Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 2.4Diesel Tellerunit verwijderen?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
insomnia
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 feb 2011, 11:12

T4 2.4Diesel Tellerunit verwijderen?

Bericht door insomnia »

Hallo mensen,

Ik heb geprobeerd om de tellerunit van m'n T4 te verwijderen om te checken of de printerplaat bij de temperatuurmeter kapot is.

Allereerst de kap die ervoor zat eraf gehaald, dat ging eigenlijk al slecht. Moest 'm helemaal forceren dus ik vermoed dat het stuur er eerst af moet?

Toen heb ik het kapje om de stuurkolom verwijderd en de zekeringkast en de tellerunit losgeschroefd.

Ik kon achterlangs de snelheidskabel losmaken maar dat maakte de unit niet echt veel losser.

Ik durf geen andere stekkertjes los te trekken aangezien ik niks kan zien vanuit die hoek en dus ook niet meer vast kan maken daarna.

Kan iemand mij aub vertellen hoe de unit eruit moet en spreekt het doorsolderen daarna voor zich?

Alvast bedankt.
Ongoing Project :T4 2.4D 1992
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: T4 2.4Diesel Tellerunit verwijderen?

Bericht door TRANSPRTER »

teller zit nog vastgeschroeft,aan de zuikant
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 2.4Diesel Tellerunit verwijderen?

Bericht door odorf »

Hoi Insomnia,

op
http://www.weetjewel.com/home.html
T4 Tips en trucs ->electrisch->spanninsgsregelaar doorsolderen staat het allemaal

Of kijk eens op T4 wiki;
http://www.t4-wiki.de/wiki/Spannungsregler_J6
Tot halverwege naar beneden scrollen hier vind je stap voor stap de plaatjes.
Ook als duits niet je ding is, aan de plaatje kun je ook wel e.e.a. zien.

Stuur eraf halen is wel zo makkelijk. Ik was ook bang om mijn omlijsting te mollen.
Claxonvlak kun je met beleid loswiebelen, waarschijnlijk springen er dan een paar van de 4 veertjes los
maar dat is niet erg die kunnen later er weer tussen worden gezet.
Stekkertjes van de claxon los. Dan met sleutel 24 of 27 geloof ik, kun je de stuurmoer losdraaien.
Denk erom dat je wielen rechtuit staan. Of zet anders met een viltstift een streepje.

Dan;

-Onder en bovendeel van de stuuromlijsting los (3 schroeven)
-Omlijsting tellerunit los
-Dan links en rechts van de tellerunit de schroeven waarmee de unit aan het frame vastzit loshalen
(let op grote platte kruiskopschroeven, niet de kleintjes aan de tellerbak zelf, die komen later)
-Dan kan de tellerbak een beetje naar voren worden gekanteld en kun je de Tellerkabel in het midden
EN de multistekker links los worden geklikt.
-dan kan de tellerunit eruit worden gehaald.

-Transparant van de tellerunit kan met de kleine schroefjes links en rechts worden losgemaakt en onderaan 3x lipjes losklikken.
(pas op voor het pennetje van de dagteller)
-Dan de klok of toerenteller en de temp/brandstofmeter eruit trekken (met beleid)
-4schroefjes van de km teller loshalen, km teller eraf.

Dan kun je bij de printplaat. de witte klemhaakjes rondom loshaken en de multistekker aansluiting ook.
Dan kun je de printplaat eruit lichten en aan het werk.

-------

Het lijkt nu heel veel werk maar het is met wat oefening binnen een half uurtje wel losgehaald. :toppie
Wees alleen voorzichtig met de klemmetjes zeker als ze al zo oud zijn breken ze snel af.

Ik lepel het nu even uit het blote hoofd op allemaal...
Misschien ben ik nog wat vergeten of heeft iemand anders nog een tip.

Succes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
insomnia
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 feb 2011, 11:12

Re: T4 2.4Diesel Tellerunit verwijderen?

Bericht door insomnia »

Hartstikke bedankt voor jullie tips, ik kan weer aan de slag.
Groetjes Jan
Ongoing Project :T4 2.4D 1992
Gebruikersavatar
insomnia
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 feb 2011, 11:12

Re: T4 2.4Diesel Tellerunit verwijderen?

Bericht door insomnia »

Nou het is gelukt hoor, maar vraag me niet hoe!
Allereerst wil ik iedereen afraden die niet superhandig is om de tellerunit open te maken. Het klonk allemaal erg simpel maar het is toch wel een vrij fragiel geheel van binnen met hele dunne spoeltjes, juist bij de benzine en temperatuurmeters en ook het printplaatje was op 2 punten met je pink te breken.
Bij het loshalen waren toch best veel verscholen schroefjes en toen ik eenmaal alles loshad wiebelde alles tussen mijn trillende vingertjes en zag ik nog steeds nergens een duidelijk probleem. Ik besloot om één en ander weer in elkaar te zetten en tot overmaat van ramp viel het hele mechanisme van de temperatuurmeter eruit! Met enige fantasie en héél veel angstzweet heb ik alles weer in elkaar gezet en hoopte ik dat ik niet iets kapot had gemaakt wat het wél deed voor de operatie. Gelukkig deed alles het nog, en na een tijdje rijden keek ik tegen beter weten in met een ooghoek naar de temperatuurmeter en :bonk :bonk :bonk hij begon ineens te stijgen! Feitelijk heb ik niks gedaan maar ik zag wel aan de schroefjes en markeringen aan het stuur dat de vorige eigenaar er al aan gezeten had dus misschien is iets uiteindelijk op z'n plek gevallen gelukkig :yes . Moraal v/h verhaal, ik ben erg blij met deze belangrijke motor informatie maar raad iedereen zonder chirurgenhanden af om de tellerunit zo maar uit elkaar te halen.
Groetjes Jan.
Ongoing Project :T4 2.4D 1992
Plaats reactie