Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

warme motor?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
arto
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mar 2011, 13:59
Locatie: Scharwoude

warme motor?

Bericht door arto »

Mijn ventilator blijft heel lang nadraaien als de motor al uit is. Ik ben net terug uit Denemarken, ik ging tanken en de mensen keken me aan omdat alles zo hard stond te draaien. Ik kan er dus vanuit gaan dat hij heel warm wordt wat kan ik daaraan doen.
Gr Rene

t4 19td
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: warme motor?

Bericht door DNS »

Niet proberen al die dikke Duitsers op de Autobahn bij te houden met die 1.9TD? :lach :gekte

Op zich niets mis met nadraaien, tenzij die daar echt te veel lawaai bij gaat maken natuurlijk. Om de warmte te beperken tijdens het rijden kun je natuurlijk een extra koelertje plaatsen, als je dat nodig vindt, maar kan uit jouw verhaal niet opmaken dat je 'm aan de kook hebt gehad.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
arto
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mar 2011, 13:59
Locatie: Scharwoude

Re: warme motor?

Bericht door arto »

Mijn temperatuur bleef oplopen ik ben toen wat rustiger gaan rijden. :ikrij Waar kun je een extra koeler plaatsen dan? Enne die Duitsers bijhouden gaat echt niet, ik vind 140 hard zat.
Gr Rene
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: warme motor?

Bericht door Pascal-141 »

Als de temperatuur gaat oplopen tijdens het rijden , dan is er gegarandeerd wat mis . Kan vanalles zijn : waterpomp , verstopte radiator , koppakking , maar de kans is groot dat de lamellen achter de ventilatoren niet meer volledig opengaan ...
Dus best even op onderzoek gaan ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
arto
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mar 2011, 13:59
Locatie: Scharwoude

Re: warme motor?

Bericht door arto »

Pascal-141 schreef:Als de temperatuur gaat oplopen tijdens het rijden , dan is er gegarandeerd wat mis . Kan vanalles zijn : waterpomp , verstopte radiator , koppakking , maar de kans is groot dat de lamellen achter de ventilatoren niet meer volledig opengaan ...
Dus best even op onderzoek gaan ...
Hoi Pascal, Een ingenieus systeem dat met die lamellen, de bedoeling daarvan is als hij warm wordt dat dan de lamellen opengaan? Als die dat nou niet doen of niet volledig? Kan ik het er ook gewoon vanaf halen en wat is dan het resultaat daarvan? Help me even verder.
Gr Rene
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: warme motor?

Bericht door sgsdebruijn »

weet niet of je het model met 1 of 2 bi-metalen hebt maar indien 2 stuks haal er 1 los zet de lamellen open en fixeer met een tiewrap.
Als hij echt warm gaat worden vergelijk dan de stand van de lamellen met elkaar.

kan zijn dat het bi-metaal niet goed is
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
arto
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mar 2011, 13:59
Locatie: Scharwoude

Re: warme motor?

Bericht door arto »

wat gebeurt er als ik ze alle twee open zet ?

Gr Rene
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: warme motor?

Bericht door Multivan Generation »

dan duurt het langer voordat je bus op bedrijfstemperatuur komt..
En dan kan de bus dus beter zijn temperatuur kwijt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: warme motor?

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:dan duurt het langer voordat je bus op bedrijfstemperatuur komt..
En dan kan de bus dus beter zijn temperatuur kwijt.
Nee , het duurt niet (merkbaar) langer voor de bus op temperatuur komt , want daar zorgt in hoofdzaak de thermostaat voor , niet de lamellen .
Op het moment dat de lamellen dicht zijn , is ook de thermostaat nog dicht (wegens koude motor hé) en dus er is er helemaal geen doorstroming door de radiator van koelvleoistof .
De lamellen zitten er wel op om iets sneller warm te zijn , maar ik heb al meerdere bussen aangepast (beide lamellen permanent open ) en in de winter merk je het écht niet dat hij langer "koud" zou blijven .
Ik zet de lamellen open (en fixeer ze dan) om een betere koeling te hebben bij bvb trekken van aanhangwagens .

