Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
EFFECT VAN KAT VERVANGER ??
EFFECT VAN KAT VERVANGER ??
Zijn er al mensen die evaring hebben met een kat vervanger ,..ik had gelezen dat dit de prestaties van de auto behoorlijk beinvloed ,....ben benieuwd ,..er rijden vast al t5ers rond zonder de kat .
mvg sep
mvg sep
Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??
Het schijnt dat de turbo zonder kat iets sneller oppakt en iets meer vermogen kan leveren. Een echte vermogenswinst schijnt echter alleen mogelijk als het hele uitlaatsysteem wordt aangepast.
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??
Bij mij is het ook een recht stuk pijp, de turbo reageert wel beter nu.
Als je ziet wat voor een mini gaatjes er in die kat zitten, ding zit zo verstopt.
Waardeloos gewoon.

Als je ziet wat voor een mini gaatjes er in die kat zitten, ding zit zo verstopt.
Waardeloos gewoon.

VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??
Zeg Jeroen ,vraagje ,..pakt de turbo duidelijk eerder op dan voorheen met kat ? ...Ik weet dat je snel went aan bepaalde dingen ,net als het gechipte vermogen ...na een paar week voelt het al weer gewoon .
mvg sep
mvg sep
- jimmyvanherwijnen
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 10 feb 2009, 13:25
Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??
Hallo,
ik neem aan dat hier geen roetfilter heeft gezeten.
Dat heb ik namelijk ook eens geprobeerd maar dat luke mij niet bij een roetfilter?
Groetjes jimmy
ik neem aan dat hier geen roetfilter heeft gezeten.
Dat heb ik namelijk ook eens geprobeerd maar dat luke mij niet bij een roetfilter?
Groetjes jimmy
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??
Nee hier zat geen roetfilter, die zit een eindje verder, is wel een retrofit filter. Dus ik heb geen last van regenereren en dergelijke onder het rijden.
De turbo pakt wel sneller op ja, je hebt zo een veel betere flow in je uitlaat. Die kat zit heel gauw verstopt.
De turbo pakt wel sneller op ja, je hebt zo een veel betere flow in je uitlaat. Die kat zit heel gauw verstopt.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??
had veel problemen met het roetfilter.
Het gezeur begon bij 130.000km.
losse stukken in de roetfilter , gewoon er af gebroken.
en helemaal dichtgeslipt met roet.
Heeft me totaal 2 nieuwe turbo's gekost dat onding.
heb sind een maandje het roetfilter gewoon leeg gemaakt en de bus opnieuw laten tunen bij JD in Lochem.
Jeroen heeft de sensors van de roetfilter er uit geprogameerd en de turbodruk aangepast.
Als dit niet gebeurt gaat de auto direct in de noodloop omdat je dezelfde druk voor je filter heb als er achter.
Turbo fluit nu iets meer en als je flink trek hoor je het uitlaadgas gieren in je holle filter.
vind dit niet storend.
het is een T5 174pk met fabrieksaf roetfilter.en had hem van nieuws af aan getund naar 208 PK.
Geschat vermogen nu 225 PK , maar ga nog een keer op de vermogensbank bij JD.
Het geheel is overigens geregeld door mijn garage in Lochem.
Puik werk van de mannen.
Het gezeur begon bij 130.000km.
losse stukken in de roetfilter , gewoon er af gebroken.
en helemaal dichtgeslipt met roet.
Heeft me totaal 2 nieuwe turbo's gekost dat onding.
heb sind een maandje het roetfilter gewoon leeg gemaakt en de bus opnieuw laten tunen bij JD in Lochem.
Jeroen heeft de sensors van de roetfilter er uit geprogameerd en de turbodruk aangepast.
Als dit niet gebeurt gaat de auto direct in de noodloop omdat je dezelfde druk voor je filter heb als er achter.
Turbo fluit nu iets meer en als je flink trek hoor je het uitlaadgas gieren in je holle filter.
vind dit niet storend.
het is een T5 174pk met fabrieksaf roetfilter.en had hem van nieuws af aan getund naar 208 PK.
Geschat vermogen nu 225 PK , maar ga nog een keer op de vermogensbank bij JD.
Het geheel is overigens geregeld door mijn garage in Lochem.
Puik werk van de mannen.
T5, Mei 2007, lwb,128kw,getund bij JD naar 208 pk, 60 jaar pakket, trekhaak,schuifdak, nu 750000 km
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??
Al die milieumaatregelen maken je motor kapot. Daardoor ook veel slechtere verbranding, dus eigenlijk nog slechter voor het milieu als je het mij vraagt.
EGR klep is ook zoiets
EGR klep is ook zoiets

VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??
@ Shantos
Dan hoop ik dat ze je nooit aanhouden in duitsland en je krijgt een emissie test.
Staan hele hoge boetes op in duitsland. (milieu delict)
Andere vraag kom je wel door de roetmeting zonder roetfilter, dit omdat de max. K-waarde bij auto's met roetfilter verlaagd is naar 1.5 K
Dan hoop ik dat ze je nooit aanhouden in duitsland en je krijgt een emissie test.
Staan hele hoge boetes op in duitsland. (milieu delict)
Andere vraag kom je wel door de roetmeting zonder roetfilter, dit omdat de max. K-waarde bij auto's met roetfilter verlaagd is naar 1.5 K
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??
K-waarde voor mijn bus ( April 2007) is 3.0 en bij een meting geeft hij nu precies 1,75 op.
vond het nog niet zo verkeert.
zijn verschilende regels voor K-waardemetingen.
maximum k-waarde:
1º. 2,5 m-1 voor een motor met natuurlijke aanzuiging, in gebruik genomen na 31-12-1979
en voor 01-07-2008 of
2º. 3,0 m-1 voor een motor met drukvulling, in gebruik genomen na 31-12-1979 en voor 01-
07-2008 of
3º. 1,5 m-1 voor een motor met natuurlijke aanzuiging of voor een motor met drukvulling in
gebruik genomen na 31-06-2008
vond het nog niet zo verkeert.
zijn verschilende regels voor K-waardemetingen.
maximum k-waarde:
1º. 2,5 m-1 voor een motor met natuurlijke aanzuiging, in gebruik genomen na 31-12-1979
en voor 01-07-2008 of
2º. 3,0 m-1 voor een motor met drukvulling, in gebruik genomen na 31-12-1979 en voor 01-
07-2008 of
3º. 1,5 m-1 voor een motor met natuurlijke aanzuiging of voor een motor met drukvulling in
gebruik genomen na 31-06-2008
T5, Mei 2007, lwb,128kw,getund bij JD naar 208 pk, 60 jaar pakket, trekhaak,schuifdak, nu 750000 km
Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??
ok dan had ik me vergist met de datum van de wijziging in het apk regelement,
(heb ik nu ook weer wat geleerd)
(heb ik nu ook weer wat geleerd)
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??
@ Shantos
"Geschat vermogen nu 225 PK , maar ga nog een keer op de vermogensbank bij JD."
Ik ben benieuwd hoe je aan dit vermogen komt?
Welke aanpassingen hebben ze er dan aan gedaan. Met een softwaretuning alleen zul je dit niet gaan redden.
Jeroen gaat niet tot deze vermogens in een orginele opzet is mijn ervaring, maar wanneer zijn vermogensbank iets anders zegt dan ben ik Ed de Zwijger
Gr Edje
"Geschat vermogen nu 225 PK , maar ga nog een keer op de vermogensbank bij JD."
Ik ben benieuwd hoe je aan dit vermogen komt?
Welke aanpassingen hebben ze er dan aan gedaan. Met een softwaretuning alleen zul je dit niet gaan redden.
Jeroen gaat niet tot deze vermogens in een orginele opzet is mijn ervaring, maar wanneer zijn vermogensbank iets anders zegt dan ben ik Ed de Zwijger

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??
Schatting is van Jeroen zelf, en is een dag met de auto bezig geweest on alles perfect te krijgen.Ik ben benieuwd hoe je aan dit vermogen komt?
Welke aanpassingen hebben ze er dan aan gedaan. Met een softwaretuning alleen zul je dit niet gaan redden.
Jeroen gaat niet tot deze vermogens in een orginele opzet is mijn ervaring,
Heeft ook alles al rijdend getest en uitgelezen omdat een zwaarbeladen auto toch anders reageerd.
Omdat de turbo toch de geest had gegeven is er een grotere turbo op gekomen en doordat het hele uitlaatsysteem vol geroet is, ook na het roetfilter, is er ook een uitlaat onder gekomen met een grotere doorlaat.
De bijde dempers zaten ook vol roet.en heb daarom maar een kompleet nieuwe uitlaat laten monteren.
Was al deze ellende zat, heb de auto nodig voor mijn werk, en zonder zit je zo om het hand.
Rij dagenlijks met een totaalgewicht van 3 ton rond,en ook nog vaak een zware aanhanger (ongeveer 2 ton) met machineonderdelen.
Dus werken moet hij wel, en dat doet hij normaal ook zonder al te veel problemen.
1 keer een paar aandrijfassen en een thermostaat en een oliekoeler.
verder het normale onderhoud.
Ben verder best tevreden over mijn T5.
T5, Mei 2007, lwb,128kw,getund bij JD naar 208 pk, 60 jaar pakket, trekhaak,schuifdak, nu 750000 km
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??
Ah kijk een grotere turbo. Daar komt de aap uit de mouw
Ik had het nog niet meegemaakt dat in een orginele opzet een BPC motor deze pkaas kan draaien.
Heb je er dan ook een Finturbo op gekregen???? Of is er nog een ander type wat er ook op past??
Gr Edje

Ik had het nog niet meegemaakt dat in een orginele opzet een BPC motor deze pkaas kan draaien.
Heb je er dan ook een Finturbo op gekregen???? Of is er nog een ander type wat er ook op past??
Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Re: EFFECT VAN KAT VERVANGER ??
Er moest toch een nieuwe op, dus ja waarom niet gelijk iets groter als het ook past.
Idd een finturbo.

Idd een finturbo.


T5, Mei 2007, lwb,128kw,getund bij JD naar 208 pk, 60 jaar pakket, trekhaak,schuifdak, nu 750000 km