Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor beschermingplaat probleem

vragen over de T4
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Motor beschermingplaat probleem

Bericht door gijsplas »

De motorbeschermplaat onder mijn 1995 Multivan zit niet helemaal lekker.
Hij hoort met een x-aantal (ik weet ff niet meer hoeveel exact) bouten vastgezet te worden maar een aantal van de bout-gaten zijn uitgelubberd zodat de bout niet meer houdt.
Hij zit met een aantal bouten wel goed vast maar ik wil niet hebben dat de plaat eronderuit valt als ik over een hobbelige weg rijdt of zo. Dat lijkt me geen handige aktie.
Ik denk dat probleem wel vaker voorkomt dus mijn vraag is: heeft iemand een methode om de plaat op een eenvoudige manier weer met alle bouten vast te zetten ?
Ik kan zelf geen schroefdraad tappen, dat zal wel de beste manier zijn, maar misschien is er wat makkelijkers om dit op een goede manier te doen ?
En ik neem aan dat de plaat een echte functie heeft dus demonteren en weglaten lijkt me ook niet de juiste optie.

Alvast bedankt !
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Motor beschermingplaat probleem

Bericht door Tinus »

Weglaten kan wel ..
Het is een demping voor het motor geluid en bescherming voor de slangen kabels e.d als er wat omhoog schiet..

Bij mijn vorige bus waren ook 2 á 3 bouten van de 6 die niet goed meer vast wilden zitten.
De garage heeft het opgelost om er een doek bij in te drukken..
T'is maar een nood oplossing maar het bleef wel goed hangen.

Persoonlijk als hij er onderuit valt zou ik geen risico nemen en er nieuw draad in tappen..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Bossie
Berichten: 200
Lid geworden op: 11 feb 2007, 12:03
Locatie: OV

Re: Motor beschermingplaat probleem

Bericht door Bossie »

gijsplas schreef:De motorbeschermplaat onder mijn 1995 Multivan zit niet helemaal lekker.
Hij hoort met een x-aantal (ik weet ff niet meer hoeveel exact) bouten vastgezet te worden maar een aantal van de bout-gaten zijn uitgelubberd zodat de bout niet meer houdt.
Hij zit met een aantal bouten wel goed vast maar ik wil niet hebben dat de plaat eronderuit valt als ik over een hobbelige weg rijdt of zo. Dat lijkt me geen handige aktie.
Ik denk dat probleem wel vaker voorkomt dus mijn vraag is: heeft iemand een methode om de plaat op een eenvoudige manier weer met alle bouten vast te zetten ?
Ik kan zelf geen schroefdraad tappen, dat zal wel de beste manier zijn, maar misschien is er wat makkelijkers om dit op een goede manier te doen ?
En ik neem aan dat de plaat een echte functie heeft dus demonteren en weglaten lijkt me ook niet de juiste optie.

Alvast bedankt !
Gijs
Hallo Gijs,

Ik weet niet welk deel van nederland je woont, maar er zal vast een weetjeweller bereid zijn om je daar even mee te helpen. :werkaanT4
Zoveel werk is het niet.

Groet Bossie
T4 2.5 TDI LWB camper 2002
Fox 1.2 2007
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Motor beschermingplaat probleem

Bericht door gijsplas »

Weglaten doe ik liever niet - hij zit er toch niet voor niks ?
demping voor het motor geluid en bescherming voor de slangen kabels e.d als er wat omhoog schiet..
Ik woon in Katwijk ZH, da's vlakbij Leiden
Hulp natuurlijk welkom, maar ook een tip die ik zelf kan uitvoeren

Gijs
Laatst gewijzigd door gijsplas op 09 mei 2012, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor beschermingplaat probleem

Bericht door Multivan Generation »

Gaten opboren en 4 blindklinkmoeren plaatsen..

De bak zit met 4 bouten aan de voorzijde vast en met 2 kleine moertjes aan de achterzijde van de bak
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bossie
Berichten: 200
Lid geworden op: 11 feb 2007, 12:03
Locatie: OV

Re: Motor beschermingplaat probleem

Bericht door Bossie »

Dat is iets te ver rijden (200 km) :lach
Maar als je een keer aan de andere kant van het land komt, ben je van harte welkom.