Trouwens , niet alle T4 hebben die lamellen hoor . Mijn zilvergrijze T4 (2.5TDI) uit 2002 had "gewone" ventilatoren zonder lamellen . En die was even snel warm als mijn andere T4 , die er wel had .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: warme motor?

Bericht door Pascal-141 »

arto schreef:wat gebeurt er als ik ze alle twee open zet ?

Gr Rene
Dan word je T4 beter gekoeld . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: warme motor?

Bericht door Pascal-141 »

arto schreef:
Pascal-141 schreef:Als de temperatuur gaat oplopen tijdens het rijden , dan is er gegarandeerd wat mis . Kan vanalles zijn : waterpomp , verstopte radiator , koppakking , maar de kans is groot dat de lamellen achter de ventilatoren niet meer volledig opengaan ...
Dus best even op onderzoek gaan ...
Hoi Pascal, Een ingenieus systeem dat met die lamellen, de bedoeling daarvan is als hij warm wordt dat dan de lamellen opengaan? Als die dat nou niet doen of niet volledig? Kan ik het er ook gewoon vanaf halen en wat is dan het resultaat daarvan? Help me even verder.
Gr Rene
Het is inderdaad de bedoeling dat de lamellen volledig openen bij warme motor , maar aangezien de lamellenringen , lamellen zelf ,en de achterste "plaat" (houder) van de radiator allemaal van hetzelfde "plastic" zijn , gaat dat na enkele jaren steeds moeizamer , en uiteindelijk blijven ze bijna dicht (door de wrijving) , en dan komen de problemen (warme motor) .

De radiator langs voor of achter met perslucht eens uitblazen af en toe doet ook wonderen , je zal er van verbaast staan wat een rotzooi er allemaal uitvliegt . En al die rotzooi verhinderd dus ook de luchtdoorstroming in de koelribben van de radiator .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
arto
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mar 2011, 13:59
Locatie: Scharwoude

Re: warme motor?

Bericht door arto »

Resumé: Eruit met die zooi :bifun

Gr Rene
Gebruikersavatar
arto
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mar 2011, 13:59
Locatie: Scharwoude

Re: warme motor?

Bericht door arto »

Zo gezegd zo gedaan, en weer helemaal toppie. :klappen Dat ding tussen de twee ventilators eruit gehaald lamellen open gezet en de temp blijft weer als vanouds rotsvast in het midden staan.
Gr René :ikrij
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: warme motor?

Bericht door j.d.hukema »

Ik heb alleen een intercooler geplaatst en deze werkt pefect.Had je ook kunnen doen.Ik hou er persoonlijk niet zo van om dingen te verwijderen. Vraag waarom zijn ze er ingebouwd dan? ook heb ik geen oliecooler er op gezet , maar aan de voorkant van de beschermkap een strook er uitgezaagd. dit geeft ook extra cooling wat de olie betreft .Werkt wat volgens onze monteur net zo goed als een oliecooler.En bij mij heeft zich dit bewezen.Bij de nieuwe t5 is de beschermingsplaat al standaard niet meer aanwezig.

:ikrij :ikrij

Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: warme motor?

Bericht door Pascal-141 »

j.d.hukema schreef:Ik heb alleen een intercooler geplaatst en deze werkt pefect.Had je ook kunnen doen.Ik hou er persoonlijk niet zo van om dingen te verwijderen. Vraag waarom zijn ze er ingebouwd dan? ook heb ik geen oliecooler er op gezet , maar aan de voorkant van de beschermkap een strook er uitgezaagd. dit geeft ook extra cooling wat de olie betreft .Werkt wat volgens onze monteur net zo goed als een oliecooler.En bij mij heeft zich dit bewezen.Bij de nieuwe t5 is de beschermingsplaat al standaard niet meer aanwezig.

:ikrij :ikrij

Dick :driveT4
Met een intercooler haal je écht niet het probleem van een te warme motor weg hoor ...

Wanneer de motor te warm word , dan moet je de oorzaak aanpakken . De intercooler helpt bij het winnen van een paar PK's door de aangezogen lucht ietsje af te koelen , maar niet voldoende om een "warme" motor af te koelen.
Een oliekoeler is zeker wel een aanrader , maar nochmaals : eerst de oorzaak aanpakken .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie