Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

schakelmechaniek

vragen over de T4
edward
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 apr 2010, 11:04

schakelmechaniek

Bericht door edward »

Sinds kort heb ik problemen met het schakelen naar de eerste versnelling.
Vaak kom ik dan in de derde terecht.
Volgens mij zit het probleem niet in de bak, maar in het schakelmechanisme.

Ik vind ook, dat er nogal wat speling op de versnellingspook zit, als hij in een versnelling staat.

Wie kent dit probleem en heeft de oplossing?

Edward
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: schakelmechaniek

Bericht door RPS »

klinkt verdacht veel als de bekende bolletjes.
zoek op het forum eens naar schakel bolletjes
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: schakelmechaniek

Bericht door André »

hahaha . . . . ik had dit afgelopen weekend !!!!

3 euro 85 voor het bolletje en alles werkt weer prima, het is even knoeien om hem er op te krijgen maar als het eenmaal zit doet ie het prima !!
Zal morgen wel even het tekeningetje posten met de prijslijst nadat ik het ingescand heb.
En ja . . . . er is al heel veel over gesproken.

ANdré
edward
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 apr 2010, 11:04

Re: schakelmechaniek

Bericht door edward »

Bedankt voor jullie reaktie, RPS en Andrè.

Ik had inderdaad de berichten over de "bolletjes" al gelezen, maar wilde toch meer zekerheid.
Vandaar mijn vraag op het forum.
Nu weet ik in ieder geval zeker, waar ik mee aan de slag moet en welke onderdelen ik nodig heb.

Nogmaals mijn dank,
Edward
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: schakelmechaniek

Bericht door André »

Hier is het tekeningetje:
schakelmechanisme T4.pdf
(78.88 KiB) 1521 keer gedownload
pos. 42 lagerkogel 015 311 544 € 3,74
pos. 45 lagerbus 171 711 181 € 3,23
pos. 41 lagerkogel 191 711 208 A € 3,83
pos. 24 lagerkogel 7D0 711 131 € 3,68 (beetje rare omschrijving)
pos. 38 Bus 701 711 166 € 1,58
pos. 43 Spanhuls N 023 282 1 € 0,20

Kan zijn dat ik wat posities door elkaar gehaald heb maar dit was mijn lijstje.

André
edward
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 apr 2010, 11:04

Re: schakelmechaniek

Bericht door edward »

Hoi André,

Bedankt voor de tekening.
Wat betreft de onderdelen: daar hoef ik tenminste geen lening voor af te sluiten.
Ik weet nog niet, of ik de reparatie zelf ga doen, of het laat doen door ISMET: het bedrijf waar mijn T4 in onderhoud is.

Edward
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: schakelmechaniek

Bericht door Harry 341 »

Niet twijfelen..Ismet heeft bij mijn vorige bus het hele mechaniek vervangen door een goed exemplaar omdat er toch veel speling en slijtage in het hele spul zat.Ik dacht dat ik rond de 75 euro betaalde.
grtz.Harry
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: schakelmechaniek

Bericht door André »

. . . nou Harry . .. voor zo'n prijs zou ik het ook niet eens zelf gedaan hebben. Het is toch wel een hoop gedoe, je kan er maar net bij en je haalt gegarandeerd je handen open.
Ik heb het tussen de regenbuien door gedaan buiten op straat omdat de bus de garage niet in kan.
Maar voor de prijs van de onderdelen hoef je zeker geen 2e hypotheek af te sluiten :jumpklap

André
edward
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 apr 2010, 11:04

Re: schakelmechaniek

Bericht door edward »

Mijn T4 schakelt weer als nieuw.
Twee nieuwe " bolletjes" en een nieuw rubber ringetje en dat was het.

Ik heb het inderdaad niet zelf gedaan.
ISMET vroeg voor het karwei en de drie onderdelen 50,00 Euro.
Dat vind ik bepaald niet duur.
Ze waren er toch wel even mee bezig. (prutswerk, moeilijk bij te komen.)
Trouwens: zeer aan te bevelen: dit bedrijf.
Mijn T4 2.4D met dubbele cabine van 1995 is daar nu sinds de aankoop, ruim een jaar geleden, in onderhoud, en er is al heel wat aan versluiteld.
De persoon, van wie ik de bus kocht, was van het type "huichelaar".
(Heeft kans gezien mij behoorlijk te belazeren)

1) vijf nieuwe gloeibougies.
2) distributieriem vervangen: (voor de zekerheid)
3) nieuwe waterpomp.
4) radiator vervangen (gebruikt exemplaar)
5) 4 nieuwe Michelins Energy.
6) stuurkogels vervangen
7) dynamo gerepareerd.
8) remschijf geslepen links achter (ik heb achter schijf- i.p.v. trommel)
9) remblok links achter vervangen (rem was blijven hangen)

Dit allemaal tot mijn volle tevredenheid en voor schappelijke prijzen.

