Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

sterkere motor? moderner?

vragen over de T5
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

sterkere motor? moderner?

Bericht door niels »

Als er misschien ooit een sterkere motor uit gaat komen in een T5 (of misschien T6?), heeft iemand een idee wanneer er zoiets plaats kan vinden?
Ik vind het een beetje raar om vanwege het grote vermogenverschil over te stappen naar een ander merk?
Dan mik ik op een vermogen ca. 220-250pk?
VW moet toch een keertje wakker worden, ook om de 'bus' wat meer van deze tijd te maken; zoals knipperlichten in de spiegels, led-dagrijverlichting, optie luchtvering, verschillende lengtes, zitopstelling zelf in te delen, camerasysteem rondom, vergrootte brandstoftank, enz enz. (en redelijke prijs?)

Niels.
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: sterkere motor? moderner?

Bericht door pieters »

Hallo Niels,

Ik denk dat de meeste vw bussen voor bouwondernemening enz enz ,
Aan de onderkant van het assortiment verkocht worden.

Voor je uitvoering zoals jij ze graag wilt hebben zullen er maar heel heel weinig worden verkocht.
Daarom zullen ze ofwel heel heel erg duren worden, of niet worden gemaakt....., ik denk het laatste.

Ik rijd zelf in een gechipte oude 5 cilinder met nu ongeveer 200 pk. Mijn bevinding is dat het vermogen soms erg leuk is.
Maar voor zon bus eigenlijk helemaal niet nodig. Om vlot mee te kunnen is 130 140 pk al ruim voldoende.
Maar goed ieder zijn idee daar over.

Veel succes
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: sterkere motor? moderner?

Bericht door robertTREBOR »

hoe sterk een motor ook is na een tijdje ben je er aan gewend en is het nix bijzonders meer.
reed zelf 6 jr een t4 2500tdi 110 pk gechipt , en vond die best wel leuk rijden. nu een t5 2500tdi gechipt 207 pk , de eerste paar weken wow ! maar nu na 1 jr. gewoon er aan gewend en ach nix bijzonders meer en zo gaat het altijd eigenlijk, weet zeker dat als ik 350 pk zou hebben ik er na 3 mnd. eenmaal aangewend nix bijzonders meer aan zou vinden.
eens moet je tevreden zijn met wat je hebt :-)
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: sterkere motor? moderner?

Bericht door niels »

Ik begrijp wel dat heel veel mensen de zwaarste uitvoering bestellen, in dit geval de 180 pk-tdi, en er lijkt veel vraag is naar meer vermogen; dit moet bij VW toch ook ter ore komen, zo ook de moderne 'snufjes' die de concurenten allang hebben zoals aera-view, knipperlichten in de spiegels, led-dagrijverlichting, luchtvering enz.
Als je de allerluxste bus vergelijkt met een simpel uitgevoerde Touareg, dan ga je van Touareg naar bus behoorlijk terug in de tijd...........

Gr. Niels.
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: sterkere motor? moderner?

Bericht door JP »

niels schreef:Ik begrijp wel dat heel veel mensen de zwaarste uitvoering bestellen, in dit geval de 180 pk-tdi, en er lijkt veel vraag is naar meer vermogen; dit moet bij VW toch ook ter ore komen, zo ook de moderne 'snufjes' die de concurenten allang hebben zoals aera-view, knipperlichten in de spiegels, led-dagrijverlichting, luchtvering enz.
Als je de allerluxste bus vergelijkt met een simpel uitgevoerde Touareg, dan ga je van Touareg naar bus behoorlijk terug in de tijd...........

Gr. Niels.
Ik vind je verhaal PK's zelf niet zo interessant. In NLD heb je echt niets aan 250 pk
Het bestellen van de zwaarste uitvoering zal in de praktijk nog wel eens mee kunnen vallen.
De meeste ondernemers wel ja, maar in loondienst ken ik niemand met een 180 pk versie.

Verder is Led dagrijverlichting verkrijgbaar icm Xenon
Knipperlichten in de spiegels :nuts Ik rij VW geen Mercedes, het niet doen vind ik een goede keuze van VW zo houden zij een eigen gezicht
Luchtvering is ook gewoon leverbaar en zeker aftermarket
En bedoel je met Aera-vieuw niet gewoon side assist? Ook leverbaar

Ik zie het probleem ook totaal niet :yes
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: sterkere motor? moderner?

Bericht door emil »

nou ,....
ik begrijp het gedeeltelijk
als ik ondernemer zou zijn ,en de zaken gaan goed en ik zou mezelf willen trakteren
op een fijne snelle bus zou ik (ook) geneigd zijn om bij de ster te gaan kijken voor die v6
lijkt mij een heerlijke motor
maar,................
als ik zelf een nieuwe zou kopen met mijn beperkt budget en naar een normale bus op zoek zou
zijn , dan zou ik uitkomen bij een 140 pk zou voor mij meer dan genoeg zijn ( heb nu 130)
en dan ik absoluut niet aan de ster denken!!!!!!!!
dus
ik snap het wel ...en ik snap het niet :yes :nuts
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: sterkere motor? moderner?

