Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zwaardere lampen in multivan koplampen

vragen over de T5
Plaats reactie
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

zwaardere lampen in multivan koplampen

Bericht door emil »

hoi
ik heb multivan koplampen waarbij ik het dimlicht zo geschakeld heb dat die bij
grootlicht ook blijft branden
nu kun je zwaardere lampen kopen van 100 watt zou het goed gaan i.v.m. bedrading en hitte
in de koplamp??
ik zit er over te denken om in het groot licht zwaardere in te monteren
heeft hier iemand ervaring mee????
bedankt
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: zwaardere lampen in multivan koplampen

Bericht door heemskerk »

emil schreef:hoi
ik heb multivan koplampen waarbij ik het dimlicht zo geschakeld heb dat die bij
grootlicht ook blijft branden
nu kun je zwaardere lampen kopen van 100 watt zou het goed gaan i.v.m. bedrading en hitte
in de koplamp??
ik zit er over te denken om in het groot licht zwaardere in te monteren
heeft hier iemand ervaring mee????
bedankt

Daar is meen ik op het T4 forum al het een en ander over geschreven vwb de hittevorming. Ik weet niet hoe het systeem erop reageert; Bij de naderhand geplaatste Xenon setjes moet een extra ballast worden geplaatst om het kleinere vermogen te compenseren tov de gewone gloeipitten omdat er anders een error wordt gegeven in het systeem.
Gebruikersavatar
Johan729
Berichten: 398
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:54
Locatie: Krimpenerwaard

Re: zwaardere lampen in multivan koplampen

Bericht door Johan729 »

Ik heb ooit in mijn vorige bus(T4)100 watt lampen gebruikt.De stekkers waar de halogeenlampen in gestoken zaten smolten weg door die 100w lampen.Ik zou ze niet gebruiken.Misschien dat de duurdere lampen zoals Philips enz.deze problemen niet veroorzaken.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: zwaardere lampen in multivan koplampen

Bericht door vaniac »

De slechte kwaliteit van de standaard verlichting is een eeuwigdurend probleem. De kwaliteit van de verlichting wordt maar voor een klein gedeelte bepaald door de lichtsterkte van de gebruikte peertjes. Sterkere peertjes geven slechts feller licht met dezelfde beroerde lichtverdeling als voorheen. Goed licht betekent een gelijkmatige lichtverdeling, die breed en ver reikt en zo weinig mogelijk strooilicht geeft. Strooilicht is licht dat niet op het wegdek schijnt en dus in principe als verloren beschouwd moet worden. De kwaliteit van de lichtverdeling wordt bij moderne koplampen hoofdzakelijk bepaald door de vormgeving van de reflector. Om zoveel mogelijk licht te kunnen vangen en op de weg te richten, moet de reflector zo groot mogelijk zijn en daar zit hem dus het probleem met de kleine reflectors in de multivan koplampen. De standaard H4-koplampen van de transporter hebben weliswaar een grote reflector, maar deze is weer gehandicapt door het feit dat hij zowel dimlicht als grootlicht moet richten. Dit stelt tegenstrijdige eisen aan de vorm van de reflector. Dus die koplamp is ook maar een zwak compromis. De beste koplampen hebben dus gescheiden dim- en grootlicht, mits de reflectors groot zijn. De enige koplampen waarmee je goed licht bij de T5 kunt bereiken, zijn de projectorlampen met een lens. Deze hebben nagenoeg geen strooilicht en een zeer gelijkmatige en verreikende lichtverdeling. Dit type is er ook in bixenonuitvoering: http://www.projektzwo.de/artikel/fundgr ... fund_id=73" onclick="window.open(this.href);return false;
Gelukkig zijn er ook goedkopere oplossingen voor de knutselaar: http://www.tradekey.com/product_view/id/1578709.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
henrib
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 jul 2010, 17:50
Locatie: den bosch

Re: zwaardere lampen in multivan koplampen

Bericht door henrib »

dat de lichtbundel slecht is wat ik zelf niet had vernomen met mijn t5 highline
is nu dan wel opgelost in de nieuwe t5 gp multivan
nog nooit zoveel licht gehad op een auto maar hier zit dan ook H7 in echt super licht
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: zwaardere lampen in multivan koplampen

Bericht door emil »

ik heb er ook niet over te klagen
vind het gewoon wel leuk en makkelijk dat als je groot licht op zet je ook goed veel licht hebt.
Als ik groot licht aan zet heb ik : verstralers in plaats van de mistlampen, het groot licht
in de koplampen en het dimlicht blijft branden
met het dimlicht heb ik ook geen probleem ,dat is wel goed
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: zwaardere lampen in multivan koplampen

Bericht door robertTREBOR »

heb die 100 watt ook gehad maakte nix uit want het gaat volgens mij om de amperes
volt x ampere = Watt en dan kom je heel anders uit
had links 100 watt en rechts gewoon 55 watt niemand zag verschil. maakte gewoon nix uit
kwam er ook zo mee door de apk destijds.
misschien werden de extra watts wel omgezet in extra warmte ofzo.
dat heb ik niet gemeten maar zou ook nog kunnen.

in ieder geval zonde van de moeite.

denk dat lenzen i.c.m. xenon dus geen strooilicht en nauwelijks warmte verlies
een betere optie is.

groet . robert fortaleza / brazilie so tijd om weer ff het zwembad in te duiken :-)
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: zwaardere lampen in multivan koplampen

Bericht door BigRuud »

Denk er om dat je niet in het peuterbadje duikt :ie je vergist je wel eens vaker. :yes
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33867
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zwaardere lampen in multivan koplampen

Bericht door Multivan Generation »

BigRuud schreef:Denk er om dat je niet in het peuterbadje duikt :ie je vergist je wel eens vaker. :yes
:bifun :bifun




En nu on topic:
We hebben hier 2 auto's staan.
Allebei met koplampen die voorzien zijn van lens technologie.

De eerste is een Lancia Delta van 2010.
Hierin zaten standaard Philips longlife lampen in.
Die gaan lang mee, omdat ze wat geknepen zijn in vermogen.
Ik heb ze een paar weken terug vervangen door Osram Silverstar lampen +70%,
en dat geeft een merkbaar verschil.
Ik heb ooit eens in een andere auto Philips Extreme power gehad die ook erg veel licht geven.
Maar die gingen vrij snel kapot.

De 2de is een VW T4 waarin ik zelf lenzen in heb gemaakt.
Zie ook: viewtopic.php?f=12&t=29748
Dit kan voor een T5 tot 2007 misschien een suggestie zijn :knipoog

Dus kijk eerst eens wat voor merk en type halogeen lampen er nu in je koplampen zit..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: zwaardere lampen in multivan koplampen

Bericht door emil »

die lampen die jij er in hebt gehad zoals osram silverstar en die phillips waren die 100 watt
of de standaard 55 watt ??
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33867
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zwaardere lampen in multivan koplampen

Bericht door Multivan Generation »

H7 55 Watt

Ik heb hier nog een setje silverstar van Osram liggen.
Als je wil, dan kun je die eens komen proberen hoor :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie