Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motortemperatuur

vragen over de T4
Plaats reactie
Marcel T4

motortemperatuur

Bericht door Marcel T4 »

Klinkt misschien onnozel, maar wat is een normale motortemperatuur?

Héél veel gehaper en gesputter aan m'n gereviseerde blok gehad, nu is de temperatuursensor vervangen en het lijkt allemaal goed te gaan... :jumpklap
Wel geeft de temperatuurmeter nu veel meer aan dan ik gewend ben.
Hij loopt redelijk snel op naar rond de 90 graden, dat blijft 't dan ook zo'n beetje.
Is dit normaal en zoals 't hoort?
Ik rij met een 2.5 benzine (en lpg) uit '92.
Dank voor jullie reacties!
Marcel
Roger B. (11)61

Re: motortemperatuur

Bericht door Roger B. (11)61 »

90 graden (ongeveer) is de normale motortemperatuur van een brandstofmotor. bij forsere belasting (zeker in de warmere periodes) kan ie tot een 100-110 graden oplopen, maar dat moet dan weer terugzakken als ie het weer wat minder zwaar krijgt.

Als je thermotstaat defect is en open blijft staan dan wordt je motor te veel gekoeld en zal de motortemperatuur niet hoog genoeg worden. Dit is nadelig voor alle passingen in de motor, dus nadelig voor de slijtage van je motor. Daarnaast kan (zeker bij een benzine) de motor er vaak te rijk door lopen (management denkt dat ie nog niet op bedrijfstemp. is) met als gevolg dat olie sneller verzuurd en de motor ook daardoor harder slijt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Marcel T4

Re: motortemperatuur

Bericht door Marcel T4 »

okee, dank je wel...
heb volgens mij dus de hele tijd met kapotte temperatuursensor gereden,
't kwam maar niet boven de 70 graden, daarboven sprong ook steeds de koelventilator aan.
'T rijdt ook wel heel veel soepeler nu! Morgen lang stuk rijden, ben heel benieuwd hoe dat gaat.
Dank je wel voor de informatie!
Plaats reactie