Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
slechte koude start bij mijn t4 AGX
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:58
slechte koude start bij mijn t4 AGX
hallo weetjewellers,
mijn ietswat roestige witte T4 2,5 tdi uit 2000, 88pk is nu veranderd in een techno blauw metellic met een 151 pk motor erin, ik ben als een kind zo blij!!
wat wel lastig is dat hij slecht start de eerste keer op de dag ( koude start), bij het aanslaan wel wat rookontwikkeling ( wit?).
daarna ( ook al is de motor verder afgekoeld) geen problemen met starten meer, tot de volgende ochtend......dan begint het weer opnieuw.
als ik in voorgaande forums kijk kom ik tegen:
gloeibougies vervangen ( duncan had het nog gezegd, met het inbouwen......)
relais 109 ( ik heb gekeken is al wel grijs!)
brandstoffilter
luchtfilter
koppakking
zekering 15
voordat ik zomaar alles ga vervangen ben ik wel benieuwd of er hierin een bepaalde logica zit?
graag jullie hulp,
groet Goos
mijn ietswat roestige witte T4 2,5 tdi uit 2000, 88pk is nu veranderd in een techno blauw metellic met een 151 pk motor erin, ik ben als een kind zo blij!!
wat wel lastig is dat hij slecht start de eerste keer op de dag ( koude start), bij het aanslaan wel wat rookontwikkeling ( wit?).
daarna ( ook al is de motor verder afgekoeld) geen problemen met starten meer, tot de volgende ochtend......dan begint het weer opnieuw.
als ik in voorgaande forums kijk kom ik tegen:
gloeibougies vervangen ( duncan had het nog gezegd, met het inbouwen......)
relais 109 ( ik heb gekeken is al wel grijs!)
brandstoffilter
luchtfilter
koppakking
zekering 15
voordat ik zomaar alles ga vervangen ben ik wel benieuwd of er hierin een bepaalde logica zit?
graag jullie hulp,
groet Goos
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 23 aug 2010, 15:16
- Locatie: Dalen
Re: slechte koude start bij mijn t4 AGX
Dit hadden wij ook bij onze 2.5 tdi
Bleek brandstofpompriem te zijn.
Jeroen
Bleek brandstofpompriem te zijn.
Jeroen
VW t4 2.5 tdi 130pk, spicegreen.
Land rover Range rover classic 3.9 184 pk--> nwe motor 4.2 220 pk
Land rover Range rover classic 3.9 184 pk--> nwe motor 4.2 220 pk
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: slechte koude start bij mijn t4 AGX
Blijft mooi dat techno blauw
Afstelling van de brandstofpomp kan een verklaring zijn. (meest waarschijnlijke!!)
Wat is de km stand? Mogelijk dat het vervangen van de verstuivers (nozzels) al tot het gewenste resultaat leiden?
In ieder geval eerst de dingen controleren die "weinig" kosten om dingen uit te sluiten
René


