Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelvloeistof loopt weg.

vragen over de T4
Plaats reactie
sars
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 sep 2009, 08:46

Koelvloeistof loopt weg.

Bericht door sars »

Allereerst zal ik me even voorstellen. Ik heet Lars en woon ik Gelderland ben 28 jaar.
Het is mijn hobby om met mijn auto's bezig te zijn. Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen. Al doende leert men.
En daarom is dit forum zo goed want heb er al een hoop bruikbare tips van gehaald.

Ik kijk al vanaf vorig jaar augustus regelmatig op deze site. Maar heb me nog niet aangemeld omdat ik nog geen mooie foto van mijn bus.
Ik heb een :driveT4 T4 uit '92 2,4D 57KW DC korte uitvoering.

Ik kocht hem met 208.000 km en hij staat nu op bijna 230.000km.
Vorige week reed ik en begon mijn koelvloeistoflampje te knipperen. Hij stond net iets onder de min.
Heb hem bijgevult en die dag nog een klein stukje gereden.
De volgende dag reed ik net 5 km toen het lampje weer begon te knipperen. Ik zat vlak bij een gamma dus ik d8 haal ff een litertje.
Dus kap open en zie daar een leeg reservoir. Kijk dus onder de bus en daar lag wat ervoor in het reservoir zat.

Dus die liter er maar ingegooid (niveau net iets onder de min) en naar mijn garage gereden. Is ongeveer 5 km.
Daar aangekomen was het niveau nog steeds hetzelfde.

Door omstandigheden kon ik pas vandaag gaan kijken.
Het reservoir stond straks nog gewoon hetzelfde. en lekte dus niet.
Bus aan de voorzijde opgekrikt :werkaanT4 en eronder gekropen. Kon eerst niks vinden maar toen hoorde ik iets druppen.
Ter hoogte waar de versnellingspook naar boven gaat komt er een buisje achter de isolatielaag vandaan met een rubber dopje erop. In een driehoekige vormpje. Daar lekt het uit.

Kan iemand mij vertellen wat er niet goed is? En wat ik eraan kan doen? Bus staat nu stil wil er niet mee rijden.
Voor de duidelijkheid heb ik er een foto van gemaakt. Maar ik weet niet hoe ik deze moet plaatsen.

http://s306.photobucket.com/albums/nn26 ... C00208.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s306.photobucket.com/albums/nn26 ... C00210.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoop dat jullie me kunnen helpen.
Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door sars op 13 mei 2010, 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Koelvloeistof loopt weg.

Bericht door dijk »

Het rubber pijpje met de gekke vorm is het afwateringspijpje van het kachelhuis, het lijkt er op dat je een lekkage in je kachel hebt, m.a.w. de radiateur van je kachel is lek of een aansluitslang van de kachel lekt o.i.d.
Meestal heb je dan binnen ook een weeïge geur van koelvloeistof hangen, gebruik anders de zoekfunctie eens want ik meen me te herinneren dat één van de administrators van dit forum er ook eens mee te maken heeft gehad :knipoog .

Gr. Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Koelvloeistof loopt weg.

Bericht door Johan191 »

Bij mij werd destijds ook de mening gegeven dat het met mijn kachel te maken zou kunnen hebben, maar het bleek de meelooppomp te zijn. Wanneer het je kachel is heb je een behoorlijke ingreep het hele dashboard er uit alvorens je de kachel kunt vervangen. Lijkt ingrijpend, maar valt mee wanneer je weet wat je los moet halen.
Afgelopen week stond er nog een complete kachunit te koop op marktplaats voor een T4.
Misschien is hij nog te koop en ben je met niet al te veel onkosten klaar.
Maar ik vraag mij af, wanneer het je kachel is, en je hebt die uit staan dan zou je geen koelvloeistofverlies mogen hebben.
Test dat ook effe uit zou ik zeggen. kachel uit en een stuk rijden. Kijken naar het nivo en daarna een stuk rijden met de kachel aan.
Dan weet je zeker waar het probleem zit.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
pa2jbv
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 feb 2007, 19:04

Re: Koelvloeistof loopt weg.

Bericht door pa2jbv »

Hoi lars,

Als het de kachelradiateur is moet je dat in de cabine goed kunnen ruiken. De mijne lekte heeeeel
weinig, afgeperst met lucht ongeveer een belletje per minuut. Als ik dan lees hoeveel die van jouw lekt
moet een glas water bij strenge vorst niet kunnen bevriezen.Moet in de cabine te ruiken zijn, zoniet, is het iets anders.
Zeker als je de verwarming max zet vreselijk.De radiateur kun je zelf verwisselen maar pas op want een nieuwe komt
verpakt aan met erom heen beschermings materiaal om de lammeletjes te beschermen, informeer goed of het er om
heen kan blijven althans het gedeelte tussen de bak en de radiateur.En laat er kokend heet water in lopen en ruik of er
een chemische lucht uit komt anders eerst zorgen dat die verdwijnt. Het lijkt of er een bescherm laagje overheen gespoten is.
Denk je heerlijk ruikt niet naar koelvloeistof blijkt er een ander luchtje aan te zitten.
Veel succes jan
sars
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 sep 2009, 08:46

Re: Koelvloeistof loopt weg.

Bericht door sars »

Alvast bedankt voor alle reacties.

