Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
brandstof pomp lekkage
brandstof pomp lekkage
Mijn brandstofpomp(1.9td 1997 abl motor) lekt en ook behoorlijk bij de gashendelveer , heb al een en ander gelezen en ben al wijzer geworden.
Waar kan ik het beste een revisieset halen (bij de dealer ) of zijn er nog andere aanbieders. Is het raadzaam om alles te reviseren of alleen de rubbertjes.
Kan ik mijn radiator naar voren klappen of moet ik deze in zijn geheel verwijderen. En ja ,hoe gaat dit. Of moet ik de pomp in zijn geheel verwijderen?
Durf niet te rijden wat het loopt eruit alsof je een kraan open zet, heb de dynamo afgeschermd , maar of dit goed is gegaan is nog maar afwachten
Groetjes, Laurents
Waar kan ik het beste een revisieset halen (bij de dealer ) of zijn er nog andere aanbieders. Is het raadzaam om alles te reviseren of alleen de rubbertjes.
Kan ik mijn radiator naar voren klappen of moet ik deze in zijn geheel verwijderen. En ja ,hoe gaat dit. Of moet ik de pomp in zijn geheel verwijderen?
Durf niet te rijden wat het loopt eruit alsof je een kraan open zet, heb de dynamo afgeschermd , maar of dit goed is gegaan is nog maar afwachten
Groetjes, Laurents
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: brandstof pomp lekkage
Ik zou de reviesieset bij een automaterialen zaak halen, bijvoorbeeld Brezan, of bij een Bosch centrum.laurents schreef:Mijn brandstofpomp(1.9td 1997 abl motor) lekt en ook behoorlijk bij de gashendelveer , heb al een en ander gelezen en ben al wijzer geworden.
Waar kan ik het beste een revisieset halen (bij de dealer ) of zijn er nog andere aanbieders. Is het raadzaam om alles te reviseren of alleen de rubbertjes.
Kan ik mijn radiator naar voren klappen of moet ik deze in zijn geheel verwijderen. En ja ,hoe gaat dit. Of moet ik de pomp in zijn geheel verwijderen?
Durf niet te rijden wat het loopt eruit alsof je een kraan open zet, heb de dynamo afgeschermd , maar of dit goed is gegaan is nog maar afwachten
Groetjes, Laurents
Wat raadzaam is? tsja, als de rubbertjes afdoende zijn zou ik het daarbij laten.
Of je je radiator naar voren kunt klappen weet ik niet, bij een korte neus wel, bij een lange/caravelle neus niet of bijna niet.
Hoe dat bij een korte neus moet, staat in het boekje en waarschijnlijk ook wel op weetjewel bij T4 tips en trucs.
Of je de pomp geheel moet verwijderen? Dat weet ik niet, maar lijkt me wel gemakkelijker werken als je alles op de werkbank hebt liggen, ook met die kou.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: brandstof pomp lekkage
Heb een beetje rondgevraagd omtrent de kosten van de revisie van het brandstofhendel etc. van T4 Bj.1997 1.9 TD
Eerst naar mijn garage in Oldenzaal, nou die durft het niet aan want hij wil de brandstofpomp eraf halen inclusief de distributieriem en dan twijfelt hij wanneer de desbetreffende onderdelen zijn vervangen(asje,pakkingen etc.) of de lekkage is verholpen, en dan moet de pomp ook nog optijd gezet worden en hij had nog geen tijd gehad om een en ander na te vragen bij een vw dealer of dieselspecialist. Kosten raming E 400.00 Incl.materiaal. Belt mij nog , maar is zeer terughoudend.
Was in de buurt bij de VW Dealer, begon ook moeilijk te doen(liefer niet). Deed net of ik een antieke auto had.
Kosten raming 400-500 euro ,buiten de onderdelen. Wil de pomp er ook afhalen.
Heb beide firma,s verteld dat dit niet nodig is en dat bij
voorbeelden ,tips en trics staan.
Het is net of je over een andere planeet praat.
Als je op internet kijkt dan staan er legio voorbeelden, hoe het moet en dat het niet nodig is de pomp te demonteren van het blok. Ben zelf niet geheel A technies , was het weer maar iets warmer, dan had ik hetzelf gedaan moet het op straat doen.
Zijn er misschien hierop het forum mensen die mij kunnen helpen?
Wanneer het weer iets beter(warmer)word , dan waag ik het maar.Mijn T4 lekt behoorlijk dus het is niet uitgesloten dat de dynamo ook schade heeft.
Zo, dat lucht een beetje op.
Gr.
Laurents
Eerst naar mijn garage in Oldenzaal, nou die durft het niet aan want hij wil de brandstofpomp eraf halen inclusief de distributieriem en dan twijfelt hij wanneer de desbetreffende onderdelen zijn vervangen(asje,pakkingen etc.) of de lekkage is verholpen, en dan moet de pomp ook nog optijd gezet worden en hij had nog geen tijd gehad om een en ander na te vragen bij een vw dealer of dieselspecialist. Kosten raming E 400.00 Incl.materiaal. Belt mij nog , maar is zeer terughoudend.
Was in de buurt bij de VW Dealer, begon ook moeilijk te doen(liefer niet). Deed net of ik een antieke auto had.
Kosten raming 400-500 euro ,buiten de onderdelen. Wil de pomp er ook afhalen.
Heb beide firma,s verteld dat dit niet nodig is en dat bij

