Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
TEchnisch vraagje.
TEchnisch vraagje.
Wie weet of de lampjes in de raamschakelaars zijn te vervangen?? en zoja, hoe??
En nog een, wellicht domme,vraag. Controleer je de koelvloeistof als de motor koud of warm is. IK heb een 2,5 lt benzine T4.
En nog een, wellicht domme,vraag. Controleer je de koelvloeistof als de motor koud of warm is. IK heb een 2,5 lt benzine T4.
Re: TEchnisch vraagje.
Als je de schakelaar uit het paneel haalt, dan kun je hem van onderen ...daar waar de aansluiting zit los halen, dat kun je doen met een mesje tussen de zijkant te zetten, en ietsjes naar buiten drukken, en dan gelijk aan de pootjes trekken, dan komt het binnen werk naar buiten, en dan zie je zo het lampje zitten, je zou het lampje ook kunnen vervangen door een ledje, wel een voorschakel weerstand gebruiken, en even leten op wat de plus en min is.
En het koelwater kun je zowel koud als warm controleren, als hij maar tussen het min en max instaat.
En het koelwater kun je zowel koud als warm controleren, als hij maar tussen het min en max instaat.
Re: TEchnisch vraagje.
Draai het koelvloeistof-reservoir toch liever niet open als ie echt warm is hoor, mocht je de kwaliteit daarvan willen bekijken... :kijkt
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
Re: TEchnisch vraagje.
Koelvloeistof moet je met koude motor controleren, dan krijg je de juiste gegvens.
Als de motor warm is , is het tevens heel gevaarlijk om de dop van het expansie vaatje te draaien
en kan er kokende vloeistof uitspuiten,niet doen dus met warme motor.
groeten Coen
Als de motor warm is , is het tevens heel gevaarlijk om de dop van het expansie vaatje te draaien
en kan er kokende vloeistof uitspuiten,niet doen dus met warme motor.
groeten Coen
Re: TEchnisch vraagje.
Wat moeilijk allemaal, je kunt toch in 1 oogopslag zien hoeveel koelvloeistof, in het expansie vat zit , en ja zit er te weinig in dan vul je dat bij koude motor bij.
Re: TEchnisch vraagje.
is een benzine motor anders dan de diesel uitvoering?
zal het koel gebeuren ook niet anders zijn?
ik weet het niet ik heb nog nooit onder de kap van een benzine gekeken
zal het koel gebeuren ook niet anders zijn?
ik weet het niet ik heb nog nooit onder de kap van een benzine gekeken
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: TEchnisch vraagje.
als de motor (benzine of diesle, maakt niet uit) warm is, dan staat het koelsysteem op druk, dit kan effect hebben op de stand van het vloeistofniveau in het reservoir.
voor de juiste indicatie bij koude motor met losgedraaid deksel beoordelen.
(in de praktijk zal er waarschijnlijk maar weinig verschil zitten in aflezen met koude motor en open tankje of bij warme motor met gesloten tankje)
mocht je om wat voor reden dan ook je tankje met warme motor open willen doen, dan moet je goed opletten. Het systeem staat onder druk, daardoor ligt het kookpunt hoger. Het is dus mogelijk dat bij wegvallen van de druk in het systeem, de koelvloeistof gaat koken en er dampbellen gevormd worden die dan opstijgen naar het reservoir en daar hete koelvloeistof doen opspatten.
de dop eerst een klein stukje los draaien zodat de druk kan ontsnappen (pas op, ook stoom is heet!)
als druk er af os dop verder los draaien maar nog niet verwijderen
als de vloeistof in het tankje rustig is dop verwijderen maar NIET boven het gat komen, zeker niet met je gezicht
als je dat doet kan er niet heel veel gebeuren
voor de juiste indicatie bij koude motor met losgedraaid deksel beoordelen.
(in de praktijk zal er waarschijnlijk maar weinig verschil zitten in aflezen met koude motor en open tankje of bij warme motor met gesloten tankje)
mocht je om wat voor reden dan ook je tankje met warme motor open willen doen, dan moet je goed opletten. Het systeem staat onder druk, daardoor ligt het kookpunt hoger. Het is dus mogelijk dat bij wegvallen van de druk in het systeem, de koelvloeistof gaat koken en er dampbellen gevormd worden die dan opstijgen naar het reservoir en daar hete koelvloeistof doen opspatten.
de dop eerst een klein stukje los draaien zodat de druk kan ontsnappen (pas op, ook stoom is heet!)
als druk er af os dop verder los draaien maar nog niet verwijderen
als de vloeistof in het tankje rustig is dop verwijderen maar NIET boven het gat komen, zeker niet met je gezicht
als je dat doet kan er niet heel veel gebeuren
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: TEchnisch vraagje.
Bedankt voor de tips. De dop niet los draaien als ie warm wist ik wel. Maar bij sommige auto's is het van belang dat de motor warm of koud is.
En de schakelaar ga ik mee aan het stoeien. En dan nog de nieuwe PJ2 einddemper monteren die ik vandaag opgehaald heb.
En de schakelaar ga ik mee aan het stoeien. En dan nog de nieuwe PJ2 einddemper monteren die ik vandaag opgehaald heb.