Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw van bedrijfswagen naar camper!

vragen over de T4
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Ombouw van bedrijfswagen naar camper!

Bericht door GoodOldDiesel »

Beste,

Ik bezit een T4lang en dat bevalt mij best. Nu was de T4 met dubbele cabine eigenlijk al te klein, we zijn met zijn 7-en thuis en officieel zijn, er maar 6 zitplaatsen, maar met een uitbreiding dit najaar wordt het echt krap.
Ik heb een tijdje op het www lopen zoeken, maar een lange T4 in personen uitvoering zijn schaars. Er staat nu een op www met een 1.9d. Maar ik ben juist zo tevreden met mijn 2.4....

Beestje is 20jaar oud, dus bang voor de BPM ben ik ook niet, want die is al weg na 19,5 jaar.

Ik heb een 5 persoons interieur gevonden, middenbank 2 personen, en 3 personen achterbank. Samen met de voorbank komen we dan op 8 personen. Echter waar ik tegenaan lijk te lopen, volgens mij worden deze banken op rails gezet? Althans ieder geval de achterbank neem ik aan?
Ik zit nog te twijfelen of ik het oorspronkelijke tussenschot / wand achter de achterste bank zal plaatsen ivm hoog opstapelen bagage mogelijkheden.
Andere kant, als ik de banken kan verwijderen met een klik systeem in de rail, dan heb ik ook meer bus om vol te laden.
Laatst gewijzigd door GoodOldDiesel op 02 jun 2014, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr.

Evert M
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar personenbus

Bericht door Pascal-141 »

Bij een Caravelle zit de 2 persoons middenbank , de klapstoel , en de achterbank vastgeklikt in de speciale bouten in de vloer , niet in rails. Bij dat systeem hoef je alleen de bodem te voorzien van moeren onderaan (vastlassen) , waar de bouten dan gewoon indraaien van bovenaf. (Die bouten hebben precies een paddelstoelkop)
Er zijn dus meerdere systemen , moet je alleen even kijken wat voor jou het makkelijkste is .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar personenbus

Bericht door Herman744 »

Ik denk dat er nog wel een rest-BPM overblijft hoor.

Herman744
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar personenbus

Bericht door matje86 »

en je kan een bedrijfsbus (afhankelijk wv nunner)niet naar 8-9 persoons maken, je krijgt geen goedkeuring voor de achterbank(gordels)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar personenbus

Bericht door GoodOldDiesel »

Goedkeuring achterbankgordels??
Busje van 1994, volgens mij volstaan heupgordels.

Bouten in de vloer kan ik ook wel draaien. Is daar een VW onderdeel nummer voor?

Vroeger toen de 25jaar oldtimer regeling nog was de nodige T3 LKW bussen uit Duitsland gehaald, banken erin voor de RDW met heupgordels en slingerde ze op 9 persoonskenteken. Banken eruit en bus in de verkoop. Immers WB was geen punt en met een personen kenteken kon men alle kanten op.

Uit die tijd staat mij nog bij dat je na 19,5jr geen BPM meer hoeft te betalen.
Gr.

Evert M
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar personenbus

Bericht door Multivan Generation »

Regels veranderen.
Succes met de keuring.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar personenbus

Bericht door Egbert&Manon »

Volgens mij blijft er altijd 10% rest-bpm over.
Die achterbankgordels zijn dacht ik vanaf 1997 verplicht.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar personenbus

Bericht door GoodOldDiesel »

Hmm zal er wel eens induiken hoe dat zit, anders maar gokken dat je nooit gecontroleerd wordt.... :muur
Gr.

Evert M
Gebruikersavatar
cowboy
Berichten: 727
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:21
Locatie: uden

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar personenbus

Bericht door cowboy »

hallo ik heb een 1997 t4 dubbel cabine en daar zitten ook geen gordels in die heb ik er met de koop uitgehaald 3 jaar of zo geleden en nooitgeen problemen mee gehad met apk of politie. :yes :wjw
nou is het dacht ik wel dat ik net met mijn bus buiten die verandering viel omdat mijn bus net een maantje ofzo ouder is.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar personenbus

Bericht door Multivan Generation »

cowboy schreef:hallo ik heb een 1997 t4 dubbel cabine en daar zitten ook geen gordels in die heb ik er met de koop uitgehaald 3 jaar of zo geleden en nooitgeen problemen mee gehad met apk of politie. :yes :wjw
nou is het dacht ik wel dat ik net met mijn bus buiten die verandering viel omdat mijn bus net een maantje ofzo ouder is.
Heb je een strijkplank tussen de voorstoelen of een 2 zits bankje naast de voorstoel?
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar personenbus

Bericht door GoodOldDiesel »

Bedrijfswagens zijn andere gordel regels dan personenwagen. Met het uithalen van het tussenschot en het plaatsen van een extra bank maakt je er een personenwagen van.... en ik meende dat voor personenwagens al vanaf 92 of 93 gordelplicht achterin was. Kan alleen nergens achterhalen of het ook een 3 punts gordel moet zijn.

Bestelwagens is pas vanaf ergens 2000 pas verplicht om gordels achterin te hebben. Tot die tijd hoefde het niet als er een fictief schot voor de bank zat van 1.30 meter hoog. Dit kon dus of met een bijrijdersbank voorin of een 'strijkplank' tussen de voorstoelen.....
Gr.

Evert M
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar personenbus

Bericht door GoodOldDiesel »

Artikel 5.2.47 VR
1.
Personenauto's die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen.
2.
Personenauto’s die na 31 december 1989 doch voor 1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen.
3.
Personenauto’s die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor de zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.
4.
Het eerste, tweede en derde lid zijn niet van toepassing op klapstoelen en zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik bij stilstaand voertuig.
5.
De in het tweede en derde lid bedoelde verplichtingen gelden niet voor voertuigen die voor 1 januari 1998 in gebruik zijn genomen en die blijkens een aantekening in het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs niet van bevestigingspunten voor autogordels behoeven te zijn voorzien.
6.
Autogordels in personenauto's die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een door Onze Minister vastgesteld goedkeuringsmerk.
7.
De autogordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zodanig zijn beschadigd dat de sterkte ervan in gevaar wordt gebracht.
8.
De autogordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan.
9.
Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot de deugdelijkheid van de bevestiging, bedoeld in het zevende lid.
Dus ja, schiet mij maar lek... ik slinger er wel een set heupgordels in, deze kan ik gratis verzamelen. Eenmaal door de RDW ga ik op zoek naar 3 punt gordels.

Wel een vraagje, heeft iemand toevallig in het noorden des lands een stoel te leen die naast de 2e zitrij staat normaal? Dit voor de RDW, dan kan ik hem gelijk als 9 personen op de kenteken zetten.
Gr.

Evert M
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar personenbus

Bericht door GoodOldDiesel »

matje86 schreef:en je kan een bedrijfsbus (afhankelijk wv nunner)niet naar 8-9 persoons maken, je krijgt geen goedkeuring voor de achterbank(gordels)
Je hebt mij aan het zoeken gezet.

Mijn chassisnr is wv2zzz70zsh******

Oftewel een eurovan, wat niet anders is dan een multivan neem ik aan...
Volgens mijn registratie heb ik ook een V.D. een verhoogd dak, maar die zie ik echt niet....
Gr.

Evert M
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar personenbus

Bericht door matje86 »

dan kan je een pesonen bus maken, maar of er een goedkeuring komt hangt weer van de rdw af
ik woon niet in het noorden maar heb wel een stoeltje staan
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw van bedrijfswagen naar personenbus

Bericht door Multivan Generation »

Ga even langs de RDW en spreek met de mensen die het goed moeten keuren,
wat de mogelijkheden en de te bewandelen weg zou moeten zijn.
Dat levert vaak veel meer op en veel duidelijkheid.
Plaats reactie