Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Aut.Dag rijlichtschakeling
Aut.Dag rijlichtschakeling
Hallo,
Ik ben sinds kort in het bezit van een T5 Multivan van 2009
Daar zit automatische dagrijverlichting op ( op de schakelaar is dat de nul stand )
Is dit er af te halen , want elke keer starten met xenon lijkt me ook niet zo bevordelijk.
Tevens geven de achteruitrijsensoren ook een konstant signaal ( aaneengesloten toon ) daar zit ook een aan/uit schakelaar voor op het dashbord,maar dat verandert niets aan de situatie
Welke techneut heeft hier een oplossing voor
Ik ben sinds kort in het bezit van een T5 Multivan van 2009
Daar zit automatische dagrijverlichting op ( op de schakelaar is dat de nul stand )
Is dit er af te halen , want elke keer starten met xenon lijkt me ook niet zo bevordelijk.
Tevens geven de achteruitrijsensoren ook een konstant signaal ( aaneengesloten toon ) daar zit ook een aan/uit schakelaar voor op het dashbord,maar dat verandert niets aan de situatie
Welke techneut heeft hier een oplossing voor
Groeten Wim
Re: Aut.Dag rijlichtschakeling
Dag Wim
Ik heb er niet veel verstand van maar misschien de knop voor het starten in de middelste stand zetten, dan gaan alleen je stadslichten aan. tenminste bij mijn T5 uit 2008.
Hoop dat je er wat aan hebt!
Greetz Mark
Ik heb er niet veel verstand van maar misschien de knop voor het starten in de middelste stand zetten, dan gaan alleen je stadslichten aan. tenminste bij mijn T5 uit 2008.
Hoop dat je er wat aan hebt!
Greetz Mark
Re: Aut.Dag rijlichtschakeling
Ik heb toevallig ook net een T5 en heb het zelfde "probleem".
Op de site hiet onder T5 tips en trucs is de volgende oplossing te lezen:
"Lichtschakelaar uitbouwen: Knop indrukken en in stadslichtstrand draaien en
naar je toe trekken.
Draad op punt 3 (geel/groen) en 6 (grijs/rood) doorknippen of uit de steker
pielen.
Einde dag-rijverlichting"
Heb het nog niet uitgevoerd, maar het lijkt eenvoudig.
Groeten,
Chiel
Op de site hiet onder T5 tips en trucs is de volgende oplossing te lezen:
"Lichtschakelaar uitbouwen: Knop indrukken en in stadslichtstrand draaien en
naar je toe trekken.
Draad op punt 3 (geel/groen) en 6 (grijs/rood) doorknippen of uit de steker
pielen.
Einde dag-rijverlichting"
Heb het nog niet uitgevoerd, maar het lijkt eenvoudig.
Groeten,
Chiel
Chiel 1040
Re: Aut.Dag rijlichtschakeling
Die knop op je dash is voor het uitschakelen van de PDC aan de voorzijde.. Vermoedelijk heb je een van de sensoren aan de achterzijde defect?
Re: Aut.Dag rijlichtschakeling
ik heb geen multivan maar een "kale" transporter maar wel met parkeer sensoren
ik heb een afneembare trekhaak als ik die monteer piept ie ook constant (zonder aanhanger)
als die van mij een storing heeft geeft ie een lange piep van een 5 a 6 seconden
ik heb een afneembare trekhaak als ik die monteer piept ie ook constant (zonder aanhanger)
als die van mij een storing heeft geeft ie een lange piep van een 5 a 6 seconden
Re: Aut.Dag rijlichtschakeling
Ik zie het nut niet echt in van die aut.dagrijverlichting,waarom niet een 4 standen schakelaar bv: 0=uit - 1e=aut. - 2e=stadslicht - 3e=dimlicht
Bij het starten zet ik de schakelaar nu op stadslicht ( lijkt me nog de beste optie ) maar liever had ik dat aut.er helemaal af ( is dit softwarematig niet uit te schakelen )
En omtrent het PDC achter,Ik heb er ook een afneembare trekhaak onder maar daar hebben ze bij de montage rekening mee gehouden
Vanavond weer wat aan het testen geweest maar er is geen peil op te trekken,die knop op het dashbord is inderdaad voor de voorkant in en uit te schakelen ( die werkt goed )
Zodra ik hem in zijn achteruit zet klinkt er een piepsignaal ( niet onderbroken ) en daarna weer heel snel onderbroken
Stel je voor dat er een sensor kapot zou zijn,is dit door te meten
Bij het starten zet ik de schakelaar nu op stadslicht ( lijkt me nog de beste optie ) maar liever had ik dat aut.er helemaal af ( is dit softwarematig niet uit te schakelen )
En omtrent het PDC achter,Ik heb er ook een afneembare trekhaak onder maar daar hebben ze bij de montage rekening mee gehouden
Vanavond weer wat aan het testen geweest maar er is geen peil op te trekken,die knop op het dashbord is inderdaad voor de voorkant in en uit te schakelen ( die werkt goed )
Zodra ik hem in zijn achteruit zet klinkt er een piepsignaal ( niet onderbroken ) en daarna weer heel snel onderbroken
Stel je voor dat er een sensor kapot zou zijn,is dit door te meten
Groeten Wim
Re: Aut.Dag rijlichtschakeling
Was het niet zo dat dagrijverlichting wettelijk standaard hoort aan te staan zodra je de motor start en dus eigenlijk altijd automatisch aan gaat?
