Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Riempje hefdak
-
Riempje hefdak
Mbt mijn VW T4 2.5 TDI Westfalia van bwj 2000 heb ik een vraag.
Bij het dichtklappen van het dak ben ik altijd bezig het hele tentdoek te manoeuvreren zodat het niet klem komt te zitten tussen de bus en het hefdak.
Nu las ik dat er aan de buitenkant een riempje zou moeten zitten, wat ervoor zorgt dat het tentdoek er niet tussen KAN komen.
Klopt dit? Zo ja, (hoe) werkt dit en waar krijg ik dit?
Bij het dichtklappen van het dak ben ik altijd bezig het hele tentdoek te manoeuvreren zodat het niet klem komt te zitten tussen de bus en het hefdak.
Nu las ik dat er aan de buitenkant een riempje zou moeten zitten, wat ervoor zorgt dat het tentdoek er niet tussen KAN komen.
Re: Riempje hefdak
Het "riempje" wat jij bedoelt zit aan de voorkant van het tentdoek vast aan het dak.
Het zal mogelijk wel wat werken maar het blijft, ook met dit riempje, naar binnen werken van de tentdoek.
FF een foto van Peter geleend.
Hier kun je duidelijk aan de voorkant het riempje zien.

Het zal mogelijk wel wat werken maar het blijft, ook met dit riempje, naar binnen werken van de tentdoek.
FF een foto van Peter geleend.
Hier kun je duidelijk aan de voorkant het riempje zien.

Laatst gewijzigd door Tinus op 02 sep 2014, 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
T4 California Event 2.5TDI 2002
Als je de zijraamjes deels open zet (en dus de luchtdruk weg kan) en het dak rustig laat zakken terwijl je het doek aan de voorzijde licht oprolt en plaatst netjes buiten de windvanger, dit normaal er wel voor zorgt dat minder snel delen aan zij- of achterkant uitstekenedwardfotografie schreef:Mbt mijn VW T4 2.5 TDI Westfalia van bwj 2000 heb ik een vraag.
Laatst gewijzigd door VWT4 op 03 sep 2014, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Contacteer:

Niet meer te bestellen bij de dealer

-
Dit riempje heb ik inderdaad niet, maar is wel het riempje dat ik bedoel.
Tip van de zijraampjes zal ik eens proberen. Je bedoelt de zij'raampjes' van het tentdoek?
Tip van de zijraampjes zal ik eens proberen. Je bedoelt de zij'raampjes' van het tentdoek?
Ik heb nooit begrepen dat VW niet het baleinsysteem van Westfalia/MB heeft toegepast. Dan speelt dat probleem simpelweg niet.
- Martens-Tvier
TIP:
1 - gebruik in de bus, naast het sluitmechaniek, een klein, staand, houten latje van ca. 10cm lang en ca. 2x1cm breed/dik waarop je het dak laat rusten nadat je het naar beneden hebt getrokken; het sluit dan dus nog niet!
2 - Loop nu rond de bus en duw het tentdoek onder het dak, en zorg vooraan dat het tentdoek niet in het sluitmechaniek komt.
3 - Ga nu weer naar binnen en verwijder het latje (kun je naast het sluitmechaniek laten liggen) en sluit het dak.
Dit werkt voor ons prima, maar YMMV
1 - gebruik in de bus, naast het sluitmechaniek, een klein, staand, houten latje van ca. 10cm lang en ca. 2x1cm breed/dik waarop je het dak laat rusten nadat je het naar beneden hebt getrokken; het sluit dan dus nog niet!
2 - Loop nu rond de bus en duw het tentdoek onder het dak, en zorg vooraan dat het tentdoek niet in het sluitmechaniek komt.
3 - Ga nu weer naar binnen en verwijder het latje (kun je naast het sluitmechaniek laten liggen) en sluit het dak.
Dit werkt voor ons prima, maar YMMV

T4 California Event 2.5 TDi 2003
-
Zo doe ik het ook vaker, maar ik heb aan een luifel hangen en daardoor kan ik er aan 1 kant ook weer niet goed bij
Ik laat het dak op mijn hoofd/nek rusten en neem links en rechts het doek vast, en trek het naar binnen. Heb ook een luifel en zorg dus dat ik het aan die kant zeker goed naar binnen trek.
Maar dat van dat houten latje is echt wel een goeie tip!
Maar dat van dat houten latje is echt wel een goeie tip!
T4 2.5 tdi 102pk california 1997
Ik denk dat hier de zij ramen van de schuifdeur en de keuken bedoeld worden.edwardfotografie schreef: Je bedoelt de zij'raampjes' van het tentdoek?
Zelf zet ik de schuifdeur een stukje /geheel open dan kan de druk makkelijk weg.
Ik vouw de voorkant op net voor het slot van de hefdak en vang m ook op met de nek/hoofd en trek dan het tentdoek naar binnen.
Zodra deze in het eerste slot ik gevallen trek ik de 2 zijkanten nog een goed aan alvorens ik het dak in het 2de slot trek.
Vraagje! zijn die riempjes gewoon los te koop want die van mij zit flink het weer erin en redelijk uit gelobberd! Mvg Gerwin
Peter had hierop al antwoord gegeven wat verder naar boven.. "Niet meer te bestellen bij de dealer" 

- Multivan Generation
- Contacteer:
Inderdaad, dus wellicht kun je zelf wat maken..
Ik gebruik hier de ruiten krabber voor, kan die in de zomer ook wat doen;-)Tinus schreef:Ik denk dat hier de zij ramen van de schuifdeur en de keuken bedoeld worden.edwardfotografie schreef: Je bedoelt de zij'raampjes' van het tentdoek?
Zelf zet ik de schuifdeur een stukje /geheel open dan kan de druk makkelijk weg.
Ik vouw de voorkant op net voor het slot van de hefdak en vang m ook op met de nek/hoofd en trek dan het tentdoek naar binnen.
Zodra deze in het eerste slot ik gevallen trek ik de 2 zijkanten nog een goed aan alvorens ik het dak in het 2de slot trek.
-
Ik zet laat altijd de schuifdeur en de deuren voor openTinus schreef:Ik denk dat hier de zij ramen van de schuifdeur en de keuken bedoeld worden.edwardfotografie schreef: Je bedoelt de zij'raampjes' van het tentdoek?