Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 California hefdak ging open tijdens rijden

vragen over de T5
Arbee
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 mei 2007, 16:39
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel

T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door Arbee »

Deze vraag is speciaal voor originele T5 California rijders, want er overkwam mij gisteren iets heel vervelends.
Tijdens een rit in Duitsland zonder toeters en bellen aan de bus (geen fietsen of trailer bij me) de motor weer eens goed schoongeblazen, volgens Amersfoort is dat ook af en toe noodzakelijk voor de motor. Vlak voor de grens met Nederland terwijl de tellers iets van 175 aan gaf ging het hefdak plotseling open aan de linker voorkant. Wij schrokken ons rot, maar gelukkig was er een parkeerplaats een paar 100 meter verder.
Daar aangekomen bleek de linker kant zo'n 10 cm open te staan, ook wat tentdoek was eruit gewaaid, en toen ik het centrale bedienings- paneel aanzette (doe ik meestal uit als ik het camper gedeelte niet gebruik) ging het alarm dat het dak open stond ook af. Dak helemaal geopend, en weer gesloten en toen weer op pad. Voorzichtig de snelheid opgevoerd, maar gelukkig geen problemen.

Nu rij ik vrij geregeld in Duitsland, en wel vaker boven de 160 maar dit voorval geeft mij niet echt vertrouwen in het hefdak systeem.
Zijn er meer California rijders die dit hebben meegemaakt?
Mijn T5 California is van 2007, had het dak al een paar maanden niet open en dicht gemaakt, wel een iets dikker matras erin liggen wat ik origineel bij het camper centrum in Amersfoort gekocht heb.

Ik ben benieuwd naar ervaringen, en of tips.

Robert
Thé Vier
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 mar 2007, 13:28
Locatie: Zuid-Holland

Re: T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door Thé Vier »

Oei heftig.
Gelukkig nog nooit meegemaakt.
Wel ging mijn dak NIET open met draaiende motor.
Verholpen door reset knop 45 seconden ingedrukt houden van camperpaneel.
Nog contact gehad met Campercentrum daarover?
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1494
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door bvddobb »

Wij hebben ook eens gehad dat we met een gedeeltelijk geopend hefdak bleken te rijden. De dakjalouzie ging (woei) open, en er was ineens een hoop windgeruis. Gestopt en gekeken, dak was aan één kant zo'n 10 cm open. Geen doek eruit gewaaid. Open gedaan en weer dicht, toen zat alles goed.
Wij hebben het eraan geweten dat we die keer bij het sluiten niet goed hebben gekeken of alles wel goed dicht zat. Doen we anders altijd, maar toen was het slecht weer... En dus gedacht dat het wel al iets open zal hebben gestaan toen we gingen rijden.
Verder nooit zoiets meer meegemaakt. Wij rijden ook nooit 175 km/u ....
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door Oviivo »

Ik heb meerdere malen, onderweg in Duitsland, meer dan 170 km/u gereden. Ik had toen meestal mijn Camper Unit aan (koelkast aan), maar nog nooit een zuchtje extra wind of opengeblazen dak gehad. Gelukkig :groteogen
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Arbee
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 mei 2007, 16:39
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel

Re: T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door Arbee »

Net contact gehad met het Campercentrum, en met Ruud gesproken, die kon niet aangeven waardoor dit heeft plaatsgevonden.
Dus goed in de gaten houden, en als de display aangeeft dat het dak dicht is (wat ook in dit specifieke geval aan de orde was) dan moet het goed zijn.
Van de zomer zal de trailer met surfspullen weer achter de bus hangen, dus wordt het rustig aan rijden ;-)
XAVIER
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2007, 17:21
Locatie: IZEGEM

Re: T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door XAVIER »

ik heb sedert 2008 een californiaTDI tiptronic daar rij ek regelmatig dergelijke snelheden mee tot top 200, maar dit probleem heb ik gelukkig nog niet tegengekomen :driveT5
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door ratlookcalifornia »

Ook wij hebben dit wel gehad maar dan aan de achterzijde, en dat lag aan de extra dikke matras waardoor de kap standaard ietsje openstaat aan de achterzijde ( paar mm)....stond ineens aan 1 zijde een cm of 10 open doordat hij blijkbaar uit de klem is geschoten. Genot van het matras is dat wel waard. Voor zijde nog niet gehad , wel veel geruis als we wat meer gas geven ( 150) maar dat lijkt me normaal....... Ben benieuwd of dit vaker voor komt .... :nuts
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door Oviivo »

Als we boven slapen heb ik echt geen behoefte aan een dikker matras. Onder op de bank is het wel prettig. Als je dak openwaait, is de matras toch echt te dik?!
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Arbee
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 mei 2007, 16:39
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel

Re: T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door Arbee »

Even voor de duidelijkheid, het campercentrum zei dat het nieuwe matras absoluut niet het probleem kon zijn.
De snelheid moet ook gewoon kunnen. Kortom ze hebben geen idee.
Ik ga het in de gaten houden of ik afwijkingen zie aan het dak, of het iets open gaat of zo, voor en na een rit.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33864
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door Multivan Generation »

Kan het zijn,
dat de locking pins wat los zitten?
Dus die pennen die in het slotmechanisme vallen?

Is zo maar een idee van mij...
Arbee
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 mei 2007, 16:39
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel

Re: T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door Arbee »

Zoiets dacht ik ook, maar waar zit dat? Opties zie je die niet zomaar zitten. Amersfoort zei dat als de display aangeeft dat het dak dicht zit, dan moet het goed zijn.......
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33864
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door Multivan Generation »

Arbee schreef:Zoiets dacht ik ook, maar waar zit dat? Opties zie je die niet zomaar zitten. Amersfoort zei dat als de display aangeeft dat het dak dicht zit, dan moet het goed zijn.......
Precies en daarom gaf ik dat aan.
Als de pins wat losser komen,
lees langer worden,
dan geeft de sensor eerder een signaal door dat hij dicht is, terwijl dat misschien nog niet voor 100% zo is.
Maar als dat signaaltje komt, richting de aanstuurunit, van stop er maar mee, omdat het sluitsignaal al (foutief) gezonden is,
dan wordt de hydrauliek gestopt en klaar.
Zo zou het kunnen voorkomen dat voor de elektronica het dak gesloten is, terwijl het mechanisch nog niet helemaal zo is.

Sluitmechanisme zou dubbel uitgevoerd moeten zijn, eentje links en eentje rechts van het dak.

Doe er je voordeel mee.
Ik zal eens kijken en een foto plaatsen (heb zelf geen T5, maar ik zou altijd kiezen voor een mechanisch dak met gasveren ipv die elektronica)

groeten Peter
Arbee
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 mei 2007, 16:39
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel

Re: T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door Arbee »

Zover ik weet bepaald niet een sensor wanneer het sluiten stopt, maar het moment dat je de knop los laat.
De display is alleen een controle, dus een losse sensor zou nadat het dak dus semie handmatig gesloten is, alleen kunnen aangeven of te laat aangeven, dat het dak weer wat opengegaan is door .......... redenen.
Als je tijdens het sluiten (of opengaan) van het dak de bedienings knop los laat, dan stop meteen de handeling.
Het is dus niet dat je het bedienings paneel opdracht geeft om het dak te sluiten alles dan automatisch gaat.
Je moet actief de knop in blijven duwen tot je duidelijk ziet en hoort dat het dak dicht of open is.
Het enige wat mij altijd verbaasd heeft is dat je na afloop geen handmatige extra vergrendeling hebt. Maar als ik zie hoeveel califonia rijders er alleen al in Duitsland rond rijden, dan zou het best wel opvallen als mijn probleem vaak zou voorkomen.
Ik denk dus dat het een incident was. (en hoop dat het bij een 1 malige gebeurtenis blijft)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33864
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door Multivan Generation »

Heb je je PB gezien?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33864
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 California hefdak ging open tijdens rijden

Bericht door Multivan Generation »

Arbee schreef: Het enige wat mij altijd verbaasd heeft is dat je na afloop geen handmatige extra vergrendeling hebt. Maar als ik zie hoeveel califonia rijders er alleen al in Duitsland rond rijden, dan zou het best wel opvallen als mijn probleem vaak zou voorkomen.
Ik denk dus dat het een incident was. (en hoop dat het bij een 1 malige gebeurtenis blijft)
Die handmatige vergrendeling bestaat wel, maar is voorbehouden aan de multivan beach en california beach,
die hun dak via "good old" gasveren naar boven krijgen/houden.

Zie maar eens hier:

Plaats reactie