Ik ben erg tevreden over de T4.
Ik rijd er nu dagelijks in. (Had tot voor kort nog twee (semi)-klassiekers: ben daarmee gestopt)
Hij heeft eigenlijk maar twee minpunten.

1) Te weinig vermogen: top ongeveer 120 km.
Is in Nederland geen groot probleem, maar op de Duitse Autobahn (als er geklommen moet
worden) kun je in de meest rechtse rij aansluiten tussen de vrachtwagens en moet ik terug
naar de tweede versnelling.
2) De belachelijk hoge wegenbelasting: 109 Euro per maand.

Ik ben nu twee keer met de T4 naar Bulgarije gereden en dat is echt afzien.
Je mist dan echt vermogen: het schiet niet op.

Edward
Marcel A.
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 mar 2011, 01:24

Re: schakelmechaniek

Bericht door Marcel A. »

Hoi Edward,

Wat Jan zegt klopt inderdaad!

Ik heb een 1.9 D van 96 (model 1995) en deze haalt (met wind mee) 140 km.
Ik gebruik de bus voor het afleveren, het hoeft voor mij dus niet harder.
120 km per uur is geen probleem, dat wordt met gemak gehaald.

Met jou T4 (2.4 D) moet het zeker soepeler gaan.
Wellicht kan je Ismet er nog eens naar laten kijken.....

Groet,
Marcel
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: schakelmechaniek

Bericht door André »

. . .. even off-topic . . . waar zit die ISMET dan eigenlijk ? ik hoor er zoveel goeds over ?

André
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schakelmechaniek

Bericht door Multivan Generation »

In de buurt bij Haarlem geloof ik..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
edward
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 apr 2010, 11:04

Re: schakelmechaniek

Bericht door edward »

Voor alle belangstellenden:

ISMET zit in de Haarlemmerliede.
Het adres is Achterasweg Kavel C12, 2141 BN De Liede, Vijfhuizen. Tel.; 023-5331182

Haarlemmerliede is een enorm gebied met alleen maar autosloperijen/recyclingbedrijven.
Ligt inderdaad tegen Haarlem aan.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: schakelmechaniek

Bericht door Harry 341 »

Klopt helemaal...maar als ie het druk heeft (en dat is meestal zo) pakt ie alleen zijn 06 op...en dat is 06 53780581
grtz.Harry
Bijlagen
Kopie van IMG_0148.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
edward
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 apr 2010, 11:04

Nog meer schakelproblemen

Bericht door edward »

Beste mensen, ik begin zo langzamerhand stevig te balen.
Heb ik onlangs mijn twee klas(ziek)ers van de hand gedaan, loop ik bijna helemaal leeg op een oerdegelijke, onverwoestbare Volkswagen T4 2.4D met 78 pk.

Maar of dat nu aan de T4 ligt ?????????

Bij het begin beginnen:

Een tijdje geleden kreeg ik moeite met het schakelen.
Het was moeilijk, om de eerste/derde versnelling te vinden.
Weetjewel geraadpleegd en goede tips gekregen.
Oorzaak: de bekende "bolletjes".
Deze werden vervangen en de bus schakelde een tijdje als een zonnetje.
Dat duurde echter niet lang.
Na een paar dagen weer problemen met schakelen, maar wel van een andere orde.
Het schakelen van de tweede naar de derde ging gepaard met veel "gehaak" en geratel
Ook van drie naar vier ging bepaald niet lekker.
Weer terug naar de garage.
Hoewel ik duidelijke vragen had gesteld (kan de koppeling bijgesteld worden: zit er genoeg olie in de bak, enz.) was de conclusie, dat de versnellingsbak vervangen moest worden.
Zelf ben ik niet technisch genoeg, om dat te kunnen beoordelen, maar vreemd vond ik het wel.

Dan maar een andere versnellingsbak: kosten: 650,00 Euro. (gebruikt, inclusief montage)
Ook nu ging alles even goed, één dag maar.
Toen begon de ellende opnieuw.
Van twee naar drie: veel lawaai, hakerig: in de vijfde is hij haast niet te krijgen.
Terugschakelen van drie naar twee, met veel gedoe, hakerig.
Van drie naar vier soms ook luidruchtig en hakerig.

Mij bekruipt dan ook het gevoel, dat de problemen niet in de bak zaten, maar steeds in de koppeling. Voor niets een andere bak gemonteerd, dus.
Het lijkt, of de koppeling niet voldoende "ontkoppelt", de zaak komt niet "vrij".
Vanmiddag zette ik hem in zijn achteruit.
De bus begon langzaam achteruit te rijden, terwijl ik het koppelingspedaal volledig ingetrapt had, als een automaat.

Wie heeft er informatie of kent dit probleem?










t


































nformatie?
Plaats reactie