Bericht door frank884 »

Begrijp wel niet waarom VW bij de zwaarste motoren van een 2.5 liter 5 cylinder motor
naar een 2 litertje 4 cylinder is gegaan die helemaal uitgewingd moet worden om dat zelfde vermogen te halen die de grotere 5 cylinder vroeger leverde..... en bergop met belading snelheid VASTHOUDEN enz komt het toch aan op cylinderinhoud!!! in mijn ogen een domme vergissing!!

Terwijl concurent Mercedes een 6 cylinder met 3 liter inhoud in een Vito heeft liggen

Als VW zelf geen geschikte motor meer heeft,....(een D 5 van Volvo erin!!!! ook een TOP motor)
vroeger kocht Volvo bij VW de 2.4D dus andersom kan ook zou ik zeggen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: sterkere motor? moderner?

Bericht door Gerrit354 »

De kracht waar jij het over hebt is het koppel van de motor, de 2.5 174 pk had 400 NM en de 2.0 bitdi heeft dat ook. Dus in dat opzicht ga je er niet op achteruit neemt niet weg dat een 5 cilinder je toch een fijner gevoel geeft. De vernieuwde volvo D5(ook bi turbo) zit nu op 215 pk/420 NM en scoort daarmee in alle handgeschakelde modellen een A label. Het is dus zeker wel mogelijk, maar volkswagen gaat voor de goedkoopste oplossing. Zo min mogelijk motoren en dus een motor die ook in de normale personwagens ligt, scheelt in alles kosten. En motoren kopen bij Volvo gaan ze nooit doen, zolang ze zelf vergelijkbare motoren hebben.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: sterkere motor? moderner?

Bericht door frank884 »

[quote="Gerrit354"]De kracht waar jij het over hebt is het koppel van de motor, de 2.5 174 pk had 400 NM en de 2.0 bitdi heeft dat ook. Dus in dat opzicht ga je er niet op achteruit neemt niet weg dat een 5 cilinder je toch een fijner gevoel geeft.

Het koppel is dan wel gelijk van de 2 liter tov de 2.5 liter het geluid/gevoel is niet te vergelijken!!!
maar de kleinere cylinderinhoud,... betekend wel dat die bij een lange klim het zal laten afweten tegenover de motor met meer cylinderinhoud dat is bij de vrachtwagens ook goed te zien
We hebben oudere wagens met 380 pk maar het ene merk (scania's haalt dat uit een 12 liter motor en de Volvo's met 380 pk hebben een motor van 13 liter inhoud en dat merk je bergop!!!,... en qua duurzaamheid (boven de 400.000 km) (zal misschien VW niet echt zijn bedoeling zijn die km standen)
maar daar heb ik ook mijn twijfels,.. hoe lang die dat uitkrijpen van veel vermogen uit een kleine motor volhouden in een bus, dan heb ik liever de 5 cylinder in de transporter zitten met het zelfde koppel.

een personenwagen die gebruikt zijn maximale koppel vrijwel alleen bij inhalen (heel even) , maar een bus weegt leeg al meer, (rond de 2 ton) heeft nog een ton laadvermogen,( zit je al aan de 3 ton) en heeft ook nog vaker een aanhanger eraan (tot 2.5 ton) dan zit je in het ergste geval al in de buurt van de 5000 kilo.

daar komt een personenwagen niet aan, dus zou je in een bus een motor verwachten die niet zoveel koppel uit een relatief
klein blokje perst, de 3.0 TDI van de audi A6 zou een mooi blok zijn in het T5 topmodel, maar die zal er wel niet in passen
alhoewel mercedes ook een 6 cylinder in een vito kan krijgen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: sterkere motor? moderner?

Bericht door Multivan Generation »

niels schreef:Als er misschien ooit een sterkere motor uit gaat komen in een T5 (of misschien T6?), heeft iemand een idee wanneer er zoiets plaats kan vinden?
Ik vind het een beetje raar om vanwege het grote vermogenverschil over te stappen naar een ander merk?
Dan mik ik op een vermogen ca. 220-250pk?
VW moet toch een keertje wakker worden, ook om de 'bus' wat meer van deze tijd te maken; zoals knipperlichten in de spiegels, led-dagrijverlichting, optie luchtvering, verschillende lengtes, zitopstelling zelf in te delen, camerasysteem rondom, vergrootte brandstoftank, enz enz. (en redelijke prijs?)

Niels.
Laat VW eerst maar eens de kinderziekten oplossen alvorens aan andere zaken te denken.
Maar zo denk ik er maar over.. Gewoon een mening..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: sterkere motor? moderner?

