Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Trillen en stuiteren

vragen over de T4
merwin
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2011, 20:00

Trillen en stuiteren

Bericht door merwin »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, heb zojuist een ff voorstellen berichie geplaatst in het daarvoor bedoelde forum.
Wil dan nu ook graag gelijk van de gelegenheid gebruik maken een brandende vraag te stellen.

Sinds 1 jaar ben ik de trotse eigenaar van een T4 Caravelle uit 2002. 150PK gechipt door VW naar 175 PK (fabriek af).
Is een lange wielbasis, met alle (bijna) alle mogelijke accesoires.
Toen ik m kocht had ie 156000 gereden, nu bijna 206000 km. De meeste km zonder problemen, echter nu....

Bij de koop stond de auto op stalen wielen 16", met winterbanden in de maat 205/60.
Ook had de vorige eigenaar de vering voor helemaal laten zakken, stond dus 'mooi' laag, en achter had ie een verlagingssetje geplaatst. De originele vering voor de achterwielen waren er echter nog wel bij (gelukkig).
Ook de originele Caravelle wielen (BBS/VW) 16" zaten nog bij de auto; perfect! Daar zaten versleten banden op, dus voor de TUV keuring, benodigd voor uitkeuren en verkrijgen van een exportkenteken, en voor het inkeuren bij de RDW in NL, zaten de winterbanden (op stalen velg) er nog onder. Deze banden waren net nieuw.

Afgezien van de stugge vering, auto was veels te laag, reed ie verder perfect.
Toen ik in NL de auto had laten inkeuren, als de sodemieter naar mijn garage om de lichtmetalen wielen te laten monteren. De banden die er op zaten (Conti Vanco 225/60) konden nog wel een paar weken mee, voordat we op vakantie gingen naar het zuiden.
Ook toen reed de auto nog perfect. Alleen het stuiteren door de stugge vering had ik inmiddels wel gehad. Vond het "vroeger" wel leuk in mijn Golf GTi, maar met een bus vind ik dit niet lekker rijden.
Affijn, de vakantie kwam in zicht, en ik wou niet met deze verng naar Spanje in een afgeladen bus. Dus naar de garage voor een inspectie (kleine beurt) en gelijk de vering voor omhoog laten "schroeven" naar de originele hoogte en achter de originele vering er onder. De monteur vertelde dat ik op die versleten Conti's ec ht niet meer naar Spanje kon, dus ook maar nieuwe banden erop.
Het werden Goodyear Cargo G26 215/65.
En vanaf toen was het muizen met de auto.......
De auto trilt in het stuur met name tussen 90 en 130 km. Ook "stuitert" de auto, met een bepaalde resonantie. Dus niet continu, maar om de 2 seconden gaat er een trilling door de auto. Dit is het ergst bij 95 km/h en boven de 120 km/h. Ook het brandstofverbruik ging erg omhoog. Op de winterbanden met stalen velgen reed de auto 1 op 12 a 13, op de Conti met verlaagde vering ook nog. Op de Goodyears met vering in originele stand 1 op 9 a 10. Terwijl de banden maar 215 breed waren.
Ik was dus niet tevreden met het resultaat, en terug naar de garage. De beste man snapte er niets van en ging de wielen nogmaals uitbalanceren. Hij vertelde dat 1 van de 4 lichtmetalen wielen krom was, en heeft daar ongelooflijk veel lood opgeplakt, dat het zou verhelpen. Het was toen acceptabel, maar nog steeds niet helemaal opgelost.
Toch op vakantie, maar 4000 km in 3 wk, en auto was niet helemaal perfect.
Bij terugkomst weer naar de garage, nogmaals alles bekeken, incl ophanging en dergelijke maar daar konden ze niets vinden. Ik opperde de auto te laten uitlijnen. Zo gezegd zo gedaan, Nu zat daar iets in, en dat moest het vervolgens zijn. Gings vervolgens ook een paar weken goed, maar langzamerhand kwam het getril en gestuiter terug. Ik was er zo flauw van dat ik in September alweer op stalen wielen reed met winterbanden. Dan rijd de auto nog het beste, maar echt perfect is het nog niet weer geweest. Ik heb dan ook een discussie met de garage; sinds het ophogen van de auto naar de orginele stand is het mis, maar volgens hem kan dat niet... Wie kan hier iets zinnigs over zeggen??

Ten einde raad heb ik nieuwe lichtmetalen wielen gekocht, met weer nieuwe zomerbanden. (Vanco 225/60 16") Ik had toch stiekem de hoop dat 1 van de 4 originele wielen de boosdoener zou zijn; maar helaas.
De vreemde resonantie door de auto, dus een trilling door de auto om de 2 sec. Net of je af en toe over een wasbordje rijdt. En de trilling in het stuur bij 95 km en boven de 120-125 km/h. En nu nog iets frappants; hééél soms rijdt ie zo glad als wat en rolt ie perfect. Zelfs bij 125 km/h. Maar owee als er een heel klein bochtje in de snelweg is, of een hobbel (viaduct) dan kan ineens de trilling er weer zijn om weer eindeloos aan te houden...

