Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Standkachel werkt niet, documentatie gezocht.
- boulderbus
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 11 nov 2012, 21:12
- Locatie: Rotterdam
Standkachel werkt niet, documentatie gezocht.
Hallo,
Ik ben nieuw op het forum, en ben sinds deze week de eigenaar van een T4 westfalia 2,4 diesel uit 1991.
Zoals reeds bekend was bij de aanschaf werkt de standkachel niet.
De ventilator draait wel, er is dus spanning, het rooster is schoon gemaakt maar de kachel werkt niet.
Zijn er een aantal punten die ik kan controleren, aan de kachel?
Wat is een handige werk wijze om het defect op te sporen?
Mijn 2de vraag, betreft documentatie.
Ik heb het 'selbstudieprogramm nr 136' gevonden en het storing overzicht van de koelkast.
En op bol.com een 2de hands vraagbaak besteld.
maar is er nog meer documentatie te vinden?
bedankt alvast,
Vriendelijke groet
Frans
Ik ben nieuw op het forum, en ben sinds deze week de eigenaar van een T4 westfalia 2,4 diesel uit 1991.
Zoals reeds bekend was bij de aanschaf werkt de standkachel niet.
De ventilator draait wel, er is dus spanning, het rooster is schoon gemaakt maar de kachel werkt niet.
Zijn er een aantal punten die ik kan controleren, aan de kachel?
Wat is een handige werk wijze om het defect op te sporen?
Mijn 2de vraag, betreft documentatie.
Ik heb het 'selbstudieprogramm nr 136' gevonden en het storing overzicht van de koelkast.
En op bol.com een 2de hands vraagbaak besteld.
maar is er nog meer documentatie te vinden?
bedankt alvast,
Vriendelijke groet
Frans
T4 2,4D bj 91' westfalia camper
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
Re: Standkachel werkt niet, documentatie gezocht.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Hauptseite" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.t4-wiki.de/wiki/Kategorie:Elektrik" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.t4-wiki.de/wiki/Kategorie:Elektrik" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- boulderbus
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 11 nov 2012, 21:12
- Locatie: Rotterdam
Re: Standkachel werkt niet, documentatie gezocht.
bedankt voor je reactie matje.
En bedankt voor het tippen van de site,
ik ben alweer iets wijzer en ga eens cotroleren of de brandstof pomp werkt.
Ook handig om te vermelden het gaat om type; D2L
Iemand nog tips of ervaring voor het testen van de pomp?
groet
frans
En bedankt voor het tippen van de site,
ik ben alweer iets wijzer en ga eens cotroleren of de brandstof pomp werkt.
Ook handig om te vermelden het gaat om type; D2L
Iemand nog tips of ervaring voor het testen van de pomp?
groet
frans
T4 2,4D bj 91' westfalia camper
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Standkachel werkt niet, documentatie gezocht.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Standkachel werkt niet, documentatie gezocht.
Testen doe je als volgt:
D2L aanzetten
- ventilator gaat draaien
- 5 sec daarna begint het voorgloeien, dit duurt 1 minuut 10sec. De accu wordt nu getest, want deze moet minimaal 11,8V blijven.
- 25 sec na de ventilatorstart gaat het pompje werken. (Pompje zit onder de bus, thv tankklep. Je moet hem horen tikken, als je daar op je kniën gaat).
- de uitlaat moet nu regelmatig gaan ploffen en rooksignalen geven.
- Als hij na enkele minuten uitvalt, hoeft dit geen probleem te zijn. De D2L moet soms (na lange tijd stilstaan) een paar keer opnieuw aangezet worden, voordat hij goed werkt.
De meest voorkomende oorzaak is een te lage accuspanning aan het eind van de voorgloeitijd.
Als je het testen met draaiende motor doet voorkom je dit (dynamo levert zo'n 14,5 Volt).
Problemen met acculader/voeding kun je hier terecht:
http://www.hksservices.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Egbert
D2L aanzetten
- ventilator gaat draaien
- 5 sec daarna begint het voorgloeien, dit duurt 1 minuut 10sec. De accu wordt nu getest, want deze moet minimaal 11,8V blijven.
- 25 sec na de ventilatorstart gaat het pompje werken. (Pompje zit onder de bus, thv tankklep. Je moet hem horen tikken, als je daar op je kniën gaat).
- de uitlaat moet nu regelmatig gaan ploffen en rooksignalen geven.
- Als hij na enkele minuten uitvalt, hoeft dit geen probleem te zijn. De D2L moet soms (na lange tijd stilstaan) een paar keer opnieuw aangezet worden, voordat hij goed werkt.
De meest voorkomende oorzaak is een te lage accuspanning aan het eind van de voorgloeitijd.
Als je het testen met draaiende motor doet voorkom je dit (dynamo levert zo'n 14,5 Volt).
Problemen met acculader/voeding kun je hier terecht:
http://www.hksservices.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- boulderbus
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 11 nov 2012, 21:12
- Locatie: Rotterdam
Re: Standkachel werkt niet, documentatie gezocht.
