Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gebonk, geklapper en gestuiter...echte oorzaak

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Gebonk, geklapper en gestuiter...echte oorzaak

Bericht door heemskerk »

Een regelmatig terugkerend onderwerp op dit forum is het bonken, klapperen of stuiteren van de 2.5 TDI 5-pitters bij het wegrijden na de koude start. Ook mijn bus heeft daar met enige regelmaat last van. Na al eens vaker alle topics hierover doorgenomen te hebben blijf ik met de volgende vragen zitten. Het probleem is als volgt: Wanneer ik met koude motor de bus start en vervolgens weg wil rijden klappert de de aandrijflijn met het op laten komen van de koppeling behoorlijk, alsof er een ''vette plek op de koppelingsplaten zou zitten, dit is niet het geval maar ik gebruik de aanduiding om het gevoel te duiden. Na verloop van tijd -met het warm worden van de motor/bak - wordt het geklapper met het opkomen van de koppeling ( vooral vanuit stilstand ) minder totdat het uiteindelijk helemaal weg is.

Als mogelijke oplossing worden vervangen van koppeling/ tweemassavliegwiel/ drukgroep en trillingsdemper geopperd, maar lang niet altijd is daar het euvel volledig mee opgelost als ik de topics daarover teruglees. Ik kan mij een voorstelling maken van de funties van het tweemassavliegwiel en de trillingsdemper en de mogelijke invloed op het voornoemde probleem, echter wat mij niet duidelijk te verklaren lijkt, is het volgende: Soms, met koud en /of nat weer heeft mijn T5 er veel last van. Vanochtend was de temperatuur ook weer onder nul en je raad het al: Geen centje pijn. Voor het tweemassavliegwiel en/of trillingsdemper geldt toch gewoon; kapot is kapot? Oke, ik kan mij een voorstelling maken van een verschil in effect bij lagere/ hogere temperaturen die invoed hebben op bijvoorbeeld het compound van de trillingsdemper, maar waarom heb(ben wij) ik soms bij koude wel last van en een andere keer weer helemaal niet. Of: vaker bij vochtig weer maar soms ook weer niet? Wie kan mij hier een acceptabele, sluitende uitleg over geven en een oplossing die het probleem definitief oplost?

Wat zijn jullie ervaringen?

P.s. Mogelijk kan het (ook) te maken hebben met de vervroegde timing van inspuiting o.i.d? Ik krijg soms het idee dat wanneer de vervroegde timing wegens koude start er na verloop van tijd afgaat - doordat het blok op temperatuur komt - het dan opeens nagenoeg over is.... :bonk 2.5 TDI 96Kw 94 000 km 12-04
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: Gebonk, geklapper en gestuiter...echte oorzaak

Bericht door EricP »

Ik heb er ook last van, maar niet in die mate dat het erg lastig is.
Wat mij opvalt is dat het met nat weer / hoge vochtigheid het ergst is.
Na een paar km rijden is het weg. alsof het er afgeslingerd is.

lijkt wel op vocht op de koppeling maar of dat kan.

Groet EricP
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Gebonk, geklapper en gestuiter...echte oorzaak

Bericht door heemskerk »

EricP schreef:Ik heb er ook last van, maar niet in die mate dat het erg lastig is.
Wat mij opvalt is dat het met nat weer / hoge vochtigheid het ergst is.
Na een paar km rijden is het weg. alsof het er afgeslingerd is.

lijkt wel op vocht op de koppeling maar of dat kan.

Groet EricP

Tja, mogelijk heeft vocht invloed maar dat kan dan geen direct effect hebben op de trillingsdemper, die zit immers ingesloten meen ik? Ik had het met mijn T4 5-pitter ook, onder dezelfde condities: alleen bij de echte koude start 's morgens.
Gebruikersavatar
Han G
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 jul 2010, 17:17
Locatie: Nijkerk

Re: Gebonk, geklapper en gestuiter...echte oorzaak

Bericht door Han G »

Gek hé! helemaal geen last van zo s'morgens
Ook niet als het :winter is....

Toch lekker hoor zo'n automaat :bifun :bifun :bifun
:zwaai Grtzzz,

Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting :ikrij is sold :zwaai
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Gebonk, geklapper en gestuiter...echte oorzaak

Bericht door InfoMuis »

Herken dit probleem, (gelukkig in mindere maten)maar dit is bij mij weg na een paar keer optrekken.
Gebruikersavatar
drikje
Berichten: 208
Lid geworden op: 18 okt 2007, 21:12
Locatie: Hoogezand-Sappemeer

Re: Gebonk, geklapper en gestuiter...echte oorzaak

Bericht door drikje »

:toppie Hallo , dit is een euvel wat veel voor komt ,wat meer gas geven bij het optrekken wil wel helpen :goodidea na een paar Km te hebben gereden is het in de meeste gevallen weer voorbij , wat het euvel exact is kan men bij de Dealer ook niet zeggen :T44EVER :jump :T54LIFE

Drik :wjw
VW Caravelle Highline 180PK DSG- Black Magic.LWB
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Gebonk, geklapper en gestuiter...echte oorzaak

Bericht door heemskerk »

drikje schreef::toppie Hallo , dit is een euvel wat veel voor komt ,wat meer gas geven bij het optrekken wil wel helpen :goodidea na een paar Km te hebben gereden is het in de meeste gevallen weer voorbij , wat het euvel exact is kan men bij de Dealer ook niet zeggen :T44EVER :jump :T54LIFE

Drik :wjw
Da's precies wat ik wil zeggen; Velen hebben er last van maar een exacte oorzaak en oplossing.......?
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Gebonk, geklapper en gestuiter...echte oorzaak

Bericht door Danny »

Ik heb er op mijn T5/R5 geen last van maar mijn Golfje 4 - 1.9 had er wel al eens last van en ondertussen staat ie op 250.000km (eerste koppeling, nog steeds) en probleemloze auto op een waterpompje na...

Raar ik huurde laatst een camper -citroën Jumper chassis- en bij 't achteruit rijden -beetje bergop- leek het alsof alles eronderuit ging bonken, kloppen. Het was zo erg in die mate dat ik er effe onder ben gaan liggen om te zien of alles qua aandrijflijn nog op z'n plaats (lees vast) zat...

Ik heb er dus geen idee van maar begrijp het probleem, mijn ervaring met de Golf dan is dat het soms opduikt en tot hier toe onschadelijk bleek... een T5 is allicht weer een andere zaak?? :knipoog
Plaats reactie