Bericht door bartt4 »

frank884 schreef:Begrijp wel niet waarom VW bij de zwaarste motoren van een 2.5 liter 5 cylinder motor
naar een 2 litertje 4 cylinder is gegaan die helemaal uitgewingd moet worden om dat zelfde vermogen te halen die de grotere 5 cylinder vroeger leverde..... en bergop met belading snelheid VASTHOUDEN enz komt het toch aan op cylinderinhoud!!! in mijn ogen een domme vergissing!!

Terwijl concurent Mercedes een 6 cylinder met 3 liter inhoud in een Vito heeft liggen

Als VW zelf geen geschikte motor meer heeft,....(een D 5 van Volvo erin!!!! ook een TOP motor)
vroeger kocht Volvo bij VW de 2.4D dus andersom kan ook zou ik zeggen.
Lees ik daar D5 :bifun :bifun :toppie :toppie :toppie :lach :lach :zwaai :zwaai :gekte :gekte :yes
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: sterkere motor? moderner?

Bericht door heemskerk »

bartt4 schreef:
frank884 schreef:Begrijp wel niet waarom VW bij de zwaarste motoren van een 2.5 liter 5 cylinder motor
naar een 2 litertje 4 cylinder is gegaan die helemaal uitgewingd moet worden om dat zelfde vermogen te halen die de grotere 5 cylinder vroeger leverde..... en bergop met belading snelheid VASTHOUDEN enz komt het toch aan op cylinderinhoud!!! in mijn ogen een domme vergissing!!

Terwijl concurent Mercedes een 6 cylinder met 3 liter inhoud in een Vito heeft liggen

Als VW zelf geen geschikte motor meer heeft,....(een D 5 van Volvo erin!!!! ook een TOP motor)
vroeger kocht Volvo bij VW de 2.4D dus andersom kan ook zou ik zeggen.
Lees ik daar D5 :bifun :bifun :toppie :toppie :toppie :lach :lach :zwaai :zwaai :gekte :gekte :yes

uhhh..... snap 'm niet....
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: sterkere motor? moderner?

Bericht door harry t5 191 »

Bart heeft een Volvo met een d5 motor! :knipoog

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: sterkere motor? moderner?

Bericht door heemskerk »

harry t5 191 schreef:Bart heeft een Volvo met een d5 motor! :knipoog

:T54LIFE :wjw :toppie

Oooh.... :knipoog
Gebruikersavatar
ron832
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2007, 00:18
Locatie: Sittard

Re: sterkere motor? moderner?

Bericht door ron832 »

Hallo WJWers

Na mijn laatste T4 151pk ingeruild te hebben tegen een nieuwe T5 GP 140pk was ik toch benieuwd wat
de 140pk kon met mijnverkoopwagen van 2000kg erachter. Zeker in het limburgse heuvelland zijn de
Pk's en het koppel toch wel van belang.
Ik was dan ook blij verrast dat mijn nieuwe bus minder moeite heeft met bepaalde hellingen dan mijn
vorige.
De T4 had een koppel van 295nm en de T5 heeft een koppel van 350nm maar weegt ook 300kg meer.
Wat volgens mij ook een grote rol speelt zijn de overbrengverhoudingen van de versnellingsbak.
Voor de T4 151pk had ik een 102pk en deze had naar mijn mening ook minder moiete om mijn aanhanger
omhoog te sleuren.
Ik heb de T5 nu 3.5 maand en heb mede door onze vakantie naar Italie reeds 11.000km op de teller staan.
Wat mij opvalt is de rust en het lage toerental waarmee de T5 te rijden is.
Ook de topsnelheid valt me ondertussen niet meer tegen. Haalde ik op de heenweg naar Italie nog geen 160,
kreeg ik op de terugweg toch 175 km/u {beide op de tomtom) eruit.
Wel moet ik toegeven dat mijn T4 wat feller accelereerde maar zowel een felle acceleratie als de topsnelheid
zijn dingen die ik zelden nodig vind.
Tot nu toe heb ik gemiddeld 1 liter op 11.1 km verbruikt terwijl ik met mijn T4 ong. 1 op 12.5 reed.
Over de te verwachtten levensduur het volgende.
Ik heb nog nooit de motor zelf kapot gereden maar meestal waren het de ander onderdelen die mij ertoe brachtten een andere bus te kopen.
Mijn vorige bus had 280.000 km op de teller en verbruikte nagenoeg geen olie.
Versleten remschijven en blokken, een kapotte stuur en waterpomp en nog meer grotere en kleinere dingetjes deden mij besluiten om geen geld meer te steken in een bus van 12 jaar oud, maar motorisch kon de bus nog zeker vele km mee.

Gr.
Ron
RON 832 CARAVELLE GP 2.0 TDI 140PK

http://www.toko-elly.nl
http://www.brandweersittard.com
Plaats reactie