Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verlichting in laadruimte??

vragen over de T5
Plaats reactie
supper
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 okt 2010, 23:02

verlichting in laadruimte??

Bericht door supper »

Op dit forum heb ik elders al iets gelezen wat beteft extra verlichting in de laadruimte. Waar kan ik zulke ledstrips krijgen en geven ze voldoende extra licht. of zijn er ook andere manieren op extra licht te creeeren in de laadruimte?
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: verlichting in laadruimte??

Bericht door olle griese »

Ebay staan ze te kust en te keur, en niet duur
Bijlagen
LED in Hemel.jpg
LED in Hemel.jpg (28.99 KiB) 6842 keer bekeken
supper
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 okt 2010, 23:02

Re: verlichting in laadruimte??

Bericht door supper »

Zit er gaaf uit en bedabkt voor de tip!
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: verlichting in laadruimte??

Bericht door Inbouwer »

Ikea heeft mooie ledstrips. Zijn 25 cm lang en je kunt ze net als Lego oneindig aan elkaar schakelen.

voor 29,95 heb je 4 strips van 25cm. Standaard zit er een 220 naar 12 volt omvormer in de stekker maar die knip je er gewoon af als je hem in de auto gebruikt.

Zal de foto's even opzoeken, staan op de site.
:wjw
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: verlichting in laadruimte??

Bericht door Inbouwer »

Gevonden van een ander topic over dit onderwerp:

Beste :wjw ers,

Voor mijn laadruimte zocht ik naar extra verlichting die niet al te groot was en ook nog eens betaalbaar.
Bij de IKEA kwam ik wat leuks tegen. Het ging om ledstrips DIODER van 25cm lang die je als een soort treinbaan rails in elkaar kan schuiven.
In een set zitten 4 strips en een 220 volts stekker waarin een 12volt gelijkspannings omvormer in zit en nog diversen hulpstukjes om b.v. de ledstrips de hoek om te laten gaan.

De strips zijn oneindig in elkaar te schuiven en je kunt in een auto gewoon de stekker er af knippen en hem op de 12 volt van de auto aansluiten. De leds gebruiken zeer weinig stroom en zijn ook makkelijk bij de originele verlichting er bij te solderen zodat als je de deur openend de led verlichting aan gaat. :alarm

Afbeelding
foto bij dag

Afbeelding
foto bij nacht

Er is nog een soort led DIODER verlichting bij IKEA die bestaat uit 4 platte rondjes. Ook deze werken perfect op 12 volt. In heb 3 van deze lampje gebruikt boven de achterbank. De led verlichting is zeer plat en kun je met een klein schoefje vast zetten. De bedrading is makkelijk met een haakje naar het originele lampje te halen en dan werkt deze verlichting ook op de schuifdeur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik betaalde per set 29,95 voor set van 4 ledstrips van 25 cm of de set met 4 ronde lampjes.
Meerkleuren versies kosten 49,95 euro per set.
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: verlichting in laadruimte??

Bericht door JanP »

Vandaag bij Ikea een nieuw setje "Ledberg" gevonden.
Is 3x 25 (dus totaal 75) cm lang, en iets minder fel. (minder wit licht, en iets minder LEDs "per strekkende meter").
Kost net geen 10 Euro.
Principe gelijk (transformator naar 12V, een schakelaar in de kabel naar de LEDs).
Er zijn 6 doorzichtige klemmetjes en schroefjes bijgeleverd.
Het spul zal misschien geen topkwaliteit zijn, maar werkt voorlopig prima.

Een ander vraagje over LEDs: bestaan er ook infrarood LED strips?
Ik heb een achteruitrij camera met IR, maar deze is binnen gemonteerd.
Als ik nu in het donker achteruit rijd zie ik vooral de lijntjes van de achterruit verwarming.
Ik dacht de cameraLEDs uit te schakelen (afplakken), en een losse strip met IR LEDs tegen de ruit te plakken.
(of heeft iemand hiervoor een andere betaalbare oplossing?)
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: verlichting in laadruimte??

Bericht door Inbouwer »

JanP schreef:Vandaag bij Ikea een nieuw setje "Ledberg" gevonden.
Is 3x 25 (dus totaal 75) cm lang, en iets minder fel. (minder wit licht, en iets minder LEDs "per strekkende meter").
Kost net geen 10 Euro.
Principe gelijk (transformator naar 12V, een schakelaar in de kabel naar de LEDs).
Er zijn 6 doorzichtige klemmetjes en schroefjes bijgeleverd.
Het spul zal misschien geen topkwaliteit zijn, maar werkt voorlopig prima.

Een ander vraagje over LEDs: bestaan er ook infrarood LED strips?
Ik heb een achteruitrij camera met IR, maar deze is binnen gemonteerd.
Als ik nu in het donker achteruit rijd zie ik vooral de lijntjes van de achterruit verwarming.
Ik dacht de cameraLEDs uit te schakelen (afplakken), en een losse strip met IR LEDs tegen de ruit te plakken.
(of heeft iemand hiervoor een andere betaalbare oplossing?)
niet bezuinigen op de camera. Goede kwaliteit camera en je hebt er geen last van. Dikke kans op spiegeling als je andere IR led gaat gebruiken.
supernaturol
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:46

Re: verlichting in laadruimte??

