Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verlichting

vragen over de T5
borka
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 nov 2007, 16:17

Verlichting

Bericht door borka »

Ik rij sinds 2007 in een multivan comfortline 174pk. Sinds die tijd heb ik al twee nieuwe koplampunits moeten vervangen , omdatdeze ingebrand waren en niet door de APK konden. Maar ik heb ook al 6 of 7 keer links of rechts een lamp moeten vervangen. Volgens de dealer is er niets mis met de ( electriciteit spanning) en weten zij ook niet wat de oorzaak hier van is. Mijn vraag is : wie heeft dat ook al meegemaakt , en wie kan mij vertellen wat de oorzaak kan zijn?
Voor een auto in deze prijs klasse zou dat volgens mij niet mogen of moeten kunnen.
De teller staat nu op 148000 km.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Verlichting

Bericht door jacobsentertainment476 »

borka schreef:Ik rij sinds 2007 in een multivan comfortline 174pk. Sinds die tijd heb ik al twee nieuwe koplampunits moeten vervangen , omdatdeze ingebrand waren en niet door de APK konden. Maar ik heb ook al 6 of 7 keer links of rechts een lamp moeten vervangen. Volgens de dealer is er niets mis met de ( electriciteit spanning) en weten zij ook niet wat de oorzaak hier van is. Mijn vraag is : wie heeft dat ook al meegemaakt , en wie kan mij vertellen wat de oorzaak kan zijn?
Voor een auto in deze prijs klasse zou dat volgens mij niet mogen of moeten kunnen.
De teller staat nu op 148000 km.
Je hebt gelijk als je zegt dat dit niet past in de prijs klasse van deze auto. Toch is het een veel voorkomend probleem met de dubbele reflector lampen van de T5. Het chroom laagje wat op het kunststof zit is cheap ass shit. En een vervangend onderdeel is er niet voor, wat je wel kunt doen is een andere koplamp unit kopen van bijvoorbeeld DEPO of als je geld over hebt Project Zwo. Hier kun je eventueel gelijk de upgrade maken naar xenon verlichting of zelfs de gewone H7 lampen monteren.
Als je dus telkens weer de zelfde koplampen koopt die niet verbeterd zijn dan zal ook het probleem terug komen.

Zoek even in het T5 forum op "depo"dan kom je een groot topic tegen waar ook jou probleem in voorkomt.

DEPO lampen zijn compleet al te koop vanaf een goeie €220,- ik rijd er ook mee rondt en tot op heden dag een prima lamp/verlichting set.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
borka
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 nov 2007, 16:17

Re: Verlichting

Bericht door borka »

Bedankt voor jou reactie . Maar wat kan de oorzaak zijn dat steeds een lamp kapot gaat? Ik vervang ze steeds door Philips lampen .
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Verlichting

Bericht door jacobsentertainment476 »

eerlijk gezegd geen idee ? Hoe vaak moet je ze vervangen ? hoe zet je ze er in met vieze vette vingers :bifun :bifun of met een waterpomptang :bifun :bifun
Een philips lamp zou best lang mee mogen gaan zou je denken. Ik heb na de aanschaf van mijn multivan vrij snel de koplampen vervangen door de depo lampen, en heb nooit de gloei pitten hoeven te vervangen dus.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
borka
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 nov 2007, 16:17

Re: Verlichting

Bericht door borka »

Zeker niet met mijn handen het glas aangeraakt , mijn zwager had ook een multivan comfortline en heeft ook nooit problemen met de verlichting gehad. (Maar die had dan weer problemen met de automaat ,ik heb zelf ook een automaat )
De dealer heeft gemeten of er piek spanningen waren , maar alles bleef binnen de normen. Dit jaar heb ik in januari rechts en deze week links een lamp moeten vervangen.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Verlichting

Bericht door jacobsentertainment476 »

Een normale gloeilamp kan gerust een kortstondige piek spanning aan. zelf met 16volt is er eigenlijk nog niets aan de hand met een auto lamp. Door lang op 16 volt te gloeien verkort zeker wel de levensduur. Gloeilampen worden trouwens meestal al set vervangen, net zoals ze verkocht worden. Als er dan één stuk is weet je dat eerdaags de andere ook gaat, daarom meestal ter gelijk tijdig. En eerlijk gezegd één gloeilamp in een jaar vindt ik niet dramatisch veel. Kosten €14,- per setje ?
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
borka
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 nov 2007, 16:17

Re: Verlichting

Bericht door borka »

Bedankt voor jou reactie.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Verlichting

Bericht door ktmkrik »

borka schreef:Bedankt voor jou reactie.
Zeker H7 lampen?
Misschien is onderstaand kastje dan wel iets om te plaatsen?
http://www.amtoolshop.nl/index.php?rout ... ct_id=1920" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Verlichting

Bericht door erik 924 »

Ik heb vorig jaar mijn MV lampen met dubbele reflelctoren laten vervangen...beeld was niet goed en reflelctoren boven het lampje waren geheel zwart en de spiegel was opgelost..
Na 2 jaar geweest voor garantie maar daar bij PON zijn ze niet zo scheutig en ik werd weggestuurd met de mededeling dat ze er niets aan deden...Geen niets nothing...Door de optie dagrijverlichting brande het licht altijd...heb ik toen zelf door geknipt..Kwaad was geschied..
..De nieuwe lampen zijn orgineel en van italiaanse oorsprong magnetie marelli...Super mooie lampen mv..
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 311
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Verlichting

Bericht door Deskman »

Beetje oud draadje maar mijn bus is nog ouder. Van beide koplampen is de reflector flink ingebrand. Dat is snel gegaan, maar heeft vermoedelijk wel iets te maken met het feit dat ik altijd met licht aan rijdt en de vorige eigenaar vermoedelijk niet.

Afbeelding

De vraag die hier al zo vaak is gesteld maar waar ik geen goed antwoord op kan vinden: heeft het zin over te stappen naar LED H7 lampjes in de nog aan te schaffen nieuwe units en geeft dat voldoende licht op de straat? En zit er veel verschil in kwaliteit tussen al die units die te koop zijn: Hella. Bosch, OEM of een of ander fancy merk. Het ziet er op de plaatjes allemaal zo goed als hetzelfde uit...
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Verlichting

Bericht door Jeroen T5 204 »

Je kan het beste projectoren inbouwen, dan heb je een veel mooier lichtbeeld
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: Verlichting

Bericht door Ronald-T4 »

En als je voor led gaat, neem dan niet de goedkopere variant.
Heb laatst een duurder setje zien branden en was niet te onderscheiden van xenon.
Daarbij blijft de temperatuur laag in de koplamp.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verlichting

Bericht door Multivan Generation »

Ronald-T4 schreef:En als je voor led gaat, neem dan niet de goedkopere variant.
Heb laatst een duurder setje zien branden en was niet te onderscheiden van xenon.
Daarbij blijft de temperatuur laag in de koplamp.
Hoe ziet het lichtbeeld er uit bij gebruikmaking van Led's in een reflector die ontworpen is voor gebruik met halogeen lampen?
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: Verlichting

Bericht door Ronald-T4 »

Bij de set die ik gezien heb, was het lichtbeeld perfect.
Wel is het aan te raden om na montage de lampen even te laten afstellen.
Dat doe ik ook altijd bij xenon lampen, omdat de brandpunt afstand iets kan afwijken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verlichting

Bericht door Multivan Generation »

Bij die Led-lampen komt het licht toch vanaf 2 kanten?
Vandaar dat ik het vroeg..
Plaats reactie