Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gordels achterin Westfalia

vragen over de T4
Plaats reactie
Willem/Jos
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 sep 2013, 16:05

Gordels achterin Westfalia

Bericht door Willem/Jos »

Hallo T4ers,
IK heb het volgende probleem. Dit voorjaar 2013 heb ik mijn fabrieks Westfalia (1993) omgebouwd naar een andere bus (2000) Deze laatste was een dubbel cabine uivoering op grijs kenteken. Dit was een hele klus aangezien dit op de oprit moest plaatsvinden en het voorjaar veel te koud was. Alles is prima gelukt incl. groot hefdak en nieuwe zelfgemaakte daktent. Achterin zat een aansluiting voor een driepunts gordel aan de deurzijde en de andere was een dubbele heupgordel in de bank. De aansluiting van de 3puntsgordel zit in de deurstijl van de schuifdeur. Bij een Westfalia heb je daar niets aan omdat de aansluitingen verder naar achteren liggen. Deze aansluitingen zitten wel in de bus carrosserie maar hebben niet de moeren. In overleg met mijn garage heb ik deze moeren op een plaatje gelast en deze achter de bestaande carrosserie gaten gelast (mig). Normaal zitten deze plaaten af fabriek met een paar puntlasjes vast maar ik heb ze vast laten lassen d.m.v. wat gaten met daarin lasjes. Dit hebben wij op 3 punten moeten doen nl. de gordelhouder de dak aansluiting en de midden aansluiting van de gordel. Kortom is de auto daarop afgekeurd door de RDW omdat wij wijzigingen hadden aangebracht in de carrosserie en heb ik nu een 2 persoons camper. Wie heeft een idee om dat ongedaan te krijgen zodat we weer met z'n vieren op pad kunnen.
gr,
Willem
Gebruikersavatar
Arvie
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013, 22:00

Re: Gordels achterin Westfalia

Bericht door Arvie »

Dat is een lastige!

Vervelend dat je naar beste eer en geweten een nette (veilige!?) oplossing voor de achtergordel denkt te hebben bedacht, en het om puur administratieve redenen nu problemen oplevert.

Helaas heb ik geen oplossing, maar hopelijk iemand anders!?

Groeten,

Remko
Remko

T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
goosberger
Berichten: 81
Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:58

Re: Gordels achterin Westfalia

Bericht door goosberger »

hallo,

is het bankje achterin goedgekeurd?
dan zullen de heupgordels toch ook zijn goedgekeurd?
of kun je niet ( tijdelijk) heupgordels monteren op je bankje,
laat je hem op die manier keuren voor 4 personen.

succes, goos
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gordels achterin Westfalia

Bericht door Multivan Generation »

je hebt een WV2 chassisnummer interieur ingebouwd in een WV1 chassisnummer bus.
Een WV1 chassisnummer refereert aan een bedrijfsauto welke niet voorzien is van originele af-fabriek gordelpunten.
Derhalve is hij op dat punt afgekeurd.
Het zou mij verbazen, dat je het goedgekeurd zou kunnen krijgen voor wat betreft het aantal zitplaatsen op kenteken.

Misschien kun je van iemand een extra bankje lenen/gebruiken/huren, en daarmee naar de keuring rijden?
Maar ook dan verwacht ik dat ze het niet goedkeuren, maar het valt te proberen.

Je hebt nu eigenlijk zitplaatsen in een laadruimte gecreëerd en daarom vallen ze er over..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Gordels achterin Westfalia

Bericht door sgsdebruijn »

Met het idee van peter,
Waar moet je vandaan komen? Ik kan wel 1 of 2 dagen mijn tussenbankje missen, zit 2x 3punts op. plaatje tussen de voorstoelen en zit/slaapbank in de glijrails
Bijrijdersbankje voorin zou ook nog wel kunnen,heeft ook 3punts, dus zeg het maar (-;
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Willem/Jos
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 sep 2013, 16:05

Re: Gordels achterin Westfalia

Bericht door Willem/Jos »

Hallo T4ers,
Bedankt voor jullie reactie aangaande achtergordels. De bank/bed achter is natuurlijk ook afgekeurd omdat ik ook de vloer en de geleiders in de vloer heb overgeplaatst. De alu geleiders zijn dus ook opnieuw gekit met een zeer goede kit. Ook dit is een verandering aan de auto. Misschien moet ik wel vermelden dat de aansluitpunten voor de gordels wel in de carrosserie zaten, maar niet de moeren. Deze heb ik erin laten lassen op dezelfde manier zoals ze zaten met een schetsplaat ter versterking. De gordels laten keuren bij TNO kan ook maar dan werken ze met een trekkracht van 3000 kilo per gordel dus ook de heupgordel in de bank. Dit is een kostbare grap waar ik niet om kan lachen. Dus het aangeboden bankje heeft ook geen zin omdat deze ook in dezelfde geleiding komt te staan. Wel zijn er nog de aansluitingen van de dubbel cabine maar dit gaat dan weer te koste van de kunststof afwerking, daar moeten dan gaten in worden gemaakt. Al met al een rare zaak odat het niet duidelijk is en hogerberoep ook niet kan. Ik zie uit naar jullie reactie's.
gr,
Willem
Gebruikersavatar
Freekw
Berichten: 401
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13

Re: Gordels achterin Westfalia

Bericht door Freekw »

Hallo Willem

Ik heb ook een omgebouwde California,en toen ik de auto kocht(toen nog geen California interieur) was hij ook 2 persoons.
Had al wel een camper kenteken. (origineel was de auto geen camper)

Heb daarna een origineel interieur ingebouwd (van 1991) en laten keuren voor 4 persoons,geen problemen gehad met de RDW
Had de 3punts gordel op de originele gaten gemonteerd (niets gelast) de heupgordel zat aan het bankje vast.
De geleidingsstrips gelijmt.

Zo zie je maar hoe willekeurig ze zijn.
Afbeelding
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Gordels achterin Westfalia

Bericht door DNS »

Willem/Jos schreef: Al met al een rare zaak odat het niet duidelijk is en hogerberoep ook niet kan. Ik zie uit naar jullie reactie's.
gr,
Willem
Direct in hoger beroep misschien niet, maar een herkeuring op een later moment zou toch wel kunnen.
Gewoon naar een ander RDW station en daar proberen (omdat je zgn je interieur hebt veranderd oid :knipoog ).
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Gordels achterin Westfalia

Bericht door sgsdebruijn »

DNS schreef:
Willem/Jos schreef: Al met al een rare zaak odat het niet duidelijk is en hogerberoep ook niet kan. Ik zie uit naar jullie reactie's.
gr,
Willem
Direct in hoger beroep misschien niet, maar een herkeuring op een later moment zou toch wel kunnen.
Gewoon naar een ander RDW station en daar proberen (omdat je zgn je interieur hebt veranderd oid :knipoog ).
Dat dacht ik ook
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie