Ik had de laatste tijd (3000 km) ook het idee dat mijn bus inhield, op de een of andere manier miste ik net even dat vermogen. Ik heb ook de vele verhalen gelezen over vastzittende schoepen van de turbo, roetfilter, gescheurde uitlaatspruitstukken, lmm. Ik dacht zelf toch op de een of andere manier te merken dat ie vaak aan het regenereren was, ik rook steeds een aparte lucht, en de motor stond bij stationair behoorlijk onregelmatig te draaien. Daarna was het onregelmatige lopen en die lucht weer weg maar het inhouden bleef. Foutmeldingen heb ik echter niet gehad.
Ik had dat roetfilter al lang op mijn lijstje staan dat ik graag zonder wilde maar was wel bang voor de eventuele foutmeldingen ed.
Uiteindelijk heb ik na wat speurwerk op het forum Peter Multivan Generaton een email gestuurd, hij heeft de software aanpassing al voor een aantal T5 rijders uitgevoerd. Peter beantwoorde mijn vragen en verzocht mij ook contact op te nemen met andere T5 rijders hier van het forum om te vragen naar hun ervaringen over de software aanpassing die hij gedaan heeft.
Na met deze personen contact te hebben gehad een afspraak met Peter gemaakt en daar ben ik gisterochtend heen gegaan. Peter heeft mijn software uitgelezen en verstuurd voor de aanpassingen, daarna hebben we (peter) het roetfilter er onder vandaan gehaald en de boosdoener van mijn bevindingen kwam snel tevoorschijn: een brok van het roetfilter lag in de uitstroom opening voor de sensor (waar heb ik dat eerder gelezen op het forum

Voor degene die nog twijfelen over dat roetfilter, ik zeg: DOEN
(oja, ik heb dit laten doen bij 140.000km)