De cabine vind ik niet stinken ruikt wel iets denk ik. Ook bij kachel voluit vind ik het niet overdreven stinken.
Maar aangezien ik het een aannemelijk verhaal vond ben ik vanmiddag rustig aan maar begonnen met het demonteren van mijn dashboard.
Anders kom ik er nooit achter denk ik. En wil er zo niet mee gaan rijden. En hebben we dat ook eens geoefend.

Ik denk niet dat het de radiateur is omdat de koelvloeistof uit dat buisje druppelt. En voorin is alles mooi droog en geen witte sporen zover ik dat kan zien.
Er is vannacht ongeveer 3 cm uit mijn reservoir gelopen. Zit nu nog ongeveer 3cm in. Bus was wel 15 cm opgekrikt.

De vloerbedekking voelt wel overal droog aan.

Pfff dilemma's allemaal. :nuts

Waar zit de meeloop pomp en kan ik dat controleren of hij daar lekt? Sorry ben nog een beetje een leek.

Ga morgenavond eerst maar weer eens bijvullen als de bus vlak staat en dan eens opkrikken. Want dat vond ik wel frappant want hij lekt gister niet en toen ik hem opkrikte begon het weer.

Zie volgens mij wel als ik het goed heb het buisje waar het uit lekt onder het dashboard uitkomen mijn kachel in.

Helaas veel te druk met mijn werk. Dus kan morgen avond pas weer aan de gang.
Mocht er nog iemand tips hebben ik hoor ze graag. Lig nu toch al op de kop onder het dashboard.
Wie weet zoek ik het wel helemaal op de verkeerde plek.

Groetjes Lars
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Koelvloeistof loopt weg.

Bericht door Reny »

Bij mij lekte de nalooppomp

Ik weet niet of jij je gril naar voren kunt klappen in de service stand?? Als dat zo is dan zit dat pompje onder de radiator. Het bestaat uit 2 plastic delen die je uitelkaar kunt schroeven. Het o - ringetje ertussen lekte bij mij. (net zoals mijn expansievat op de flens rand en de slang van de nalooppomp naar het blok).

Ik heb er een topic over gemaakt:
dit is de titel (even zoeken want ik kan de link niet kopieren):
koelvloeistoflekkage gevonden, opgelost met foto's
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Koelvloeistof loopt weg.

Bericht door Reny »

Hoe doe je dat Jan??? Bij mij staat er alleen wjw.nl/forum/home boven :groteogen
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Koelvloeistof loopt weg.

Bericht door Reny »

:toppie dank, weer wat geleerd
fotogalerij 1120
sars
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 sep 2009, 08:46

Re: Koelvloeistof loopt weg.

Bericht door sars »

Nou ben al druk aan het slopen geweest maar krijg 1 bout niet los.
Het gaat om de bout achter het hitteschild in het motorcompartiment.
Heeft 1 van jullie tips?
Ik weet nu wel bijna zeker dat het probleem in de kachel zit hij is helemaal nat van binnen. Dus moet nu op zoek naar een kachel.
Heeft iemand nog zo'n ding liggen? Het gaat om een T4 uit '92.
En dan maar weer hopen dat ik alles weet in elkaar krijg :nuts .

http://s306.photobucket.com/albums/nn26 ... C00224.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://s306.photobucket.com/albums/nn26 ... C00223.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Groetjes en alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Koelvloeistof loopt weg.

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik weet niet wat je op de foto's gezet hebt, maar het is zo close-up dat ik niet kan plaatsen waar ik naar kijk :knipoog

Je zou eens aan René (Berrie en René) kunnen vragen, die heeft al vaker dashboards uitgebouwd.
Of neem contact op met Pascal 141, die vertelde dat ie de kachel uitbouwde zonder het dashboard uit te bouwen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
krantenboer
Berichten: 97
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:33
Locatie: Hoogkerk

Re: Koelvloeistof loopt weg.

Bericht door krantenboer »

het meeloop pompje op een t4 kun je die ook als circulatie pomp gebruiken bv voor een vijvertje??
groeten uut hoogkerk
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Koelvloeistof loopt weg.

Bericht door Roger B. (11)61 »

denk dat je vissen het niet prettig vinden als je je koelsysteem van je bus op de vijver aansluit...koelvloeistof is giftig dacht ik... bovendien heb je HEEEEEL lange slangen nodig als je nog met je bus wil rijden... :bifun :bifun :bifun



















in principe moet dat kunnen , maar of je moet en accu bij je vijver zetten, of je moet een trafo gebruiken waar gelijkstroom uit komt....... niet meest ideale, in de aquarium en vijverhandel zijn legio betere oplossingen te koop
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Koelvloeistof loopt weg.

Bericht door Ron Mokum 383 »

Roger B. (11)61 schreef:denk dat je vissen het niet prettig vinden als je je koelsysteem van je bus op de vijver aansluit...koelvloeistof is giftig dacht ik... bovendien heb je HEEEEEL lange slangen nodig als je nog met je bus wil rijden... :bifun :bifun :bifun


Roger het is een meelooppomp dus heb je minder slang nodig of het is een nalooppomp dan heb je iets meer slang nodig. :nuts



















in principe moet dat kunnen , maar of je moet en accu bij je vijver zetten, of je moet een trafo gebruiken waar gelijkstroom uit komt....... niet meest ideale, in de aquarium en vijverhandel zijn legio betere oplossingen te koop
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
Plaats reactie