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga ermee aan de slag, word vervolgd.
groet
Frans
Ik ga ermee aan de slag, word vervolgd.
groet
Frans
T4 2,4D bj 91' westfalia camper
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
- boulderbus
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 11 nov 2012, 21:12
- Locatie: Rotterdam
Re: Standkachel werkt niet, documentatie gezocht.
Inmiddels de bus voor de deur staan, en de kachel getest met draaiende motor en aangesloten op netspanning.
En dit is de huidige situatie,
De ventilatie stand werkt, ventilator gaat draaien.
De verwarming stand: zodra de verwarming word ingeschakeld gaan beide lampjes branden. de rode en de groene.
en er gebeurt verder niets, hoor ook de pomp niet tikken.
Iemand suggesties waar te beginnen met zoeken?
Dacht zelf aan het controleren van spanning op de pomp.
Maar moet deze gelijk spanning krijgen als de verwarming word ingeschakeld?
Kan ik ook ergens meten of het voorgloeien werkt?
bedankt alvast!
groet
Frans
En dit is de huidige situatie,
De ventilatie stand werkt, ventilator gaat draaien.
De verwarming stand: zodra de verwarming word ingeschakeld gaan beide lampjes branden. de rode en de groene.
en er gebeurt verder niets, hoor ook de pomp niet tikken.
Iemand suggesties waar te beginnen met zoeken?
Dacht zelf aan het controleren van spanning op de pomp.
Maar moet deze gelijk spanning krijgen als de verwarming word ingeschakeld?
Kan ik ook ergens meten of het voorgloeien werkt?
bedankt alvast!
groet
Frans
T4 2,4D bj 91' westfalia camper
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Standkachel werkt niet, documentatie gezocht.
pompje voor de brandstof is een puls-gestuurde pomp, de frequentie van de puls wordt vanuit de stuureenheid van de kachel gestuurd, afhankelijk van de benodigde brandstof
even kijken welke draden naar de glow/spark plug gaan en daar meten (het vonkdeel krijgt zeer hoge spanning, vindt je multimeter nie fijnnie
even kijken welke draden naar de glow/spark plug gaan en daar meten (het vonkdeel krijgt zeer hoge spanning, vindt je multimeter nie fijnnie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- boulderbus
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 11 nov 2012, 21:12
- Locatie: Rotterdam
Re: Standkachel werkt niet, documentatie gezocht.
Zeitshaltuhr mist!
Na wat zoek werk en contact met Oskar, ben ik er achter gekomen dat het Zeitschaltuhr mist.
Op de plek van het uurwerk heb ik 2x 12v contact punten zitten, naast de originele sigaretten aansteker, handig maar de kachel werkt nu niet meer.
Na uitvoerig zoeken naar de bedrading , een wit stekkertje met 6 draden, heb ik helaas nog niets gevonden.
Kap onder middenconsole eraf, radio eruit, zekering houder geopend, maar geen losse stekker of draden.
In het boekje staat de locatie niet vermeld, in een handboek van internet staat dat het uurwerk ook naast de algemene bediening boven het keukenblok kan zitten.
Maar hier heb ik geen gat zitten wat op een verwijderd uurwerk kan duiden, en in het dasbord dus wel.
Heeft iemand dit eerder gezien? of tips waar te zoeken.
Een foto van de vermiste stekker zou ook helpen.
Bedankt alvast
mvg
Frans
Na wat zoek werk en contact met Oskar, ben ik er achter gekomen dat het Zeitschaltuhr mist.
Op de plek van het uurwerk heb ik 2x 12v contact punten zitten, naast de originele sigaretten aansteker, handig maar de kachel werkt nu niet meer.
Na uitvoerig zoeken naar de bedrading , een wit stekkertje met 6 draden, heb ik helaas nog niets gevonden.
Kap onder middenconsole eraf, radio eruit, zekering houder geopend, maar geen losse stekker of draden.
In het boekje staat de locatie niet vermeld, in een handboek van internet staat dat het uurwerk ook naast de algemene bediening boven het keukenblok kan zitten.
Maar hier heb ik geen gat zitten wat op een verwijderd uurwerk kan duiden, en in het dasbord dus wel.
Heeft iemand dit eerder gezien? of tips waar te zoeken.
Een foto van de vermiste stekker zou ook helpen.
Bedankt alvast
mvg
Frans
T4 2,4D bj 91' westfalia camper
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Standkachel werkt niet, documentatie gezocht.
die witte stekker met 6 draden, daarvan kan Oskar je wel een foto van opsturen.
Mijn kabelboom heeft hij, geloof ik, op zijn bureau liggen..
Mijn kabelboom heeft hij, geloof ik, op zijn bureau liggen..

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Standkachel werkt niet, documentatie gezocht.
Tijdklokje staat parallel met thermostaat en heeft niet met jouw klacht te maken.
Rode lamp betreft melding te hoge temperatuur.
Sensor hiervan zit in de kachel. Mogelijk kabelbreuk naar de sensor.
Egbert
Rode lamp betreft melding te hoge temperatuur.
