Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Startproblemen
Startproblemen
Ik heb een T4 transporter, diesel, 1900 CC. Bouwjaar 1996. Ingevoerd als camper, Westfalia Coach.
Deze start soms wel en soms niet. Het niet starten kan zijn als ik 6km heb gereden en dan stop en een kwartier later weer weg wil rijden maar niet start. Maar het kan ook zijn dat ik 2 uur gereden heb en dan even stop voor een kopje koffie maar daarna niet start.
Gisteren was ik op visite en ik wilde weg en hij start niet. Nog een uurtje gewacht maar start nog niet. Met enkele mensen
proberen aan te duwen maar na drie pogingen deed hij nog niks.
Ik dacht draai de sleutel en probeer te starten en tot mijn verbazing start hij.
In de garage laten nakijken maar men kan de oorzaak niet vinden. Wel blijkt dat hij geen brandstof krijgt op het moment hij niet wil starten. Ook bij het uitlezen geeft hij geen storing of foutmelding.
Wie weet wat dit eventueel zou kunnen zijn?
Deze start soms wel en soms niet. Het niet starten kan zijn als ik 6km heb gereden en dan stop en een kwartier later weer weg wil rijden maar niet start. Maar het kan ook zijn dat ik 2 uur gereden heb en dan even stop voor een kopje koffie maar daarna niet start.
Gisteren was ik op visite en ik wilde weg en hij start niet. Nog een uurtje gewacht maar start nog niet. Met enkele mensen
proberen aan te duwen maar na drie pogingen deed hij nog niks.
Ik dacht draai de sleutel en probeer te starten en tot mijn verbazing start hij.
In de garage laten nakijken maar men kan de oorzaak niet vinden. Wel blijkt dat hij geen brandstof krijgt op het moment hij niet wil starten. Ook bij het uitlezen geeft hij geen storing of foutmelding.
Wie weet wat dit eventueel zou kunnen zijn?
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Startproblemen
Welkom op weetjewel,
Ik zou het contact blokje,
dat is de overgang onder je contactslot richting het elektrische systeem vervangen.
Als je de zoekfuctie gebruikt en zoekt op startprobleem,
dan kom je dit wel vaker tegen.
Kostenindicatie: rond de 30 euro
Trouwens bij een 1900 diesel kun je met een computer niet veel uitlezen..
groet Peter
Ik zou het contact blokje,
dat is de overgang onder je contactslot richting het elektrische systeem vervangen.
Als je de zoekfuctie gebruikt en zoekt op startprobleem,
dan kom je dit wel vaker tegen.
Kostenindicatie: rond de 30 euro
Trouwens bij een 1900 diesel kun je met een computer niet veel uitlezen..
groet Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Startproblemen
En check ook effe het elektrisch kabeltje & schuifbekje van de dieselpomp, op breuk of slecht contact.
Dit is de brandstof magneetklep.
Dit is de brandstof magneetklep.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Startproblemen
Hallo Geert,
Het blokje lijkt mij niet het probleem, omdat alles het wel doet, maar hij slaat niet aan.
Er zijn wat dingen uitgelezen met een Varitec (?) maar daar kwam niks uit.
Ook is de bedrading nagekeken in de garage maar dat is ook niet het probleem.
Het blokje lijkt mij niet het probleem, omdat alles het wel doet, maar hij slaat niet aan.
Er zijn wat dingen uitgelezen met een Varitec (?) maar daar kwam niks uit.
Ook is de bedrading nagekeken in de garage maar dat is ook niet het probleem.
Re: Startproblemen
Net wat Peter ook al schreef: Hier valt niets aan uit te lezen, omdat dit simpele mechanische dieseltechniek is.joomen schreef:Hallo Geert,
Het blokje lijkt mij niet het probleem, omdat alles het wel doet, maar hij slaat niet aan.
Er zijn wat dingen uitgelezen met een Varitec (?) maar daar kwam niks uit.
Ook is de bedrading nagekeken in de garage maar dat is ook niet het probleem.
Wat is je woonplaats? (i.v.m. hulp of doorverwijzing)
Krijgt de magneetklep bovenop de brandstofpomp spanning tijdens het starten? (Testen d.m.v. priklampje)
Zo ja.....zakt de spanning op deze magneetklep beneden de 11 Volt tijdens het starten? (meten met Multimeter)
Is je brandstoffilter recentelijk vernieuwd?
Heb je dit verschijnsel ook met een volle brandstoftank? Of alleen met een 3/4 of minder volle tank? (gescheurde aanzuigbuis tankvlotter)
Nadat de auto niet wil starten....en na poging X springt de motor wel aan.......loopt de motor dan meteen vloeiend, of staat deze eerst effe te bokken? (Bokken is meestal lucht in het systeem)
Staat het inspuitbegin van de brandstofpomp op tijd?
Heb je recentelijk een distributieriem vervangen? (motor op tijd zetten)
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Startproblemen
Hallo Geert,
Ik woon in Meijel en de auto is in onderhoud bij garage Kluskens in Meijel.
Ik zal hem dit doorgeven, ik weet niet wat hij allemaal al heeft gemeten en geprobeerd.
Ik woon in Meijel en de auto is in onderhoud bij garage Kluskens in Meijel.
Ik zal hem dit doorgeven, ik weet niet wat hij allemaal al heeft gemeten en geprobeerd.
Re: Startproblemen
Krijgt de magneetklep bovenop de brandstofpomp spanning tijdens het starten? (Testen d.m.v. priklampje)
- Ik neem aan dat dit getest is in de garage
Zo ja.....zakt de spanning op deze magneetklep beneden de 11 Volt tijdens het starten? (meten met Multimeter)
- Ik neem aan dat ook dit getest is in de garage en ja, dat zal best, want hij start op momenten wel goed!
Is je brandstoffilter recentelijk vernieuwd?
- Ja, 26.000 km geleden
Heb je dit verschijnsel ook met een volle brandstoftank? Of alleen met een 3/4 of minder volle tank? (gescheurde aanzuigbuis tankvlotter)
- Ook bij volle tank!
Nadat de auto niet wil starten....en na poging X springt de motor wel aan.......loopt de motor dan meteen vloeiend, of staat deze eerst effe te bokken? (Bokken is meestal lucht in het systeem)
- Motor loopt dan vloeiend.
Staat het inspuitbegin van de brandstofpomp op tijd?
- Ik neem aan dat ook dit getest is in de garage en ja, dat zal best, want hij start op momenten wel goed!
Heb je recentelijk een distributieriem vervangen? (motor op tijd zetten)
- Nee die is niet recentelijk vervangen, ook 26.000 km geleden!
- Ik neem aan dat dit getest is in de garage
Zo ja.....zakt de spanning op deze magneetklep beneden de 11 Volt tijdens het starten? (meten met Multimeter)
- Ik neem aan dat ook dit getest is in de garage en ja, dat zal best, want hij start op momenten wel goed!
Is je brandstoffilter recentelijk vernieuwd?
- Ja, 26.000 km geleden
Heb je dit verschijnsel ook met een volle brandstoftank? Of alleen met een 3/4 of minder volle tank? (gescheurde aanzuigbuis tankvlotter)
- Ook bij volle tank!
Nadat de auto niet wil starten....en na poging X springt de motor wel aan.......loopt de motor dan meteen vloeiend, of staat deze eerst effe te bokken? (Bokken is meestal lucht in het systeem)
- Motor loopt dan vloeiend.
Staat het inspuitbegin van de brandstofpomp op tijd?
- Ik neem aan dat ook dit getest is in de garage en ja, dat zal best, want hij start op momenten wel goed!
Heb je recentelijk een distributieriem vervangen? (motor op tijd zetten)
- Nee die is niet recentelijk vervangen, ook 26.000 km geleden!
Re: Startproblemen
Yoow Man.....
Klinkt misschien een beetje bot, maar niet zo bedoelt
Met dit soort onverschillige antwoorden als: "Ik neem aan dat de garage dit toch wel gedaan zal hebben" kunnen je niks.
Je moet niks aannemen & nergens van uit gaan, maar zaken uit gaan sluiten zodat je het lijstje kleiner wordt.
Meten is weten.........
Er wordt genoeg geprutst, ook door garages.
Je hebt toch wel een multimeter & een 12V priklampje? Dan kun je toch zelf effe meten?
Bij de Brezan in Meijel of Technische Centrale in Panningen hebben ze beide.
Gr, Geert
Klinkt misschien een beetje bot, maar niet zo bedoelt


Met dit soort onverschillige antwoorden als: "Ik neem aan dat de garage dit toch wel gedaan zal hebben" kunnen je niks.
Je moet niks aannemen & nergens van uit gaan, maar zaken uit gaan sluiten zodat je het lijstje kleiner wordt.
Meten is weten.........

Er wordt genoeg geprutst, ook door garages.

Je hebt toch wel een multimeter & een 12V priklampje? Dan kun je toch zelf effe meten?
Bij de Brezan in Meijel of Technische Centrale in Panningen hebben ze beide.
Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Startproblemen
Goeie morgen dames en heren,
Vanmorgen klaar om met de vrouw boodschappen te gaan doen wil het busje niet aanslaan. Startmotor
werkt maar motor slaat niet aan. WW gebeld,ze hebben wat gekeken, en hebben wat brandstof in de inlaat gespoten en meteen
reageerde de motor. Conclusie bus krijgt geen brandstof waarschijnlijk een relais bij de brandstof pomp. Auto afgesleept
door de anwb naar de garage van mijn keuze. Dus effe afwachten. Snik
Met een sombere groet Jan
Vanmorgen klaar om met de vrouw boodschappen te gaan doen wil het busje niet aanslaan. Startmotor
werkt maar motor slaat niet aan. WW gebeld,ze hebben wat gekeken, en hebben wat brandstof in de inlaat gespoten en meteen
reageerde de motor. Conclusie bus krijgt geen brandstof waarschijnlijk een relais bij de brandstof pomp. Auto afgesleept
door de anwb naar de garage van mijn keuze. Dus effe afwachten. Snik
Met een sombere groet Jan