Dus lijkt mij dat in stand '0' dagrijverlichting aan moet springen
Stand '1' stadslicht en achterlicht er bij aan moet springen en dagrij uit of minder sterk
Stand '2' Dimlicht er bij komt
Ergens kan ik me dan ook niet voorstellen dat in stand '0' je xenon verlichting zou moeten gaan branden. Er vanuit gaande dat je dagrijverlichting bestaat uit ledverlichting.
http://www.xenonlamp.nl/webshop/wetgevi ... hting.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus lijkt mij dat in stand '0' dagrijverlichting aan moet springen
Stand '1' stadslicht en achterlicht er bij aan moet springen en dagrij uit of minder sterk
Stand '2' Dimlicht er bij komt
Ergens kan ik me dan ook niet voorstellen dat in stand '0' je xenon verlichting zou moeten gaan branden. Er vanuit gaande dat je dagrijverlichting bestaat uit ledverlichting.
http://www.xenonlamp.nl/webshop/wetgevi ... hting.html" onclick="window.open(this.href);return false;
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Aut.Dag rijlichtschakeling
Op mijn T5 zat ook die automatische verlichting , en ik vind dat ook totaal overbodig , dus ik heb meteen na de aankoop ook de draadjes doorgeknipt op de werkwijze zoals je hier op de site kan vinden .(net zoals Chiel hier al vermeldde) Op die manier het uitschakelen werkt perfect , ik heb nu geen automatische verlichting meer , maar ik kan ze wel gewoon manueel aan en uit zetten .
Wat betreft de achteruitrijsensoren , die heb ik ook en toen ik de auto kocht zat er geen trekhaak op . Enkele dagen nadien heb ik een trekhaak gemonteerd , en de achteruitrijsensoren blijven gewoon werken hoor, geen valse melding of zo . Ik kan nu ,met behulp van het gepiep van de achteruitrijsensoren , mooi tot net voor de aanhangwagen achteruitrijden om de aanhanger dan aan te koppelen .
Wat betreft de achteruitrijsensoren , die heb ik ook en toen ik de auto kocht zat er geen trekhaak op . Enkele dagen nadien heb ik een trekhaak gemonteerd , en de achteruitrijsensoren blijven gewoon werken hoor, geen valse melding of zo . Ik kan nu ,met behulp van het gepiep van de achteruitrijsensoren , mooi tot net voor de aanhangwagen achteruitrijden om de aanhanger dan aan te koppelen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Aut.Dag rijlichtschakeling
De dagrijlicht schakeling heb ik ook met het doorknippen van de draadjes, zie topic, uitgeschakeld software matig is niet te doen...
Het met licht aan stationair draaien zorgt voor enorme hitte in de koplampen en refectoren zijn van een inferieure kwaliteit. Bij mij waren ze toen al ingebrand...
Zwart geworden refelctoren...Te heet geworden..Geen rijwind koeling.
Geen garantie toen.
Het met licht aan stationair draaien zorgt voor enorme hitte in de koplampen en refectoren zijn van een inferieure kwaliteit. Bij mij waren ze toen al ingebrand...
Zwart geworden refelctoren...Te heet geworden..Geen rijwind koeling.
Geen garantie toen.
Re: Aut.Dag rijlichtschakeling
PDC sensors kun je horen of ze het doen.
Zorg dat het systeem actief is en leg je oor op de PDC sensor, als hij goed werkt dan hoor je een soort tikkend geluid van het piezo element.
Loop zo alle sensors af. Bij de ene gaat het goed, bij de andere net niet PDC met een trekhaak.
Softwarematig is wel wat aan te passen door de dealer. m.b.t. PDC + trekhaak.
Ik had met mijn vaste Brink trekhaak ook geen problemen met de PDC op mij T5 2009, maar als ik er een beschermdopje op de trekhaak klikte was dit te veel, de PDC bleef dan piepen.
Zorg dat het systeem actief is en leg je oor op de PDC sensor, als hij goed werkt dan hoor je een soort tikkend geluid van het piezo element.
Loop zo alle sensors af. Bij de ene gaat het goed, bij de andere net niet PDC met een trekhaak.
Softwarematig is wel wat aan te passen door de dealer. m.b.t. PDC + trekhaak.
Ik had met mijn vaste Brink trekhaak ook geen problemen met de PDC op mij T5 2009, maar als ik er een beschermdopje op de trekhaak klikte was dit te veel, de PDC bleef dan piepen.