Sensor hiervan zit in de kachel. Mogelijk kabelbreuk naar de sensor.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- boulderbus
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 11 nov 2012, 21:12
- Locatie: Rotterdam
Re: Standkachel werkt niet, documentatie gezocht.
hoi Egbert,
bedankt voor je reactie,
Als ik je goed begrijp zou de kachel dus ook zonder de tijdklok moeten werken.
En zou ik eens moeten kijken naar de temperatuur sensor, mogelijk een kabel breuk of defecte sensor.
Weet je toevallig de weertand waarde van de sensor, dan kan ik beginnen met deze te meten.
Dat is mischien makkelijker dan alles open maken om de kabels te controleren.
zou het kunnen dat er nooit een klokje heeft ingezeten?
m.v.g.
frans
bedankt voor je reactie,
Als ik je goed begrijp zou de kachel dus ook zonder de tijdklok moeten werken.
En zou ik eens moeten kijken naar de temperatuur sensor, mogelijk een kabel breuk of defecte sensor.
Weet je toevallig de weertand waarde van de sensor, dan kan ik beginnen met deze te meten.
Dat is mischien makkelijker dan alles open maken om de kabels te controleren.
zou het kunnen dat er nooit een klokje heeft ingezeten?
m.v.g.
frans
T4 2,4D bj 91' westfalia camper
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Standkachel werkt niet, documentatie gezocht.
Volgens mij hadden de eerste California's geen tijdklok.
De kachel reageert op de thermostaat, dus da's in orde.
Als na het inschakelen 12Volt op de gele draad komt te staan is dit in orde.
Je moet de bestuurdersgordel van de B-stijl loshalen.
Kunstof kap B-stijl/keuken losschroeven
Daar tref je steuergerät en relais aan.
Tussen groene draden moet je lage weerstand meten (minder dan 10 Ohm)
De ene groene gaat over in groen/rood naar thermostaat; de ander zit op de steuergerät.
Een van de relais heeft een dunne en een dikke witte kabel.
Tussen de dunne witte kabel en massa moet je opnieuw een lage weerstand meten.
Als bovenstaande hoge weerstanden hebben, dan zou je kachel er onder vandaan moeten.
Kabelbreuk of 1 van de 2 sensoren defect.
Oh ja: De dikke witte kabel van het relais moet kort na het aanzetten minimaal 12Volt spanning hebben.
Egbert
De kachel reageert op de thermostaat, dus da's in orde.
Als na het inschakelen 12Volt op de gele draad komt te staan is dit in orde.
Je moet de bestuurdersgordel van de B-stijl loshalen.
Kunstof kap B-stijl/keuken losschroeven
Daar tref je steuergerät en relais aan.
Tussen groene draden moet je lage weerstand meten (minder dan 10 Ohm)
De ene groene gaat over in groen/rood naar thermostaat; de ander zit op de steuergerät.
Een van de relais heeft een dunne en een dikke witte kabel.
Tussen de dunne witte kabel en massa moet je opnieuw een lage weerstand meten.
Als bovenstaande hoge weerstanden hebben, dan zou je kachel er onder vandaan moeten.
Kabelbreuk of 1 van de 2 sensoren defect.
Oh ja: De dikke witte kabel van het relais moet kort na het aanzetten minimaal 12Volt spanning hebben.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- boulderbus
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 11 nov 2012, 21:12
- Locatie: Rotterdam
Re: Standkachel werkt niet, documentatie gezocht.
oke, de kachel is er onderuit, dat was goed te doen. met behulp van de tips van het forum
stand van zaken;
weerstand tussen groen; 0,709 ohm in de 2k stand = 709 ohm (dacht ik)
de stuurunit rammelt er ligt iets in los,en er lijkt een contact te zijn afgebroken
gezocht; stuur unit en oververhiitting schakelaar.
maar mischien handig om de kachel eerst eens te testen voor er in te investeren.
iemand hier ervaring mee?
mvg
frans
stand van zaken;
weerstand tussen groen; 0,709 ohm in de 2k stand = 709 ohm (dacht ik)
de stuurunit rammelt er ligt iets in los,en er lijkt een contact te zijn afgebroken
gezocht; stuur unit en oververhiitting schakelaar.
maar mischien handig om de kachel eerst eens te testen voor er in te investeren.
iemand hier ervaring mee?
mvg
frans
T4 2,4D bj 91' westfalia camper
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
Re: Standkachel werkt niet, documentatie gezocht.
Had ik je al aangeboden om de kachel te testten.boulderbus schreef:oke, de kachel is er onderuit, dat was goed te doen. met behulp van de tips van het forum
stand van zaken;
weerstand tussen groen; 0,709 ohm in de 2k stand = 709 ohm (dacht ik)
de stuurunit rammelt er ligt iets in los,en er lijkt een contact te zijn afgebroken
gezocht; stuur unit en oververhiitting schakelaar.
maar mischien handig om de kachel eerst eens te testen voor er in te investeren.
iemand hier ervaring mee?
mvg
frans


Kwestie van afspreken en met de kachel (compleet) langs komen. Zo ver wonen we niet van elkaar.
Groet, Oskar.