Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Olie lekage
Olie lekage
Hallo allemaal,
Afgelopen bouwvak ben ik met de mijn T5 op vakantie geweest naar Kroatië.
Mijn bus heeft nog nooit olie gelekt maar op vakantie was ik 1 liter kwijt in 1 dag!
Ik heb het na laten kijken en olie bij gevuld maar er werd geen oorzaak gevonden en heb daarna ook helemaal geen problemen meer gehad tot 2 dagen geleden.
Ik ben even een weekendje weg naar Luxemburg en daar ben ik 2 liter kwijt geraakt maar weer thuis gekomen kunnen we weer geen oorzaak vinden...
Ik ben een vrij pittige rijder en ook de bergen omhoog wil ik toch wel 140 a 150 willen blijven rijden maar dat moet toch gewoon kunnen!!!????
Gegevens van de auto: T5 210PK met 134000 op de teller en handgeschakeld.
Heeft iemand hier ervaringen mee of weet iemand hoe dit kan?
Albert
Afgelopen bouwvak ben ik met de mijn T5 op vakantie geweest naar Kroatië.
Mijn bus heeft nog nooit olie gelekt maar op vakantie was ik 1 liter kwijt in 1 dag!
Ik heb het na laten kijken en olie bij gevuld maar er werd geen oorzaak gevonden en heb daarna ook helemaal geen problemen meer gehad tot 2 dagen geleden.
Ik ben even een weekendje weg naar Luxemburg en daar ben ik 2 liter kwijt geraakt maar weer thuis gekomen kunnen we weer geen oorzaak vinden...
Ik ben een vrij pittige rijder en ook de bergen omhoog wil ik toch wel 140 a 150 willen blijven rijden maar dat moet toch gewoon kunnen!!!????
Gegevens van de auto: T5 210PK met 134000 op de teller en handgeschakeld.
Heeft iemand hier ervaringen mee of weet iemand hoe dit kan?
Albert
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
2.5 TDI met chip 210PK
2.5 TDI met chip 210PK
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Olie lekage
als je zeker bent dat er nergens lekkage is , en echt het hele blok hebt gecontroleerd op lekkage en je kan niks vinden , dan zie ik maar 1 mogelijke oorzaak : olieverbuik . Heeft je motor carterdruk (onderdruk) ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Olie lekage
En wat heeft dat als gevolgen...??
Geen idee trouwens wat onderdruk is dat graag uitleg daarover...
Bedankt voor je reactie.
Geen idee trouwens wat onderdruk is dat graag uitleg daarover...
Bedankt voor je reactie.
Pascal-141 schreef:als je zeker bent dat er nergens lekkage is , en echt het hele blok hebt gecontroleerd op lekkage en je kan niks vinden , dan zie ik maar 1 mogelijke oorzaak : olieverbuik . Heeft je motor carterdruk (onderdruk) ?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
2.5 TDI met chip 210PK
2.5 TDI met chip 210PK
Re: Olie lekage
Wat doet je olievuldop als je 'em los op de vulopening legt..? Wordt ie er afgebazen of blijft ie liggen...?
Is de koelvloestof nog wel mooi roze van kleur..? EGR koeler op de 128kW modellen en de waterpomp in het algemeen voor de T5-5pitters willen wel eens lekken, Meestal is het andersom, dus koelvloeistof richting olie maar vice versa is in theorie niet onmogelijk.
Carterdruk wordt veroorzaakt door extreme slijtage aan zuigerveren en/of zuigerwanden waardoor verbrandingsgassen tijdens de arbeidsslag behalve via uitlaatpoort ook langs de zuigerwand weten te ontsnappen, waardoor overdruk in het carter ontstaat. Hiervoor heeft iedere moderne motor een carterventilatie waarbij carteroverdruk via de luchtinlaat opnieuw de motor in wordt geleid. Omgekeerd geldt ook dat de slechte afdichting tussen zuigerwand en zuiger voor méér olieverbuik zorgt, alléén wordt de voor smering bestemde motorolie in dit geval via carter->zuigerwand aan de verbrandingskamer doorgelaten en fungeert zo als brandstof ipv smeermiddel. Welke olie gebruik je, wanneer de motor niet de juiste specificatie olie krijgt (en laat dat nu juist bij de 2.5 AXD/AXE/BNZ/BPC kritisch zijn) heeft dit nogal gevolgen voor de duurzaamheid op lange termijn...en hoe groter de piekbelastingen hoe korter die termijn.sevensexy schreef:En wat heeft dat als gevolgen...??
Is de koelvloestof nog wel mooi roze van kleur..? EGR koeler op de 128kW modellen en de waterpomp in het algemeen voor de T5-5pitters willen wel eens lekken, Meestal is het andersom, dus koelvloeistof richting olie maar vice versa is in theorie niet onmogelijk.
T5 2.5 AXD 2004 515.000km
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Olie lekage
carterdruk is niet alleen bij vakantieritten, en dat geldt eigenlijk ook voor lekkages en ander olieverbruik..
naast verbruik door carterdruk is er oa ook nog mogelijkheid dat ie bij de turbo olie zuipt
naast verbruik door carterdruk is er oa ook nog mogelijkheid dat ie bij de turbo olie zuipt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Olie lekage
Roger B. (11)61 schreef:carterdruk is niet alleen bij vakantieritten, en dat geldt eigenlijk ook voor lekkages en ander olieverbruik..
naast verbruik door carterdruk is er oa ook nog mogelijkheid dat ie bij de turbo olie zuipt
Dit is denk ik wel het geval.
Heb net de bodemplaat er even af gehad en hij lekt heel erg bij de turbo.
Ook geeft ie best wel vaak storing aan en dan is de melding "turbo overbelast"
Denk dat dit een nieuw turbotje wordt.... kosten ongeveer?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
2.5 TDI met chip 210PK
2.5 TDI met chip 210PK
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Olie lekage
Misschien een tip, als je toch van door rijden houd. Vraag eens bij JBautoservice wat een grotere turbo kost
zit je op 250+PK 550Nm+. alleen niet doen als je een automaat heb.
zit je op 250+PK 550Nm+. alleen niet doen als je een automaat heb.
Re: Olie lekage
Verniel je dan niet je motorblok omdat je er zoveel druk in pompt?Donald4Motion schreef:Misschien een tip, als je toch van door rijden houd. Vraag eens bij JBautoservice wat een grotere turbo kost
zit je op 250+PK 550Nm+. alleen niet doen als je een automaat heb.
Dat is meer dan 70 pk extra die het blokje moet verwerken!
Dit

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
2.5 TDI met chip 210PK
2.5 TDI met chip 210PK
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Olie lekage
Er zijn een aantal mensen op dit forum die ermee rond rijden.
Goed chippen is wel veilig, bij hardware tuning zijn de risico's groter en als je jezelf daar niet goed bij voelt, niet doen.
Een chip op maat zorgt ook voor een goed en veilige vermogens winst.
Goed chippen is wel veilig, bij hardware tuning zijn de risico's groter en als je jezelf daar niet goed bij voelt, niet doen.
Een chip op maat zorgt ook voor een goed en veilige vermogens winst.
Re: Olie lekage
Donald4Motion schreef:Er zijn een aantal mensen op dit forum die ermee rond rijden.
Goed chippen is wel veilig, bij hardware tuning zijn de risico's groter en als je jezelf daar niet goed bij voelt, niet doen.
Een chip op maat zorgt ook voor een goed en veilige vermogens winst.
Er zit al een andere chip in dus dat laat ik zo. zou alleen wel een sterkere turbo willen hebben maar niet grotere snap je.
Een die de chip wat beter aankan en niet zo snel slijt... 140 000km is wel wat weinig voor een turbo.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
2.5 TDI met chip 210PK
2.5 TDI met chip 210PK
Re: Olie lekage
Maar let op: Rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.Donald4Motion schreef:Er zijn een aantal mensen op dit forum die ermee rond rijden.
Goed chippen is wel veilig, bij hardware tuning zijn de risico's groter en als je jezelf daar niet goed bij voelt, niet doen.
Een chip op maat zorgt ook voor een goed en veilige vermogens winst.


- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: Olie lekage
Hallo,
Weet niet wat voor type turbo je hebt! Er ligt nog een turbo met 63.000 km bij JB.
Komt van een blok van mij wat voor een project word klaar gemaakt.
Groetn Edje
Weet niet wat voor type turbo je hebt! Er ligt nog een turbo met 63.000 km bij JB.
Komt van een blok van mij wat voor een project word klaar gemaakt.
Groetn Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Re: Olie lekage
Hij is nog niet meer bij de garage geweest... We gaan eerst kijken of ie de olie ook door het overdruk ventiel naar buiten laat of niet... als dat niet het gevaledjeraketje schreef:Hallo,
Weet niet wat voor type turbo je hebt! Er ligt nog een turbo met 63.000 km bij JB.
Komt van een blok van mij wat voor een project word klaar gemaakt.
Groetn Edje
is en we komen weer bij de turbo uit dan kan ik een gereviseerde turbo krijgen voor 600 inc. jaar garantie. Ik denk dat ik daar dan voor ga maar in ieder geval
bedankt voor je aanbod
Albert
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
2.5 TDI met chip 210PK
2.5 TDI met chip 210PK
Re: Olie lekage
Je blaast die motor gewoon op: chippen = zowieso meer vermogen/thermische belasting eruit halen als waar die voor is gebouwd en continu dergelijke snelheden rijden, dan is de kans veel groter dat het stuk gaat, wat ook blijkt: tegenover als die standaard is en je rijdt rustig 120 a 130 km/h, het kost een berg meer brandstof, en dure reparatie's 600€ (voor een turbo bij pas 134000km is veel en veel te snel) dit staat allemaal niet in verhouding tot de tijdswinst (je bent op 3 uur 50 a 60 kilometer verder in het gunstigste geval, (is een half uurtje rijden) moet je ook nog dat tempo 3 uur continu kunnen rijden, en dat is vrijwel nergens mogelijk,sevensexy schreef: Mijn bus heeft nog nooit olie gelekt maar op vakantie was ik 1 liter kwijt in 1 dag!
Ik ben even een weekendje weg naar Luxemburg en daar ben ik 2 liter kwijt geraakt
Ik ben een vrij pittige rijder en ook de bergen omhoog wil ik toch wel 140 a 150 willen blijven rijden maar dat moet toch gewoon kunnen!!!???? Gegevens van de auto: T5 210PK met 134000 op de teller en handgeschakeld.
2.5 TDI met chip 210PK
Heeft iemand hier ervaringen mee of weet iemand hoe dit kan? Albert
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life