Bericht door supernaturol »

Inbouwer schreef:Gevonden van een ander topic over dit onderwerp:

Beste :wjw ers,

Voor mijn laadruimte zocht ik naar extra verlichting die niet al te groot was en ook nog eens betaalbaar.
Bij de IKEA kwam ik wat leuks tegen. Het ging om ledstrips DIODER van 25cm lang die je als een soort treinbaan rails in elkaar kan schuiven.
In een set zitten 4 strips en een 220 volts stekker waarin een 12volt gelijkspannings omvormer in zit en nog diversen hulpstukjes om b.v. de ledstrips de hoek om te laten gaan.

De strips zijn oneindig in elkaar te schuiven en je kunt in een auto gewoon de stekker er af knippen en hem op de 12 volt van de auto aansluiten. De leds gebruiken zeer weinig stroom en zijn ook makkelijk bij de originele verlichting er bij te solderen zodat als je de deur openend de led verlichting aan gaat. :alarm

Afbeelding
foto bij dag

Afbeelding
foto bij nacht

Er is nog een soort led DIODER verlichting bij IKEA die bestaat uit 4 platte rondjes. Ook deze werken perfect op 12 volt. In heb 3 van deze lampje gebruikt boven de achterbank. De led verlichting is zeer plat en kun je met een klein schoefje vast zetten. De bedrading is makkelijk met een haakje naar het originele lampje te halen en dan werkt deze verlichting ook op de schuifdeur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik betaalde per set 29,95 voor set van 4 ledstrips van 25 cm of de set met 4 ronde lampjes.
Meerkleuren versies kosten 49,95 euro per set.
Inbouwer,
Kan de spots gelijk aangesloten worden op de binnen verlichting in de laadruimte zonder een extra trafo er tussen dan dir van de Ikea?
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: verlichting in laadruimte??

Bericht door WouterW »

Die LED-slingers da's wel topspul hoor. Laatst bij de Aldi in de grabbelbak lagen LED-strips van 1m voor €5,- zowel wit als RGB, dus 16 kleuren whatever you like:

Ben ik ook maar mee aan de slag gegaan:

Binnenverlichting met nachtverlichting aangebracht dmv de RGB strips:
2012-05-31 21.56.18led.jpg
2012-05-31 21.56.18led.jpg (22.14 KiB) 6425 keer bekeken
Laadruimte ook maar meegepakt, foto voorzijde dc-wand met daarachter 2x 0,5m led's
2012-05-31 21.57.04led.jpg
2012-05-31 21.57.04led.jpg (19.33 KiB) 6425 keer bekeken
instapverlichting (als alternatief voor multivan-deurbakken):
2012-05-31 21.56.18led.jpg
2012-05-31 21.56.18led.jpg (22.14 KiB) 6425 keer bekeken
Niet origineel, wél effectief en daar gaat 't om tenslotte :toppie

Ehm ik bekijk 't bericht terug: heb 3 foto's geupload en er staan er 4 :nuts ...ook nog in de verkeerde volgorde, het voorbeeldbericht geeft wel een juiste weergave van 't origineel... What's up? tijd voor een bugfix na de 3.10 update of doe ik iets fout (waarschijnlijk 't laatste... :zwaai )
Bijlagen
2012-05-31 21.55.26led.jpg
2012-05-31 21.55.26led.jpg (18.73 KiB) 6425 keer bekeken
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: verlichting in laadruimte??

Bericht door ktmkrik »

Op Ebay.de staan ze ook te kust en te keur, voorbeeld 1m rond de €15,00.
Mooi fel wit licht, heb er zelf twee in de laadruimte en een strip van 30cm voorin om de dubbelcabine van iets meer licht te voorzien.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: verlichting in laadruimte??

Bericht door Harry 341 »

Vanmiddag "de baas" even naar Ikea gestuurd...die mooie ronde platte waren 19,95.
Mooi licht en superplat,kan ook met 2 zijdig tape...mooi klusje om in de vakantie te doen....veel keus in soorten led in 12 volt.(volgens mijn boodschappen meisje..lag zelf plat..evenwichtstoornis) :muur
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: verlichting in laadruimte??

Bericht door miniman »

Toeval wil dat ik deze week in Ikea was en zonder dit topic al gezien te hebben de LED's heb zitten bekijken en na het schema op de 220V omvormer te zien een set van 4 meegenomen. We hebben wel de lampen met een dikkere voet ipv de heel platte omdat we vinden dat de platte te koel van licht zijn en de dikkere ook het voordeel hebben dat ze kunnen gericht worden.

Wat ook een handig lampje was die bij de lampen lag is een LED leeslamp. Deze kan gebruikt worden door de passagiers om bv een kaart of boek/tijdschrift te lezen zonder de bestuurder te veel te storen met de gewone binnenverlichting.
Plaats reactie