Met de gehele band, volle laadruimte en een volle dieseltank zijn we naar UK gereden, om exact te zijn hebben we de rit Helmond -> Oirschot -> Tilburg -> Breda -> Frankrijk (Trein naar UK) -> Exeter (zuid-west Engeland) gedaan. Zo'n ruime 8 uur onderweg dus en behoorlijk wat KMs. Allemaal goed gegaan! Keertje tanken onderweg en weer gaan met die banaan.
Zo van Exeter -> Marlborough -> Klein plaatsje tussen Tempsford en Little Paxton -> Cambridge gereden. Allemaal probleemloos tot we letterlijk bij het café waren waar we de laatste dag (zondag) mochten op treden. Ik stond naast het café en hoorde dat ik mijn auto even recht voor de deur kon zetten. Ik rij dus met de VW het hoekje om waar ik langzaam wat witte rook onder de motor uit zag komen (temperatuur meter stond op 75%). Ik denk dus shit en rij de auto direct naar achter om daar de motor uit te zetten.. Motorkap open en de koelvloeistof leek uit de sensor te spuiten. Er zat nog een kleine 20% koelvloeistof in, maar dat werd er dus nog behoorlijk uit geblazen.

De ANWB gebeld, die de AA heeft gebeld en binnen 15 minuten ter plekke was (toch knap). De concludeerde dat het of een afdekrubber is OF het plastic houdertje is gescheurd. Het afdekrubbertje heeft hij proberen te maken, maar dit lostte het probleem niet op. Dan maar naar de lokale 'German Tech' in Cambridge waar de auto maandag gerepareerd zou kunnen worden. Water in het reservoir en rijden maar. Geen probleem en keurig bij de garage aangekomen.
Toen toch maar eens een foto gemaakt: Hier stond de VW Transporter dus:

De volgende dag, ik in alle vroegte naar de garage die mij keurig hebben geholpen. Het plasticje was inderdaad gescheurd en deze zou worden vervangen. Ook is er een kleine lekkage van de brandstofpomp gezien die het rubber eronder (wederom van koelvloeistof naar de radiator) bijna had doorweekt. Is meteen maar opgelost. Nieuw plasticje erin en 8 pond (en 3 uren werk a 60 pond per uur) verder zou de auto weer werken.
3 uur later, ik kom weer bij de garage waar men liet zien WAAROM dit stukje plastic is gescheurd. De koelventilatoren draaien in zijn geheel niet. Bij de accu zitten 2 metalen strippen om de fans aan te sturen, maar deze waren dus helemaal door. Een kabeltje ertussen liet meteen de boel enorm vonken (en geen fans draaien). Er was dus iets massaal mis met de fans of de bekabeling. We konden daarentegen wel naar Nederland rijden, mits we de temperatuur niet hoger zouden laten gaan dan ongeveer 50%. Kortom, door het niet werken van de koelfans bij de radiator is de motor-temp te hoog geworden -> te hoge druk op koelvloeistof en scheur in het plastic... Balen..
Vreemd genoeg heb ik een hele stapel rekeningen gekregen van een bedrijf (Automobielbedrijf S) die op 15-03-2013 een Ventilator a 316 euro en een ventilator a 173.75 in rekening heeft gebracht. Ook staat op deze bon 'Brandstofpomp reviseren'. Hmm, 2 dingen die nu, 2 maanden later dus, al stuk zijn? Het was waard om eens contact op te nemen met dit bedrijf.
Vanochtend dus gebeld met dit bedrijf met eigenlijk de vraag wat het probleem was, waardoor men deze koelventilatoren heeft vervangen (als het is, motor loopt te heet dan heeft de vorige eigenaar dus nieuwe fans gekregen terwijl dit het probleem niet heeft opgelost). Het blijkt om een VW Dealer te gaan waar men ook NAP voert. Mijn logische vraag was dus, wat was de KM-stand van deze auto op 15-03-2013?

