelenke_(Wechsel" onclick="window.open(this.href);return false;)
Gebruikersavatar
ron.h
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 mei 2009, 10:01

Re: Tijdrovend werk vervangen bovenste fusekogels

Bericht door ron.h »

uh dat beloofd wat moet voor 20 februari weer op keuring heb een aantekening staan stuurkogel speling l.v+r.v. binneste / fuseekogel heeft speling r.v. bovenste had gehoopt het zelf te proberen te vervangen in doe het zelf garage of iets dergelijks... zucht......... :bonk katalysator moet er ook aangeloven aangezien die net op de bocht bij de bin is gaan scheuren. gelukkig staan er op ebay momenteel mooie rvs exemplaren voor rond de 120e scheelt toch weer :bifun aangezien distributie er ook weer aan zit te komen over km of 6000 mocht er iemand in de buurt zo vrij en vriendelijk willen zijn mij te willen helpen wat betreft de fusee en stuurkogel zou ik dat erg waarderen :wjw
jan zonder nummer
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 okt 2007, 09:38
Locatie: dronten

Re: Tijdrovend werk vervangen bovenste fusekogels

Bericht door jan zonder nummer »

Hoi,
de bovenste fuseekogels van een T4 zijn veer belast .
Dat betekent dat er altijd speling op zit!
Zolang de auto "stevig"stuurt hij daarop niet afgekeurd kan worden!

Jan
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Tijdrovend werk vervangen bovenste fusekogels

Bericht door kroonhome »

Hallo allemaal,

Wat betreft de speling op de fusekogels wist mijn garagehouder te melden dat hij bij een mercedes deze vorig jaar had vervangen en dat er nu al weer bijna 1 mm speling op zat. Hij ziet het dan ook niet zo zeer als een groot probleem voor de wegligging / veiligheid, alleen wat betreft de APK keuring.

Groetjes,
Arjan
:ikrij
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Tijdrovend werk vervangen bovenste fusekogels

Bericht door stijnh »

kroonhome schreef:Hallo allemaal,

Wat betreft de speling op de fusekogels wist mijn garagehouder te melden dat hij bij een mercedes deze vorig jaar had vervangen en dat er nu al weer bijna 1 mm speling op zat. Hij ziet het dan ook niet zo zeer als een groot probleem voor de wegligging / veiligheid, alleen wat betreft de APK keuring.

Groetjes,
Arjan
:ikrij
vervangen door originele stukken?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie