Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Motor wordt te heet
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 08 mar 2012, 11:07
- Locatie: gouda
Motor wordt te heet
Mijn aab motor 2400D wordt te heet bij normaal rijden > 100gr. Nu heb ik gemerkt dat de koelvinnen slechts in de lage stand draaien.
Zou de temperatuursensor/schakelaar in de radiator kapot zijn? En, zo ja , is dit makkelijk te vervangen?
gr wiebe
Zou de temperatuursensor/schakelaar in de radiator kapot zijn? En, zo ja , is dit makkelijk te vervangen?
gr wiebe
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Motor wordt te heet
Belangrijk : gaan de lamellen helemaal open ??
Een vaak voorkomend probleem is dat de lamellen (bijna) vast komen te zitten , en daardoor de ventilatoren hun lucht niet doorheen de radiator kunnen blazen , waardoor hij dus niet voldoende koelt ...
Een vaak voorkomend probleem is dat de lamellen (bijna) vast komen te zitten , en daardoor de ventilatoren hun lucht niet doorheen de radiator kunnen blazen , waardoor hij dus niet voldoende koelt ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Motor wordt te heet
Stomme vraag misschien,
maar blazen de ventilatoren de lucht vanaf de motorruimte naar voren,
of zuigen ze de lucht door de radiator heen richting motorruimte?
maar blazen de ventilatoren de lucht vanaf de motorruimte naar voren,
of zuigen ze de lucht door de radiator heen richting motorruimte?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Motor wordt te heet
Ik heb ooit de zelfde probleem gehad. je moet de schakel mechanisme van de koelvinnen er tussen uit halen. Hierdoor gaan de koelvinnen niet open
en vervolgens draai je de koelvinnen helemaal open en zet je ze vast met tyreribs.
Bij mij was zo het probleem opgelost
en vervolgens draai je de koelvinnen helemaal open en zet je ze vast met tyreribs.
Bij mij was zo het probleem opgelost
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 08 mar 2012, 11:07
- Locatie: gouda
Re: Motor wordt te heet
Ok, vanochtend nw thermoschakelaar erin gezet. Dit was een klus van ongeveer een kwartier.Kosten: 30 euro. Stationair warm laten draaien met de stekker los. bij 90 gr stekker aangesloten, de vennen gingen nu wel in het hoge tempo draaien, de goeie kant op, van buiten naar binnen. Later gingen ze beide in het lage tempo. De vinnetjes vormen wél bijna één glad geheel. Op de snelweg proberen : bij 120 km werd de motor nu 95 gr.. toch wel iets aan de hoge kant bij een buitentemp van 12 graden. Er zit trouwens een nw thermostaat in. Maar waar zit het schakelmechanisme van de vinnen of lamellen en hoe draai ik ze verder open?
Groeten Wiebe
Groeten Wiebe
Re: Motor wordt te heet
Het bimetaal gedeete is in dit tekeningetje rood aangegeven. Als je midden boven de radiator, Bij de motorkapbeugel. Naar beneden kijkt zie je hem zitten.janwiebren schreef:Maar waar zit het schakelmechanisme van de vinnen of lamellen en hoe draai ik ze verder open?
Zit met twee schroefbouten, of moeren (afhankelijk bouwjaar) vast.
Kun je losschroeven en het rood gemarkeerde gedeelte uitnemen.
Nu kun je de lamellen met de hand opendraaien. Draaien aan de buitenste ring.
Ene kant op is dicht, andere kant op open.
En een paar lamellen met elkaar mbv. paar T-wraps vastzetten zoals eerder hierboven gesuggereerd.
Ps Twrap om de lamellen, niet per ongeluk ook om de fan

Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Motor wordt te heet
Hoi,
Werkt de wijzer van de brandstofvoorraad wel goed of wijst die misschien ook te hoog?
Herman744
Werkt de wijzer van de brandstofvoorraad wel goed of wijst die misschien ook te hoog?
Herman744
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 08 mar 2012, 11:07
- Locatie: gouda
Re: Motor wordt te heet
weet het nie, tank altijd voor 25 euro...
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Motor wordt te heet
Kijk hier maar eens:
http://www.t4-wiki.de/wiki/L%C3%BCfter
Maar de reactie en suggestie van Herman744 zou ik,
als ik jou was ook zeker proberen uit te sluiten..
Dat is namelijk ook zeer goed mogelijk..
http://www.t4-wiki.de/wiki/L%C3%BCfter
Maar de reactie en suggestie van Herman744 zou ik,
als ik jou was ook zeker proberen uit te sluiten..
Dat is namelijk ook zeer goed mogelijk..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 08 mar 2012, 11:07
- Locatie: gouda
Re: Motor wordt te heet
bedankt voor de info! als ik weer tijd heb ga ik aan de slag.
Ik doe asap verslag.. Wiebe
Ik doe asap verslag.. Wiebe
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 08 mar 2012, 11:07
- Locatie: gouda
Re: Motor wordt te heet
Piece of cake.
Heb ze aan beide kanten vastgezet met een ti rap.
Zelfde stukje gereden als vorige keer (120km/h)
, nu niet meer hoger dan 90 graden. 
Heb ze aan beide kanten vastgezet met een ti rap.
Zelfde stukje gereden als vorige keer (120km/h)