Afstelling van de brandstofpomp kan een verklaring zijn. (meest waarschijnlijke!!)
Wat is de km stand? Mogelijk dat het vervangen van de verstuivers (nozzels) al tot het gewenste resultaat leiden?
In ieder geval eerst de dingen controleren die "weinig" kosten om dingen uit te sluiten
René
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:58
Re: slechte koude start bij mijn t4 AGX
voorgloeilampje doet het ongeveer 7 seconden en gaat vervolgens gewoon uit,
dan start ik hem,
goos
dan start ik hem,
goos
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: slechte koude start bij mijn t4 AGX
dan zou hij zeker aan moeten slaan, zou inderdaad ook de timing controleren
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:58
Re: slechte koude start bij mijn t4 AGX
als het zou liggen aan het afstellen van de brandstofpomp,
is het dan logisch dat hij de andere keren (behalve de eerste keer) op de dag wel normaal start,
ik zou verwachten dat hjij dan ook dezelfde moeite heeft met starten,
kunnen ze dat uitlezen op de computer>?
ik ben benieuwd,
goos
is het dan logisch dat hij de andere keren (behalve de eerste keer) op de dag wel normaal start,
ik zou verwachten dat hjij dan ook dezelfde moeite heeft met starten,
kunnen ze dat uitlezen op de computer>?
ik ben benieuwd,
goos
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:58
Re: slechte koude start bij mijn t4 AGX
kilomter stand is overigens:\170.000 km, 2.5 tdi uit 2003 AXG getuned naar 181pk,
goos
goos
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: slechte koude start bij mijn t4 AGX
Ik zou hem uit(laten)lezen en bij warme motor de timing controleren.
Kan wel dat de motor de rest van de dag makkelijker aanslaat als hij al een ritje heeft gemaakt.
Wellicht lucht in de leiding, dieselfilter vervangen? rubberringetje vergeten onder de aansluiting?
Hier geven zo ook wel eens aan dat door een scheur in het tankelement lucht in de leiding kan komen.
Er zijn best wat mogelijkheden zoals je leest, maar ik zou eerst uitlezen
Kan wel dat de motor de rest van de dag makkelijker aanslaat als hij al een ritje heeft gemaakt.
Wellicht lucht in de leiding, dieselfilter vervangen? rubberringetje vergeten onder de aansluiting?
Hier geven zo ook wel eens aan dat door een scheur in het tankelement lucht in de leiding kan komen.
Er zijn best wat mogelijkheden zoals je leest, maar ik zou eerst uitlezen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: slechte koude start bij mijn t4 AGX
En???
Zijn we al wat wijzer?
René
Zijn we al wat wijzer?
René
- Christoffel
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: slechte koude start bij mijn t4 AGX
Meet je gloeistiften eens door.
Voor een globale meting om snel te weten of er in ieder geval nog gloeipitten werken kun je de weerstand van alle in serie staande gloeiers doormeten op zekering 18 in zekeringkast en massa. weerstand moet kleiner zijn als 1 ohm. ( koude motor). Is deze waarde veel groter, bij mij momenteel 16 ohm, zijn de gloeiers zeker defect. Mijn bus start met die extreme kou alleen als ik de standkachel ( waterverwarmer) 10 min laat draaien. Ook kun je zo controleren of je wel spanning op je gloeiers krijgt, meten tussen massa en zekering 18.
Gloeirelais is relais 103 op positie 12 ( rechts onder )
Succes Chris
Voor een globale meting om snel te weten of er in ieder geval nog gloeipitten werken kun je de weerstand van alle in serie staande gloeiers doormeten op zekering 18 in zekeringkast en massa. weerstand moet kleiner zijn als 1 ohm. ( koude motor). Is deze waarde veel groter, bij mij momenteel 16 ohm, zijn de gloeiers zeker defect. Mijn bus start met die extreme kou alleen als ik de standkachel ( waterverwarmer) 10 min laat draaien. Ook kun je zo controleren of je wel spanning op je gloeiers krijgt, meten tussen massa en zekering 18.
Gloeirelais is relais 103 op positie 12 ( rechts onder )
Succes Chris

-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29
Re: slechte koude start bij mijn t4 AGX
Hier had ik een tijd geleden ook last van met mijn AHY. Ik heb toen maar de accu vervangen (glasmat) en echt nooit meer dat gezeik gehad. Ik heb toen ook gezocht en gezocht. Accu bleek goed tijdens meting. Maar na een paar echte koude dagen was die accu toch dood. Ook al gaf de meting niets raars aan. Dus zoals gezegd, na het vervangen van de accu nooit meer gezeik gehad. Motor startte veel sneller en weg witte rook.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: slechte koude start bij mijn t4 AGX
Denk dat zijn probleem niet meer speelt. Melder reageert niet echt meer
René

René
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: slechte koude start bij mijn t4 AGX
24ste voor het laatst op het forum geweest
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: slechte koude start bij mijn t4 AGX
Ik heb exact hetzelfde 'probleem'; warm start ie bijna uitzichzelf; maar koud slaat de motor zo goed als gelijk aan maar geeft een behoorlijke grijze(blauw-achtige) rookpluim.(wat helemaal geen gezicht is)
Verder loopt ie prima; pakt bij lage toeren ook direct op.
Recent verstuivers nieuw, brandstof- en luchtfilter nieuw, motor enkele maanden geleden afgesteld bij 'Leen'.
Gr, Niels.
Verder loopt ie prima; pakt bij lage toeren ook direct op.
Recent verstuivers nieuw, brandstof- en luchtfilter nieuw, motor enkele maanden geleden afgesteld bij 'Leen'.
Gr, Niels.