Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

kan dit met een 130pk?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

kan dit met een 130pk?

Bericht door mettesboy »

Kwam dit filmpje tegen, maar dit lijkt me wel heel sterk voor 130 pk.

Ik kom met moeite aan 170-175 denk ik (nog niet echt lang geprobeerd)

http://www.youtube.com/watch?v=xvbOq9cxDdY

ofwel serieus chippie, of 174pk versie?
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Bericht door appie »

is mij ook wel gelukt hoor, snelweg tussen dusseldorf en aken berg af , dan stopt ie bij 196 op de teller
Mies
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jan 2007, 12:39
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mies »

Ik heb het in Duitsland ook voor elkaar gekregen. Wel bergaf en wind in de rug. Normaal (geen bergaf en wind in de rug) rond de 185 op de teller.
P@ the T5 courier
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
Locatie: Somewhere on the road
Contacteer:

Bericht door P@ the T5 courier »

Een ongechipte 130 en 174 lopen max. 196 km p/u of 3600 rpm.

de ABT gechipte 174 loopt max. 220 km p/u (is op GPS nagemeten en komt overeen met 211 km p/u).

Ik heb de filmpjes ook gezien, ook trouwens die van een Turks? demo-team.... indrukwekkend.
Met de allervriendelijkste groet,

P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

topsnelheid

Bericht door vaniac »

Voor het bereiken van de topsnelheid is het aantal pk's belangrijk. Daarnaast speelt het toerental waarbij het maximale vermogen geleverd wordt een belangrijke rol.
Bij de TDI's in de T5 valt de vermogenskromme boven de 3500 omw/min sterk af. Dit komt overeen met zo'n 190 km/uur. Of je T5 sneller gaat hangt van meerdere factoren af. Zo is er een bepaalde spreiding in het daadwerkelijke vermogen. Als je geluk hebt krijg je meer pk's en zal je T5 ook iets harder lopen. Als je pech hebt zit je T5 iets onder het nominale vermogen. Verder spelen zaken als buitentemperatuur, wind, vochtigheidsgraad, bandenformaat en bandenspanning ook mee bij het al dan niet bereiken van de officiële topsnelheid.
Onder normale omstandigheden is de topsnelheid van een T5 helemaal niet interessant, want voor een dergelijk formaat auto is 170 km/u al snel genoeg.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Bericht door mettesboy »

inderdaad de topsnelheid is niet echt van belang.

Maar heb zo eens even "meegereden" achter een jongske met een golfke, tot 160 zat ik in zijn gat te boren maar daarna was het ineens toch bye bye. Er stond ineens een rem op mijn bus precies.
Daarmee dat ik 195 op teller met een 130pk enorm veel vind
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Een 174pk is begrensd op 188 km/h. Ook na chippen blijft dit zo, óf de V-max functie zou ook uitgezet moeten worden in de software.

Ik heb vorig jaar onderweg naar Hannover behoorlijke stukken die snelheid kunnen rijden (de teller geeft dan 195 aan, de TomTom EN een andere navi 188-189), maar dan moet je echt een vrijwel lege Autobahn hebben die heel vlak is en dan nóg moet je goed je stuur vasthouden.
Hij loopt dan trouwens ongeveer 1:4,5 :ie

Een T5 is niet gebouwd voor die snelheden. Is natuurlijk wel enigszins te verbeteren maar zal nooit zo stabiel worden als een moderne personenwagen bij die snelheid.

Groeten van Guus
evertvink
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 feb 2007, 15:32
Locatie: stolwijk
Contacteer:

Bericht door evertvink »

Ik heb met mijn 130 pk met ongeveer 400 kg aan boord ook de 190 aangetikt.
Ineens stopt het dan met versnellen.
De bus rijdt dan nog lekker rustig.
Ik heb zelf nog een peugot 407 2liter motor maar die rijd lang niet zo rustig als deze bus.
je hebt het gevoel van "dit hou ik nog wel een tijdje vol"
Plaats reactie