Inmiddels heb ik me er van overtuigd dat het met name bij het uitschakelen van de motor is. Ik ben ook even nagegaan of het normale herrie is die meer is gaan opvallen doordat je met het mooie weer vaker met ramen open zit. (ja inderdaad vergeet nog wel eens de ramen te sluiten voordat ik de motor uit doe

Nu net bij het starten verliep alles zonder problemen. Ik moet ook zeggen dat de bus altijd onmiddellijk start. Dus dat is het probleem niet.
Maar bij het afsluiten hoor ik een ratelend geluid zodra ik het de sleutel in het contactslot draai, vlak voor de motor afslaat.
Het is een ratelend piepend geluid, een beetje als van ijzer op ijzer.
Is dit normaal bij een motor die bijna 290.000 km heeft gelopen, of is het de voorbode van een probleem dat ik maar beter nu kan aanpakken? Dit om te voorkomen dat ik straks met man en twee peuters achterin in de Coentunnel kom te staan, of dat ik ergens niet meer weg kom (als wel dan bij voorkeur op die plek aan het strand van de Franse zuidkust).
Het betreft een VW California T4, 2.5TDI met een ACV blok er in.
De bus zelf begint ook een beetje een blok te worden (aan het been... , sorry bus!) want ik heb er laatstelijk nogal wat (kostbare) akkefietjes aan gehad. Het zou dus ook kunnen dat ik een beetje neurotisch reageer