Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Longlife of niet

vragen over de T5
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Longlife of niet

Bericht door bthebird »

Hallo,

Ik heb net een 2007 VW T5 2.5tdi 130PK gekocht, met een axd motor erin. Aangezien ik niks ken van oliën, etc, zou ik graag weten of die longlife toestanden te vertrouwen zijn? Ik gebruikte in m'n T4 nooit longlife, maar deze nieuwe T5 zal wel modernere techniek in huis hebben, vandaar mijn vraag.
Zijn er alternatieven of rijd iedereen hier longlife?

De auto heeft er nu 115000km opzitten en ik vraag me tevens af of het een goed idee is om de olie van de transmissie ook eens te vervangen?
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Longlife of niet

Bericht door TsX »

de AXD motor heeft ZEKER de olie nodig die vw voorschrijft !
0w30, 506.01. 7.4liter...
Het is prijzig die olie, maar als je het niet doet zou er kunnen motorschade volgen.
De techies hier kunnen wel de exacte uitleg geven.
was iets met kruk en nokkenas-smering.

Ik rij met lonlife olie, maar niet van vw zelf.
Ik heb laatste keer de mijne brezan gekocht aangezien ik daar korting krijg via het werk.
Misschien is deze link ook handig:
viewtopic.php?f=3&t=33934&p=231028&hili ... ie#p231028" onclick="window.open(this.href);return false;

versnellingsbak moet in principe niet vervangen worden, maar ik zou het toch aanraden.
Heb de mijne nu vervangen: 2006 - 133dkm, aangezien ik wat schakelproblemen (nog altijd) heb momenteel.

nog een tip: kijk de aandrijfassen eens na !
door te weinig smering bij de montage kunnen deze versneld oproesten,
zeker de lange as aan de passagierskant.
in projecten staat een topic erover. Zeker doen als je nergens wil stranden ten velde ;)
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Re: Longlife of niet

Bericht door bthebird »

Kijk...zo'n tips zijn waardevol en meteen ook de reden dat ik bij dit forum gekomen ben. Dat is hier echt een schat aan informatie van mensen met een hart voor hun 'bus'.

Ik denk dat ik dat eerste onderhoud maar zelf ga doen, maar ik heb wel wat schrik om onder zo'n zware bus te gaan liggen. Dat standaard krikje ziet er toch maar gammel uit, zo op 1 pootje. :groteogen
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Longlife of niet

Bericht door TsX »

standaard krikje niet gebruiken ;)
best een rolkrik en wat assteunen kopen.

en als je toch bezig bent koop ineens een M16 'security spline' voor de doppen van de versnellingsbak.
voor de carter vd motor kan ik zo dadelijk niet meer zeggen wat het is... :bonk

let wel, de oliefilter is niet zo gemakkelijk bereikbaar.
Daarvoor moet je al het stuurbekrachtigingsreservoir losmaken en diep in de motorruimte zitten rommelen.
Zou normaal dopmaat 36 moeten zijn
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Re: Longlife of niet

Bericht door bthebird »

Ik denk dat ik maar naar de smeerput van m'n vader ga rijden, dan moet ik niet direct investeren in een rolkrik en steunen.

Vandaag eens polsen naar de olie en de filters bij de onderdelenzaak. Dus die versnellingsbak heeft security M16, is dat geen torx met een gaatje in het midden?
Welke boutenmaten voor het oliecarter?

Welke transmissieolie wordt er aangeraden en hoeveel?
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Re: Longlife of niet

Bericht door bthebird »

De winkel zei me dat er 75W80 wordt geadviseerd voor de versnellingsbak-olie, terwijl ik dacht dat er voor mijn motortype 75W90 in moet. Ik weet het niet meer.
Ook zou ik 100€ moeten betalen voor een bus van 5L MPM 0W30 LL2 olie met 506.01 specs...dat ga ik dus niet doen!
Die link naar het oil center ga ik eens deftig bekijken en dan gewoon maar bestellen denk ik.
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Longlife of niet

Bericht door TsX »

oliecarter moet ik nog eens bekijken.

die vd versnellingsbak lijkt op een torx, maar heeft 12 tanden.
olietype voor de versnellingsbak weet ik niet, deze heb ik wel gekocht bij VW. kostte ongeveer 76euro.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Longlife of niet

Bericht door InfoMuis »

Heren en Dames,

De olie van de versnellingsbak is goed zelf te verwisselen (eenvoudiger dan de motorolie zelfs) (wel een grote bit moeten kopen , veeltandig, die ik niet had)
Voor olie kan ik info@bundf-schmierstoff.de aanbevelen.
20 liter Shell Helix Ultra ( X ) AV 0W-30 + 6x 0,5 L. Castrol Syntrans Transaxle Getriebeöl 75W 90 (met erg handig schenktuitje voor het vullen van de versnellingsbak) totaal met verzendkosten, zonder BTW (Als je een BTW nr hebt even overleggen dan sturen betaal je zonder BTW) rond de 181 euro
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Re: Longlife of niet

Bericht door bthebird »

Ok, vandaag naar een andere autozaak geweest en daar hebben ze me fantastisch kunnen verderhelpen.
Ik heb nu de juiste olie (0W30 met 506.01 specs) voor de motor, de juiste voor de versnellingsbak (75W90) en tevens ineens alle filters behalve de dieselfilter, die kan ik later nog altijd verversen moest dat nodig zijn.