Bossie
T4 2.5 TDI LWB camper 2002
Fox 1.2 2007
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Motor beschermingplaat probleem

Bericht door René »

Helicoil plaatsen

René
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Motor beschermingplaat probleem

Bericht door gijsplas »

Ik denk dat ik blindklinkmoeren of helicoils ga (laten?) plaatsen. Morgen eens vragen bij een collega die ik ervan verdenk dat hij wel eens een blindklinktang zou kunnen hebben. En de ervaring ermee te werken.
Ik heb even de maten niet voorhanden, maar als er nu bv een m10 bout in gaat, ga ik er dan ook een m10 blindklinkmoer in zetten, of ga je dan voor een maatje kleiner ?
En ik heb ooit eens ergens gezien dat ze er vervolgens een draadeind inzetten. In het vervolg zet je dan de bak vast met een moer op het draadeind ipv een bout in de blindklinkmoer.
Is dat een betere oplossing denken jullie ?

Gr
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Motor beschermingplaat probleem

Bericht door limburger »

het zijn 4 m8 boutjes en 2 m6 moertjes.

je zou kunnen kijken als je de schroefgaten goed schoon hebt gemaakt of je er een draadeind m8 in kunt zetten misschien heb je nog draad zitten iets dieper als wat de schroeven normaal lang zijn... en dan goed in de loctite. de kap voortaan met moertjes vastzetten. heb je helemaal geen draad meer... dan een helicoil, dat is de beste oplossing

succes ermee,

:driveT4 :T44EVER
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Motor beschermingplaat probleem

Bericht door gijsplas »

Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Inderdaad zou het best eens kunnen dat de schroefdraaf dieper in het gat nog wel ok is en dat een langer stuk draadeind voldoende grip heeft.
Dat gaan we dus eerst maar eens proberen.
Allemaal bedankt zover !
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Motor beschermingplaat probleem

Bericht door odorf »

@Gijs,
Mijn motorbeschermplaat zit met de haakjes achteraan, en verder met 2 bouten aan weerszijde, 4 in totaal dus.
2 vooraan een stukje voorbij de voorhoek, en 2 ter hoogte van de vooras, zo ongeveer.
En dat zit al een paar jaar goed.
Weet niet of er verschil is met 1.9 TD en TDI beschermbak??

Ik heb destijds zitten prutten met een afgebroken imbus. Wilde alle 4 de (standaard?) imbussen vervangen door normale 6 kant bout. Maar bij 2 van de 4 gaat dat niet omdat je er dan niet meer met een dop in de ratel overheen kan, dan zit de bak zelf in de weg. Als je de bouten gaat vervangen door draadeind dus ook opletten of je de moer er wel omheen krijgt. Draadeind vastzetten met de meeste soorten Loctite werkt goed, dat krijg je veel gevallen nooit meer los.
Misschien RVS?

Ben wel benieuwd naar een fotootje van de uiteindelijke oplossing. :toppie

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor beschermingplaat probleem

Bericht door Pascal-141 »

odorf schreef:@Gijs,
Mijn motorbeschermplaat zit met de haakjes achteraan, en verder met 2 bouten aan weerszijde, 4 in totaal dus.
2 vooraan een stukje voorbij de voorhoek, en 2 ter hoogte van de vooras, zo ongeveer.
En dat zit al een paar jaar goed.
Weet niet of er verschil is met 1.9 TD en TDI beschermbak??

Ik heb destijds zitten prutten met een afgebroken imbus. Wilde alle 4 de (standaard?) imbussen vervangen door normale 6 kant bout. Maar bij 2 van de 4 gaat dat niet omdat je er dan niet meer met een dop in de ratel overheen kan, dan zit de bak zelf in de weg. Als je de bouten gaat vervangen door draadeind dus ook opletten of je de moer er wel omheen krijgt. Draadeind vastzetten met de meeste soorten Loctite werkt goed, dat krijg je veel gevallen nooit meer los.
Misschien RVS?

Ben wel benieuwd naar een fotootje van de uiteindelijke oplossing. :toppie

Succes!


Odorf
Er zit geen verschil in de beschermbak van 1,9 of 2,5 .

Imbus schroeven aan de berschermbak zijn niet standaard , gewone zeskantbouten wel , en je kan er met de doppenset wel bij hoor , ik doe het bijna wekelijks .
En net voor de "haakjes" aan de achterkant , horen eigenlijk ook 2 M6 moertjes te zitten op silentbloks . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor beschermingplaat probleem

Bericht door Pascal-141 »

gijsplas schreef:Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Inderdaad zou het best eens kunnen dat de schroefdraaf dieper in het gat nog wel ok is en dat een langer stuk draadeind voldoende grip heeft.
Dat gaan we dus eerst maar eens proberen.
Allemaal bedankt zover !
Gijs
Aangezien de draad in het chassis slechts een paar mm bedraagd , zal er weinig hoop zijn vermoed ik dat er "achteraan" nog ergens goede schroefdraad te vinden is .
Wat je makkelijk kan doen = draai een stukje draadeind in de gaten (of wat er van overschiet) en laat die een dikke cm uitsteken , en dan punt je die even vast (met de laspost) aan het chassis zodat die draadeinden zeker vastzitten.
Dan kun je de beschermbak gewoon over de draadeinden schuiven en vastzetten met moeren .
is een klusje van 15 minuten :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: Motor beschermingplaat probleem

Bericht door arjantdi »

Pascal-141 schreef:
odorf schreef:@Gijs,
Mijn motorbeschermplaat zit met de haakjes achteraan, en verder met 2 bouten aan weerszijde, 4 in totaal dus.
2 vooraan een stukje voorbij de voorhoek, en 2 ter hoogte van de vooras, zo ongeveer.
En dat zit al een paar jaar goed.
Weet niet of er verschil is met 1.9 TD en TDI beschermbak??

Ik heb destijds zitten prutten met een afgebroken imbus. Wilde alle 4 de (standaard?) imbussen vervangen door normale 6 kant bout. Maar bij 2 van de 4 gaat dat niet omdat je er dan niet meer met een dop in de ratel overheen kan, dan zit de bak zelf in de weg. Als je de bouten gaat vervangen door draadeind dus ook opletten of je de moer er wel omheen krijgt. Draadeind vastzetten met de meeste soorten Loctite werkt goed, dat krijg je veel gevallen nooit meer los.
Misschien RVS?

Ben wel benieuwd naar een fotootje van de uiteindelijke oplossing. :toppie

Succes!


Odorf
Er zit geen verschil in de beschermbak van 1,9 of 2,5 .

Imbus schroeven aan de berschermbak zijn niet standaard , gewone zeskantbouten wel , en je kan er met de doppenset wel bij hoor , ik doe het bijna wekelijks .
En net voor de "haakjes" aan de achterkant , horen eigenlijk ook 2 M6 moertjes te zitten op silentbloks . :knipoog
er zit wel verschil in de 1.9 en 2.5 beschermbak.. ik heb hier een 1.9 bak, of het oude type bak liggen.. ik heb hem vd sloop.. (van blik, geen kunstof) en hij past no way onder mn 2.5.. als ik er iemand blij mee kan maken.. kratje bier mag je hem hebben!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor beschermingplaat probleem

Bericht door Pascal-141 »

arjantdi schreef:
er zit wel verschil in de 1.9 en 2.5 beschermbak.. ik heb hier een 1.9 bak, of het oude type bak liggen.. ik heb hem vd sloop.. (van blik, geen kunstof) en hij past no way onder mn 2.5.. als ik er iemand blij mee kan maken.. kratje bier mag je hem hebben!
Wat is het verschil volgens jou dan ?
Ik heb vroeger een 1.9td en een 2.5tdi gehad , en die berschermplaten waren gewoon identiek . Ook voor korte en lange neus maakt het geen verschil .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie