Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verzekerings vraagje

vragen over de T4
Plaats reactie
Peter 1154
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2009, 21:37

verzekerings vraagje

Bericht door Peter 1154 »

Vanmorgen is het auto'tje van mijn dochter aangereden, gelukkig geen letsel maar ivm de leeftijd en daarmee de lage dagwaarde (van het auto'tje) vrees ik dat het total-lost verklaart wordt.
Hoe werkt het nu verder met de verzekering en RDW als we besluiten om het auto'tje zelf nog te reanimeren ?
Moet het dan opnieuw gekeurd worden en wat zijn daarvan de kosten?
Welk bedrag keert de verzekering uit ? Dagwaarde of dagwaarde vermindert met restwaarde oid?

Verdere suggesties welkom
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: verzekerings vraagje

Bericht door Bert B »

Als de auto zo in puin gereden is dat de politie het kentekenbewijs heeft ingevorderd, zit je aan een keuring vast bij de rdw. Wat daar de kosten van zijn weet ik niet, maar als de politie niet gelijk alles heeft ingevorderd, zal dat dus waarschijnlijk ook niet nodig zijn.

Een jaar of 6 geleden had ik zelf zoiets bij de hand en dit is eigenlijk de samenvatting van hoe het toen ging:

Als de verzekering zegt, repareren kost 2000,=, dagwaarde = 1000,=, wordt hij dus economisch total loss verklaard, en krijg je de dagwaarde uitgekeerd. De verzekering biedt dan het autootje (wrak) aan aan de opkopers die er een bod op mogen doen.

Stel de hoogste bieder van de opkopers wil er nog 250,= voor geven, dan zal de verzekering, als jij zegt dat je hem toch zelf wilt opknappen, je eigenlijk je eigen auto (wrak in hun ogen) terug laten kopen voor die 250,=. Beter gezegd hun keren dan maximaal 750,= (dagwaarde - bod) uit. (overigens was het bij mij zo, maar kan per verzekering verschillen, dat ik dit bedrag van de verzekering kreeg, en het bedrag van de opkoper, direct van hem kreeg toen ik besloot toch maar niet te klussen)

Tip als de auto bij een garage staat en je kan er goed mee door de bocht, geef dan duidelijk aan dat je het zelf overweegt op te willen knappen. Misschien kunnen zij de expert een beetje in jou richting beïnvloeden(dagwaarde zo hoog mogelijk taxeren), en de opkopers aangeven dat het er voor hun niet te halen valt (minder hoog bieden) omdat je het zelf wilt opknappen. (werkt niet altijd want een hoop gaat zeker met de opkopers al via internet, maar je weet nooit).

Veel succes
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: verzekerings vraagje

Bericht door rick_k »

2 jaar terug is me vader aangereden in de 205 diesel van mijn broertje. De 205 had linksvoor schade, waaronder zijscherm, bumper en koplamp. Auto werdt ook economisch totall loss verklaart. De verzekering gaf 1250 euro totaal. Wij hebben het wrak voor 400 euro "teruggekocht" en dus 850 euro van de verzekering gevangen.

Nieuw zijschermpje erop, nieuwe bumper, koplamp hadden we nog van een sloper en dus 100 euro, reed ie weer. Veel onderdelen kun je op de sloop bemachtigen als je een oud model auto hebt.

Zolang je je complete kenteken nog hebt, is er niks aan de hand en kun je zelf besluiten of je hem opknap of niet.

mvg Rick
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: verzekerings vraagje

Bericht door bartt4 »

keuring (wok melding) kost 45 euro en steld niks voor mocht kenteken deel in genomen zijn
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie