Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koplamp

vragen over de T4
Plaats reactie
riesk
Berichten: 104
Lid geworden op: 26 jan 2008, 08:09

koplamp

Bericht door riesk »

Hoi , wie weet hoe je de koplamp eruit krijgt? er is een wit plastic dingetje
afgebroken [ waar je de koplampen mee stelt ] Ik heb al zitten kijken maar ik kom
er niet achter hoe ik m van t plastic frame af krijg. Plastic frame is mij ook een raadsel. :nuts
Je hebt zelf een korte neus!
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: koplamp

Bericht door DNS »

Stekkers los en 4 boutjes dacht ik...

Scheinwerfer T4-Wiki :toppie

Frontje/grill er dus ook even afschroeven. :werkaanT4
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
riesk
Berichten: 104
Lid geworden op: 26 jan 2008, 08:09

Re: koplamp

Bericht door riesk »

Bedankt man !
Je hebt zelf een korte neus!
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: koplamp

Bericht door odorf »

Voor een lange neus weet ik het niet. Voor een korte neus inmiddels redelijk goed.
Ik heb ook zo'n gebroken wit klemmetje gehad. En aangepakt.

Je kunt niet zomaar het koplamphuis (reflector met glas) uit het grotere zwartplastic frame krijgen.
Het koplamphuis zit met zwarte stervormige plastic klemetjes vast aan de schroeven waarmee je hem stelt.
Deze schroeven hebben een bolle kop en deze bolle kop zit dus in het zwarte stervormige stukje geklemd.
Die stelschroef krijg je er echt niet zomaar uitgeklikt. Zit enorm vast.

Wat ik heb gedaan is een compleet setje besteld bij de dealer. In mijn geval nr 701941141A kost iets van 6,-
Het oude zwarte klemmetje met een tang ingeknepen zodat hij loskomt van het koplamphuis.
Daarna het complete asje met de kapotte witte klem en het zwarte klemmetje eruit gewurmt.
Nu kun je van het nieuwe setje het witte stukje in het frame plaatsen (VWbus van voor '96 moet jet het witte ding iets afsnijden zodat het past).
Zie rode lijnen op dit plaatje. Hier staat het zwarte stukje niet op, maar kun je wel zien hoe het zit.
Stelschroef.jpg
Stelschroef.jpg (7.29 KiB) 571 keer bekeken
Dan het asje erin schroeven. Dan pas het zwarte stukje plaatsen in het metalen lampframe en met duwen tegen de koplamp het asje en het zwarte stukje verbinden (klikken).

Klinkt heel erg complex. Maar als je ervoor zit en je hebt dit verhaal erbij zal het wel duidelijk zijn.

Nog een waarschuwing:
Met dit koude weer breekt alle plastic (ook nieuw) geheid. Verwarm het minimaal goed met een fohn.
Of haal de hele koplampunit (het complete zwarte frame) zoals eerder hierboven al (wiki link) vermeld los
en laat het thuis opwarmen en ga dan aan tafel aan de slag.

En verder ...
Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie