Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Autoradio schakelen van start accu naar huishoud accu

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Autoradio schakelen van start accu naar huishoud accu

Bericht door kroonhome »

Hoi allemaal,

Mijn autoradio kan ik nu alleen gebruiken als de contactsleutel in het slot zit, niet zo handig als je aan het kamperen bent. Bij de Hymer camper van mijn broer zit daar een schakelaar voor die schakelt tussen de start accu en de huishoud accu, staat de schakelaar in de huishoud accu stand dan kan de sleutel uit het contact om toch naar de radio te kunnen luisteren.
De vraag is nu kan ik dit bij mijn Westfalia ook op deze wijze schakelen? Zijn er schakelaars in de handel van VW die ik daarvoor in het dashboard kan plaatsen? Mijn autoradio heeft een permanente voeding en een geschakelde voeding (via contact slot), de geschakelde aansluiting wil ik om kunnen schakelen naar de huishoud accu. Is het een probleem dat de autoradio dan spanning krijgt van twee verschillende accu's? Wat voor een zekering moet er tussen zitten (10 amp?).

Groetjes,
Arjan
VW T4 California Freestyle 111KW
:driveT5
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Autoradio schakelen van start accu naar huishoud accu

Bericht door heartbeat »

Ik denk dat je gewoon een schakelaar kan plaatsen en dan deze met en diode ertussen op de schakel plus van de radio

Ik had altijd een vdo Radio navi in mijn camper die kan je aan zetten zonder die fratsen en die bleef dan een uur lang spelen
deze heb ik nog te koop compleet met wisselaar

ik heb nu een pioneer navi en die heeft het niet en dat mis je wel zo nu en dan maar gebruik nu gewoon een losse ipod dock die kan ik dan ook buiten de auto gebruiken als ik dat wil

grt rob

ps kom je ook naar het camper weekend van mac mol in april daar kan je zulke dingen juist afkijkken van elkaar

http://www.pop-top.hyves.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ook leuk om eens te kijkken en lid te worden
Rob & Lize
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Autoradio schakelen van start accu naar huishoud accu

Bericht door koekie520 »

In het zekeringhoudertje achter de bestuurderstoel is er een plaats vrij om een extra verbruiker aan te sluiten. Van daar kan je dan een kabeltje leggen naar je dashboard, eventueel met een wisselschakelaar zodat je kan kieze welke batterij je gebruikt voor de radio. Aan deze kabel heb ik ook een aanstekeraansluiting gemaakt voor draagbare TV, GPS, GSM-lader... in het handschoenvakje.
Van het kabelschoentje dat je moet hebben om achterin het zekeringblokje te drukken zal ik straks even een foto maken.
Photo0141.jpg
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1686
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Autoradio schakelen van start accu naar huishoud accu

Bericht door henkru »

koekie520 schreef:In het zekeringhoudertje achter de bestuurderstoel is er een plaats vrij om een extra verbruiker aan te sluiten. Van daar kan je dan een kabeltje leggen naar je dashboard, eventueel met een wisselschakelaar zodat je kan kieze welke batterij je gebruikt voor de radio. Aan deze kabel heb ik ook een aanstekeraansluiting gemaakt voor draagbare TV, GPS, GSM-lader... in het handschoenvakje.
Van het kabelschoentje dat je moet hebben om achterin het zekeringblokje te drukken zal ik straks even een foto maken.
Photo0141.jpg
Ik denk dat ik even naar de oogarts moet want ik zie niets meer. :muur
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
rejom
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2010, 23:09

Re: Autoradio schakelen van start accu naar huishoud accu

Bericht door rejom »

Run a cable from the spare on the fuse box of the 2nd battery to the non powered side of fuse 21 when the fuse is removed. Do not replace the fuse.
This will let make the radio and the interior lights run of the second battery.
Replace the fuse on the fuse box for the 2nd battery with the same one you removed from fuse 21.
Simple !!!!
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Autoradio schakelen van start accu naar huishoud accu

Bericht door koekie520 »

Sorry, ik kreeg de foto niet direct scherp met de camera van de GSM, maar ik denk wel dat het te zien is welke het zijn. Ik heb er trouwens massa's van liggen en kwil ze wel eventueel op de post doen.
Groeten
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Autoradio schakelen van start accu naar huishoud accu

Bericht door Roger B. (11)61 »

alleen de geschakelde plus van je huishoudaccu halen heeft weinig zin...... de meeste stroom wordt van het continu stroom circuit gehaald door de radio, de geschakelde is puur een stuurdraad om de radio aan en uit te schakelen.

je moet dus zowel de geschakelde als de constante van de radio naar de huishoud accu leiden...

Wil je persé de radio tijdens het rijden op de hoofdaccu hebben? dan moet je dus twee draden via een wisselschakeling aansluiten om te wisselen tussen accu 1 en accu 2

Als je de radio gewoon aansluit op de 2e accu (constante spanning constant op de 2e accu, geschakelde spanning via een schakelaartje) en dan parallel aan dat schakelaartje een relais zet waarvan de spoel via het contact van de auto aangestuurd wordt ben je ook klaar....

radio werkt altijd op de 2e accu, maar wordt (ook) bediend via het contactslot
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Autoradio schakelen van start accu naar huishoud accu

Bericht door kroonhome »

Beste Koekie520,

Bedankt voor het aanbod om de kabelschoentjes op te sturen, heb ze zelf nog voldoende liggen. Ik zit alleen nog met het probleem van welke zekering bij de huidhoudaccu ik de stroom gaat aftappen. Positie 5 was vrij maar heb ik al in gebruik voor een omvormer (12v > 230V) met een 30 amp. zekering. Ik denk dat het beste is om deze bij posite 5 erbij aan te sluiten met direct daar achter een extra zwevende zekering van 10 amp.

Groetjes,
Arjan
:driveT5
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Autoradio schakelen van start accu naar huishoud accu

Bericht door kroonhome »

Hoi Roger B.,

Jouw laatste oplossing heb ik in de vorm van een schema (volgens mij ook van jouw) gevonden op dit forum. De radio wordt alleen vanuit de huishoudaccu gevoed, maar is via het contactslot aan te zetten, deze schakelt een relais (wisselschakeling) in voor spanning uit de huishoudaccu. Als het contact uit is kan de spanning geschakeld worden (aan/uit) door een aparte schakelaar. Deze schakelaar wil ik in het dashboard plaatsen (taxi schakelaar?). Ik hoop dat ik het goed heb begrepen...

Groetjes,
Arjan
:driveT5
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Autoradio schakelen van start accu naar huishoud accu

Bericht door Roger B. (11)61 »

kan via wisselschakeling, ,maar is niet nodig
DIT werkt ook:
radio2accus.jpg
PS, uiteraard de plus-draden wel afzekeren! zo dicht mogelijk bij de spanningsbron (accu)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie