Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hakkelend optrekken

vragen over de T4
meggie-bekkers
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010, 20:55

hakkelend optrekken

Bericht door meggie-bekkers »

Goedendag weetjewellers,

Ik heb een 2,5 TDI (88pk) uit 2003 met net 177000 hele kilometers op de teller.
Ik krijg steeds meer last van hakkelen tijdens het optrekken in de eerste versnelling. Dit is het ergste als ie koud is. Maar bij een warme motor wil ook dit steeds meer optreden. (bijna vrij constant) Met het overschakelen en doortrekken in elke andere versnelling is er niets te merken. Nu zijn we net terug van de vakantie in Italie, maar met het filerijden voor de gothardtunnel is het bijna geen wegrijden / optrekken. Dit omdat je dan op een helling staat en op moet trekken, Ik wacht expres dat er een ruim gat ontstaat en dan mooi rustig stationair naar voren hobbelen.

Ik heb de stabilistatie arm onder aan het blok al vervangen, homokineten zijn goed. Ikzelf denk aan de drukgroep, maar misschien dat er onder jullie ervaring zit met dit fenomeen.
Met optrekken schud het hele blok en trilt het dashboard bijna uit de auto.
Wie heeft er eventuele suggesties?

Ik hoor het graag

G Bekkers
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: hakkelend optrekken

Bericht door Herman744 »

Misschien een versleten of kapotte motorsteun is mijn eerste gedachte.

Herman744
Gebruikersavatar
Busjopie
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 mei 2014, 07:17

Re: hakkelend optrekken

Bericht door Busjopie »

Is het probleem er ook wanneer je in de tweede versnelling optrekt?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hakkelend optrekken

Bericht door Multivan Generation »

kijk het forum er eens op na, en gebruik de zoekfunctie.
Er zijn al wat topics over vol geschreven.

Heb je het altijd in de 1ste versnelling, ook als de motor etc al warm gereden zijn?.

René-150, Pluuke, SGSdebruyn en anderen hebben eens hier iets over gemeld weet ik zo uit mijn hoofd.

Succes er mee..
Ik weet wat je bedoeld, had dat ook een hele tijd.
Bij mij is het weg met een ander 2MV en koppelingsplaat+drukgroep..

Met vochtig weer had ik er meer last van als met droog weer..

groeten Peter
meggie-bekkers
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010, 20:55

Re: hakkelend optrekken

Bericht door meggie-bekkers »

Goedemiddag Heren

Het is echt alleen in de eerste versnelling bij het wegrijden.
Het wordt erger als je op een helling weg moet trekken, en als er een caravan achter hangt.

Ik heb bij 130.000 de koppelingsplaat, de "standaard" voor een 88pk, ofwel dezelfde. Dit omdat hij er in zijn 4e en 5e versnelling doorheen slipte bij doortrekken. Ik heb hem toen ook laten chippen, ( voor vervangen van de koppeling) en toen kon ik ik hem met zijn 3e en 4e en 5e versnelling doorheentrekken met optrekken ( een beetje een kickdown idee)
Na het vervangen van de koppelingsplaat ( drukgroep niet) was het euvel weg.
Nu begint dit hakkelend optrekken sinds een paar maanden op te spelen en de teller staat inmiddels op 177000km.

Als je er een 2mv koppeling inzet, is deze dan eigenlijk voor een 102 pk?
Ik denk wel dat mijn 88 pk iets hoger ligt na het chippen, ik heb er inmiddels een intercooler opzitten, de EGR heb ik bij 100000 al dichtgemaakt, en gelijk de kat eruit en vervangen door een open pijp ( kat-vervanger)
Nu geeft ie met optrekken een pluimpje roet, maar leurt lekker aan de caravan ( kan met een dethleffs 495 TK met leeggewicht van 1110 kg in zijn 5 naar italie, 1 keer terug naar zijn 4 gemoeten)

Misschien dat de originele drukgroep dit niet meer kan hebben, maar ik merk er met rijden niets van, alleen met optrekken vanuit stilstand. Daarom dacht ik dat ie misschien ook ruimte op de bak zou kunnen hebben (slijtage?)
Maar drukgroep klinkt aannemelijk.

Heb je info over de 2Mv set en drukgroep welke zou moeten passen?

G Bekkers
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hakkelend optrekken

Bericht door Multivan Generation »

De voorgemonteerde set van Luk of sachs die bedoeld zijn voor de 102 pk passen beiden.
Prijs indicatie voor een voorgemonteerde set is rond de 600 euro.
En dan moet het er nog wel in.

Een set zelf samenstellen kan natuurlijk ook en is wellicht in onderdelen iets goedkoper?

Wel komt er nog de arbeid bij natuurlijk..
meggie-bekkers
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010, 20:55

Re: hakkelend optrekken

Bericht door meggie-bekkers »

Zit er in een 88 pk altijd een 2MV ? Tijdens de koppelingsplaatwissel bij 130000km kan ik me niet herinneren of dit een gewoon vliegwiel of een 2mv vliegwiel was.
Weet er iemand of dit standaard altijd een 2mv is bij een 88 pk
Ik hoor het graag

G bekkers
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: hakkelend optrekken

Bericht door sgsdebruijn »

Ik heb er inmiddels eigenlijk zo goed als geen last meer van
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: hakkelend optrekken

Bericht door Pascal-141 »

meggie-bekkers schreef:Zit er in een 88 pk altijd een 2MV ? Tijdens de koppelingsplaatwissel bij 130000km kan ik me niet herinneren of dit een gewoon vliegwiel of een 2mv vliegwiel was.
Weet er iemand of dit standaard altijd een 2mv is bij een 88 pk
Ik hoor het graag

G bekkers
Ja , er zit altijd een 2MV in bij een TDI .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: hakkelend optrekken

Bericht door Pascal-141 »

meggie-bekkers schreef:Go
Na het vervangen van de koppelingsplaat ( drukgroep niet) was het euvel weg.



G Bekkers
Koppelingsplaat alleen vervangen , en drukgroep niet , is half werk doen . Het verwonderd me niet dat je er dan nu terug problemen zou mee hebben . De drukgroep heeft immers waarschijnlijk al een groot deel van zijn (druk)kracht verloren , de kosten van de koppelingsplaat te monteren zijn eigenlijk verloren geld .
Alles in 1 keer vervangen = slechts 1x kosten ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: hakkelend optrekken

Bericht door Dick B »

Mijn t4, ook een 2.5 tdi, 102 pk, had hetzelfde probleem. Bij een km. stand van rond de 2 ton. Nadat ik een aantal vacuümslangetjes had vernieuwd, werd het een stuk minder. Ik weet niet of dat toeval was, maar toch..
2 weken geleden, controleerde ik, n.a.v. een topic over de bevestiging van het koppelingcilindertje onder het pedaal, dat ook bij mijn auto. Ik zag dat de plaat waar de cilinder op vastgemaakt is, al behoorlijk begon te buigen en te scheuren. Ik heb dat gerepareerd. Het pedaal kwam toen een stuk hoger en het trillend en schokkend wegrijden in de eerste versnelling was daarna helemaal over. Ik ben vorige week met de caravan naar Italië geweest en had helemaal geen probleem meer. Kennelijk werd er niet volledig ontkoppeld, alhoewel dat daar bij verder schakelen helemaal niets van gemerkt werd. Km. stand staat nu op 215.000.
Misschien een optie om ook even de bevestiging van je koppelingcilindertje te controleren..

mvg., Dick
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: hakkelend optrekken

Bericht door René »

Heb voor mijn vakantie tweemassa vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep met cilinder die drukgroep bediend weer vervangen (20.000km) ivm klapperen na op laten komen koppeling koude motor.
Geen vreemde zaken gezien op de gedemonteerde onderdelen.
Na controle op motorsteun (preventief) bij versnellingsbak bleek deze rondom te zijn afgescheurd.
Ook deze vervangen (a 200,-)
Nu rij ik weer probleemloos in de rondte met een zeer soepele koppeling en geen gestuiter meer.

Vraag wat het nu is geweest kan ik niet met 100% zekerheid zeggen, maar ik vermoed toch de motorsteun die op de bak gemonteerd zit.

Grtzzz René
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: hakkelend optrekken

Bericht door VWT4 »

Berrie en Rene schreef:Heb voor mijn vakantie tweemassa vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep met cilinder die drukgroep bediend weer vervangen (20.000km) ivm klapperen na op laten komen koppeling koude motor.
Geen vreemde zaken gezien op de gedemonteerde onderdelen.
Na controle op motorsteun (preventief) bij versnellingsbak bleek deze rondom te zijn afgescheurd.
Ook deze vervangen (a 200,-)
Nu rij ik weer probleemloos in de rondte met een zeer soepele koppeling en geen gestuiter meer.

Vraag wat het nu is geweest kan ik niet met 100% zekerheid zeggen, maar ik vermoed toch de motorsteun die op de bak gemonteerd zit.

Grtzzz René
Is de motorsteun ook van buitenaf te controleren en zo ja waar zit deze?
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: hakkelend optrekken

Bericht door René »

Steun is vanaf boven de versnellingsbak te zien, maar of je dan kan zien of het rubber rondom uitgescheurd is weet ik niet.
Bij de 150PK in ieder geval niet/heel moeilijk.
Wat je wel kan doen is de wagen in 2e versnelling zetten en dan de wagen achteruit duwen en naar deze steun kijken, dan zie je vanzelf of deze veel kantelt.

Zal ff foto maken van wat er bij mij stuk was, dan weet je waar je naar moet kijken.

Grtzzz Rene
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1686
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: hakkelend optrekken

Bericht door henkru »

Berrie en Rene schreef:Steun is vanaf boven de versnellingsbak te zien, maar of je dan kan zien of het rubber rondom uitgescheurd is weet ik niet.
Bij de 150PK in ieder geval niet/heel moeilijk.
Wat je wel kan doen is de wagen in 2e versnelling zetten en dan de wagen achteruit duwen en naar deze steun kijken, dan zie je vanzelf of deze veel kantelt.

Zal ff foto maken van wat er bij mij stuk was, dan weet je waar je naar moet kijken.

Grtzzz Rene
Foto werkt niet René :bonk
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Plaats reactie