Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoud accu vraagje..

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Huishoud accu vraagje..

Bericht door Tinus »

Mijn huishoud accu heeft het begeven..
Volgens mij is deze er in gezet toen de bus gemaakt is.. dus geen schult voor de accu'..

Nu ben ik op zoek naar een andere gel accu á 140ah en deze zijn er zat te vinden alleen de prijzen :ie

Vandaag een collega met ook een camper (ander merk) vertelde dat hij de accu vervangen had voor een gasvrije accu..
Ik had en nog nooit van gehoord maar qua prijs scheelt dat nogal..

Nu heb ik 2 vraagjes:
1. We staan bijna nooit aan de stroom en de accu moet dan wel goed zijn..
Maar hoe zit het met het diep ontladen van dit type accu..?

2. Zelfs kan ik dan makkelijk een 180 ah er in zetten dan is het nog goedkoper dan een gelaccu.
Kan mijn dynamo dit aan of maak ik dan meer kapot dan mij lief is?
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoud accu vraagje..

Bericht door Multivan Generation »

zie het topic van heartbeat, die heeft hetzelfde..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Huishoud accu vraagje..

Bericht door Tinus »

Nou.. bijna het zelfde...
Maar ik wou niet "meeliften" op een vraag van een ander..
Hij wacht mogelijk op een geheel ander antwoord dan ik..

Mijn vraagrichting gaat uit naar een gasvrije accu, het diepontladen er van en welk max vermogen ik en ik kan zetten..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
califloor
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 aug 2009, 17:09
Locatie: ACV

Re: Huishoud accu vraagje..

Bericht door califloor »

in mijn cc-bus zit een Wilco Royal 120ah (type CA62040) zit er al in vanaf aankoop in 2010. Is een Calcium batterij werkt prima, er zit een ventiel op dat vrij gehouden moet worden, dat zit er echter niet voor niets... maar hij is nog steeds niet geploft :muur Het volgende citaat komt van: http://www.centurion-akku.nl/terminologie/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
oordeel zelf....
Groeten,
Frits

De term "gesloten accu" zorgt in de praktijk nogal eens voor verwarring doordat het gebruikt wordt voor 2 technologiëen:
calcium-calcium batterijen
ventielregegelde (recombinatie) batterijen (gel of AGM technologie)
Calcium-calcium accu's zijn veelal startaccu's waarbij de roosters van zowel positieve als negatieve platen gemaakt zijn van een lood-calcium legering. Een eigenschap van lood-calcium is dat deze legering waterverbruik niet katalyseert: gedurende het leven van de accu hoeft geen water bijgevuld te worden, de accu is onderhoudsvrij. Omdat niet bijgevuld hoeft te worden zijn de doppen van een calcium-calciumaccu vaak verborgen onder een sticker of vervangen door een labyrint. De accu heeft echter nog steeds openingen waardoor het gevormde gas naar buiten komt. Alhoewel de accu gesloten LIJKT, is deze dat niet. Hetzelfde geldt voor gel of AGM batterijen. Ofschoon door het recombinatieproces het waterverbruik met 99% gereduceerd wordt, zal altijd een klein deel afgeblazen worden door de ventielen.
Ook al wordt gesproken over "gesloten batterijen", deze zijn dat niet: zorg dus altijd voor voldoende ventilatie en gebruik de accu's NOOIT in een hermetisch afgesloten ruimte.

Let ook op de technologie wanneer over een "gesloten accu" gesproken wordt: zowel de calcium-calcium accu's als gel of AGM batterijen hebben specifieke eigenschappen m.b.t. toepassing (b.v. start, aandrijving of noodstroom) en lading. Vermeld derhalve altijd de toepassing wanneer U een type aanvraagt.
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Huishoud accu vraagje..

Bericht door Tinus »

Ok kortweg gezegd betekent dat ook een "gasvrije" accu niet gasdicht is..
Maar er zal toch wel minder tot een weinig gas uit komen t.o.v. eeb normale start accu..
We slapen er namijk vlak naast :ie

Wel lees is dat een accu voor specifieke toepassingen gemaakt word dus een gel accu is dan wel aan te raden..
Ook hier zal wel wat gas uit ontsnappen maar ik verwacht dat dit tot een minimum beperkt is.. toch?

Maar hoe zit het met de ah van een accu..
Ik heb nu 140ah maar kan ik er bv ook een 180 ah in zetten zonder dat er wat kapot gaat?
Ik denk hierbij aan de lader of de dynamo oid..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Plaats reactie