-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 17 dec 2008, 07:13
Re: Aut.Dag rijlichtschakeling
Een lange constante piep bij het inschakelen van de achteruit is een fout melding.
Je kan er vauit gaan dat er een sensor kapot is.
Dit kan zowel voor als achter zijn .( weet ik uit ervaring)
Ik heb hem zelf uitgelezen met vagcom werkt prima.
Je kan er vauit gaan dat er een sensor kapot is.
Dit kan zowel voor als achter zijn .( weet ik uit ervaring)
Ik heb hem zelf uitgelezen met vagcom werkt prima.
Re: Aut.Dag rijlichtschakeling
Dag Chiel,Chiel schreef:Ik heb toevallig ook net een T5 en heb het zelfde "probleem".
Op de site hiet onder T5 tips en trucs is de volgende oplossing te lezen:
"Lichtschakelaar uitbouwen: Knop indrukken en in stadslichtstrand draaien en
naar je toe trekken.
Draad op punt 3 (geel/groen) en 6 (grijs/rood) doorknippen of uit de steker
pielen.
Einde dag-rijverlichting"
Heb het nog niet uitgevoerd, maar het lijkt eenvoudig.
Groeten,
Chiel
Zaterdag ben ik effe aan het pielen geweest,ik heb de draden niet doorgeknipt maar uit het stekkerblok van de verlichtings schakelaar gehaald
Dus in principe kan ik alles weer origineel maken.
Bedankt voor de tip
Alleen met dat PDC ben ik er nog niet uit, zodra ik de auto gewassen heb of het regent hard krijg ik als ik achteruit rij een constante pieptoon en gaat de schakelaar op het dashbord knipperen .
Is zoiets ook uit te lezen ?
Groeten Wim
- Mastodont
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
- Locatie: Kennemerland/Haarlem
- Contacteer:
Re: Aut.Dag rijlichtschakeling
Ik heb dit ook gehad, na regen/sneeuw of wasbeurt.
Op een bepaalt moment was ik het zat.
Ik heb de sensoren eruitgehaald (gaat precies van onderaf zonder de bumper los te hoeven halen)
De stekkers/aansluitingen maar ook de sensoren goed drooggeblazen met perslucht.
Vervolgens de aansluitingen maar ook de sensoren (randje aan zichtzijde) overdadig ingespoten met CRC contactspray.
Werkt reinigend en vochtverdrijvend. uurtje laten inwerken
Daarna even beetje droogblazen en weer inbouwen.
Daarna heb ik de bus nog ongeveer een jaar gehad (is nu alweer een maanden weg :-( )
zonder problemen en onnodig gepiep.... Heb wel van buitenaf nog preventief af en toe wel even gesproeid met CRC....
Succes
grt Mastodont
Op een bepaalt moment was ik het zat.
Ik heb de sensoren eruitgehaald (gaat precies van onderaf zonder de bumper los te hoeven halen)
De stekkers/aansluitingen maar ook de sensoren goed drooggeblazen met perslucht.
Vervolgens de aansluitingen maar ook de sensoren (randje aan zichtzijde) overdadig ingespoten met CRC contactspray.
Werkt reinigend en vochtverdrijvend. uurtje laten inwerken
Daarna even beetje droogblazen en weer inbouwen.
Daarna heb ik de bus nog ongeveer een jaar gehad (is nu alweer een maanden weg :-( )
zonder problemen en onnodig gepiep.... Heb wel van buitenaf nog preventief af en toe wel even gesproeid met CRC....
Succes
grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Re: Aut.Dag rijlichtschakeling
Kijk dat is informatie waar ik wat aan hebMastodont schreef:Ik heb dit ook gehad, na regen/sneeuw of wasbeurt.
Op een bepaalt moment was ik het zat.
Ik heb de sensoren eruitgehaald (gaat precies van onderaf zonder de bumper los te hoeven halen)
De stekkers/aansluitingen maar ook de sensoren goed drooggeblazen met perslucht.
Vervolgens de aansluitingen maar ook de sensoren (randje aan zichtzijde) overdadig ingespoten met CRC contactspray.
Werkt reinigend en vochtverdrijvend. uurtje laten inwerken
Daarna even beetje droogblazen en weer inbouwen.
Daarna heb ik de bus nog ongeveer een jaar gehad (is nu alweer een maanden weg :-( )
zonder problemen en onnodig gepiep.... Heb wel van buitenaf nog preventief af en toe wel even gesproeid met CRC....
Succes
grt Mastodont
Als het in het weekend een beetje weer is gaat ik aan de slag
Groeten Wim
- Mastodont
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
- Locatie: Kennemerland/Haarlem
- Contacteer:
Re: Aut.Dag rijlichtschakeling
Ik lees graag of het ook bij jou heeft gewerkt !!
Grt Mastodont
Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981