Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Uitlaat maken wat mag wel en niet
- De Bakkertjes 562
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:11
- Locatie: Uithuizermeeden
Uitlaat maken wat mag wel en niet
Ik had voor volkel de achter demper lek ,ik heb deze toen vervangen door een stuk uitlaatbuis .
Nu maakt hij niet veel lawaai en ben dus van plan om de tweede demper van achter ook weg te nemen .
Maar bij de APK wat overkomt mij dan wordt hij hierop afgekeurd???
Nu maakt hij niet veel lawaai en ben dus van plan om de tweede demper van achter ook weg te nemen .
Maar bij de APK wat overkomt mij dan wordt hij hierop afgekeurd???
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
-
- Berichten: 789
- Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
- Locatie: 't Veld
- Contacteer:
Dat is wat de meeste mensen denken,maar helaas zal je bus dus wel afgekeurd worden omdat je niet meer voldoet aan de typegoedkeuring die is afgegeven voor je bus.harry t5 191 schreef:Hoi Bakkertje,
Daar overkomt je niets van!
De eis is een gasdichte afvoer van je uitlaatgassen tot buiten de auto
Dus doe wat je zei in Volkel
Tot ziens.
Daarom worden er zoveel van die NO-FEAR wannabee need for speed wagentjes met een herriepijp van de weg afgeplukt en bekeurd, gewoonweg omdat ze niet meer voldoen aan de typegoedkeuring die is afgegeven voor dat merke ne type auto (plus dat ze een teringherrie maken)
he bikevouwer.
mijn bus heeft ook geen middendemper, en is ondanks dat toch goedgekeurd.
ook ben ik eind vorig jaar staande gehouden door een agente en deze begon over het feit dat ik een sportuitlaat heb, en geen orginele.
ik heb haar min lik op stuk gegeven door te zeggen dat een orginele uitlaat een uitlaat af fabriek is, en alles wat je er daarna onder zet nooit geen orginele uitlaat kan zijn, al koop je er een bij de dealer, toen werd ze stil en liet me gaan.
stoef
mijn bus heeft ook geen middendemper, en is ondanks dat toch goedgekeurd.
ook ben ik eind vorig jaar staande gehouden door een agente en deze begon over het feit dat ik een sportuitlaat heb, en geen orginele.
ik heb haar min lik op stuk gegeven door te zeggen dat een orginele uitlaat een uitlaat af fabriek is, en alles wat je er daarna onder zet nooit geen orginele uitlaat kan zijn, al koop je er een bij de dealer, toen werd ze stil en liet me gaan.
stoef
Re: Uitlaat maken wat mag wel en niet
Ik heb op internet gekocht bij www_froeschl-autozubehoer_deDe Bakkertjes 562 schreef:Ik had voor volkel de achter demper lek ,ik heb deze toen vervangen door een stuk uitlaatbuis .
Nu maakt hij niet veel lawaai en ben dus van plan om de tweede demper van achter ook weg te nemen .
Maar bij de APK wat overkomt mij dan wordt hij hierop afgekeurd???
een eind demper en middendemper samen incl ophangrubbers enz.
voor totaal 123€ afgeleverd in nederland bij mij thuis
en de kwaliteit ziet er best goed uit.
een kleine garage bij ons in het dorp vraagt alleen voor de einddemper al 223
euro (wel incl montage) maar een uitlaat is er nog wel zelf onder te krijgen.
(de middendemper is wel een exemplaar met een lange bijp als men wielbasis 2.92 heeft moet je er een stukje (40 cm???) af snijden.
-
- Berichten: 789
- Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
- Locatie: 't Veld
- Contacteer:
Dan heb je mazzel gehad stoef, als er bij de keuring serieus naar gekeken was, dan had je wel degelijk met een afkeur gezeten.stoef 631 schreef:he bikevouwer.
mijn bus heeft ook geen middendemper, en is ondanks dat toch goedgekeurd.
ook ben ik eind vorig jaar staande gehouden door een agente en deze begon over het feit dat ik een sportuitlaat heb, en geen orginele.
ik heb haar min lik op stuk gegeven door te zeggen dat een orginele uitlaat een uitlaat af fabriek is, en alles wat je er daarna onder zet nooit geen orginele uitlaat kan zijn, al koop je er een bij de dealer, toen werd ze stil en liet me gaan.
stoef
Nogmaals ik verzin het niet, de regels zijn vastgesteld toen je bus zijn typegoedkeuring heeft gekregen.
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Enige eis bij Apk voor de uitlaat is :
Dat deze gasdicht moet zijn.
Je hoeft niet te kijken dat er een katalysator onder zit of dat alle dempers eronder zitten.
Je zou in principe de uitlaat na de voorpijp er onder uit kunnen halen, en vandaar een mooi pijpje dat naar onder de uitlaatgassen er uit laat, kunnen maken.
Zelfs dan moeten ze hem moeten goedkeuren.
Ik zou het persoonlijk niet doen want kans is groot dat dan uitlaat gassen in de auto komen, en dat is niet zo goed voor je.
Bij de nieuwe crafter houd de uitlaat midden onder de auto op net voor de achteras, dit is gewoon af fabriek. en dus geen afkeur.
Als de politie je staande houd is het een ander verhaal dan kunnen ze moeilijk doen, dat is het kromme van de apk regelgeving (Wat in principe een wetboek is).
Zelfde geldt voor het blinderen van ramen (Keurmeester bepaald en niet de steekproef controleur)
Dat deze gasdicht moet zijn.
Je hoeft niet te kijken dat er een katalysator onder zit of dat alle dempers eronder zitten.
Je zou in principe de uitlaat na de voorpijp er onder uit kunnen halen, en vandaar een mooi pijpje dat naar onder de uitlaatgassen er uit laat, kunnen maken.
Zelfs dan moeten ze hem moeten goedkeuren.
Ik zou het persoonlijk niet doen want kans is groot dat dan uitlaat gassen in de auto komen, en dat is niet zo goed voor je.
Bij de nieuwe crafter houd de uitlaat midden onder de auto op net voor de achteras, dit is gewoon af fabriek. en dus geen afkeur.
Als de politie je staande houd is het een ander verhaal dan kunnen ze moeilijk doen, dat is het kromme van de apk regelgeving (Wat in principe een wetboek is).
Zelfde geldt voor het blinderen van ramen (Keurmeester bepaald en niet de steekproef controleur)
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Ik denk dat het voor een APK keurmeester onmogelijk is van alle merken en types auto's alle "type goedgekeurde" onderdelen te herkennen.
In de praktijk denk ik dat je met een netjes gemaakte (geen overduidelijk hobby bak en braad werk) uitlaat die dicht is en niet het idee creëerd dat ie meer herrie maakt dan "standaard" bij een APK geen problemen zult hebben.
Het zelfde geldt voor de politie, als die zeuren is dat 99 van de honderd keer omdat de herrie die je produceert opvalt (of je rijgedrag en looks van je auto en ze willen je ergens op pakken.
Er zijn legio sportuitlaten en aftermarket merken in de handel die allemaal niet onder de type goedkeuring vallen en wel toegestaan zijn (omdat ze aan geluidseissen kunnen voldoen.)
In de praktijk denk ik dat je met een netjes gemaakte (geen overduidelijk hobby bak en braad werk) uitlaat die dicht is en niet het idee creëerd dat ie meer herrie maakt dan "standaard" bij een APK geen problemen zult hebben.
Het zelfde geldt voor de politie, als die zeuren is dat 99 van de honderd keer omdat de herrie die je produceert opvalt (of je rijgedrag en looks van je auto en ze willen je ergens op pakken.
Er zijn legio sportuitlaten en aftermarket merken in de handel die allemaal niet onder de type goedkeuring vallen en wel toegestaan zijn (omdat ze aan geluidseissen kunnen voldoen.)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- De Bakkertjes 562
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:11
- Locatie: Uithuizermeeden
even de wet:
Artikel 5.2.11
1. Personenauto’s met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.
2. Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.
3. Personenauto’s moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging (Stb. 1990, 393). Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
4. Personenauto’s moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen (Stb. 1981, 741). Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
5. Personenauto’s mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
6. De uitlaatgassen van personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor:
1. niet meer dan 4,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 doch voor 1 oktober 1986;
2. niet meer dan 3,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986 doch voor 1 juli 2002;
3. niet meer dan 1,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 doch voor 1 juli 2002 en het voertuig blijkens een aantekening op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
4. niet meer dan 0,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 doch voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen;
5. niet meer dan 0,3% vol koolmonoxide bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002.
7. De afstelling van het stationaire mengsel van personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979, met uitzondering van personenauto’s die zijn uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, dient zodanig te zijn dat een door Onze Minister voor het desbetreffende type motorrijtuig aangewezen gehalte aan koolmonoxyde van de uitlaatgassen, uitgedrukt in % vol, bij het bij die aanwijzing aangegeven stationaire toerental, niet wordt overschreden.
Bij de meting van het gehalte koolmonoxyde moeten de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen. Deze eis wordt alleen getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport en bij elke keuring ten behoeve van de afgifte of teruggave van een kentekenbewijs.
8. De in het zevende lid bedoelde controle van de afstelling van het stationaire mengsel vindt bij personenauto’s die worden gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas en die in gebruik zijn genomen:
1. na 31 december 1993, of
2. na 31 december 1990 doch vóór 1 januari 1994, indien aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs de aanduiding S6, K6, S9, K9, U9, N9, E2 of N2 is toegevoegd,
plaats aan de hand van de afstel- en controlegegevens, vermeld op het op het voertuig aangebrachte symbool, bedoeld in artikel 3a, tweede lid, van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging, dan wel aan de hand van de gegevens vermeld in het kentekenregister.
9. Bij personenauto’s die zijn uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, dient het brandstofdoseringssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxyde van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van een op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding. Deze beoordeling vindt plaats op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.
10. (Dit lid is nog niet in werking getreden.)
11. De uitlaatgassen van personenauto’s met een verbrandingsmotor met compressie-ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979 mogen niet meer dan een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven hoeveelheid roet bevatten, waarbij de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen.
12. Bij personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 en die zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem, moeten de door Onze Minister aangegeven onderdelen van dit systeem aanwezig zijn.
Artikel 5.2.11
1. Personenauto’s met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.
2. Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.
3. Personenauto’s moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging (Stb. 1990, 393). Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
4. Personenauto’s moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen (Stb. 1981, 741). Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
5. Personenauto’s mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
6. De uitlaatgassen van personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor:
1. niet meer dan 4,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 doch voor 1 oktober 1986;
2. niet meer dan 3,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986 doch voor 1 juli 2002;
3. niet meer dan 1,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 doch voor 1 juli 2002 en het voertuig blijkens een aantekening op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
4. niet meer dan 0,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 doch voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen;
5. niet meer dan 0,3% vol koolmonoxide bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002.
7. De afstelling van het stationaire mengsel van personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979, met uitzondering van personenauto’s die zijn uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, dient zodanig te zijn dat een door Onze Minister voor het desbetreffende type motorrijtuig aangewezen gehalte aan koolmonoxyde van de uitlaatgassen, uitgedrukt in % vol, bij het bij die aanwijzing aangegeven stationaire toerental, niet wordt overschreden.
Bij de meting van het gehalte koolmonoxyde moeten de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen. Deze eis wordt alleen getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport en bij elke keuring ten behoeve van de afgifte of teruggave van een kentekenbewijs.
8. De in het zevende lid bedoelde controle van de afstelling van het stationaire mengsel vindt bij personenauto’s die worden gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas en die in gebruik zijn genomen:
1. na 31 december 1993, of
2. na 31 december 1990 doch vóór 1 januari 1994, indien aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs de aanduiding S6, K6, S9, K9, U9, N9, E2 of N2 is toegevoegd,
plaats aan de hand van de afstel- en controlegegevens, vermeld op het op het voertuig aangebrachte symbool, bedoeld in artikel 3a, tweede lid, van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging, dan wel aan de hand van de gegevens vermeld in het kentekenregister.
9. Bij personenauto’s die zijn uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, dient het brandstofdoseringssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxyde van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van een op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding. Deze beoordeling vindt plaats op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.
10. (Dit lid is nog niet in werking getreden.)
11. De uitlaatgassen van personenauto’s met een verbrandingsmotor met compressie-ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979 mogen niet meer dan een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven hoeveelheid roet bevatten, waarbij de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen.
12. Bij personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 en die zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem, moeten de door Onze Minister aangegeven onderdelen van dit systeem aanwezig zijn.
Groeten
Wilco
Met andere woorden het mag niet maar je bus wordt er niet op afgekeurd.
Nou laat Oom Agent dan maar eens bij mij onder de bus kruipen tijdens een controle om te kijken of er wel een typegoedkeuring op zit.
Ohh jah, ik heb vandaag ook een nieuwe tussendemper en middendemper besteld voor de prijs van 154 euries inclusief BTW en bezorgen.
Zal ook wel geen typegoedkeuring opzitten !!
Nou laat Oom Agent dan maar eens bij mij onder de bus kruipen tijdens een controle om te kijken of er wel een typegoedkeuring op zit.
Ohh jah, ik heb vandaag ook een nieuwe tussendemper en middendemper besteld voor de prijs van 154 euries inclusief BTW en bezorgen.
Zal ook wel geen typegoedkeuring opzitten !!
-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00
-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00