Ik heb meteen het juridisch loket gebeld die mij adviseerde om contact op te nemen met de autohandelaar van wie ik hem had gekocht. Ik dus deze man gebeld die letterlijk de bus zo heeft gekregen, niet eens heeft gecontroleerd en deze in de verkoop heeft gegooid. Kortom, de vorige eigenaar (Klusbedrijf J) heeft 300.000 van de teller af gedraaid om in ieder geval wat meer centjes te krijgen voor de bus.
De autohandelaar wist dus van niks (zegt hij) en ik zit nu met een VW T4 2.4d met inmiddels 273xxx op de teller (en dus 573xxx echte KMs) waar ik 1850 euro voor heb betaald EN rond de 250 euro aan kosten heb gehad in UK om het ding weer rijdend te maken (nog even los van de nu nog steeds kortsluiting gevende fans).
De autohandelaar wilde (en kon) 2 dingen bieden:
1) Auto terugkopen voor hetzelfde geld wat ik heb betaald en in de export gooien (kortom, 250 euro verlies voor mij en nieuwe zoektocht naar een bestelbus extra lang met dubbele cabine)
2) De helft van de kosten voor reparatie betalen... De geraamde kosten bij een lokale garage was vermoedelijk 200 euro, dus ik heb totale kosten 500 euro gezegd aan reparatie, ik zou dus 250 euro terug krijgen)
Nu zit ik dus met een dilemma.
De bus is verder goed. Hij rijdt goed, motor loopt nog helemaal goed en versnellingen zijn allemaal goed. Onderkant is kei- en keihard (ik heb hem nu gezien aan de onderkant, heel weinig roest). Met reparatie heb ik op zich wel vertrouwen in de bus dat deze blijft rijden (en met wat hulp van

Morgenvroeg heb ik een afspraak met de lokale garage om de exacte kosten te achterhalen wat er moet gebeuren om die koelfans te laten draaien. Feit blijft wel dat het Autobedrijf S in maart dit jaar een reparatie heeft gedaan die niet goed is gegaan (de ventilatoren draaien nu niet en de brandstofpomp lekt ondanks revisie op deze zelfde factuur). Ik hoop dat hun (BOVAG en NAP geregistreerd) uit coulance (Bovag garantie is niet overdraagbaar :( ) een deel van de kosten voor reparatie kunnen betalen aan mij. Als de autohandelaar mij dan ook €250 geeft (of iets meer) dan denk ik dat ik hier wel mee akkoord kan gaan. Idealiter betaalt Autobedrijf S mij €500 aan coulance ivm een fout uitgevoerde reparatie en €250 van de autohandelaar zodat ik uiteindelijk netto €1650 betaald heb voor mijn VW Transporter waar bijna 600.000 km op de teller staat.
Dit betreft dus een oude diesel, daarvoor is 600.000 toch eigenlijk een schijntje (dat is 33000 per jaar...)?
Wat zouden jullie doen? De band en daarmee ik dus ook zijn ontzettend blij met de bus. Uiteindelijk hebben we er probleemloos onze optredens mee kunnen doen en zijn er verder geen gekke dingen aan de bus an sich. Het rijdt en heeft heel veel ruimte

Buiten kijf staat dat ik via Automobielbedrijf S het telefoonnummer van Klussenbedrijf J ga achterhalen om deze aan de autohandelaar te geven. Het is niet mijn probleem en dat wil ik ook helemaal niet. Uiteindelijk is de autohandelaar zelf ook opgelicht (hij vertelde mij dat een man deze bus daar heeft gebracht met de melding, ik stop met mijn klusbedrijf en ik wil nu van de auto af). Hij koopt het ding in en enkele dagen later koop ik hem van deze handelaar. De handelaar heeft er alleen een nieuwe APK op gezet (geldig tm 18 april 2014). Dat het niet heel erg handig is van deze handelaar, helemaal mee eens en dat het niet mijn probleem is, ook mee eens. Ik kan natuurlijk stampij gaan schoppen en de politie inschakelen, maar het is pas vanaf 2014 echt strafbaar en als hij beweert niet beter te weten dan dat de KM-stand 271xxx was, heb ik geen poot om op te staan.
Klussenbedrijf J bestaat overigens niet meer bij de KvK en ook Google helpt mij niet heel erg. Ik ga ook geen contact met hem opnemen.
Blijft de vraag of ik deze T4 moet houden waarbij ik dus rekeningen heb van de vervanging van:
- Ventilatoren (niet goed gegaan)
- Revisie brandstofpomp (Pakkingset brandstofpomp staat er ook bij)
- Hefboom
- Lagersteun
- Gloeibougie
En in april 2012
- Remcylinder achter
- Claxon
- Aandrijfashoesen
- Spoorstandeind
- Schroefveer
- Gordel
- Carterstop
- Remslangen
- Claxon