Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
t5 2007 130 pk kan die op rode diesel ???
t5 2007 130 pk kan die op rode diesel ???
mag niet weet ik,maar kan dit vanwege sensoren of dergelijke die dat niet toelaten ??? gr bas ps de t5 heeft net 600 km gelopen ......
gr bas
gr bas
ben der weer , ..........was rustig zeker zonder mij ? gr bas
-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00
agrarisch????
Heb je al een hef op de voorbumper laten monteren? En misschien ook een aftak-as onder de achterbumper.
-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00
nas niet doen hoor de gewone rode diesel is er niet echt vor gemaakt het octaan gehalte ligt te hoog waardoor de meeste diesels het niet aankunnen,zeker de commonrail diesels niet.
Wel de rode diesel van shell ( met een verminderd octaan gehalte ) die is iets duurder maar de nieuwere kranen dumpers etc moeten dat al tanken gr ferry
Wel de rode diesel van shell ( met een verminderd octaan gehalte ) die is iets duurder maar de nieuwere kranen dumpers etc moeten dat al tanken gr ferry
Sorry, maar hier moet ik even tegenaan schoppen:
Octaangehalte bestaat helemaal niet, dat is niks. Octaangetal wel, het is nl. een vergelijkingsgetal en dan alleen maar voor benzine.
Voor diesel hebben we het cetaangetal. Dat geeft voor gasolieën de klopvastheid aan. Uiteraard is voor deze brandstoffen de klopvastheid minder dan voor benzines, maar.. je kunt die twee soorten getallen niet één op één vergelijken. Bovendien zijn er ook nog eens verschillende meetmethoden voor zowel benzine (RON en MON) en als gasolie.
Nu de "rode diesel".
Alle dieselolie voor wegverkeer moet voldoen aan de EN590-norm. Deze norm wordt vanaf 2000 vanwege de Euro 3 emissie-eisen aangehouden. Als je de verschillen met de voorheen gebruikte dieselbrandstof bekijkt (meestal is rode dieselolie of huisbrandolie niet op EN590-kwaliteitsniveau), zie je dat het zwavelgehalte tot 350 mg per kg (ppm) is verlaagd. Het zwavelgehalte bedroeg 500 ppm. De dichtheid was niet vastgelegd, maar 860 kg/m3 was een goede waarde. De EN590-dieselolie mag hooguit 845 kg/m3 halen. Het cetaangetal was hooguit 49 en ligt nu op 51. Er is een anti-slijtage test (HFRR) voor EN590-brandstof om schade aan brandstofpompen en verdelerinspuitpompen te voorkomen. De gerenommeerde brandstofmaatschappijen voegen aan EN590-dieselolie nog een additievenpakket toe. Dit bevat naast reinigende produkten, anti-schuimvoegingen en soms ook een verbrandingsverbeteraar.
Het lagere zwavelgehalte is nuttig voor de katalysator en het milieu. De hogere dichtheid van rode diesel kan een lager verbruik of hogere prestaties opleveren, maar dan moet de verbrandingswaarde hoger zijn. Dat hoeft niet zo te zijn. Het cetaangetal speelt vooral een rol bij de koude start, hoe hoger de waarde des te sneller en geruisarmer komt de verbranding op gang. De additieven zijn van belang bij het tanken, smeren en schoonhouden van het hele systeem, inclusief de verstuivers.
Samengevat: rijden op niet EN590-dieselolie gaat heus wel, maar als je bij jouw T5 emissie- en levensduur belangrijk vindt.....
Zelf probeer ik tegenwoordig zoveel mogelijk V-power diesel te tanken ondanks de hogere prijs.
Mijn belangstelling voor brandstoffen heb ik nog uit mijn "LPG-tijd" .
Groeten van Guus
Octaangehalte bestaat helemaal niet, dat is niks. Octaangetal wel, het is nl. een vergelijkingsgetal en dan alleen maar voor benzine.
Voor diesel hebben we het cetaangetal. Dat geeft voor gasolieën de klopvastheid aan. Uiteraard is voor deze brandstoffen de klopvastheid minder dan voor benzines, maar.. je kunt die twee soorten getallen niet één op één vergelijken. Bovendien zijn er ook nog eens verschillende meetmethoden voor zowel benzine (RON en MON) en als gasolie.
Nu de "rode diesel".
Alle dieselolie voor wegverkeer moet voldoen aan de EN590-norm. Deze norm wordt vanaf 2000 vanwege de Euro 3 emissie-eisen aangehouden. Als je de verschillen met de voorheen gebruikte dieselbrandstof bekijkt (meestal is rode dieselolie of huisbrandolie niet op EN590-kwaliteitsniveau), zie je dat het zwavelgehalte tot 350 mg per kg (ppm) is verlaagd. Het zwavelgehalte bedroeg 500 ppm. De dichtheid was niet vastgelegd, maar 860 kg/m3 was een goede waarde. De EN590-dieselolie mag hooguit 845 kg/m3 halen. Het cetaangetal was hooguit 49 en ligt nu op 51. Er is een anti-slijtage test (HFRR) voor EN590-brandstof om schade aan brandstofpompen en verdelerinspuitpompen te voorkomen. De gerenommeerde brandstofmaatschappijen voegen aan EN590-dieselolie nog een additievenpakket toe. Dit bevat naast reinigende produkten, anti-schuimvoegingen en soms ook een verbrandingsverbeteraar.
Het lagere zwavelgehalte is nuttig voor de katalysator en het milieu. De hogere dichtheid van rode diesel kan een lager verbruik of hogere prestaties opleveren, maar dan moet de verbrandingswaarde hoger zijn. Dat hoeft niet zo te zijn. Het cetaangetal speelt vooral een rol bij de koude start, hoe hoger de waarde des te sneller en geruisarmer komt de verbranding op gang. De additieven zijn van belang bij het tanken, smeren en schoonhouden van het hele systeem, inclusief de verstuivers.
Samengevat: rijden op niet EN590-dieselolie gaat heus wel, maar als je bij jouw T5 emissie- en levensduur belangrijk vindt.....
Zelf probeer ik tegenwoordig zoveel mogelijk V-power diesel te tanken ondanks de hogere prijs.
Mijn belangstelling voor brandstoffen heb ik nog uit mijn "LPG-tijd" .
Groeten van Guus
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 29 mar 2007, 17:53
efff reageren
ik wil alleen weten of dit mogelijk is ???? er zijn tegenwoordig diesel motoren die dit niet accepteren ,maar kan de t5 hier ook tegen ??? ik heb er nog niet 1,maar mijn maatje heeft er net 1 gekocht nieuw,maar wil antwoord op de vraag of de t5 130 pk 2007 hier gewoon op kan rijden zonder problemen ???
gr bas enn.......... ben er nog niet uit of er een t5 van de zaak/prive of prive een opel zafira opc komt ??? gr bas
gr bas enn.......... ben er nog niet uit of er een t5 van de zaak/prive of prive een opel zafira opc komt ??? gr bas
ben der weer , ..........was rustig zeker zonder mij ? gr bas
Het antwoord is Nee.
De diesel moet bij een euro 4 motor voldoen aan de EN590 norm.
Daarom mag in een T5 met euro 4 ook geen biodiesel getankt worden.
Deze brandstof geeft meer roet af en hierdoor zal je roetfilter sneller vervuilen.
Tevens zijn de onderdelen van het brandstof systeem hier ook niet voor geschikt.
V-power mag gewoon getankt worden dit is geen probleem met een roetfilter,
Roetfilter vangt alle deeltjes op hoe klein ze ook zijn.
De diesel moet bij een euro 4 motor voldoen aan de EN590 norm.
Daarom mag in een T5 met euro 4 ook geen biodiesel getankt worden.
Deze brandstof geeft meer roet af en hierdoor zal je roetfilter sneller vervuilen.
Tevens zijn de onderdelen van het brandstof systeem hier ook niet voor geschikt.
V-power mag gewoon getankt worden dit is geen probleem met een roetfilter,
Roetfilter vangt alle deeltjes op hoe klein ze ook zijn.
Re: efff reageren
Het kan wel, maar beter niet doen. Voor motoren zonder turbo of directe inspuiting is dat geen probleem, maar voor common rail of tdi motoren met inspuiting onder hoge druk kan rode diesel wel problemen geven. Het is niet alleen de rode kleur die is toegevoegd, maar ook de samenstelling is niet dezelfde als gewone diesel. Moderne landbouwvoertuigen die motoren hebben met direkte inspuiting krijgen hierdoor ook steeds meer problemen.bas 297 schreef:ik wil alleen weten of dit mogelijk is ???? er zijn tegenwoordig diesel motoren die dit niet accepteren ,maar kan de t5 hier ook tegen ??? ik heb er nog niet 1,maar mijn maatje heeft er net 1 gekocht nieuw,maar wil antwoord op de vraag of de t5 130 pk 2007 hier gewoon op kan rijden zonder problemen ???
gr bas enn.......... ben er nog niet uit of er een t5 van de zaak/prive of prive een opel zafira opc komt ??? gr bas
Heb een grasmaaimachine met een Perkins turbodiesel, en heeft er al 2400 uur opstaan met rode diesel. Let wel, machine is 3 jaar oud, zonder problemen. Wellicht is het handig erbij te vertellen dat de meeste mensen die met landbouwvoertuigen e.d. werken het niet zo nauw nemen met het onderhoud. 300 to 400 uur over de servicebeurt is heel normaal. De machine die ik hiervoor had heeft wat uren aangaat een record gevestigd. Staat nu 7600 uur op en draait nog steeds probleemloos bij ons op het bedrijf.
Als we dan toch over brandstof praten en ik hoor ook shell voorbijkomen moet ik denken aan wat ik laatst hoorde.
Als je alleen maar schell tankt voor minimaal een jaar en je gaat dan tanken bij een andere pomp kan je motor ernstige schade oplopen.
Dit komt en ik heb het maar van horen zeggen dat schell een goedje bij zijn brandstof toevoegt.
Waarschijnlijk is dit een broodje aap verhaal maar misschien is er iemand van julie deskundigen die hier antwoord op heeft.
Als je alleen maar schell tankt voor minimaal een jaar en je gaat dan tanken bij een andere pomp kan je motor ernstige schade oplopen.
Dit komt en ik heb het maar van horen zeggen dat schell een goedje bij zijn brandstof toevoegt.
Waarschijnlijk is dit een broodje aap verhaal maar misschien is er iemand van julie deskundigen die hier antwoord op heeft.
klaag niet als je wind tegen hebt, maar wees blij als je wint mee hebt.
http://www.scsnederland.nl http://www.stopbos.nl
http://www.scsnederland.nl http://www.stopbos.nl