Het is Belco-olie, die net hetzelfde zou zijn als Total maar in een ander vaatje, en aan een prijs van een kleine 6€ netto de liter. De versnellingsbakolie was een kleine 8€ netto de liter. Natuurlijk zit er voor deze prijs geen handige schenktuit aan de busjes, dus alle tips om die olie in de versnellingsbak te krijgen zijn meer dan welkom.

Donderdag ga ik het onderhoud voor de eerste keer doen en ik hoop dat het gaat meevallen.

Volgend onderhoud is dan 1jaar later? Of hoe moet ik zo'n long-life zien? Ik rij jaarlijks zo'n 25000km, misschien iets meer.
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Longlife of niet

Bericht door pieters »

Hallo Wjwellers,

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar de full syntetische 0w30 met spec 506.01
Als je voldoende kilometers rijd en je motor verder in een goede conditie is, dus geen water lekkage of diesel welke in de olie terecht kunnen komen, dan kun je naar mijn bescheiden mening rustig de olie 30000km laten zitten, tenminste dat is wat ik vanaf nieuw tot nu toe 170000km heb gedaan.

Mocht je veel kortere stukken rijden waarbij vooral in de winter je motorolie niet goed op temp komt, dan zou je een wat kortere interval kunnen hanteren.
In de winter bij een paar graden vorst kan het zomaar 50 km duren voor je motor olie goed op temp is.
En heb je geen koelvloeistof verwarmer in je auto dan kan het maar zo dat je motorolie 80 graden al helemaal niet haalt.

Succes allemaal.
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Re: Longlife of niet

Bericht door bthebird »

Ok, vandaag de olie ververst en de oliefilter en de luchtfilter vervangen. Die oliefilter was moeilijk te vinden!
Die M16 security spline had ik gekocht, maar wat bleek: Het zijn gewone inbussen voor de versnellingsbak. Die security mag dus weer naar de winkel of heeft iemand hier interesse? De dop kostte me 8,56€.
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Longlife of niet

Bericht door TsX »

gewoon inbus ?
daar wil ik een foto van ! :jump
misschien niet de originele dopjes op de versnellingsbak ?
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Longlife of niet

Bericht door Pascal-141 »

[quote="bthebird"]Ok, vandaag de olie ververst en de oliefilter en de luchtfilter vervangen. Die oliefilter was moeilijk te vinden!
quote]

Oliefilter moeilijk te vinden bij een T5 ??
Ik vind het net een heel makkelijke klus bij een T5 , veel makkelijker bij te komen dan bij een T4 .
Oliefilter zit gewoon aan de voorzijde van het blok , net achter de radiator . Reservoir van stuurbekrachtiging even opzij hangen , en je kan er zo bij , je hoeft toch verder niks los te maken of zo . En de cartridge als oliefilter vind ik ook een makkelijke oplossing. Is netter dan bij een gewoon oliefilter , waar je veel kans hebt dat bij het demonteren de olie van je blok afloopt.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Re: Longlife of niet

Bericht door bthebird »

Ik heb zeker een kwartier aan't zoeken geweest naar die oliefilter omdat ik niet precies wist waar te zoeken. Ook was ik zeer blij met m'n Facom-sleutelset met een 'knikbare' kop, want anders had ik daar nooit aangeraakt. Wel inderdaad een zeer proper systeem met zo'n cartridge...zo goed als geen olie gemorst.

De beide dopjes op de versnellingsbak zijn toch echt inbussen hoor, misschien niet origineel, wel makkelijk. Misschien is dit op de BNZ motoren anders (mijne is een AXD)?
Ik moet die versnellingsbakolie trouwens nog vervangen, want ik heb nog geen tijd gehad.
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Longlife of niet

Bericht door TsX »

Pascal-141 schreef: Ik vind het net een heel makkelijke klus bij een T5 , veel makkelijker bij te komen dan bij een T4 .
Oliefilter zit gewoon aan de voorzijde van het blok , net achter de radiator . Reservoir van stuurbekrachtiging even opzij hangen , en je kan er zo bij , je hoeft toch verder niks los te maken of zo . En de cartridge als oliefilter vind ik ook een makkelijke oplossing. Is netter dan bij een gewoon oliefilter , waar je veel kans hebt dat bij het demonteren de olie van je blok afloopt.
bij mij is het laatste keer toch een knoeiboel geworden hoor.
van de moment dat de dop van de oliefilter er af ging begon de olie al van de blok af te lopen.
Toen ik de cartridge eruit haalde hing alles vol...

@bthebird: spreken we nu over de dopjes van de carterpan of van de versnellingsbak ?
want de mijne is ook een AXD en ik heb wel deze 2 M16 spline dopjes op de versnellingsbak staan.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Plaats reactie