Zo WJW 'ers.
Slaan even een aantal werkzaamheden over, maar daar kom ik later op terug,
Vandaag heb ik van mijn

een echte

gemaakt.
Oftewel een Reimo hefdak gemonteerd.
Ik was vanochtend voor 08.00 u bij ons in de werkplaats en in alle vroegte begonnen de maten op het dak uit te meten.
Vervolgens auto ingepakt in plastic om eventueel beschadigen te voorkomen tijdens het slijpen.
Tip 1 : Als ik een gatje in een carrosseriedeel boor, plaats in rondom het te boren gat een opstaand randje van afplakband.
Dan worden de ijzerdeeltjes direct opgevangen door het plakband !
Tip 2 Vervolgens met een ordinere blik schaar een gat van ca. 10 cm uitgeknipt. Zo, nu kan de elektrische blikschaar zijn werk doen.
Eerst rondom een grof gat, dan is het gewicht van het uitgesneden deel weg en voorkomt men spanning in de uiteindelijke rand. Dit heb ik eerst voor de middelste verstevigingsbalk gedaan en vervolgens het 2e deel achter de verstevingingsbalk. Uiteindelijk houd je alleen de verstevigingsbalk nog over en ja, daar moet dan toch een slijptol , met een zeer dun schijfje, aan te pas komen. Zo, het gat zit erin. Nu de rand afbramen en met een roestwerende verf behandelen. En laten drogen, dus tijd voor een bakkie.

11.00 u. En we gaan weer.....Nee, we nemen nog een 2e bakkie !

Zo, ik kan er weer tegen.

Nu de lengte balken en de houten tussenbalken uitmeten. Oké alles klopt, nu even een collega uit de werkplaats trekken om het hefdak te passen. Tjee, het staat geweldig en...........het past ook nog
Dak weer verwijderen en de gaten overnemen het boren.
Tip 3 Tijdens het boren meteen even de stofzuiger erbij !
Boorgaten niet vergeten ook even met verf te behandelen en vervolgens het frame op het dak vast monteren. Beugels monteren voor de spanriemen waarmee het dak dicht zit. Tent vast nieten aan frame en hemeltje wat natuurlijk ook aangepast er weer in en
Tip 4 de afwerkrand eerst even in warm water liggen, waardoor deze makkelijker te monteren is.Goed in de hoeken aandrukken en de rand iets langer afsnijden iv.m. zetten / krimpen. Zo, het is ondertussen 17.00 u. Ik ben moe, maar voldaan !

Ik ga lekker naar huis of bij mij naar mijn woonark, lekker douchen, happie eten en even op WJW kijken en mijn verslag van vandaag vermelden. Proost, ik schenk er 1 in, want die heb ik wel verdiend vandaag !
eN En meteen morgen de keuring bij de RDW aanvragen !!
Fijn weekend allemaal.
Groeten Fred.
Blue Star Camper