Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ratelend geluid bij uitschakelen motor

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

ratelend geluid bij uitschakelen motor

Bericht door GroeneBulli »

Het is me de laatste tijd opgevallen dat onze bus wat meer herrie lijkt te maken bij het starten, maar nog meer bij het uitschakelen van de motor.

Inmiddels heb ik me er van overtuigd dat het met name bij het uitschakelen van de motor is. Ik ben ook even nagegaan of het normale herrie is die meer is gaan opvallen doordat je met het mooie weer vaker met ramen open zit. (ja inderdaad vergeet nog wel eens de ramen te sluiten voordat ik de motor uit doe :nuts ).

Nu net bij het starten verliep alles zonder problemen. Ik moet ook zeggen dat de bus altijd onmiddellijk start. Dus dat is het probleem niet.

Maar bij het afsluiten hoor ik een ratelend geluid zodra ik het de sleutel in het contactslot draai, vlak voor de motor afslaat.
Het is een ratelend piepend geluid, een beetje als van ijzer op ijzer.

Is dit normaal bij een motor die bijna 290.000 km heeft gelopen, of is het de voorbode van een probleem dat ik maar beter nu kan aanpakken? Dit om te voorkomen dat ik straks met man en twee peuters achterin in de Coentunnel kom te staan, of dat ik ergens niet meer weg kom (als wel dan bij voorkeur op die plek aan het strand van de Franse zuidkust).

Het betreft een VW California T4, 2.5TDI met een ACV blok er in.

De bus zelf begint ook een beetje een blok te worden (aan het been... , sorry bus!) want ik heb er laatstelijk nogal wat (kostbare) akkefietjes aan gehad. Het zou dus ook kunnen dat ik een beetje neurotisch reageer :ie
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: ratelend geluid bij uitschakelen motor

Bericht door Harry 341 »

Ik zou toch even heel goed naar de krukaspoelie kijken!
Grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ratelend geluid bij uitschakelen motor

Bericht door Pascal-141 »

Zo een irritante gepiep bij het stilleggen van een TDI komt wel vaker voor . Vaak komt dat gepiep van de spanrol vd riem.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: ratelend geluid bij uitschakelen motor

Bericht door sgsdebruijn »

ook bij ineens veel gasgeven? kantelen motor, uitlaatspruitstuk / downpipe
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

Re: ratelend geluid bij uitschakelen motor

Bericht door GroeneBulli »

hi, dank voor de verschillende suggesties.

krukaspoelie: @Harry, hij heeft 10.000 km terug een nieuwe distributieriem en spanrollen etc. gekregen. Ik las hier op het forum dat ze de krukaspoelie dan meestal ook nalopen. Wat niet wegneemt dat er naderhand ook iets kapot zou kunnen zijn gegaan. Wat is het risico van doorrijden als het inderdaad de krukaspoelie is en deze het op enig moment begeeft? Rijd ik dan het blok aan gort? Ik moet binnenkort toch voor de APK en dan wil ik hem sowieso even na laten lopen. De vraag is een beetje of ik nog een weekendje weg kan nu met Hemelvaart...

Ik ben op jouw aanraden en tip trouwens bij Ismet geweest, wat een ontzettend aardige man, hij heeft ons heel snel geholpen en ik was van plan binnenkort terug te gaan. Ik sprak een klant die al 30 jaar bij hem kwam, dus dat was een goede aanbeveling.

riemen/snaren, ja, zou ook wel zo iets kunnen zijn. het geluid houdt het midden tussen een piepend en een ratelend geluid, of misschien moet ik zeggen knarsend!

@sgsderbruijn: dat is me niet opgevallen, maar dat moet ik misschien eens uitproberen. ik vind wel dat de motor vooral in de lagere versnellingen bij het accelereren een nagelend geluid geeft, maar is dat niet eigen aan een diesel vooral met een koude motor? of het nu echt een rateltje wordt? wat moet ik me trouwens voorstellen bij het kantelen van de motor, doel je daarmee op dat ie beweegt in de motorsteunen? ik las al ergens iets over versleten hydrolagers of zo iets. En dat dit op zijn beurt ook weer verband kan houden met wat schokkerig optrekken in zijn 1. Sinds ik een nieuwe koppeling heb vind ik nog steeds dat de bus bij het optrekken uit volslagen stilstand rottig op gang komt. Ik heb al geprobeerd met veel en weinig gas, snel en langzaam pedaal op laten komen maar op de een of andere manier moet je of de koppeling laten slippen of het gaat gewoon wat schokkerig. Ik las al dat wel meer mensen daar last van hebben in hun T4. Het is wel zeer irritant trouwens.

Kan er ook een verband zijn met de koppeling? Ik vraag me namelijk af of het misschien is ontstaan na het vervangen van de koppelingsset afgelopen najaar. Ze hebben toen een complete set er in gezet, incl. drukgroep, dual mass vliegwiel etc.

Ik hoop jullie na de Hemelvaart niet meer te kunnen vertellen.....
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: ratelend geluid bij uitschakelen motor

Bericht door sgsdebruijn »

Dat kantelen kan ook in een (versleten)pendelsteun zitten waardoor de motor wellicht iets meer kan kantelen.
Ik heb dat ook gehad, hierdoor schuren de aansluitingen van het uitlaatspruitstuk en de downpipe wat meer, dat is een ijzer/ijzer verbinding, ik smeer die bv in met wat kopervet maar is een rottig klusje.

Of het daar vandaan komt is zo te testen, gewoon stationair ff flink gas geven iemand laten luisteren.
Maar zoals Pascal aangaf ervaar ik het ook wel eens, soms wat "ratelend" afslaan en soms gewoon helemaal strak zonder een bijgeluidje.

Maar probeer eens te luisteren aan welke kant het is is bij stationair draaien. dan kunnen we wellicht wat gerichter antwoord geven.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie