Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slechte radio ontvangst - verschillen

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Pascal-141 »

Even de situatie schetsen :
Ik heb enkele dagen geleden een andere T5 (2008) gekocht in Duitsland en daar zat een originele VW radio in . Bleek dat die radio dus ook alleen "radio" was , geen CD te bekennen ... Maar goed , ik dacht bij mezelf "ik steek er toch een eigen radio in (een Sony radio met cd , bluetooth,enz)
Eens thuisgekomen met de auto , haal ik die radio eruit , blijkt dat de antenne aansluiting van het "fakra" type is (dus niet de "normale" antennestekker , maar een kleinere uitvoering ervan) En bovendien zit er geen ISO stekkers aan ook (dus de stekker voor de stroomvoorziening en de stekker voor de speakers) maar een eigen VW creatie (een soort van stekker met een hendel ter vergrendeling) .
Zover goed , gisteren moest ik bij VW-Belgie zijn voor de homologatie (COC) van de auto , dus ik denk :"ik neem daar vanuit het magazijn wel een adaptorkabel mee" . Die adaptorkabel was tweeledig : adaptor voor de ISO stekkers (stroom en speakers) , en adaptor voor de antennekabel (met inbegouwde versterker , aan te sluiten met het blauwe draadje)
Die adaptorkabel was op voorraad , dus eens terug thuis ik ermee aan de slag : VW radio eruit , adaptorkabel aangesloten , eerste test : radio ontvangst zeer belabberd , om niet te zeggen "bijna niks" !

Ik had hier reeds een paar topics gelezen over de slechte radio ontvangst , maar de meeste was vooral bij de T5GP blijkbaar .
Ik heb de versterker in de antennekabel ondertussen ook al afgekoppeld van de stroom , maar dat geeft geen verbetering .
Ik heb trouwens ook opgemerkt dat die versterker in de antennekabel wanneer die aan de stroom gekoppeld is , dat die heel warm word .
En raar maar waar : wanneer ik mijn hand in het bakje houd boven de radio , of wanneer ik de antennekabel op bepaalde plaatsen vasthoud , verbeterd de radio ontvangst een beetje.
In vergelijking met mijn andere T5 (2007) waar de radio ontvangst héél goed was (die had wel een "gewone" antennekabel, is dit dus een grote tegenvaller . (Beide T5 hebben nochtans de antenne in de voorruit)

Waar zit nu het verschil ? Waarom heb ik bij deze zo'n barslechte ontvangst , en bij mijn andere T5 een supergoeie ontvangst ?

Ik zit er nu aan te denken om gewoon een plakantenne op de voorruit te kleven , maar hebben die wel een goeie ontvangst ??
Iemand ervaring mee ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Inbouwer »

Ja, bekend probleem bij Duitse wagens.
Ik loop ook dagelijks tegen dit probleem op. Orginele radio vanaf fabriek geen problemen en goede ontvangt, maar achteraf inbouwen van een normale radio is vaak slecht.

De aansluit methode die u aangeeft is goed. Soms is de antenne stekker van de wagen dubbel uitgevoerd en dan heb je een splitter met een dubbele fakra stekker er aan. Let wel op je moet ze op de juiste wijze er in steken omdat anders de ontvangst nog slechter is.

Ik denk dat een losse plak antenne op de vooruit het beste is. Niet het mooiste, maar wel beter voor de ontvangst.

Succes er mee
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb gisteren al een plakantenne gemonteerd , radio ontvangst is terug zoals het hoort nu .

Maar ik blijf het toch raar vinden dat ze het bij VW nodig vinden om toch zo'n verschillen in die auto's te steken . Ze kunnen toch beter een antenne uitzoeken die goed werkt , en dan die gewoon monteren ? Nee, zij willen weer x-aantal verschillende types ... :nuts
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Pascal-141 »

Pascal-141 schreef:Ik heb gisteren al een plakantenne gemonteerd , radio ontvangst is terug zoals het hoort nu .
Tja, dat dacht ik dus gisteren , toen de auto stilstond op de oprit .
Toen ik er vanmorgen begon mee rond te rijden , werd het me snel duidelijk dat de radio ontvangst nog steeds ondermaats is (ondanks de nieuwe plakantenne op het raam met ingebouwde versterker)

Nu zat ik net nog te denken : ik heb toch al een steenslag in mijn raam , dus binnenkort moet er toch een nieuwe voorruit in . Zat ik me af te vragen , met die nieuwe voorruit (terug met ingebouwde antenne ) , zou de ontvangst dan beter kunnen worden ? Desnoods kan ik de antennekabel (met FAKRA aansluiting) eruit gooien ,en vervangen door een "gewone" (wel originele van VW) antennekabel met de klassieke "ISO" antennekebelstekker ?
(want nu heb ik de auto uit Duitsland gehaald , dus zal er een ingebouwde antenne inzitten die eerder geschikt is voor Duitsland , nee ? )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Multivan Generation »

@ Pascal,
wat denk je van een 16V antenne op het dak?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:@ Pascal,
wat denk je van een 16V antenne op het dak?
Een antenne op het dak is de allerlaatste oplossing Peter , want dan kan ik in geen enkele parkeergarage meer binnen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
henrib
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 jul 2010, 17:50
Locatie: den bosch

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door henrib »

Pascal-141 schreef:
Multivan Generation schreef:@ Pascal,
wat denk je van een 16V antenne op het dak?
Een antenne op het dak is de allerlaatste oplossing Peter , want dan kan ik in geen enkele parkeergarage meer binnen ...
ik had in mijn vorige t5 de 16v antenne in de stijl geplaatst past ie precies in werkte ook prima
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Pascal-141 »

henrib schreef:
Pascal-141 schreef:
Multivan Generation schreef:@ Pascal,
wat denk je van een 16V antenne op het dak?
Een antenne op het dak is de allerlaatste oplossing Peter , want dan kan ik in geen enkele parkeergarage meer binnen ...
ik had in mijn vorige t5 de 16v antenne in de stijl geplaatst past ie precies in werkte ook prima

Had je die antenne dan gewoon "los" achter de bekleding geplaatst ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
henrib
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 jul 2010, 17:50
Locatie: den bosch

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door henrib »

ja de antenne heb ik er gewoon in de stijl geduwd past maar net omdat je met je bevestigings punten zit
install man
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 sep 2010, 19:40

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door install man »

Weet iemand het partnummer van de 16V antenne?
Afbeelding
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door J.F.A. »

Hoi Hoi. Misschien is dit de oorzaak van de slechte ontvangtst ???

Fred

119 Teletekst vr 09 sep
***************************************
EZ:radio-ontvangst wordt gauw beter

***************************************
` De ontvangst van veel radiostations
zal de komende dagen flink verbeteren.
Het vermogen van de zendmast in Lopik
wordt de komende 24 uur verhoogd van
10 naar 50 procent.Dat is volgens het
ministerie van Economische Zaken de
uitkomst van technisch onderzoek en
overleg van bemiddelaar Marco Pastors
met de beheerder van de zendmast.

Als het opvoeren van het vermogen naar
50 procent probleemloos verloopt,kan
het verder worden verhoogd naar 100
procent.Dat moet volgende week
duidelijk worden.

Het signaal van de mast is zwak sinds
de brand in de zendmast op 15 juli.
***************************************
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Pascal-141 »

[quote="J.F.A."]Hoi Hoi. Misschien is dit de oorzaak van de slechte ontvangtst ???

Fred

Ik woon in Belgie , dus voor mij zal dat niet veel verschil maken denk ik :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Pascal-141 »

Ik word er gek van , van die slechte ontvangst in die T5

Net een nieuw raam geplaatst , dus met ingebouwde antenne : de ontvangst is nu iets beter , maar nog hélemaal niet zoals het hoort ...
Ik snap het niet , ik had deze radio in mijn vorige T5 , en daar had ik echt goede ontvangst .

De originele VW radio geeft wel een goede ontvangst , maar die wil ik er niet in , want dat is een basisversie , zelfs zonder cd ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door vaniac »

Het kan ook aan je Sony radio liggen.............. Verder kan het ook nog aan de ontvangstinstellingen van de betreffende radio liggen. Bij veel radio's kun je n.l. instellen of je lokale en regionale zenders juist wel of niet wilt ontvangen. Deze instellingen hebben invloed op de ontvangstkwaliteit.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door vw_camper »

Ik heb een T4, dus ik weet niet zeker hoe het in een T5 zit.
In de T'4 met originele raamantenne zit een versterker in de buurt van het schutbord. En nu komt het, die versterker wordt gevoed uit de antenneaansluiting via een zogenaamde phantoomschakeling. De originele VW radio's hebben die optie, maar of Sony het ook heeft???? Als de versterker geen voeding heeft, is de ontvangst heel erg slecht.
Kijk hier eens hoe het in de T4 zit, misschien heb je er wat aan:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Scheibenantenne" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten, Bert
Plaats reactie