Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

acculampje blijft branden

vragen over de T4
Bossie
Berichten: 200
Lid geworden op: 11 feb 2007, 12:03
Locatie: OV

acculampje blijft branden

Bericht door Bossie »

Medeweetjewellers,
Mijn acculampje blijft al weken branden en weet niet meer waar ik het moet zoeken.

Even het verhaal.
Het begon een paar weken geleden dat mijn dynamo (120A) het begaf net nadat ik mijn huishoudaccu had vervangen.(toeval?)
De huishoudaccu afgekoppeld omdat ik toch een ander relais wou gaan gebruiken die geen D+ nodig heeft.

Dynamo er onder uit gesleuteld :werkaanT4 en weggebracht.
Nieuwe spanningsregelaar er in laten zetten en er weer onder gezet.
Nog steeds het acculampje wat oplicht na het starten
Niet zo vel als dat je 'm op contact zet maar toch.
Dynamo en startaccu door laten meten.
De dynamo is uitstekend en laad normaal ondanks dat het acculampje wat zwakjes brand. (test tot ruim 120A gedaan)
De startaccu was minder en heb ik gelijk laten vervangen.
Advies was: kijk alle massa en stekkerverbindingen na.
Ik rij weg en het lampje is uit.
Ben nog geen 5 km op weg en het lampje gaat weer branden. :alarm
De zekeringkast losgehaald, stekkerverbindingen los, nagekeken en ingespoten met contactspray.
Massadraden op de carrosserie losgehaald en schoongemaakt.
De D+ draad optisch gecontroleerd op breuk en doorgemeten of er toevallig massa gemaakt werd.
Voorheen was de D+ draad afgetakt voor het scheidingsrelais, maar ik heb een nieuwe stekker gehaald en het weer in originele staat gebracht.
Nu meet ik maar een 2,3 volt op de dynamo met draaiende motor, en als ik de stekker er op heb meet ik het zelfde achterop de zekeringkast waar de D+draad in gaat.
Meet ik op het extra stekkertje wat uit de zekeringkast komt, 7,8 volt :nuts
Wat moet je daar meten?
Contactblokje heb ik vervangen voor een nieuw exemplaar omdat het de ene keer wel voorkomt na het starten en de andere keer niet.
Ook niet het gewenste resultaat.
Vandaag de dynamo er weer onderuit gehaald :werkaanT4 en op de testbank gehad maar alles bleek goed.
Ik snap er niets meer van.
Iemand een idee?

Groet Bossie
T4 2.5 TDI LWB camper 2002
Fox 1.2 2007
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: acculampje blijft branden

Bericht door daimen »

ik heb ook eens zoiets gehad bij mij bleek de riem niet strak genoeg te zitten :muur
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: acculampje blijft branden

Bericht door Geert G »

Heb je bij de dynamo revisie meteen een nieuwe poelie gemonteerd?
Een goed auto electra revisie bedrijf doet dit meteen, op het moment dat de dynamo uit elkaar ligt.
Deze slijten (kijk naar de groeven, die worden platter) en verminderen de grip van de multieriem.
Met als gevolg dat je riem alsnog slipt. En je lampje kan gaan branden.
Tevens kan een versleten dynamo poelie je multieriem langzaam opvreten.
Was je (oude) multiriem toevallig gerafeld?
Of zaten er barsjes in de rips? Te zien als je deze tussen je vingers ombuigt.
Ik denk dat een nieuwe dynamo poelie je probleem op lost.
Heeft de multieriem weer de volle grip.

Onderdeelnummer: Febi 29964
http://www.febi-parts.com/vehicle.php?r ... cturer=222" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkrijgbaar bij je automaterialenzaak

En net wat Daimen zegt: Kijk naar je mechanische multieriem spanner (ACV motor). Als die veer z'n veerkracht kwijt is gaat de riem ook slippen.


Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Bossie
Berichten: 200
Lid geworden op: 11 feb 2007, 12:03
Locatie: OV

Re: acculampje blijft branden

Bericht door Bossie »

@Geert, er is geen nieuwe poelie gemonteerd.
Die ziet er met zijn scherpe groeven als nieuw uit.
Multiriem is twee jaar geleden vernieuwd en ziet er ook nog als nieuw uit.(geen rafels en barstjes)
De mechanische spanner staat zo'n spanning op, dat ik 'm met een echte grote bahco met veel kracht moet terugdrukken.
Trouwens tijdens de tests op de testbank gaf de dynamo bij elk toerental ruim voldoende af.
Zou er met enige slip dit al ontstaan?
Ik hou deze optie open, maar ik denk dat het een ander (electrisch?) probleem is.

Alle ideeën zijn welkom, ik word er moedeloos van. :muur

Bossie
T4 2.5 TDI LWB camper 2002
Fox 1.2 2007
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: acculampje blijft branden

Bericht door sgsdebruijn »

Had Rene niet ook een vergelijkbaar verhaal lang terug? was dat niet iets met sluiting
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Bossie
Berichten: 200
Lid geworden op: 11 feb 2007, 12:03
Locatie: OV

Re: acculampje blijft branden

Bericht door Bossie »

sgsdebruijn schreef:Had Rene niet ook een vergelijkbaar verhaal lang terug? was dat niet iets met sluiting
Ik denk dat het ook zoiets moet zijn, maar wat?
Ik heb het verhaal van Rene gelezen via de zoekfunctie, maar ik moet het volgens mij voorin de auto zoeken.

Achter de voorstoelen word alles gevoed door de tweede accu.(die nu niet aangesloten is)
De standkachel, koelkast, binnenverlichting, alles via de tweede accu.
T4 2.5 TDI LWB camper 2002
Fox 1.2 2007
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: acculampje blijft branden

Bericht door Multivan Generation »

Heb je alle massaverbindingen bij de zekeringenkast al eens nagelopen.?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: acculampje blijft branden

Bericht door Geert G »

Multivan Generation schreef:Heb je alle massaverbindingen bij de zekeringenkast al eens nagelopen.?
Is ook een mogelijkheid, zeker met 2 accu's.
2x plus, is samen ook ook min van het lampje.
Werkt hetzelfde als de min van een sterschakeling met krachtstroom.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: acculampje blijft branden

Bericht door Oskar 725 »

Bossie.
je hebt dus ergens in de D+ een overgangsweerstand (sluiting of slecht contact) er hoort 12V op het draadje achter je zekeringkast te staan.( bij draaiende motor)
Daarom blijft bij een lager voltage je lampje zwak branden.
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: acculampje blijft branden

Bericht door Wim T4 935 »

De dynamo is goed op de testbank, dat is de basis van waaruit gezocht moet gaan worden.

Eerst de laadspanning direct op de aansluitingen van de dynamo meten. Daarna de laadspanning meten op de accu. Deze waarden zouden elkaar dicht moeten benaderen. Als dat niet zo is is er dus sprake van een overgangsweerstand door of een slechte massa verbinding of een probleem met de + kabel die vanaf de dynamo via de zwarte zekeringen kast bij de accu naar de accu loopt.

Met name de aansluiting van de + kabel bij deze zwarte zekeringen kast wil nog weleens problemen geven net als het kabeloog aan deze kabel.

Ik bedoel dus deze kast:
350px-Elektrik_Sicherungen_Motorraum.jpg
350px-Elektrik_Sicherungen_Motorraum.jpg (42.56 KiB) 17132 keer bekeken
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Bossie
Berichten: 200
Lid geworden op: 11 feb 2007, 12:03
Locatie: OV

Re: acculampje blijft branden

Bericht door Bossie »

Multivan Generation schreef:Heb je alle massaverbindingen bij de zekeringenkast al eens nagelopen.?
Ik heb wel alle stekkerverbindingen er uit gehad nakekeken en ingespoten met contactspray.
Zit er een centrale massaverbinding naar de zekeringskast toe of zijn het er meerdere?
Is ook een mogelijkheid, zeker met 2 accu's.
2x plus, is samen ook ook min van het lampje.
Werkt hetzelfde als de min van een sterschakeling met krachtstroom
Ik heb de tweede accu op het moment niet aangesloten, dus dat kan ik uitsluiten toch?
Of begrijp ik het verkeerd?
De dynamo is goed op de testbank, dat is de basis van waaruit gezocht moet gaan worden.

Eerst de laadspanning direct op de aansluitingen van de dynamo meten. Daarna de laadspanning meten op de accu. Deze waarden zouden elkaar dicht moeten benaderen. Als dat niet zo is is er dus sprake van een overgangsweerstand door of een slechte massa verbinding of een probleem met de + kabel die vanaf de dynamo via de zwarte zekeringen kast bij de accu naar de accu loopt.

Met name de aansluiting van de + kabel bij deze zwarte zekeringen kast wil nog weleens problemen geven net als het kabeloog aan deze kabel.

Ik bedoel dus deze kast:
De kabel rechtsbovenin aan de zijkant van de kast is wel wat geoxideerd, die zal ik ook eens goed schoonmaken.
T4 2.5 TDI LWB camper 2002
Fox 1.2 2007
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: acculampje blijft branden

Bericht door Multivan Generation »

je hebt een massakrans zitten aan de rechterzijde van de zekeringkast,
waar heel veel bruine draden naar toe gaan..

Aan de rechterzijde op deze foto is die krans zichtbaar:

Afbeelding
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bossie
Berichten: 200
Lid geworden op: 11 feb 2007, 12:03
Locatie: OV

Re: acculampje blijft branden

Bericht door Bossie »

Oskar 725 schreef:Bossie.
je hebt dus ergens in de D+ een overgangsweerstand (sluiting of slecht contact) er hoort 12V op het draadje achter je zekeringkast te staan.( bij draaiende motor)
Daarom blijft bij een lager voltage je lampje zwak branden.
Oskar, wat moet ik meten op de D+ direct op de dynamo?
Ik meet daar namelijk nog geen 3 volt met draaiende motor.
Of moet ik meten tusen de D+ en de plus van de dynamo?
T4 2.5 TDI LWB camper 2002
Fox 1.2 2007
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: acculampje blijft branden

Bericht door Multivan Generation »

volgens mij moet je daar gewoon 12 volt op meten, wellicht zelfs 13,8 V
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: acculampje blijft branden

Bericht door Oskar 725 »

Bossie,
je meet op de D+ dynamo: moet zijn 12V of iets meer als de motor draait.
Je moet dan ook binnen achter je zekeringkast op het blauwe draadje 12V of iets meer meten.
Dit alles met de auto als massa (het ijzer dus).
Die 3 Volt die je meet is dat direct op het pennetje van de dynamo? dus met het stekkertje los?

Verder zit er een dikke bruine massa draad achter op je zekeringkast die rechtstreeks naar je accu loopt. :toppie
Massa aansluiting op zekeringkast. In het groene vierkantje.
Massa aansluiting op zekeringkast. In het groene vierkantje.
Groet, Oskar.
Plaats reactie