Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

BPM Betalen Bedrijfswagen 5 jaar of jonger

vragen over de T5
Plaats reactie
benniepaize
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 jun 2014, 16:21

BPM Betalen Bedrijfswagen 5 jaar of jonger

Bericht door benniepaize »

Hallo Weetjewellers
Wie is er bekent met bpm van bedrijfsautos van 5 jaar of jonger.
Zit er aan te denken mijn t5 2.5 van 2007 in te ruilen voor 1 van 2010/2011
Hoe zit het met bpm? Heb wel een bedrijf. maar heb de bus prive.(wel voordelige wegenbelasting)
En het is ook de bedoeling de volgende ook prive aan te schaffen. Heb geen belang bij bijtelling enz enz.
Kan iemand mij helpen. voordat ik straks voor onverwachte kosten sta (Rest bpm)

Bedankt Alvast

Bennie
Laatst gewijzigd door benniepaize op 13 dec 2014, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: BPM Betalen Bedrijfswagen 5 jaar of jonger

Bericht door heemskerk »

Lager tarief voor ondernemers
Lager mrb- en bpm-tarief voor ondernemers
Lees voor
Voorwaarden voor een lager tarief motorrijtuigenbelasting voor bestelauto’s van ondernemers.
Motorrijtuigenbelasting
U komt in aanmerking voor het lage tarief voor de motorrijtuigenbelasting voor ondernemers als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
• U bent ondernemer voor de omzetbelasting en u hebt een btw-nummer van de Belastingdienst.
• De bestelauto staat geregistreerd op naam van de (rechts)persoon aan wie het btw-nummer is toegekend.
• U gebruikt de bestelauto meer dan bijkomstig voor uw onderneming. Dit betekent dat u uw bestelauto voor meer dan 10% van de jaarlijks verreden kilometers voor uw onderneming gebruikt.
Het lage tarief wordt automatisch toegepast als u als ondernemer voor de omzetbelasting staat geregistreerd.
U voldoet niet meer aan de voorwaarden voor het lage tarief
Betaalt u het lagere tarief voor uw bestelauto? En gebruikt u uw bestelauto niet meer, of niet meer in voldoende mate voor uw onderneming? Geef dit dan direct aan ons door met het formulier 'Aangifte motorrijtuigenbelasting verandering aan het motorrijtuig'.
Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm)
Er wordt automatisch vrijstelling verleend van de verschuldigde bpm als het kenteken van een bestelauto bij de 1e registratie op naam wordt gesteld van een ondernemer voor de omzetbelasting die de bestelauto meer dan bijkomstig voor zijn bedrijf gaat gebruiken.
Let op!
Als u de bestelauto niet meer voor uw onderneming gebruikt, moet u alsnog (een deel van) de bpm betalen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij beëindiging van de onderneming of verkoop van de bestelauto. Hiervan moet u zelf aangifte doen binnen 1 maand nadat u niet meer aan de voorwaarden voor de vrijstelling voldoet. Gebruik hiervoor het formulier 'Aangifte rest bpm Beëindiging ondernemersregeling of gehandicaptenregeling'. Dit geldt alleen de eerste 5 jaar na registratie van de bestelauto. Na deze periode hoeft u geen bpm meer te betalen.
Als u de bestelauto verkoopt binnen 5 jaar na de 1e registratie aan een andere ondernemer en die ondernemer voldoet aan de voorwaarden voor het lage tarief voor motorrijtuigenbelasting voor ondernemers, dan kan de vrijstelling worden doorgeschoven naar die andere ondernemer. Hiervoor kan het formulier BPM doorschuifregeling ondernemers worden gebruikt. Voorwaarde is wel dat in uw administratie een verklaring is opgenomen waarin staat dat die andere ondernemer alleen voor de toepassing van die vrijstellingsbepaling in uw plaats treedt. De koper moet wel bpm betalen als hij binnen 5 jaar na de 1e registratie de bestelauto niet meer gebruikt voor zijn onderneming
Vragen?
Hebt u nog vragen? Bel dan met de BelastingTelefoon Auto.
benniepaize
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 jun 2014, 16:21

Re: BPM Betalen Bedrijfswagen 5 jaar of jonger

Bericht door benniepaize »

Bedankt voor je reactie.. ik had dit ook al op site van de belastingdienst gezien. ik kan hier alleen mijn antwoord niet echt in vinden.

Gr Bennie
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: BPM Betalen Bedrijfswagen 5 jaar of jonger

Bericht door heemskerk »

BPM in jouw geval - mits je aan de voorwaarden zoals boven genoemd voldoet - niet van toepassing. De huidige kentekenhouder van de door jou aan te schaffen (grijs kenteken) bus heeft ook geen BPM afgedragen, deze BPM regeling wordt zoals vermeld 'doorgeschoven' naar jou als ondernemer (die zijn of haar privéauto aantoonbaar voor minstens 10% zakelijk inzet...)
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: BPM Betalen Bedrijfswagen 5 jaar of jonger

Bericht door Gerrit354 »

Heemskerk dat is onjuist.

In dit geval is BPM betalen wel nodig. De hoeveelheid te betalen hangt af van de leeftijd.
1. Bepaal leeftijd auto
2. Bepaal hoeveelheid bpm bij nieuwprijs, dit kan je vinden door kenteken op rdw.nl in te voeren.
3. Ga naar: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... aire_tabel

Zoek in de tabel je leeftijd op, bereken percentage korting en pas dit toe op je BPM die je gevonden hebt op de rdw site en je hebt het te betalen bedrag.

Vergeet niet dat je ook BTW moet betalen.

In de praktijk is het zo dat je auto met btw betaalt bij dealer en dan krijg je nog BPM naheffing van de belastingdienst.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: BPM Betalen Bedrijfswagen 5 jaar of jonger

Bericht door heemskerk »

Gerrit354 schreef:Heemskerk dat is onjuist.

In dit geval is BPM betalen wel nodig. De hoeveelheid te betalen hangt af van de leeftijd.
1. Bepaal leeftijd auto
2. Bepaal hoeveelheid bpm bij nieuwprijs, dit kan je vinden door kenteken op rdw.nl in te voeren.
3. Ga naar: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... aire_tabel

Zoek in de tabel je leeftijd op, bereken percentage korting en pas dit toe op je BPM die je gevonden hebt op de rdw site en je hebt het te betalen bedrag.

Vergeet niet dat je ook BTW moet betalen.


In de praktijk is het zo dat je auto met btw betaalt bij dealer en dan krijg je nog BPM naheffing van de belastingdienst.

@ Gerrit: Dacht 't niet... Even goed verdiepen in de materie: De vraagsteller wil een bus privé registreren (nieuw of gebruikt maak geen verschil) en vervolgens zakelijk inzetten. Natuurlijk betaal je de BTW bij de dealer of autohandelaar, duh...Het punt is dat deze omzetbelasting mits hij/zij voldoet aan de voorwaarden - (deels) terug gevorderd kan worden. Daarnaast kan óók de BPM in dit geval (prive-registratie van een bestelauto en vervolgens zakelijk inzetten) doorgeschoven (lees vrijgesteld) worden.

De fiscus stelt:
'' Er wordt automatisch vrijstelling verleend van de verschuldigde bpm als het kenteken van een bestelauto bij de 1e registratie op naam wordt gesteld van een ondernemer voor de omzetbelasting die de bestelauto meer dan bijkomstig voor zijn bedrijf gaat gebruiken''.

De aanschaf is dus BPM-vrij mits je aan de gestelde voorwaarden voldoet (o.a. 10%+ zakelijk gebruik). De BTW (BPM doorschuiven)kan dus wel degelijk teruggevorderd worden. Je moet natuurlijk wel als ondernemer geregistreerd staan maar dat lijkt mij voor de hand liggend....
Laatst gewijzigd door heemskerk op 01 dec 2014, 16:43, 2 keer totaal gewijzigd.
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: BPM Betalen Bedrijfswagen 5 jaar of jonger

Bericht door ardesch 879 »

Bennie wil hem prive aanschaffen en zal dus rest BPM moeten betalen daar kom je volgens mij niet onderuit.
Alleen bij registatie op bedrijf is de doorschuif regeling van de bpm van toepassing.
Groetjes Driekus Ardesch
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: BPM Betalen Bedrijfswagen 5 jaar of jonger

Bericht door heemskerk »

ardesch 879 schreef:Bennie wil hem prive aanschaffen en zal dus rest BPM moeten betalen daar kom je volgens mij niet onderuit.
Alleen bij registatie op bedrijf is de doorschuif regeling van de bpm van toepassing.
Uiteraard moet je een actieve (!) bedrijfsvoering uitoefenen om in aanmerking te komen voor regelingen omtrent BTW, BPM en aangepast tarief wegenbelasting voor het grijskenteken.

Maarrrr... Bennie wil 'm weliswaar privé aanschaffen e.d. maar hij heeft óók een bedrijfsvoering en, gebruikt en / of wil zijn bestelauto deels zakelijk gaan inzetten / gebruiken . En daar gaat deze belastingregeling nu net over.

De uitzonderingen zijn er wel degelijk. De gehandicaptenregeling is er één van. Ook bovengenoemde regeling omtrent de privé geregistreerde bestelauto met de (deels) zakelijke inzet is een optie.

Overigens is het zo dat er ook beperkingen / nadelen aan deze regeling zitten, denk aan niet zakelijk af kunnen schrijven ('t is immers een privéobject), beperkt maximum qua kilometervergoeding zakelijk kunnen declareren, onderhoudsfacturen kunnen slechts naar rato (zakelijke kilometers) meegenomen worden in de zakelijke boekhouding, etc.

Maar dat het kan is een gegeven... zo niet; dan jok ik in consignatie met onze (AA)accountant en de desbetreffende inspecteur der belastingen... :toppie

Ik vermoed dat bovengenoemde regeling niet op alle bedrijfsvormen van toepassing zal zijn. Voor de kleine zelfstandige waar privé en zakelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn geldt het in ieder geval. Bij een besloten vennootschap kan het maar zo anders zijn..
Laatst gewijzigd door heemskerk op 01 dec 2014, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
caddy
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:07
Locatie: Roden

Re: BPM Betalen Bedrijfswagen 5 jaar of jonger

Bericht door caddy »

Is het niet zo dat wanneer ik als ondernemer mijn bedrijfsauto van jonger dan 5 jaar verkoop aan een particulier ik de rest bpm moet afdragen?
Oftewel Bennie heeft sowieso niks met bpm te maken.
gr, Jan.
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: BPM Betalen Bedrijfswagen 5 jaar of jonger

Bericht door ardesch 879 »

Dag Jan,
Als je hem aan bedrijf verkoopt is de doorschuif regeling van toepassing, en verkoop je hem aan particulier dan moet jij de rest bpm afdragen.
Heb zelf in juni prive een verlengde multivan gekocht van 2011 van iemand van een vennoot van een bedrijf en daar kwam btw bij en ik de verkoper gevraagd en de bpm dan, hij zei ik heb niets met de bpm ik zei nou ik ook niet.
Toen dacht ik dan is hij mooi goedkoop, en heb hem gekocht.
Pakweg 6 weken later werd ik door verkoper gebeld of ik nog wat kon met gehandicapten regeling( ben deels afgekeurd en had tot 2011 wel de regeling) want hij moest rest bpm afdragen rond de € 8000. Ik zei nog ik heb jouw daar gevraagd en dat gaf hij ook wel toe, maar hij had gedacht dat dat al betaald was.
Groetjes Driekus Ardesch
4MOTIONS
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2012, 13:06

Re: BPM Betalen Bedrijfswagen 5 jaar of jonger

Bericht door 4MOTIONS »

Mis ik nu iets??? T5 privé gekocht en toch lage houderschapsbelasting?????? Hoe zit dat?
Gr.Nico
benniepaize
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 jun 2014, 16:21

Re: BPM Betalen Bedrijfswagen 5 jaar of jonger

Bericht door benniepaize »

Bedankt voor de reacties.
Ik heb een bedrijf op naam. maar ik heb weinig belang bij bijtelling enz. dus vandaar mijn aanschaf voor prive.
Dus als ik hieruit kan opmerken kan ik gewoon een bus aanschaffen jonger als 5 jaar. zonder bpm te betalen. Wel moet ik de btw betalen. (dat was me al duidelijk)

en als er al bpm betaald moet worden is dat dus voor de vorige eigenaar.?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: BPM Betalen Bedrijfswagen 5 jaar of jonger

Bericht door heemskerk »

Volgens mij zijn die vragen hierboven al beantwoord. Contacteer je boekhouder even en leg het hem of haar voor.
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: BPM Betalen Bedrijfswagen 5 jaar of jonger

Bericht door Gerrit354 »

heemskerk schreef:
Gerrit354 schreef:Heemskerk dat is onjuist.

In dit geval is BPM betalen wel nodig. De hoeveelheid te betalen hangt af van de leeftijd.
1. Bepaal leeftijd auto
2. Bepaal hoeveelheid bpm bij nieuwprijs, dit kan je vinden door kenteken op rdw.nl in te voeren.
3. Ga naar: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... aire_tabel

Zoek in de tabel je leeftijd op, bereken percentage korting en pas dit toe op je BPM die je gevonden hebt op de rdw site en je hebt het te betalen bedrag.

Vergeet niet dat je ook BTW moet betalen.


In de praktijk is het zo dat je auto met btw betaalt bij dealer en dan krijg je nog BPM naheffing van de belastingdienst.

@ Gerrit: Dacht 't niet... Even goed verdiepen in de materie: De vraagsteller wil een bus privé registreren (nieuw of gebruikt maak geen verschil) en vervolgens zakelijk inzetten. Natuurlijk betaal je de BTW bij de dealer of autohandelaar, duh...Het punt is dat deze omzetbelasting mits hij/zij voldoet aan de voorwaarden - (deels) terug gevorderd kan worden. Daarnaast kan óók de BPM in dit geval (prive-registratie van een bestelauto en vervolgens zakelijk inzetten) doorgeschoven (lees vrijgesteld) worden.

De fiscus stelt:
'' Er wordt automatisch vrijstelling verleend van de verschuldigde bpm als het kenteken van een bestelauto bij de 1e registratie op naam wordt gesteld van een ondernemer voor de omzetbelasting die de bestelauto meer dan bijkomstig voor zijn bedrijf gaat gebruiken''.

De aanschaf is dus BPM-vrij mits je aan de gestelde voorwaarden voldoet (o.a. 10%+ zakelijk gebruik). De BTW (BPM doorschuiven)kan dus wel degelijk teruggevorderd worden. Je moet natuurlijk wel als ondernemer geregistreerd staan maar dat lijkt mij voor de hand liggend....
Ik vind het wel interessant, de bus hier wordt ook privé gereden maar 70% zakelijk gebruikt door de eenmanszaak. Over de auto is gewoon BPM betaald en hoog grijskenteken MRB. De site van belastingdienst is ook erg onduidelijk. Nergens staat dat de auto wordt privé wordt geregistreerd, wat hier het geval is. Ook wordt bijtelling niet genoemd, wat het ook zou kunnen verduidelijken.
Plaats reactie