Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Banden T5 2004

vragen over de T5
Plaats reactie
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Banden T5 2004

Bericht door ArnoV »

Hallo,

Momenteel zitten er op mijn T5 4x Continental 215/65.
Zeer binnenkort moeten er twee nieuwe voorbanden op.
Vanwege slippen bij het wegtrekken ( :-) ) graag jullie advies welke type ik erop kan zetten.
Ik weet dat er al veel over is geschreven, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Vraag mij ook wel af of het niet nadelig is om voor en achter verschillende type's te hebben.
Alvast mijn dank!
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Banden T5 2004

Bericht door frank884 »

misschien de koppeling met wat meer gevoel bedienen??
gaan die banden ook langer mee en de koppelingsplaten enz enz (ik rij 1 ton met een set zomerbanden)
rij al 12 jaar transporter en kan me niet voorstellen :nuts hoe nu een bus (leeg) met +/-1300 kilo op de vooras zou kunnen slippen met wegrijden???
(behalve met een dikke aanhanger van 2 ton en 1 ton in de bus op kiezelen berg op wegrijden natuurlijk)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Banden T5 2004

Bericht door Pascal-141 »

ArnoV schreef:Hallo,

Momenteel zitten er op mijn T5 4x Continental 215/65.
Zeer binnenkort moeten er twee nieuwe voorbanden op.
Vanwege slippen bij het wegtrekken ( :-) ) graag jullie advies welke type ik erop kan zetten.
Ik weet dat er al veel over is geschreven, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Vraag mij ook wel af of het niet nadelig is om voor en achter verschillende type's te hebben.
Alvast mijn dank!
Tja , dat is het nadeel van "bestelwagenbanden" : die zijn hard , gemaakt om lang mee te gaan , maar hard betekend ook weinig grip. Een sportievere band is zachter (en ja , ze zijn er ook in uitvoeringen met voldoende laadindex) , die bieden meer grip en betere wegligging , maar gaan wel minder lang mee.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
mcs
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 feb 2008, 20:21
Locatie: Hulsberg limburg

Re: Banden T5 2004

Bericht door mcs »

De continental vanco 2 in 215-65-16 had ik ook op mijn t5gp bij aflevering, inderdaad weinig grip met het hoge koppel van een T5 , vooral bij nat weer, constant wielspin bij het wegrijden.
Op mijn vorige bus T5 2006 zaten af fabriek michelin agilis 51 , deze bieden veel meer grip , met ook een lange levensduur ( 80.000km heb ik ermee gereden) Hankook waarmee ook veel T5 af fabriek uitgerust zijn bieden ook veel grip.

Ik ben een paar maanden geleden overgestapt op 17" velgen met 235-55-17 met Dunlop sport erop ( multivan wielen )
Dit is een wereld van verschil , deze krijg je dus niet aan het doordraaien zelfs niet met regen, en veel minder rolgeluid.
Deze banden zijn ook geen bestelbus banden maar hebben wel een loadindex van 103.
voor mij geen bestelautobandenmeer erop , en ja ik besef ook dat deze dunlops geen 80.000 mee zullen gaan .
maar ik ga voor het rijcomfort en de grip.
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Re: Banden T5 2004

Bericht door ArnoV »

Hartelijk bedankt!
Ik rij er zeker normaal mee.
Maar helemaal als de wegdek iets nat is slippen de voorwielen door bij het normaal opkomen van de koppeling.
Ik ga eens de aangeraden banden proberen, bedankt.
fiddler
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:11

Re: Banden T5 2004

Bericht door fiddler »

Banden merken veranderen hun samenstelling regelmatig, had 10 jaar standaard continetals op een T4, en na 130.000 km was het profiel nog goed, maar zijwand scheurtjes door verdroging. Vraag gewoon bij een expert wat de beste banden van het moment zijn. NB Heb nu een T5 met Vanco fourseason 2 af-fabrieks banden, zelfde type dat de politie gebruikt zegt VW, en geen gewissel gedoe vanwege 's winters rijden in Duisland etc. Nadeel is wel iets meer kosten, en iets meer herrie en slijtage zegt men. -F
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Re: Banden T5 2004

Bericht door ArnoV »

michelin banden gisteren eronder gezet en ze bevallen goed!
Alleen toen ik vandaag weg wilde rijden bleek 1 band leeg te staan, ventiel gescheurd (?)
Toen ik vervolgens de band eraf wilde draaien zaten de wielbouten zo enorm vastgedraaid dat ik ze met heel veel moeite los kreeg.
Morgen weer even terug naar de garage maar hoe vast moeten die bouten eigenlijk zitten?
Ze zijn eerst met lucht vast gedraaid en daarna met een momentsleutel.
Maar volgens mij is dit ruim over de waarde gedaan.
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: Banden T5 2004

Bericht door Jesper »

180 Nm bij zowel lichtmetaal als stalen velgen.

Zou je met een normale 1/2inch ratel los moeten kunnen draaien... Bouten misschien slecht / verroest? Zelf heb ik er altijd een likje vet aan.
Plaats reactie