Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
turbo problemen T5
turbo problemen T5
Hallo,
Na het horen van een duidelijk schurende piep in de turbo, heb ik deze vervangen voor een andere van de sloop. Deze 'nieuwe' heeft direct hetzelfde probleem: een harde piep bij het inkopen van de turbo.
Aangezien ik totaal niet begrijp hoe dit kan stel ik jullie deze vraag.
Een aantal uitgangs punten:
- in de oude turbo zijn (alleen aan de uitlaat kant) snippers gevonden.
- we hebben voor en na montage van de 'nieuwe' turbo olie in het dopje aan de bovenkant degaan en het schoepenrad voorzichtig een aantal keer rondgedraaid.
- olie + filter zijn vervangen filter van mann en olie met de specificatie 507.00 (zoals VW voorschrijft.
- auto had met beide turbo's nog voldoende trekkracht
Heeft iemand hier nog een idee over?
Na het horen van een duidelijk schurende piep in de turbo, heb ik deze vervangen voor een andere van de sloop. Deze 'nieuwe' heeft direct hetzelfde probleem: een harde piep bij het inkopen van de turbo.
Aangezien ik totaal niet begrijp hoe dit kan stel ik jullie deze vraag.
Een aantal uitgangs punten:
- in de oude turbo zijn (alleen aan de uitlaat kant) snippers gevonden.
- we hebben voor en na montage van de 'nieuwe' turbo olie in het dopje aan de bovenkant degaan en het schoepenrad voorzichtig een aantal keer rondgedraaid.
- olie + filter zijn vervangen filter van mann en olie met de specificatie 507.00 (zoals VW voorschrijft.
- auto had met beide turbo's nog voldoende trekkracht
Heeft iemand hier nog een idee over?

T5 183pk 460Nm 60 jahre edition
Re: turbo problemen T5
Zit er veel speling op de turbines van de 2dehands turbo?
Zo ja! Weggooien en vervangen door een nieuw exemplaar.
Grtz fokkert
Zo ja! Weggooien en vervangen door een nieuw exemplaar.

Grtz fokkert
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Re: turbo problemen T5
Nee zat gewoon de gebruikelijke speling op.
ik heb met de 2e turbo ook nog 10km probleemloos gereden voor deze ook stuk ging
ik heb met de 2e turbo ook nog 10km probleemloos gereden voor deze ook stuk ging

T5 183pk 460Nm 60 jahre edition
Re: turbo problemen T5
Lijkt mij een typisch geval van pech..Kan niets anders bedenken..foutieve montage olietoevoer gestremd>? :alarm lijkt me niet.
Re: turbo problemen T5
idd pech, dat denk ik ook.
Montage is correct gebeurt zo te zien.
grtz fokkert
Montage is correct gebeurt zo te zien.
grtz fokkert
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Re: turbo problemen T5
Je moet als je een nieuwe turbo monteert goed alle leidingen en intercooler doorspoelen,
je geeft zelf al aan dat er metaalstukjes in de oude zaten.
als je alleen olie vervangt en niet de leidingen doorspoelt blijft dat er dus inzitten en komen vanzelf in je nieuwe terecht....... met als gevolg
je geeft zelf al aan dat er metaalstukjes in de oude zaten.
als je alleen olie vervangt en niet de leidingen doorspoelt blijft dat er dus inzitten en komen vanzelf in je nieuwe terecht....... met als gevolg

..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Re: turbo problemen T5
Hebben we ook gedaan.
Alleen is er niets uitgekomen. er zaten ook alleen snippers aan de uitlaatzijde.
groeten Roy
Alleen is er niets uitgekomen. er zaten ook alleen snippers aan de uitlaatzijde.
groeten Roy

T5 183pk 460Nm 60 jahre edition
- Multivan Generation
- Berichten: 34478
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: turbo problemen T5
misschien kun je Pim328 eens een berichtje sturen?
Of repelsteeltje?
Die hebben veel ervaring met dit soort zaken.
Of kijk eens in het turbohandboek wat je kunt downloaden,
op http://www.turboworld.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Of repelsteeltje?
Die hebben veel ervaring met dit soort zaken.
Of kijk eens in het turbohandboek wat je kunt downloaden,
op http://www.turboworld.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: turbo problemen T5
Hallo Roy
Het is misschien handig omeens te kijken bij een storings zoekplaatje van een turbo revisie bedrijf.
Ik wil je niet bang maken maar als je dat alles leest durf je er zelf al bijna niet meer aan te beginnen een turbo te vervangen.
Nu zal het lang zo erg niet zijn maar je kunt je afvragen waarom is je eerste turbo gesneuveld??
Heel heel eventjes geen smering bij die enorme toerentallen en luchtsnelheden en het is gebeurd met je turbo.
Waarom is je tubo stuk gegaan? was en is er nu voldoende oliedruk naar je turbo toe weet je dat zeker??
Als er nog rommel in je circuit zat , dan kan er door de enrome luchtsnelheden in en op je turbo door aanstraling echt snel onbalans ontstaan in je turbine , bij de grote toerentallen in je turbo zijn de krachten op je oliefilm as en lagers enorm.
Dit gaat dan niet lang meer heel blijven.
Kijk uit met vloeibaar en pakking materiaal niet doen.
Begin bij het begin en informeer je goed.
Anders kun je turbos blijven vervangen tot je een ons weegt
Succes
Het is misschien handig omeens te kijken bij een storings zoekplaatje van een turbo revisie bedrijf.
Ik wil je niet bang maken maar als je dat alles leest durf je er zelf al bijna niet meer aan te beginnen een turbo te vervangen.
Nu zal het lang zo erg niet zijn maar je kunt je afvragen waarom is je eerste turbo gesneuveld??
Heel heel eventjes geen smering bij die enorme toerentallen en luchtsnelheden en het is gebeurd met je turbo.
Waarom is je tubo stuk gegaan? was en is er nu voldoende oliedruk naar je turbo toe weet je dat zeker??
Als er nog rommel in je circuit zat , dan kan er door de enrome luchtsnelheden in en op je turbo door aanstraling echt snel onbalans ontstaan in je turbine , bij de grote toerentallen in je turbo zijn de krachten op je oliefilm as en lagers enorm.
Dit gaat dan niet lang meer heel blijven.
Kijk uit met vloeibaar en pakking materiaal niet doen.
Begin bij het begin en informeer je goed.
Anders kun je turbos blijven vervangen tot je een ons weegt
Succes
Re: turbo problemen T5
Weet je zeker dat het geluid uit de turbo komt en niet een gescheurd uitlaatspruitstuk.
De eerste t5's hebben problemen gehad met het spruitsstuk, kreeg je ook een fluit geluid erin.
De eerste t5's hebben problemen gehad met het spruitsstuk, kreeg je ook een fluit geluid erin.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
-
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39
Re: turbo problemen T5
Hey Roy,
Een "piep" ???
Geef eens een duidelijker beschrijving van "piep" ???
Wanneer hoor je het , wat hoor je precies , warm, koud, belast, onbelast, bedoel je "gefluit" ? of wat anders ?
Wat heb je precies doorgespoeld ? Hoe heb je "het" doorgespoeld ? Met wat heb je "het" doorgespoeld ?
Waar komt die turbo vandaan ? Heb je een turbo van dezelfde motor ? Een originele of namaak ?
Wat heb je ervoor betaald ? enz....
graag reactie , er zijn waarschijnlijk een schare aan mensen die je kunnen en/of willen verder helpen met de juiste info.
Greetz,,,,, John.
Een "piep" ???

Wanneer hoor je het , wat hoor je precies , warm, koud, belast, onbelast, bedoel je "gefluit" ? of wat anders ?
Wat heb je precies doorgespoeld ? Hoe heb je "het" doorgespoeld ? Met wat heb je "het" doorgespoeld ?
Waar komt die turbo vandaan ? Heb je een turbo van dezelfde motor ? Een originele of namaak ?
Wat heb je ervoor betaald ? enz....
graag reactie , er zijn waarschijnlijk een schare aan mensen die je kunnen en/of willen verder helpen met de juiste info.
Greetz,,,,, John.
Re: turbo problemen T5
Hallo roy,
Tsja het zou kunnen je spruitstuk lek , en ik spreek uit ervaring.
Als je turbo echt stuk is dan is je vermogen ook echt weg.
Maar je verhaal van de snippers duid toch echt op turbo schade.
Begin bij het begin.
Succes nogmaals
Tsja het zou kunnen je spruitstuk lek , en ik spreek uit ervaring.
Als je turbo echt stuk is dan is je vermogen ook echt weg.
Maar je verhaal van de snippers duid toch echt op turbo schade.
Begin bij het begin.
Succes nogmaals