Ik hoop echt dat iemand een antwoord heeft op dit probleem, want inmiddels gaat het in de papieren lopen en ik wil de auto niet weg doen. Verder is ie perfect en ziet er nog heel mooi uit. En wat echt frustreert, is het feit dat het goed was! En na een aanpassing in de hoogte van de vering deze ellende.... (tenminste, dat is wat ik denk, maar inmiddels denk ik me suf en gek)

Ik hoop dat een van jullie iets hierin herkent en mij kan helpen,

Groeten Merwin
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Trillen en stuiteren

Bericht door René »

Goh, wat een verhaal, in ieder geval heb je je best gedaan om de klacht zo duidelijk mogelijk op papier te zetten.
Ga hier eens over nadenken wat het zou kunnen zijn, vooralsnog ff geen idee.

René
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Trillen en stuiteren

Bericht door pluuke »

Als het met de nieuwe velgen en banden nog steeds aanwezig is, kun je die uitsluiten.
Blijft over wielophanging of aandrijving.

Aangezien het verhogen aanleiding was tot het optreden van de trilling moet daar de oorzaak in liggen.

Heb je geprobeerd om vering vóór weer eens lager te zetten om te zien of de trilling dan weer verdwenen is ?
(Het lijkt een stomme maatregel, maar soms moet je dingen uitsluiten)

Hoe is het met je schokdempers ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Trillen en stuiteren

Bericht door Harry62 »

Je zou denken dat het een homokineet is. Kan de binnenste of de buitenste zijn.
Omdat je de stand van voren omhoog hebt gebracht is de hoek op je aandrijfas veranderd.

Als je een scherpe (haakse) bocht naar links of rechts maakt hoor je dan een "noknok" geluid?
Het zou ook een lager kunnen zijn maar dat moet een garage wel kunnen horen.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
merwin
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2011, 20:00

Re: Trillen en stuiteren

Bericht door merwin »

Nee heb m nog niet weer lager gezet. Zou ik eens kunnen proberen, echter heeft niet m'n voorkeur want dan wordt ie weer zo stug. Maar voor uitsluiten zou het wel wat zijn.

Schokdempers nog niet naar gekeken, maar zijn idd aangemerkt als verdachte. Zouden die zo'n impact kunnen hebben?
En wat vreemd is; onder bepaalde omstandigheden is het erger/minder erg.
Hoe, en waarop, kan bijvoorbeeld temperatuur invloed hebben? Kan dit op schokdempers invloed hebben?

Wat me ook opvalt; is dat óf de auto trilt in stuur, of de auto zelf trilt en stuur is rustig. In beide gevallen dweilt de auto.

Kan de stand van de aandrijfassen niet gelijk zijn na het 'ophogen'? Of dat links en rechts niet even hoog zijn (op t oog wel, maar werkelijkheid kan anders zijn). Heeft dit misschien invloed op trillen/stuiteren?

Harry, een homokineet is het volgens mij, en de garage, niet. Hoor ook geen "geknokker" bij het maken van scherpe bochten.
Lager, als ik van 120 km/h (of harder) afrem, dan hoor ik op een zeker moment wel een fluitende toon, die prompt ophoudt wanneer ik door de 80 km/h afrem.

Gr Merwin
Gebruikersavatar
guust-flater
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:47
Locatie: spijkenisse

Re: Trillen en stuiteren

Bericht door guust-flater »

Lijkt mij een gevalletje nieuwe schokdempers.

Veren (te)veel verlaagt, schokdempers waarschijnlijk niet.
Gevolg bijna alle olie uit de schokdemper geperst.
Ga je hem dan weer terugbrengen op standaard hoogte heeft hij geen enkele demping meer. Of in het ergste geval staan ze vast.
Dan krijg je inderdaad trillen stuiteren en dweilen.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Trillen en stuiteren

Bericht door matje86 »

leuk da nieuwe bandjes en uitbalanseren
(dat doen ze bij mijn garage ook)
maar zijn de banden ook uitgelijnd( dat is een ander verhaal en daarvoor mag je naar een specialist ,kost ook nog een beetje)
:werkaanT4
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Trillen en stuiteren

Bericht door Multivan Generation »

wat voor schokdempers zitten er onder?
hoe zien die er uit qua kleur?
Misschien kun je nog lezen wat er op staat?

Je koppelstangetjes die op je stabilisatorstang geschroefd worden zou ook een boosdoener kunnen zijn..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Trillen en stuiteren

Bericht door Harry62 »

Er zitten per aandrijfas 2 homokineten onder.
Het komt niet vaak voor maar de binneste kan ook kapot zijn.

Van een paar kapotte schokbrekers gaat de auto meestal niet trillen maar deinen zoals jij al aangeeft.
Dus die zullen zekers vervangen moeten worden.

Het is toch geen automaat? Want die willen ook nog wel eens zo'n klacht hebben.
Hij wil dan naar de overdrive en dan begint de boel te trillen.

En bij een versnellingsbak zou het kunnen zijn dat de koppeling en 2MV aan zijn einde is.

En een kromme velg moet je altijd laten richten!! De band die er om ligt zal de stand van de velg overnemen
waardoor je direct na het balanceren onbalans krijgt.

Misschien toch eens een specialist opzoeken.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Trillen en stuiteren

Bericht door Oskar 725 »

Ik doe mee voor de aandrijfas(sen). De assen hoeven geen "knok,knok" geluid te maken om toch stuk te zijn.
je kan overwegen om ze van links naar rechts te (laten) wisselen. Is wel veel werk. Als het in de aandrijfas(sen) zit is het dan in ieder geval (tijdelijk) weg.
Met name je rechter homokyneet aan bakzijde is gevoelig voor uitdrogen/droog lopen omdat hier ook de uitlaat dichtbij zit. goed controleren op vers vet.
Succes,
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
antonio
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:35

Re: Trillen en stuiteren

Bericht door antonio »

Hallo
Ik lees dit verhaal en herkende er veel in, ik had dit probleem 2 jaar terug ook met mijn vorige bus en heb toen ook de homokneten vervangen en gelukkig voor mij was het probleem daarmee opgelost.
Laat ze voor alle zekerheid toch nog even goed nakijken je weet maar nooit ( nakijken kost je maar een kwartiertje ) :lach
Groet
LWB 2002 ATM chip - 135PK - Eibach verlaagd, 17 inch audi A8 velgen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Trillen en stuiteren

Bericht door Pascal-141 »

Na je verhaal te hebben gelezen zou ik , uit mijn ervaring met verlagen , durven zeggen dat er 2 redenen zijn voor je probleem :

1. Aangezien de auto vroeger verlaagd was , is de kans groot dat er rebound dempers onder zitten , dat wil zeggen = verkorte schokdempers wegens de verlaging. Wanneer jij nu de auto terug naar standaard hoogte brengte met die verkorte schokdempers , dan zitten die verkorte schokdempers nu helemaal "uitgerokken" op de max. stand , als je dan gaat rijden , dan stoten de schokdempers steeds op "eindeslag" ... Oplossing : nieuwe schokdempers met normale lengte monteren .

2.
Het werden Goodyear Cargo G26 215/65.
een ordinaire "bestelwagenband" is nu niet echt een ideale band voor een Caravelle , waar je toch wat comfort verwacht . Een andere band ("gewone band ",uiteraard wel met voldoende laadindex) zal een veel beter weggedrag met zich meebrengen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
krantenboer
Berichten: 97
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:33
Locatie: Hoogkerk

Re: Trillen en stuiteren

Bericht door krantenboer »

ik zou denken aan achter m,n vorige bus was ook verlaagd maar doordat ik vaak gewicht achterin heb had ik er normale veren onder gezet toen begon bij mij ook de elende
ik heb er toen standaard schokdempers ondergezet en de wielen aan de auto uit laten balanceren achter en toen reed hij weer perfect succes. :T44EVER :driveT4
groeten uut hoogkerk
merwin
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2011, 20:00

Re: Trillen en stuiteren

Bericht door merwin »

Mensen, bedankt voor de reacties.

Gisteren is de auto retour geweest naar de bandenboer; opnieuw de wielen gebalanceerd. Volgens die mensen aldaar moest het nu écht goed zijn; niet dus.
Ja, het trillen in stuur is praktisch weg. Maar ik rijd inmiddels ook alsof ik een doosje eieren op de achterbank heb...:)
Maar het gestuiter is er nog. Op praktisch alle snelheden, bijna altijd.
Dus nu op zoek naar een specialist die de homokineten, schokdempers en aandrijfassen kan checken.
Ik wil nou ook doorpakken; rijd gemiddeld 800 km per week, dus ben er inmiddels ook wel flauw van.

@Multivan; de schokdempers zijn zwart en is nix op te lezen.

Wie weet een garage/specialist in Drenthe of Groningen die dit zeker weten kan fiksen?
Heb wel genoeg van dat "trial and error" gedoe. Kost een hoop centen en is nog niet opgelost.
Als t wat moet kosten; prima, maar dan ook graag resultaat...

Groeten
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Trillen en stuiteren

Bericht door harry t5 191 »

Theo Musch,zie rechts op de het scherm,is goed bekend en zit vlak bij Groningen.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Plaats reactie