Het is net of je over een andere planeet praat.

Als je op internet kijkt dan staan er legio voorbeelden, hoe het moet en dat het niet nodig is de pomp te demonteren van het blok. Ben zelf niet geheel A technies , was het weer maar iets warmer, dan had ik hetzelf gedaan moet het op straat doen.
Zijn er misschien hierop het forum mensen die mij kunnen helpen?
Wanneer het weer iets beter(warmer)word , dan waag ik het maar.Mijn T4 lekt behoorlijk dus het is niet uitgesloten dat de dynamo ook schade heeft.
Zo, dat lucht een beetje op.
Gr.
Laurents

- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: brandstof pomp lekkage
wellicht kan BartT4 je wel helpen,
hij schreef ooit dat hij 1,9's kan dromen..
hij schreef ooit dat hij 1,9's kan dromen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: brandstof pomp lekkage
Ga Bartt4 een
sturen, is nu waarschijnlijk druk met de elfsteden tocht.
Is een leuk evenement, mijn genen komen ook uit friesland maar ik kan niet schaatsen(is 35jaar geleden)

Is een leuk evenement, mijn genen komen ook uit friesland maar ik kan niet schaatsen(is 35jaar geleden)
Re: brandstof pomp lekkage
Hallo,
http://www.uwereimann.de/poel/esp-deckel.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
2 dichtingen kopen, kostprijs 8 euro.
Is gemakkelijk zelf te doen, heb het ook al gedaan.
Rudi
http://www.uwereimann.de/poel/esp-deckel.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
2 dichtingen kopen, kostprijs 8 euro.
Is gemakkelijk zelf te doen, heb het ook al gedaan.
Rudi
Re: brandstof pomp lekkage
Hallo ik was nog niet in de ban van de tocht der tochten had al grote twijvel, maar de vorst is nog niet over hoop ik.
Al wil ik persoonlijk liever meer sneeuw dan droge vorst
maar dat heeft andere redenen hehehe.
Even over de pomp lekage.
Dit is zeer goed zelf te doen.
Ik stuur je even een privee berichtje.
Al wil ik persoonlijk liever meer sneeuw dan droge vorst


Even over de pomp lekage.
Dit is zeer goed zelf te doen.
Ik stuur je even een privee berichtje.
RUBBEREXPRESS
Re: brandstof pomp lekkage
Hoi Bartt4 , heb geen
ontvangen mijn postbus is leeg?
Dus ik wacht af.

Dus ik wacht af.

Re: brandstof pomp lekkage
Ben naar de boschdienst geweest, en een pakkingsset kost 10 euro maar er waren verschillendematen wat betreft het buisje
dus naar zijn mening het pompnummer weten, of de deksel meenemen zodat de juiste maat kon worden gekozen.
Is het nodig om dit te vervangen of kan ik de oude latenzitten, daarover zijn verschillende meningen.
Waar moet ik beginnen ,laat me niet afschrikken door twee garage bedrijven die er liever vanaf zien.
1) bodemplaat verwijderen
2)koelwater aftappen
3)radiator verwijderen
En wat verder nog meer?
Ben vandaag oppas Opa dus zit niet ruim in de tijd vandaag.
Wacht jullie berichten af en ben zeeeeeeeer dankbaar voor alle adviezen :klappen
Gr.
Laurents
dus naar zijn mening het pompnummer weten, of de deksel meenemen zodat de juiste maat kon worden gekozen.
Is het nodig om dit te vervangen of kan ik de oude latenzitten, daarover zijn verschillende meningen.
Waar moet ik beginnen ,laat me niet afschrikken door twee garage bedrijven die er liever vanaf zien.
1) bodemplaat verwijderen
2)koelwater aftappen
3)radiator verwijderen
En wat verder nog meer?
Ben vandaag oppas Opa dus zit niet ruim in de tijd vandaag.
Wacht jullie berichten af en ben zeeeeeeeer dankbaar voor alle adviezen :klappen
Gr.
Laurents
Re: brandstof pomp lekkage
Hoi,
Het busje hoef je niet te vervangen dit gaat niet slijten, er bestaan 4 verschillende maten in.
Als je dit er uit doet maak je kans om dat deksel te beschadigen of te breken, dus laten zitten.
-radiator weg doen
-gaskabel verwijderen
-de moer die op dat asje staat losvijzen en de rondel eronder ook
-op het asje staat een streep dat overeenkomt met één van de strepen die je onder die rondel ziet
-eerst goed kijken hoe die streep van het asje staat t.o.v. die 3 andere strepen op de hendel (staan tandjes op)
-normaal staat het streepje van de hendel gelijk met het middenste streepje
-met een schuifmaat positie opmeten van de bout voor regeling hoeveelheid diesel (zie link die ik stuurde)
-draai die bout achteruit
-vijzen deksel los doen en deksel iets omhoog doen
-goed kijken hoe dat veertje zit, dit is wel belangrijk!
-veertje losdoen en hendel in deksel laten zitten
-het geheel kan je er af doen, je moet een ander veertje op dat mechanisme verduwen
-het is er nu af, vervangen van dichting deksel en O-ring op asje
-terug in elkaar zetten, let goed op het veertje, moet alles terugtrekken
-regelschroef op juiste positie zetten
-streepje van het asje gelijk zetten met streepje op de hendel
-kijken of de veer die er buiten op staat de hendel in zijn rustpositie zet
-je giet de pomp op, langst het gat in het deksel (zal dan vlugger starten)
-radiator er terug op
En dan starten!
Veel succes!
Rudi
Het busje hoef je niet te vervangen dit gaat niet slijten, er bestaan 4 verschillende maten in.
Als je dit er uit doet maak je kans om dat deksel te beschadigen of te breken, dus laten zitten.
-radiator weg doen
-gaskabel verwijderen
-de moer die op dat asje staat losvijzen en de rondel eronder ook
-op het asje staat een streep dat overeenkomt met één van de strepen die je onder die rondel ziet
-eerst goed kijken hoe die streep van het asje staat t.o.v. die 3 andere strepen op de hendel (staan tandjes op)
-normaal staat het streepje van de hendel gelijk met het middenste streepje
-met een schuifmaat positie opmeten van de bout voor regeling hoeveelheid diesel (zie link die ik stuurde)
-draai die bout achteruit
-vijzen deksel los doen en deksel iets omhoog doen
-goed kijken hoe dat veertje zit, dit is wel belangrijk!
-veertje losdoen en hendel in deksel laten zitten
-het geheel kan je er af doen, je moet een ander veertje op dat mechanisme verduwen
-het is er nu af, vervangen van dichting deksel en O-ring op asje
-terug in elkaar zetten, let goed op het veertje, moet alles terugtrekken
-regelschroef op juiste positie zetten
-streepje van het asje gelijk zetten met streepje op de hendel
-kijken of de veer die er buiten op staat de hendel in zijn rustpositie zet
-je giet de pomp op, langst het gat in het deksel (zal dan vlugger starten)
-radiator er terug op
En dan starten!
Veel succes!
Rudi
Re: brandstof pomp lekkage
Hallo forumleden,
Ben begonnen(foto,s volgen ).
Heb de onderbak weggehaald, de schroeven van de grill losgemaakt(5) en nu moet de grill eruit.
Moet ik deze vanaf de bumber naar boven drukken of aan de zijkant waar deze aan de spatborden vastzit.
Brrrrrrrrrr nu even een koffie.
GR.
Laurents

Ben begonnen(foto,s volgen ).
Heb de onderbak weggehaald, de schroeven van de grill losgemaakt(5) en nu moet de grill eruit.
Moet ik deze vanaf de bumber naar boven drukken of aan de zijkant waar deze aan de spatborden vastzit.
Brrrrrrrrrr nu even een koffie.
GR.
Laurents
Re: brandstof pomp lekkage
Hallo forumleden,
Ben begonnen(foto,s volgen ).
Heb de onderbak weggehaald, de schroeven van de grill losgemaakt(5) en nu moet de grill eruit.
Moet ik deze vanaf de bumber naar boven drukken of aan de zijkant waar deze aan de spatborden vastzit.
Brrrrrrrrrr nu even een koffie.
GR.
Laurents

Ben begonnen(foto,s volgen ).
Heb de onderbak weggehaald, de schroeven van de grill losgemaakt(5) en nu moet de grill eruit.
Moet ik deze vanaf de bumber naar boven drukken of aan de zijkant waar deze aan de spatborden vastzit.
Brrrrrrrrrr nu even een koffie.
GR.
Laurents
Re: brandstof pomp lekkage
Heb de grill ervoor weg en de radiator in de servicestand gezet, maar ik heb te weinig ruimte.
Bartt4 heeft mij gemaild dat ik voor meer ruimte de radiator los kan schroeven, maar wat moet ik loshalen heb totaal geen idee.
Er zitten 4 bouten aan de voorkant (moeten deze eruit?)
Waar de twee ventilatoren zitten zitten ook meerdere schroeven cq bouten maar heb totaal geen idee.
Wie geeft mij advies.
Bartt4 heeft mij gemaild dat ik voor meer ruimte de radiator los kan schroeven, maar wat moet ik loshalen heb totaal geen idee.
Er zitten 4 bouten aan de voorkant (moeten deze eruit?)
Waar de twee ventilatoren zitten zitten ook meerdere schroeven cq bouten maar heb totaal geen idee.
Wie geeft mij advies.
Re: brandstof pomp lekkage
heb de radiator er nog steeds niet uit zodat ik meer ruimte heb.
En wat is het koud
- Bijlagen
-
- bovenaanzicht pomp.JPG (30.98 KiB) 2200 keer bekeken
Re: brandstof pomp lekkage
hallo forumleden,
Heb de radiator eruit, kl.te werk in deze weeromstandigheden.
Mijn vraag is , op bijgevoegde foto staat de brandstofpomp met 3 omcirkelde items, kan ik deze eruit draaien.
De vervroeger zit volgens mij ook aan de deksel vast, kan ik die er ook afhalen .
alvast voor de antwoorden,
Gr.
Laurents
Heb de radiator eruit, kl.te werk in deze weeromstandigheden.
Mijn vraag is , op bijgevoegde foto staat de brandstofpomp met 3 omcirkelde items, kan ik deze eruit draaien.
De vervroeger zit volgens mij ook aan de deksel vast, kan ik die er ook afhalen .
alvast voor de antwoorden,
Gr.
Laurents
- Bijlagen
-
- brandstofpomp
- autovolkswagen 007 - kopie (Custom).JPG (28.25 KiB) 2161 keer bekeken